Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com

Światła drogowe, (mijania, przeciwmgielne) jako światła do jazdy dziennej - teoria

      

Aby przestać pamiętać o włączaniu świateł w ciągu dnia i ograniczyć zużycie prądu, można zamontować dodatkowe światła do jazdy dziennej, lub (abstrachując od regulacji prawnych) zamontować w miejscu postojówek dużej mocy lampy W5W LED. Innym rozwiązaniem (dla osób które nie korzystając ze świateł drogowych) może być podmiana żarówek świateł drogowych na lampy LED np. H1 LED i zastosowanie układu do samoczynnego załączania.

Jako świateł do jazdy dziennej, można też pokusić się o zastosowanie świateł drogowych, mijania lub przeciwmgielnych, ograniczając ich moc.

Ściągnięte z sieci zdjęcia lamp LED; W5W (postojówki) i H1 (drogowe):

       

Opisany przypadek dotyczył będzie ograniczenia mocy świateł drogowych.

Zamieniając żarówki H1 na lampy LED można z powodzeniem zastosować niżej opisany układ, bez konieczności montażu elementów ograniczających moc.

Założenia:

Układ automatycznie uruchamia światła do jazdy dziennej bez ingerencji kierowcy. Automat włącza światła tylko w przypadku, kiedy uruchomiony jest silnik (odpowiedzialny za to jest sterownik ">13,5V"). Gaszenie świateł następuje w przypadku wyłączenie zapłonu (kluczyka w stacyjce), wyłączenia ręcznego wyłącznikiem ("WYŁ.") lub włączenia dowolnych innych świateł. W przypadkach włączenia dowolnych świateł lub wyłączenia wyłącznika ("WYŁ") wszystkie światła działają tradycyjnie. Zasilanie żarówek, ograniczone jest na tranzystorach ("T"). Zamiast regulacji mocy na tranzystorach, można zastosować gotowe stabilizatory napięć.

Poniżej narysowałem schemat przykładowego rozwiązania:

 

Opis szczegółowy:


Tor główny (czerwony):
Zasilanie bierzemy z obwodu +12V za stacyjką (np. sprzed przekaźnika świateł drogowych), przez bezpiecznik, dalej, przez normalnie zamknięte styki przekaźnika ("PK") dociera do tranzystorów ("T"), które w zależności od wysterowania potencjometrami ("PR") zasilają żarówki. Potencjometry należy tak ustawić, żeby osiągnąć oczekiwany efekt (jasność świecenia). Tranzystory przy wyłączonym silniku nie przewodzą. Żeby tranzystory przewodziły, konieczne jest wzbudzenie toru sterowania.
 

Tor sterowania (czarny):
W kabinie montujemy podświetlony wyłącznik ("WYŁ.") który normalnie jest załączony (będzie służył do ewent. ręcznego wyłączenia układu - np. kiedy zostawiamy auto w serwisie). Napięcie dostarczane jest do sterownika (">13,5V"). Sterownik jest tak ustawiony, żeby zadziałać wtedy, gdy silnik pracuje (napięcie jest >13,5V). Napięcie ze sterownika poprzez potencjometry uruchamia tranzystory.
 

Tor świateł drogowych (zielony):
Jeżeli chcemy np. komuś błysnąć światłami, na żarówkach pojawia się pełne napięcie, więc zaświecą pełną mocą, po czym wracają do pracy jako światła do jazdy dziennej.
Tor postojówek (niebieski):
Przy włączeniu jakichkolwiek świateł (postojowe, mijania, przeciwmgielne) zawsze zapalają się postojówki. Uruchamiając postojówki, podajemy napięcie na przekaźnik ("PK"), co powoduje otwarcie jego styków i wyłączenie układu. 

Wykorzystane elementy:
>13,5V - dowolny sterownik działający przy pojawieniu się napięcia powyżej 13,5V (tylko podczas pracy silnika)

T- tranzystory większej mocy na radiatorach
PR - potencjometry dobrane doświadczalnie
WYŁ. - dowolny wyłącznik, najlepiej podświetlany - sygnalizuje wtedy działanie układu.
PK - dowolny przekaźnik 12V min. 10A (w przypadku, gdy uszkodzi się tranzystor i przez układ popłynie pełny prąd), Zabezpieczyć się przed takim przypadkiem (jedziemy wtedy na światłach drogowych co może powodować oślepianie) można, dobierając mniejszy bezpiecznik, dopasowany do ograniczonej mocy żarówek.

Jako sterownik (">13,5V") można użyć dowolnego urządzenia. Ceny najtańszych urządzeń na Allegro wahają się od 20-30zł w górę.

Najlepszym rozwiązaniem - ze względu na rozmiary (radiator) i straty mocy - będzie zastosowanie modułu ograniczenia mocy opartego na impulsowym regulatorze mocy PWM. Przykład konstrukcji takiego regulatora można zobaczyć tutaj: "Regulator.pdf" lub na stronie elektroda.pl:

Podpięcia sterownika włączającego świateł po uruchomieniu silnika (przykładowo AWS-1) opisałem poniżej:

AWS-1 opis z sieci:

"Automatyczny włącznik świateł mijania AWS-1 przeznaczony jest do wszystkich samochodów z instalacją 12V , umożliwia bezobsługowe uruchamianie świateł mijania po rozruchu silnika. W odróżnieniu od tanich podróbek wykonanych na przekaźnikach , automat włącza światło nie po przekręceniu stacyjki ale dopiero po uruchomieniu silnika gdy napięcie w instalacji wzrośnie do 13.4V i pozostają zapalone do momentu wyłączenia stacyjki. Pozwala to na rozruch silnika bez dodatkowego obciążenia instalacji elektrycznej światłami, i jednocześnie zapewnia że światła nie zgasną mimo spadku napięcia poniżej progu załączenia. Urządzenie jest bardzo proste w montażu ,(instalacja zajmuje tylko kilkanaście minut) a korzyści wynikające z jego działania są ogromne - nie musimy pamiętać o każdorazowym zapalaniu świateł , nie boimy się rozruchu nawet przy niezbyt dobrym akumulatorze - no i oczywiście nie płacimy mandatów i nie łapiemy punktów za jazdę bez świateł".

Schemat AWS1 po modernizacji:

Schemat podłączenia AWS-1 do mojego układu:

Opis podłączenia:

Czarny i czerwony AWS-1 bez zmian
Przewód pomarańczowy - do podświetlonego wyłącznika
Przewody niebieskie, na górnym schemacie, w miejscu niebieskiej kreski podłączamy do tranzystorów jak na schemacie niżej.



Poniżej przedstawiłem rzeczywiste parametry żarówki H1 12V 55W Philips 12258. Pomiary wykonałem zmieniając wartość napięcia zasilania w zakresie 3,65-14,34 V.


Na początku postanowiłem sprawdzić wartości napięć na akumulatorze dla 3 wariantów:

1. Sam akumulator: 12,65 V

2. Pracujący silnik:   14,48 V  (bez żadnych odbiorników)

3. Pracujący silnik:   11,56 - 11,59 V  (przy dużym obciążeniu, włączyłem: światła drogowe, mijania, postojowe, przeciwmgielne przód i tył, awaryjne, podgrzewanie lusterek i tylnej szyby, podgrzewanie siedzeń (HI), klimatyzację i radio) - w włączonym  i wyłączonym wentylatorem klimatyzacji)

Do prób użyłem prostownika do akumulatorów z ręczną regulacją prądu.

 

Regulując napięcie mierzyłem jego wartość oraz płynący przez żarówkę prąd. Moc obliczyłem ze wzoru P=U*I

U [V] I [A] P [W]
13 4,14 53,82
12,6 4,09 51,53
12 3,97 47,64
11,5 3,88 44,62
11 3,62 39,82
10,5 3,50 36,75
10 3,40 34,00
9,5 3,26 30,97
9 3,13 28,17
8,5 3,00 25,50
8 2,87 22,96
7,5 2,74 20,55
7 2,60 18,20
6,5 2,48 16,12
6 2,33 13,98
5,5 2,18 11,99
5 2,02 10,10
4,5 1,85 8,33
4 1,72 6,88
3,65 1,64 5,99

Pozostałe pomiary zostały wykonane w instalacji samochodu, przy włączonym i nagrzanym silniku:

  U [V] I [A] P [W]
sama żarówka 14,34 4,48 64,24
włączone światła drogowe 14,25 4,44 63,27
max odbiorników 11,56 3,90 45,08

Jak wiać katalogowa moc 55W osiągana jest przy ok 13 V. Żarówka, która normalnie pracuje w instalacji samochodu osiąga moc 63,27 W.