Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com

Akumulator, informacje ogólne

 

Orginalnie w aucie zamontowany był akumulator firmy Furukawa model 46B24L(S)-MF, o wymiarach ok. 23/12/20cm (szer./głęb./wys.) z "prawym" plusem i wskaźnikiem naładowania tzw. "magicznym okiem".

 

Położenie "plusa" opisuje się patrząc na akumulator ustawiony zaciskami "do siebie".
"Magiczne oko" jest to wbudowany w jedną z celek akumulatora aerometr, który za pomocą kolorów wskazuje gęstość elektrolitu a co za tym idzie stan naładowania akumulatora. Wskaźnik może pokazywać jeden z trzech stanów: naładowany, dolać wody destylowanej i do doładowania.

W związku z tym, że główną przyczyną obniżenia poziomu elektrolitu jest odparowanie wody, w celu uzupełnienia poziomu elektrolitu dolewać do akumulatora można wyłącznie wody destylowanej.

W moim przypadku akumulator przeżył ok. 5 lat. Objawem tego, że jego żywotność mocno się skróciła było to, że po wyłączeniu silnika i pozostawieniu na krótki czas włączonych świateł, słuchaniu radia, albo włączeniu świateł awaryjnych nie udało się uruchomić silnika. Żeby odpalić auto konieczne było podładowanie akumulatora lub "pożyczenie" prądu z innego samochodu.
Po rozmowie z pracownikiem serwisu akumulatorowego okazało się, że w/w objawy świadczą o typowym zużyciu przez opad masy czynnej z płyt akumulatora.

W swoim aucie wymieniłem akumulator na nowy firmy Banner, model Starting Bull (545 23) 12[V], 45[Ah], 330[A]. Na ile się zorientowałem, inni użytkownicy HC montowali u siebie np; Yuasa seria 5000 (YBX 5053) 12[V], 48[Ah] 430[A], Bosh model S4 (S40 21) 12[V], 45[Ah], 330[A], Varta B32 (B24LS) 12[V], 45[Ah], 330[A] lub Centra PLUS (CB 454) 12[V], 45[Ah], 300[A].

W naszych autach jednym z objawów zużytego lub niedoładowanego akumulatora może być również zaświecanie się na liczniku centralnym różnych ikonek, które gasną po ponownym przekręceniu kluczyka w stacyjce.

Naładowany akumulator w stanie bez obciążenia (po czasie minimum 30 min. od zakończenia pracy lub ładowania) powinien na swoich zaciskach mieć napięcie w granicach 12,4-12,6 [V] a gęstość elektrolitu wynosić 1,28 [g/cm3]. Jeżeli woltomierz wskazuje max. 12,4 [V] oznacza to że akumulator należy doładować.
Nie używany akumulator zaleca się przechowywać w stanie naładowanym. Zbyt długie przechowywanie nie naładowanego akumulatora może spowodować jego zasiarczenie - co w konsekwencji powoduje trwałe obniżenie jego parametrów.

Optymalne napięcie w instalacji samochodowej powinno mieścić się w przedziale 12,5-14,3 [V]. Dolna granica uzależniona jest od mocy alternatora i ilości włączonych odbiorników.
Zbyt niskie napięcie może powodować niedoładowywanie akumulatora a zbyt duże jego przeładowywanie lub uszkodzenie elektroniki w samochodzie.
W przypadku kiedy alternator przestaje być wydajny i napięcie jest za niskie, prąd "pożyczany" jest z akumulatora, co powoduje jego rozładowywanie.
Niekorzystnie na poziom naładowania działa również sposób eksploatacji samochodu (szczególnie w zimie kiedy wraz z obniżeniem się temperatury obniża się pojemność elektryczna akumulatora); częste rozruchy i krótkie przebiegi. Energia pobrana przy rozruchu nie ma szans zostać w pełni uzupełniona i po dłuższym czasie niedoładowanemu akumulatorowi grozi zasiarczenie.

W moim aucie przy włączonym silniku napięcie utrzymuje się na stabilnym poziomie 14,3 [V]. Oczywiście włączenie jakichkolwiek urządzeń (światła, klimatyzacja...) powoduje chwilowe spadki napięcia, które jednak po chwili ustępują i napięcie ponownie wraca do swojego normalnego poziomu.

Ciekawe strony internetowe z poradami na temat akumulatorów znajdują się m.in. pod adresami: www.akumulatory.auto.pl i www.zapsznajder.republika.pl.

 

Informacje z "Instrukcji Obsługi":

Typy akumulatorów 12V:

Model z silnikiem diesla 59 AH/5 HR,   74 AH/20 HR
Model z silnikiem benzynowym 1,8 36 AH/5 HR,   45 AH/20 HR
Model z silnikiem benzynowym 1,4 28 AH/5 HR,   74 AH/20 HR

Kontrolka ładowania akumulatora:

Ta kontrolka powinna zapalić się po włączeniu zapłonu (II) i zgasnąć po uruchomieniu silnika. Gdy kontrolka układu ładowania świeci podczas pracy silnika, oznacza to, że akumulator nie jest ładowany. Na wyświetlaczu informacji pojawi się także symbol:


wraz z komunikatem "CHECK SYSTEM" (Sprawdź system).

W takim przypadku należy natychmiast wyłączyć wszystkie dodatkowe urządzenia elektryczne. W miarę możliwości nie używać urządzeń napędzanych elektrycznie, np. opuszczanych szyb. Nie wyłączać silnika; użycie rozrusznika spowoduje bardzo szybkie rozładowanie akumulatora. Należy jak najszybciej udać się do najbliższego warsztatu samochodowego.