Montaż dodatkowego
gniazda zasilania
Żeby pozbyć się rozdzielacza i ograniczyć ilość plątających się przewodów (CB,
GPS, ładowarka do telefonu...) oraz umożliwić korzystanie z
zasilania pasażerom na tylnym siedzeniu, postanowiłem zamontować dodatkowe
gniazdo zasilania, w tylnej części konsoli środkowej. Cała praca polega na
wymontowaniu konsoli, przymocowaniu gniazda i podpięciu go do instalacji.
I praktyka: Dokładnie tak jak wyżej. Płaskim śrubokrętem wyjmujemy zaślepki a potem śrubokrętem krzyżykowym odkręcamy 4 śrubki. Po odkręceniu wyciągamy przednią część konsoli; w tym celu lekko odchylamy plastiki na bokach w przedniej, dolnej części, wsuwamy palce w miejscu gdzie były śruby i lekko ciągniemy do góry. Spinki odpinają się bez większego wysiłku. Później dźwigamy do góry tylną część (pod podłokietnikiem) i całość bez problemu wychodzi do góry:
Teraz odpinanie złączek przewodów. Nie wolno ciągnąć złączek na siłę bo można wyrwać
przewody. W każdej złączce jest taki mały (słabo widoczny) plastik (dźwigienka)
którą trzeba
wcisnąć. Trzeba trochę pokombinować, ale jak się ją wciśnie to wystarczy
leciutko pociągnąć żeby złączki puściły.
Po odpięciu złączek
i próbie ich podłączania, nie ma możliwości pomylenia miejsca ich
przypięcia. Wtyczka zasilania zapalniczki pasuje tylko do jednego gniazda. Jedno
ze złącz podgrzewania siedzeń ma niebieskie gniazdo i wtyczkę, drugie złącze
jest czarno-białe. Tak to wygląda po wyjęciu konsoli:
Ponieważ dodatkowe gniazdo miało być zamontowane z tyłu, w górnej części podłokietnika, odpiąłem tylną pokrywę konsoli, która trzyma się na 8 małych (bardzo delikatnych) i 2 większych zaczepach (w kółkach). Później okazało się, że gniazdo u góry się nie zmieści, więc wylądowało niżej (najwyżej jak tylko się dało). Do tego odpięcie pokrywy nie było potrzebne, ale przynajmniej rozwiercanie poszło gładko.
W markecie za parę groszy kupiłem gniazdo do montowania w obudowie, które zamontowałem w pokrywie konsoli:
Zostało jeszcze podłączenie do instalacji. Zasilanie bierzemy z przewodów do gniazda zapalniczkowego. Do przewodów zapalniczki przylutowałem rozgałęźniki (oprócz dodatkowego gniazda, z tego obwodu zasilane będą również zamontowane na stałe radio CB i przednie czujniki parkowania). Rozgałęźnik zrobiony jest z konektorków w taki sposób, żeby przy podłączaniu nie było możliwości pomylenia PLUSA z MINUSEM:
Plus dodatkowego gniazda (czerwony) łączymy z białym przewodem a minus (czarny) z czarnym, według schematu:
Sprawdzenie polaryzacji:
Żeby przyłączyć rozgałęźnik, ścinamy izolację przewodów (tak żeby ich nie przeciąć) i dolutowujemy przewody - można je tylko zawinąć ale nie gwarantuję że się nie oderwą i nie zrobią jakiegoś zwarcia:
Wszystko izolujemy taśmą i chowamy do oryginalnej rurki instalacyjnej:
Po zakończeniu prac, montujemy konsolę w odwrotnej kolejności i cieszymy się kolejnym ulepszeniem...