Wymiana łączników stabilizatora
08 X 2016
Stabilizator w samochodzie osobowym służy do ograniczania bocznych przechyłów
nadwozia podczas jazdy po łuku. Więcej informacji na ten temat można przeczytać
np. na www.autokult.pl
Łączniki stabilizatora to elementy, które spinają ze sobą wahacze
zawieszenia ze stabilizatorem. Więcej informacji na temat łączników i ich wpływu
na prowadzenie samochodu można przeczytać np. na www.oponeo.pl
Efektem uszkodzenia
łączników stabilizatora są pojawiające się odgłosy stukania z okolicy kół,
pojawiające się podczas jazdy po nierównościach.
Dokładnie do takiej sytuacji doszło w moim przypadku. Usterka została zdiagnozowana podczas badań w stacji
diagnostycznej.
Wymianę łączników można bardzo łatwo przeprowadzić w warunkach "domowych", mając do dyspozycji podnośnik i kilka kluczy.
Miejsce montażu oraz opis wymiany zgodnie z EPC i instrukcją serwisową;
Widok na śruby mocujące łączniki jest możliwy po maksymalnym przekręceniu kół, dzięki czemu już wcześniej można je napuszczać jakimś środkiem, dzięki któremu łatwiej będzie je odkręcić;
Po odkręceniu koła widać łącznik wraz z punktami mocowania. Bez wielkiego wysiłku widać, że uszkodzeniu uległa gumowa osłona przegubu;
Aby po odkręceniu łącznika wahacz nie opadł zbyt nisko, można podeprzeć go podnośnikiem;
Do jego odkręcenia należy użyć dwóch kluczy; imbusowego - wkładanego w śrubę łącznika i płaskiego ("14") do odkręcenia nakrętki. O ile z górnymi śrubami nie było problemu (nie trzeba było ich przytrzymywać imbusem), to jedną dolną śrubę należało przytrzymać a drugiej nie udało się odkręcić, więc została odcięta;
Po odkręceniu górnych śrub, siła przenoszona przez stabilizator uniemożliwiała wyjęcie śruby z otworu, więc należało go lekko obniżyć naciskając na klucz nałożony na dolną śrubę mocująca łącznik;
Stare łączniki zostały zastąpione wzmocnionymi elementami firmy Meile ( model 31-160600002/HD);
Porównanie starych i nowych łączników;
Aby ułatwić sobie pracę przy wkładaniu śrub łączników do
otworów stabilizatora, należało postępować zgodnie z instrukcją serwisową.
Najpierw trzeba było przykręcić górne śruby (nie dokręcać do oporu), a dopiero
po opuszczeniu samochodu i podparciu go odpowiednio podnośnikiem z drugiej
strony udało się bez wysiłku włożyć śrubę w otwór stabilizatora. Dopiero wtedy
śruby zostały ostatecznie dokręcone;
Łączniki firmy Meile przykręca się innymi kluczami niż te które były używane przy fabrycznych elementach. Tył śruby należy przytrzymać kluczem "16" a samą nakrętkę przykręcić kluczem "15";
Nowe, zamontowane łączniki;
Dzięki temu prostemu zabiegowi udało się pozbyć denerwujących hałasów z podwozia.