Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com

Uruchamianie auta przy pomocy kabli rozruchowych

 

Poniższy opis powstał min. w oparciu o stronę fakt.pl. Niżej zostały skopiowane niektóre fragmenty z tego artykułu.

W zależności od marki samochodu producenci zalecają rozruch za pomocą kabli rozruchowych (tzw. pożyczanie prądu) albo przy zgaszonym albo uruchomionym silniku auta które ten prąd "pożycza".

W pierwszej kolejności należy sprawdzić mocowania klem na akumulatorze. Jeżeli klemy na akumulatorze nie "trzymają" zbyt mocno, zaleca się, aby silnik nie pracował, ponieważ zamiast dużego prądu potrzebnego do rozruchu - który powinien płynąć z akumulatora - popłynie z alternatora i może zakłócić pracę urządzeń w samochodzie. Jeżeli mocowanie klem do akumulatora jest mocne to zaleca się, żeby silnik auta które pożycza prąd pracował, i alternator udostępniał "dodatkowe" ampery.

W wielu instrukcjach awaryjnego uruchamiania aut znajduje się zalecenie, żeby w momencie podłączania przewodów silnik w samochodzie „dawcy” był wyłączony. Jest to rzeczywiście bezpieczniejsze dla jego instalacji elektrycznej, ale w niektórych sytuacjach grozi tym, że oba pojazdy zostaną unieruchomione.

Jeżeli w aucie „biorcy” brakuje prądu np. z powodu zwarcia płyt akumulatora, to podłączona do niego całkiem sprawna bateria może rozładować się, zanim kierowca zdąży uruchomić silnik. Częstym błędem jest też łączenie przewodów bezpośrednio do akumulatora „biorcy”. W czasie szybkiego ładowania bateria ta intensywnie „gazuje”. Ulatniający się z niej wodór w połączeniu z powietrzem tworzy mieszaninę wybuchową. Wystarczy iskra, żeby wywołać eksplozję – a o to przy łączeniu przewodów naprawdę nietrudno. Takie przypadki nie zdarzają się często, jednak ryzyko jest znaczne!

W celu uniknięcia ewentualnego zwarcia - przy niezbyt wprawnym posługiwaniu się krokodylkami (bardzo często nie izolowanymi), oraz wykluczeniu możliwości powstania zapłonu wodoru wydzielającego się podczas ładowania akumulatora, zaleca się, aby podczas podpinania kabli między autami zachować poniższą kolejność;

- Oba auta ustawiamy tak, by można było swobodnie operować kablami rozruchowymi,
- W samochodzie "biorcy" wyłączmy wszystkie niepotrzebne odbiorniki elektryczne,
- Uruchamiamy silnik samochodu będącego "dawcą" energii,
- Łączymy przewód plusowy (na ogół czerwony) z dodatnim zaciskiem akumulatora "dawcy",
- Łączymy przewód plusowy z dodatnim zaciskiem akumulatora "biorcy",
- Łączymy przewód masowy (zwykle czarny) z ujemnym zaciskiem akumulatora "dawcy",
- Łączymy przewód masowy z nadwoziem "biorcy" (NIGDY Z ZACISKIEM AKUMULATORA),
- Odczekujemy kilka minut podładowując rozładowany akumulator, co dodatkowo pomoże przy rozruchu "biorcy",
- Uruchamiamy silnik samochodu pełniącego rolę "biorcy",
- Odłączamy przewód masowy od nadwozia "biorcy",
- Odłączamy przewód masowy od baterii "dawcy",
- Odłączamy przewód plusowy od "biorcy",
- Odłączamy przewód plusowy od baterii "dawcy",
- Wyłączamy silnik "dawcy" prądu, lub odjeżdżamy,
- Silnik samochodu "biorcy" powinien popracować minimum kilkanaście minut...
 

Informacje z "Instrukcji Obsługi":