Demontaż listew bocznych
Demontaż listew bocznych może być konieczny np. w przypadku ich wymiany na nowe, napraw blacharskich, wykonania zabezpieczenia antykorozyjnego samochodu, czy (choć niekoniecznie) np w celu wymiany żarówki przedniego kierunkowskazu.
TUTAJ można zobaczyć, jak zgodnie z instrukcją serwisową powinien wyglądać proces demontażu.
Demontaż listew ochronnych nad przednimi kołami zaczyna się od odczepienia części przedniej osłony. Należy odkręcić jeden wkręt (w kółku zielonym) i odpiąć jedną spinkę osłony (w niebieskim kółku) oraz jedną spinkę listwy (w kółku czerwonym).
Listwa od strony pasażera;
Listwa po stronie kierowcy (spinka w czerwonym kółku z powodu uszkodzenia została zastąpiona zamiennikiem);
W wnęce nadkola należy odkręcić jeszcze cztery w wkręty i odpiąć jedną spinkę (w najwyższej części nadkola).
Widok na wkręty od strony pasażera;
Widok od strony kierowcy;
Przed montażem, warto wymienić stare, skorodowane mocowania wkrętów na nowe;
Strzałkami zaznaczono miejsca, gdzie umiejscowiony jest wkręt (strzałka zielona) i spinka (strzałka czerwona) w górnej części koła;
Widok na wnękę od strony pasażera;
Widok na wnękę od strony kierowcy (z powodu uszkodzenia spinki widać po niej tylko otwór);
Delikatnie odchylając listwę i podważając ją w miejscach gdzie znajdują się
spinki mocujące ją do karoserii, krok po kroku posuwając się od przodu w
kierunku tyłu demontujemy element.
Widok od strony pasażera;
Widok od strony kierowcy;
Ściągnięta listwa z widocznym umiejscowieniem spinek:
Przednie prawe koło bez listwy:
Przednie lewe koło z i bez listwy:
Demontaż listew nad tylnimi kołami zaczyna się od odkręcenia dwóch wkrętów wewnątrz nadkola (dolny wkręt na pierwszym zdjęciu służy do zamocowania listwy ochronnej progu).
Prawa strona samochodu:
i odpięcia jednej spinki pod podwoziem z tyłu auta;
Widok na wkręty i spinkę mocującą listwę tylnego koła po lewej stronie samochodu:
Podobnie jak w przypadku listwy ochronnej przedniego koła, delikatnie odchylając listwę i podważając ją w miejscach gdzie znajdują się spinki mocujące ją do karoserii, krok po kroku posuwając się od tyłu w kierunku przodu auta demontujemy element.
Prawa strona:
Lewa strona:
Ściągnięta lewa listwa z widocznym umiejscowieniem spinek. Brakujące małe, kwadratowe spinki udało się zastąpić zamiennikami o podobnych wymiarach;
Tylne lewe koło z i bez listwy:
Zdemontowana listwa tylnego prawego koła:
Ostatni element to listwa ochronna progu.
Najpierw należy odkręcić dolny wkręt mocujący w przedniej wewnętrznej części tylnego nadkola.
Lewa i prawa strona:
Listwa przymocowana jest do podwozia na 3 spinkach, których umiejscowienie wskazują położone pod listwą narzędzia:
Spinki mocują listwę poprzez szerokie kawałki plastikowych "wypustek":
W tylnej części listwy pozostała jeszcze jedna spinka. Niestety przy jej wyciąganiu został uszkodzony lakier, w związku z czym przed konserwacją musiał zostać zabezpieczony:
Żeby nie przeszkadzała w zdjęciu samej listwy dobrze jest tę spinkę wypiąć z mocowania przez przesunięcie jej w kierunku przodu samochodu. Potrzeba do tego trochę siły, ale dzięki temu dość sztywna listwa nie będzie się ponownie wpinać do progu.
Ostatni etap polega na odchyleniu w kierunku "od auta" tylnej części listwy i bardzo mocnym ciągnięciu samej listwy w kierunku tyłu samochodu;
Listwa nasunięta jest na spinki, których demontaż jest możliwy przez przekręcenie ich o 90stopni w lewo. Każdy inny sposób ich demontażu spowoduje ich uszkodzenie.
Pod każdą ze spinek znajduje się taka "gumowata" uszczelka, dzięki której listwa jest ciasno i sprężyście osadzona. W pewnym stopniu zapobiega też dostawaniu się wody do wnętrza progów;
Ściągnięta listwa z widocznym umiejscowieniem "wypustek" mocujących do podwozia i spinek mocujących do progów:
Progi bez listwy:
I jeszcze raz widok na elementy przed i po demontażu;