Wymiana siłowników klapy bagażnika
Siłowniki (sprężyny gazowe) klapy bagażnika przestały funkcjonować prawidłowo. Objawiało się to tym, że podczas otwierania klapa nie "szła" sama do góry ale trzeba było ja wypychać.
W zimie bardzo często zdarzało się, że sama opadała i przy pakowaniu bagaży trzeba było ja podtrzymywać.
Ponieważ w samochodzie będzie zamontowany układ do otwierania klapy pilotem, postanowiłem zamontować siłowniki mocniejsze od seryjnych.
Na podstawie katalogu FA Krosno, standardowe dla wer. 5D siłowniki zamieniłem na modele stosowane w Citroenie XM Break kombi (prod. 1989-2000) o sile 570N - seryjnie zamontowane były sprężyny firmy Stabilus (801IXI 0455N 107/08 AD 17) o sile 455N.
Tabela parametrów:
Samochód | Nr OEM | Nr wg. FA Krosno | Siła [N] |
Civic 5D | 74820-SMG-E010-C1 | 24612 | 455 |
Mercedes M | 1637400345 | 23921 | 510 |
Civic Type R | 74820-SMT-E020-M1 | 515 | |
Citroen XM | 96026964 | 23892 | 570 |
Orginalne siłowniki: Stabilus (801IXI 0455N 107/08 AD 17 nr OEM; 74820-SMG-E010-C1):
Nowe siłowniki Polcar 2330AB1 570N:
Tak wygląda seryjnie montowany siłownik:
zamontowany jest na zaczepach kulowych:
Żeby zdemontować siłownik, należy w pierwszej kolejności zabezpieczyć klapę przed opadnięciem.
Np cienkim płaskim śrubokrętem podważyć sprężynę zabezpieczającą (u góry i na dole) i wyjąc zaczep siłownika z mocowania kulowego karoserii.
Porównanie starego i nowego siłownika:
Nowy siłownik ma inny rodzaj mocowania. Tutaj należy założyć mocowanie siłownika na zaczepy samochodu i zabezpieczyć je przed wypadnięciem "zawleczką". Przed montażem dobrze jest posmarować gniazdo zaczepu choćby niewielka ilością smaru:
Nowa sprężyna gazowa po wymianie:
Po wymianie od razu widać bardzo dużą zmianę. Po wciśnięciu przycisku otwierania bagażnika wystarczy lekko popchnąć, a w zasadzie "musnąć" klapę i sama idzie do góry,
przy czym w końcowej fazie otwierania automatycznie wyhamowuje i łagodnie się zatrzymuje.
Do domknięcia klapy trzeba jednak użyć znacznie więcej siły niż przed wymianą, co jednak nie jest jakoś szczególnie uciążliwe.
Po jakiś czasie użytkowaniu nowych siłowników
(ze względu na domykanie) stwierdzam, że zamiast siłowników 570N spokojnie można założyć trochę słabsze np takie ok. 530N które też powinny spełnić swoją rolę.
Jednak moim zdaniem nie warto zakładać nic poniżej 500N.
Tabela zamienników wykonana na podstawie informacji otrzymanych od użytkowników oraz zawartych na forum www.civicforum.pl:
Samochód | Nr wg. FA Krosno | Długość [mm] | Skok [mm] | Siła [N] | Uwagi |
Honda
Civic 5D roczniki: 2006-2011 |
24612 | 639 | 258 | 465 | Za słabe do aut. podnoszenia klapy |
Mercedes M Klasa W163
roczniki: 02/1998-06/2005 |
23921 | 640 | 260 | 510 | Bardzo dobre zamienniki orginałów. W kilku przypadkach wystąpiły problemy z aut. podnoszeniem klapy. |
Honda
Civic TypeR roczniki: 2007-2011 |
OEM | 515 | Nr OEM: 74820-SMT-E020-M1 | ||
Citroen C4 Picasso
rocznik: II 2007 |
24530 | 640 | 255 | 565 | Dobrze działają z aut. podnoszeniem klapy. |
Citroen XM kombi
roczniki: 1989-2000 |
23892 | 630 | 220 | 570 | Dobrze działają z aut. podnoszeniem klapy bez spoilera. W ciepłe dni radzą sobie z klapą dod. obciążoną seryjnym spoilerem. Nr OEM: 96026964 |
Citroen C4 Picasso | 24529 | 640 | 255 | 595 | Dobrze działają z aut. podnoszeniem klapy dod. obciążonej seryjnym spoilerem. |
Citroen C4 Picasso roczniki: od X 2006 |
24559 | 585 | 190 | 625 | Obniżają klapę o
5cm. Dobrze działają z
aut. podnoszeniem klapy dod. obciążonej seryjnym spoilerem.
Nr OEM: 9654438680, 8731.N9 |
Citroen Evasion
|
23810 | 627 | 230 | 630 | Dobrze działają z aut. podnoszeniem klapy dod. obciążonej seryjnym spoilerem. Nr OEM: 8731A3 |