JS DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com

Wymiana siłowników klapy bagażnika

 

        Siłowniki (sprężyny gazowe) klapy bagażnika przestały funkcjonować prawidłowo. Objawiało się to tym, że podczas otwierania klapa nie "szła" sama do góry ale trzeba było ja wypychać.
W zimie bardzo często zdarzało się, że sama opadała i przy pakowaniu bagaży trzeba było ja podtrzymywać.

Ponieważ w samochodzie będzie zamontowany układ do otwierania klapy pilotem, postanowiłem zamontować siłowniki mocniejsze od seryjnych.

Na podstawie katalogu FA Krosno, standardowe dla wer. 5D siłowniki zamieniłem na modele stosowane w Citroenie XM Break kombi (prod. 1989-2000) o sile 570N - seryjnie zamontowane były sprężyny firmy Stabilus (801IXI 0455N 107/08 AD 17) o sile 455N.

Tabela parametrów:

Samochód Nr OEM Nr wg. FA Krosno Siła [N]
Civic 5D 74820-SMG-E010-C1 24612 455
Mercedes M 1637400345 23921 510
Civic Type R 74820-SMT-E020-M1   515
Citroen XM 96026964 23892 570

Orginalne siłowniki: Stabilus (801IXI 0455N 107/08 AD 17 nr OEM; 74820-SMG-E010-C1):

 

Nowe siłowniki Polcar 2330AB1 570N:

Tak wygląda seryjnie montowany siłownik:

zamontowany jest na zaczepach kulowych:

  

 

 

Żeby zdemontować siłownik, należy  w pierwszej kolejności zabezpieczyć klapę przed opadnięciem.

Np cienkim płaskim śrubokrętem podważyć sprężynę zabezpieczającą (u góry i na dole) i wyjąc zaczep siłownika z mocowania kulowego karoserii.

Porównanie starego i nowego siłownika:

Nowy siłownik ma inny rodzaj mocowania. Tutaj należy założyć mocowanie siłownika na zaczepy samochodu i zabezpieczyć je przed wypadnięciem "zawleczką". Przed montażem dobrze jest posmarować gniazdo zaczepu choćby niewielka ilością smaru:

 

Nowa sprężyna gazowa po wymianie:

        Po wymianie od razu widać bardzo dużą zmianę. Po wciśnięciu przycisku otwierania bagażnika wystarczy lekko popchnąć, a w zasadzie "musnąć" klapę i sama idzie do góry, przy czym w końcowej fazie otwierania automatycznie wyhamowuje i łagodnie się zatrzymuje.
Do domknięcia klapy trzeba jednak użyć znacznie więcej siły niż przed wymianą, co jednak nie jest jakoś szczególnie uciążliwe.

Po jakiś czasie użytkowaniu nowych siłowników (ze względu na domykanie) stwierdzam, że zamiast siłowników 570N spokojnie można założyć trochę słabsze np takie ok. 530N które też powinny spełnić swoją rolę.
Jednak moim zdaniem nie warto zakładać nic poniżej 500N.


Tabela zamienników wykonana na podstawie informacji otrzymanych od użytkowników oraz zawartych na forum www.civicforum.pl:

Samochód Nr wg. FA Krosno Długość [mm] Skok [mm] Siła [N] Uwagi
Honda Civic 5D
roczniki: 2006-2011
24612 639 258 465 Za słabe do aut. podnoszenia klapy
Mercedes M Klasa W163
roczniki: 02/1998-06/2005
23921 640 260 510 Bardzo dobre zamienniki orginałów. W kilku przypadkach wystąpiły problemy z aut. podnoszeniem klapy.
Honda Civic TypeR
roczniki: 2007-2011
OEM     515 Nr OEM: 74820-SMT-E020-M1
Citroen C4 Picasso
rocznik: II 2007
24530 640 255 565 Dobrze działają z aut. podnoszeniem klapy.
Citroen XM kombi
roczniki: 1989-2000
23892 630 220 570 Dobrze działają z aut. podnoszeniem klapy bez spoilera. W ciepłe dni radzą sobie z klapą dod. obciążoną seryjnym spoilerem. Nr OEM: 96026964
Citroen C4 Picasso 24529 640 255 595 Dobrze działają z aut. podnoszeniem klapy dod. obciążonej seryjnym spoilerem.
Citroen C4 Picasso
roczniki: od X 2006
24559 585 190 625 Obniżają klapę o 5cm. Dobrze działają z aut. podnoszeniem klapy dod. obciążonej seryjnym spoilerem.
Nr OEM: 9654438680, 8731.N9

Citroen Evasion
roczniki: VI/1994-XI/1995

23810  627 230 630 Dobrze działają z aut. podnoszeniem klapy dod. obciążonej seryjnym spoilerem. Nr OEM: 8731A3