JS DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com

Demontaż listew bocznych

 

           Demontaż listew bocznych może być konieczny np. w przypadku ich wymiany na nowe, napraw blacharskich, wykonania zabezpieczenia antykorozyjnego samochodu, czy (choć niekoniecznie) np w celu wymiany żarówki przedniego kierunkowskazu.


TUTAJ można zobaczyć, jak zgodnie z instrukcją serwisową powinien wyglądać proces demontażu.


Demontaż listew ochronnych nad przednimi kołami zaczyna się od odczepienia części przedniej osłony. Należy odkręcić jeden wkręt (w kółku zielonym) i odpiąć jedną spinkę osłony (w niebieskim kółku) oraz jedną spinkę listwy (w kółku czerwonym).

Listwa od strony pasażera;

 

 

Listwa po stronie kierowcy (spinka w czerwonym kółku z powodu uszkodzenia została zastąpiona zamiennikiem);

W wnęce nadkola należy odkręcić jeszcze cztery w wkręty i odpiąć jedną spinkę (w najwyższej części nadkola).

Widok na wkręty od strony pasażera;

 

Widok od strony kierowcy;

 

Przed montażem, warto wymienić stare, skorodowane mocowania wkrętów na nowe;

Strzałkami zaznaczono miejsca, gdzie umiejscowiony jest wkręt (strzałka zielona) i spinka (strzałka czerwona) w górnej części koła;

 

Widok na wnękę od strony pasażera;

 

Widok na wnękę od strony kierowcy (z powodu uszkodzenia spinki widać po niej tylko otwór);


Delikatnie odchylając listwę i podważając ją w miejscach gdzie znajdują się spinki mocujące ją do karoserii, krok po kroku posuwając się od przodu w kierunku tyłu demontujemy element.

Widok od strony pasażera;

 

 

Widok od strony kierowcy;

Ściągnięta listwa z widocznym umiejscowieniem spinek:

 

Przednie prawe koło bez listwy:

Przednie lewe koło z i bez listwy:

 

Demontaż listew nad tylnimi kołami zaczyna się od odkręcenia dwóch wkrętów wewnątrz nadkola (dolny wkręt na pierwszym zdjęciu służy do zamocowania listwy ochronnej progu).

Prawa strona samochodu:

 

i odpięcia jednej spinki pod podwoziem z tyłu auta;

Widok na wkręty i spinkę mocującą listwę tylnego koła po lewej stronie samochodu:

 

 

 


Podobnie jak w przypadku listwy ochronnej przedniego koła, delikatnie odchylając listwę i podważając ją w miejscach gdzie znajdują się spinki mocujące ją do karoserii, krok po kroku posuwając się od tyłu w kierunku przodu auta demontujemy element.

Prawa strona:

 

Lewa strona:

 

Ściągnięta lewa listwa z widocznym umiejscowieniem spinek. Brakujące małe, kwadratowe spinki udało się zastąpić zamiennikami o podobnych wymiarach;

 

Tylne lewe koło z i bez listwy:

 

Zdemontowana listwa tylnego prawego koła:

 

Ostatni element to listwa ochronna progu.


Najpierw należy odkręcić dolny wkręt mocujący w przedniej wewnętrznej części tylnego nadkola. Lewa i prawa strona:

 

Listwa przymocowana jest do podwozia na 3 spinkach, których umiejscowienie wskazują położone pod listwą narzędzia:

 

Spinki mocują listwę poprzez szerokie kawałki plastikowych "wypustek":

 

 

 

W tylnej części listwy pozostała jeszcze jedna spinka. Niestety przy jej wyciąganiu został uszkodzony lakier, w związku z czym przed konserwacją musiał zostać zabezpieczony:

 

Żeby nie przeszkadzała w zdjęciu samej listwy dobrze jest tę spinkę wypiąć z mocowania przez przesunięcie jej w kierunku przodu samochodu. Potrzeba do tego trochę siły, ale dzięki temu dość sztywna listwa nie będzie się ponownie wpinać do progu.

Ostatni etap polega na odchyleniu w kierunku "od auta" tylnej części listwy i bardzo mocnym ciągnięciu samej listwy w kierunku tyłu samochodu;

Listwa nasunięta jest na spinki, których demontaż jest możliwy przez przekręcenie ich o 90stopni w lewo. Każdy inny sposób ich demontażu spowoduje ich uszkodzenie.

 

Pod każdą ze spinek znajduje się taka "gumowata" uszczelka, dzięki której listwa jest ciasno i sprężyście osadzona. W pewnym stopniu zapobiega też dostawaniu się wody do wnętrza progów;

Ściągnięta listwa z widocznym umiejscowieniem "wypustek" mocujących do podwozia i spinek mocujących do progów:

 

Progi bez listwy:

 

I jeszcze raz widok na elementy przed i po demontażu;