Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com

Sprawdzanie akumulatora

08 X 2016

Źródła podają, że w celu sprawdzenia stanu technicznego akumulatora, zaleca się:
- sprawdzić szczelność obudowy, stan zacisków biegunowych i poziom elektrolitu,
- zmierzyć gęstość elektrolitu,
- zmierzyć napięcie na zaciskach akumulatora bez obciążenia i pod obciążeniem,
- zmierzyć napięcie podczas rozruchu silnika - napięcie powinno być wyższe niż 9,6 [V],
- przeprowadzić pomiar pojemności.

Testy i pomiary:

Pomiar napięcia na zaciskach akumulatora bez obciążenia;

Pomiar można wykonać dowolnym woltomierzem prądu stałego, w tym przypadku wykorzystany został miernik oporowego testera akumulatorów;

Pomiar napięcia na zaciskach akumulatora pod obciążeniem;

Taki pomiar pokazuje zdolność rozruchową akumulatora. Wykonuje się np. za pomocą oporowego testera akumulatorów. Po wciśnięciu przycisku wymuszany jest przepływ prądu o wartości ok. 100A. Po upływie ok. 10sek należy sprawdzić poziom napięcia, na podstawie którego kwalifikuje się akumulator do dalszej pracy, doładowania lub wymiany.

Podczas tego testu okazało się, że akumulator co prawda ma zdolność rozruchową, ale jest ona na dolnej granicy dla "słabszych" akumulatorów. Po kilku minutach i ponownym pomiarze miernik wskazał, że akumulator jest "słaby", co może być wskazaniem do jego wymiany;

 

Informacje na podstawie strony www.e-autonaprawa.pl;

- napięcie akumulatora wynosi 0 V (brak możliwości ładowania) – wystąpiła przerwa wewnętrzna, akumulator nadaje się do wymiany;
- napięcie jest niższe niż 10 V i spada; widoczne „gazowanie” (gotowanie się) elektrolitu w jednej lub dwóch celach – wystąpiło zwarcie wewnętrzne, akumulator trzeba wymienić;
- niska, zmniejszająca się wartość napięcia; możliwe „gazowanie” we wszystkich celach – akumulator był prawdopodobnie przez dłuższy czas w stanie rozładowania, co mogło doprowadzić do zasiarczenia płyt i trwałego uszkodzenia akumulatora;
- napięcie jest większe niż 10 V i utrzymuje się na stałym poziomie – akumulator jest sprawny.

Sprawdzenie gęstości elektrolitu aerometrem;

Sprawdzenie wykonuje się dla każdej celki z osobna. Po odkręceniu korków pobiera się elektrolit i sprawdza na podziałce jego gęstość.
Gęstość elektrolitu powinna wynosić 1,28 kg/l (w temperaturze +25°C).

Informacje na podstawie strony www.e-autonaprawa.pl;

- niska gęstość elektrolitu w jednej lub w dwóch celach i napięcie poniżej 11 V – wystąpiło zwarcie wewnętrzne – akumulator nie nadaje się do dalszej eksploatacji;
- podobna gęstość elektrolitu we wszystkich celach i napięcie wyższe niż 12,5 V,  – akumulator jest naładowany i należy wykonać test obciążenia;
- niska, jednorodna gęstość elektrolitu we wszystkich celach – akumulator należy doładować, a następnie wykonać test obciążenia;

Stan akumulatora można wstępnie określić na podstawie koloru elektrolitu. Po zamieszaniu elektrolitu (wstrząsając akumulatorem lub gwałtownie wlewając pobrany wcześniej elektrolit) należy i sprawdzić jego zabarwienie. Brunatny kolor oznacza, że nastąpił opad masy czynnej, co świadczy o zużyciu akumulatora. W tym przypadku należy sprawdzić jego pojemność, co jednoznacznie pokaże czy nadaje się on do dalszego użytkowania czy jest już do wymiany.

Korki do poszczególnych celek najłatwiej jest odkręcić podkładką. Od razu można sprawdzić czy ilość elektrolitu jest wystarczająca, czy płyty są zalane elektrolitem;

 

Pomiar dla poszczególnych celek wykazał, że tylko w jednej stężenie było niższe niż zalecane;

 

Podczas pomiarów elektrolit był przeźroczysty, jednak po jego zmieszaniu okazało się że przybiera kolor brunatny co dowodzi, że sprawność akumulatora dobiega końca;

 

Pomiar pojemności;

Pomiar pojemności w domowych warunkach można wykonać używając kilku prostych urządzeń; woltomierza, amperomierza, żarówki i zegara.

Test wykonuje się na wcześniej przygotowanym akumulatorze – po pełnym naładowaniu należy pozostawić go bez obciążenia do czasu osiągnięcia napięcia spoczynkowego.  Sama zasada pomiaru polega na zmierzeniu poszczególnych wartości prądów i czasów w jakim ten prąd przepływa. Pomiary należy zakończyć po rozładowaniu akumulatora (napięcie 10,5V).

Do tego badania można sobie zrobić prosty miernik, w którym zostanie zamontowane; woltomierz i amperomierz. Można również wyposażyć go w układ elektroniczny, który po rozładowaniu akumulatora (obniżenie napięcia do 10,5V) automatycznie wyłączny odbiornik i zasygnalizuje sygnałem dźwiękowym zakończenie testu.
Jako odbiornik zostały zastosowane dwie żarówki H5 (12V 60/55W)- cztery włókna połączone szeregowo.

Przybliżoną pojemność akumulatora oblicza się jako sumę iloczynów poszczególnych prądów i czasu w jakim on płynął.

Q[Ah]=I1[A]*T1[h]+I2[A]*T2[h]+ I3[A]*T3[h]+…  w moim przypadku (pięcioletni akumulator) wyszło; Q=3,2Ah

Wynik ten oznacza, że akumulator stracił dużą część swojej pierwotnej pojemności, co niestety kwalifikuje go do wymiany.

Pojemność dużo dokładniej można sprawdzić bardziej profesjonalnym urządzeniem takim jak np. AVT5500;

Miernik podłączony do zasilania i przygotowany do pracy;

Obciążany dwoma żarówkami (20W);

Po zakończeniu pomiarów - kiedy napięcie spadło do 10,5V - test został automatycznie zakończony a odbiorniki odłączone.
Na wyświetlaczu pojawiły się wyniki testu; realna pojemność, czas trwania badania oraz napięcie, które po zdjęciu obciążenia podskoczyło do góry;

Również ten test potwierdził, że akumulator jest na tyle wyeksploatowany, że najwyższy już czas na jego wymianę.

Dla porównania cztero letni akumulator w innym aucie (Banner (535 22) 12V 35Ah 260A) miał zmierzoną pojemność 8,42Ah;

 

W nowym, zamontowanym w Civicu akumulatorze (Banner Power Bull (P62 19), 12V, 62Ah, 550A) nie mierzyłem pojemności do końca (do 10,5V).
Po prawie 39 godzinach pomiarów, miernik pokazał realną pojemność na poziomie prawie 66Ah co świadczy między innymi o tym, że parametry akumulatora są wyższe niż podaje producent;

 

Do drugiego auta zmuszony byłem kupić nowy akumulator i zaryzykowałem zakup modelu; Yuasa serii 3000 (YBX 3055) 12[V], 36[Ah] 330[A], jednak ku mojemu rozczarowaniu, jego rzeczywista pojemność była niższa niż podał producent;


Informacje z "Instrukcji Obsługi":

 

 

Poniższy opis został skopiowany z "Instrukcji Serwisowej";




Nieprzestrzeganie odpowiedniej procedury może spowodować wybuch akumulatora i poważne obrażenia u osób znajdujących się w pobliżu.
Należy uważnie przestrzegać wszystkich procedur i trzymać akumulator z dala od źródła iskier i otwartego płomienia.


UWAGA: Aby uzyskać dokładne wyniki, przed przystąpieniem do próby temperatura elektrolitu musi mieścić się w zakresie od 21 do 38°C.

Przyrządy wymagane do sprawdzania

- Tester akumulatora wyposażony w: woltomierz o skali 0-18 V, amperomierz o skali 0-100 A i 0-500 A oraz aerostat o skali 0-300 W
- Ładowarka do akumulatora 12 V: wydajność ładowania szybkiego: 50 A a wolnego: 5 A

Procedura sprawdzania

1. Sprawdzanie uszkodzeń: Jeśli obudowa jest popękana albo występują luzy na stykach, należy wymienić akumulator.
2. Sprawdź wskaźnik (przy ładowaniu podstawowym): Kolor niebieski lub zielony wskazują, że jest sprawny. Jeśli wskaźnik jest czerwony, należy oderwać taśmę, wymontować zakrętki, dodać wody destylowanej i ponownie założyć nakrętki i taśmę. Jeśli wskaźnik jest biały, przejść do punktu 3.
3. Sprawdzić obciążalność akumulatora, podłączając próbnik akumulatorowy i stosując obciążenie trzykrotnie przekraczające pojemność amperogodzinową akumulatora.
Napięcie akumulatora ciągu 15 sekund trwania testu powinno być większe niż 9,6 V.
- Jeśli odczyt przekracza 9,6 V, akumulator jest sprawny; należy oczyścić styki i obudowę i zamontować go w samochodzie.
- Jeśli odczyt mieści się w zakresie 6,5 - 9,6 V, należy podłączyć prostownik i ładować akumulator przez 3 minuty prądem o początkowym natężeniu 40 A.




Podczas ładowania natężenie prądu obniża się wraz ze wzrostem napięcia akumulatora. Nie kompensować tego spadku zwiększeniem natężenia prądu, gdyż może to uszkodzić akumulator.

1. Obserwować napięcie akumulatora przez pierwsze 3 minuty ładowania, napięcie nie może przekroczyć 15,5 V.
- Jeśli napięcie nie przekroczyło 15,5 V, akumulator jest sprawny. Oczyścić bieguny, obudowę i zamontować akumulator do samochodu.
- Jeśli w ciągu 3 min. ładowania napięcie przekroczyło choć na chwilę 15,5 V, akumulator jest wadliwy i należy go wymienić.

2. Jeśli napięcie spadnie poniżej 6,5 V, przeprowadzić powolne ładowanie: ustawiając prostownik na 5 amperów i ładować akumulator do 24 godzin (lub do uzyskania wskazania pełnego naładowania, lub do momentu osiągnięcia gęstości elektrolitu co najmniej 1,270 g/ml).
Następnie ponownie wykonać sprawdzenie obciążalności akumulatora.
- Jeśli napięcie przekracza 9,6 V, stan akumulatora jest prawidłowy; należy oczyścić bieguny, obudowę i zamontować go do samochodu.
- Jeśli napięcie nadal spada poniżej 6,5 V, akumulator jest wadliwy i należy go wymienić.