JS DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com

Lusterko fotochromatyczne

04 X 2023

Automatycznie przyciemniane lusterko wewnętrzne ma służyć do poprawy komfortu prowadzenia pojazdu w nocy.

Zamontowane lusterko służyło wcześniej w Hondzie Accord VIII gen. W obydwu samochodach podstawa mocowania jest bardzo podobna, więc takie lusterko mechanicznie można przełożyć bez żadnych przeróbek. Po włączeniu zasilania, lusterko informuje o "gotowości do pracy" delikatnym zielonym światełkiem, które w żaden sposób nie utrudnia prowadzenia samochodu, a aktywna funkcja przyciemniania charakteryzuje się lekkim zielonkawym odbiciem;

 

Zgodnie z opisem "wyposażone jest w czujnik poziomu natężenia oświetlenia skierowany w przód, czujnik poziomu natężenia oświetlenia skierowany w tył oraz moduł sterujący. Moduł sterujący odbiera sygnały z każdego czujnika. Na podstawie różnicy dwóch poziomów natężenia oświetlenia (światło na zewnątrz pojazdu oraz światło z reflektorów innych pojazdów itd.) moduł sterujący steruje żelem elektrochromatycznym w celu zredukowania odblasków. Funkcja ta jest anulowana po włączeniu biegu wstecznego lub po wyłączeniu funkcji automatycznego wyłączania za pomocą przełącznika".

Aby lusterko prawidłowo pracowało, należy podłączyć je do zasilania. Fabrycznie przewidziano podłączenie trzech przewodów; plus, minus i sygnał informujący o włączeniu biegu wstecznego. W tym przypadku zrezygnowałem z podłączenia po wsteczny a jedynie pod plus i minus zasilania.

Lusterko posiada 7 pinów w gnieździe, z czego praktycznie wykorzystuje się pierwsze trzy patrząc od lewej; pierwszy to +12V za stacyjką, drugi to minus a trzeci to plusowy sygnał o włączonym biegu wstecznym;

 

Ponieważ zakupione lusterko nie miało złączki z przewodami, podłączenie należało w jakiś sposób zaimprowizować. Tutaj doskonale sprawdziła się złączka płyty głównej starego komputera;

 

Samo połączenie przewodów do instalacji zostało zrobione w podsufitce, w pobliżu przedniej lampy kabinowej, dokąd dociągnięty został przewód plusowy z spięty z gniazdem zapalniczki.
Instalacja została zabezpieczona bezpiecznikiem 2A.

 

Demontaż lusterka wykonany został zgodnie z opisem w Instrukcji serwisowej;

Odchylić lekko na boki osłonkę mocowania lusterka a następnie ją ściągnąć, delikatnie pociągając ją w dół i do siebie;

 

Lusterko demontuje się przez energiczne pociągnięcie "ramienia" w kierunku "do siebie". Po zdjęciu lusterka na szybie pozostaje metalowa "stopka";

Mocowanie lusterka z Hondy Accord nie posiada sprężyn zabezpieczających przez wysunięciem;

Po zamontowaniu należy w otwór w podstawce wkręcić śrubkę, która przytrzyma i zabezpieczy lusterko przed wysunięciem. Otwór posiada gwint ale nie jest on dopasowany do standardowych śrub z gwintem metrycznym, dlatego w moim przypadku został "przegwintowany" do popularnych śrubek. Do przegwintowania nie trzeba było używać żadnych specjalnych narzędzi, stopka jest aluminiowa i poświęcając trochę czasu, powoli po trochu raz wkręcając raz wykręcając docelową śrubę gwint sam się dopasował.