JS DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com

Wymiana filtrów gazu (LPG)

03 VII 2021

        Wymiana filtrów LPG jest jedną z czynności eksploatacyjnych która pozwoli instalacji gazowej pracować poprawnie. Filtry staram się wymieniać co 10-15 tys. km, głównie w okresie zbliżającego się przeglądu okresowego samochodu.

W instalacji gazowej IV generacji znajduje się dwa filtry; fazy ciekłej i gazowej.

Filtr fazy ciekłej umiejscowiony jest miedzy zbiornikiem gazu a reduktorem (najczęściej przy samym reduktorze zespolony z elektrozaworem) a filtr fazy gazowej przed czujnikiem ciśnienia i wtryskiwaczami.

W moim samochodzie, obydwa zamontowane są blisko siebie a dobry dostęp do filtra fazy ciekłej jest możliwy po zdjęciu plastikowej osłony nad chłodnicami;

Ze względów bezpieczeństwa (dobrze jest mieć rękawice i okulary ochronne) wymianę filtrów najlepiej jest wykonywać po obniżeniu ciśnienia gazu w instalacji. Mimo podjęcia próby opróżnienia instalacji w rurach znajduje się jeszcze trochę gazu, więc w trakcie wyciągania filtrów słychać charakterystyczny odgłos jego wypływu.

Ulatniający się gaz może ulec zapłonowi, należy bezwzględnie unikać prac w pobliżu urządzeń mogących wywołać jego zapłon (ogień, papierosy, iskrzące elementy instalacji elektrycznej...)

Po zakończeniu wymiany konieczne jest także sprawdzenie szczelności instalacji.

Obniżyć ciśnienie można na kilka sposobów;

- Jazda samochodem do momenty zużycia całego gazu w butli. Zużycie gazu spowoduje obniżenie ciśnienia resztek gazu w instalacji do takiego poziomu, przy którym można bezpiecznie zająć się wymianą filtrów.

- W trakcie pracy silnika na LPG, zakręcenie zaworu w butli spowoduje zamknięcie dopływu gazu do instalacji.
W momencie kiedy z powodu braku paliwa silnik zgaśnie, ciśnienie w będzie na tyle niskie że można bezpiecznie przystąpić do pracy;

- Niektóre sterowniki LPG posiadają opcję "wypalaniu gazu". W trakcie pracy silnika na LPG po wybranie tej opcji spowoduje zamkniecie elektrozaworu i dopływu gazu do instalacji.
W momencie kiedy z powodu braku paliwa silnik zgaśnie, gazu będzie na tyle mało że można bezpiecznie przystąpić do pracy.

Po przejściu na zasianie gazem, kiedy z powodu braku paliwa silnik zgaśnie, można bezpiecznie przystąpić do wymiany filtrów.
Osobiście, ze względu na niepewność szczelności elektrozaworu nie stosuję tej metody. Filtry wymieniam po całkowitym opróżnieniu zbiornika, albo zakręcając mechaniczny zawór przy butli.


Przykładowy film z serwisu Youtube który pokazuje przebieg wymiany filtrów;


Aby wymienić filtr fazy lotnej należy odkręcić śruby opasek zaciskowych i go wysunąć;

Wcześniej w instalacji były filtry; bibułowy "Stag FL01S 12/12" i bibułowy "Jacuś FL01S 12/12". Obecnie założony został filtr bibułowo-poliestrowy "Czaja FL03P 12/12" ale w przyszłości nastawiam się na przetestowanie filtrów z wkładem z bulprenu.

W internecie można znaleźć sporo informacji na temat filtracji czy rodzajach filtrów ze względu np. na ich wsad (bibuła, poliester, włókno szklane, bulpren).

Filtr fazy ciekłej znajduje się w metalowej obudowie, przykręconej śrubą "13". Po jej odkręceniu, zdjęciu pokrywy i wyjęciu filtra i uszczelek, należy oczyścić wnętrze komory (u mnie resztki gumowej uszczelki);

Porównanie nowego i zużytego filtra "Valtek" - nowy sprzedawany jest zazwyczaj z kompletem uszczelek, tutaj były dwie, jeżeli jest jeszcze trzecia najmniejsza, to zakłada się ją na śrubę, między filtr a pokrywkę;

 

Na zdjęciu zużytego filtra wyżej widać brud jaki się z niego wysypał. Po przyłożeniu magnesu okazało się, że są to cząstki metalu. Wg. informacji gazowników mogą to być elementy które dostały się do pojazdu np. podczas tankowania; korozja ze zbiornika czy wytarte elementy pompy na stacji lub u producenta LPG. Na podstawie tego osadu (np. ilości) można wnioskować o jakości samego gazu lub urządzeń na stacji i ewent. podjąć decyzję o zmianie miejsca tankowania.

Po założeniu filtrów, przykręceniu opasek i pokrywki należy sprawdzi szczelność. W tym celu trzeba dostarczyć do układu gaz pod ciśnieniem. Wykonuje się to uruchamiając samochód i przełączając jego pracę na LPG.
Po pierwszym przełączeniu samochód prawdopodobnie zgaśnie - próbujemy uruchomić auto po raz kolejny.

Sprawdzenie szczelności instalacji po wymianie filtrów w moim przypadku wykonane zostało testerem w areozolu - w przypadku nieszczelności z pianki powinny wychodzić duże "oka" gazu (inne testery działają np,. na zasadzie reakcji chemicznej z gazem);

 

Ponadto staram się wymieniać filtry w pobliżu okresu przeglądu samochodu, korzystając z dodatkowego badania szczelności elektronicznym testerem diagnostycznym na stacji kontroli pojazdu.