Wymiana termostatu
04 XII 2016
Uszkodzenie termostatu w układzie chłodzenia silnika polega na nieprawidłowej reakcji na
zmianę temperatury płyny chłodzącego. Termostat może np. pozostawać ciągle
otwarty, ciągle zamknięty, lub nie otwierać/zamykać się zgodnie z założeniami
producenta.
Problem wynikający z uszkodzenia tego zaworu jest dość istotny ponieważ silnik
może nie pracować w
optymalnych warunkach temperaturowych. W przypadku kiedy pozostaje cały czas
zamknięty silnik może ulec przegrzaniu. Może również dojść do takiej sytuacji, że auto w
czasie jazdy na niedogrzanym silniku może przez długi czas pracować "na ssaniu",
przez co dość znacznie może wzrosnąć zużycie paliwa. W przypadku gdy
termostat pozostaje przez cały czas otwarty, w samochodach z instalacją LPG
przełączenie z benzyny na gaz następuje z opóźnieniem.
O tym że termostat uległ uszkodzeniu zorientowałem się dopiero w okresie jesiennym, kiedy temperatura na zewnątrz spadła poniżej
10ºC.
Zauważyłem, ze wskaźnik temperatury płynu chłodzącego wskazuje niskie wartości a
silnik nagrzewał się bardzo długo i w zasadzie jedynie na postoju.
Okazało się również, że po przejechaniu kilku kilometrów na niedogrzanym silniku chłodnica silnika jest dość mocno nagrzana.
Innym dowodem na to, że termostat nie pracuje prawidłowo jest pomiar temperatury z
czujników "ECT1" i "ECT2" za pomocą programu HDS;
Zgodnie z opisem, czujnik "ECT 2" służy do sprawdzenia poprawnej pracy termostatu. Na obrazkach wyżej widać, że przy temperaturze ok 68ºC (silnik zimny) temperatura wskazywana przez przez ECT 2 wynosi 57ºC. Wskazanie to sugeruje nieprawidłowe działanie termostatu, który powinien zacząć otwierać się dopiero przy ok 80ºC - potwierdziło się to w trakcie badania samego termostatu.
Po wymianie termostatu na nowy, silnik nagrzewa się dużo szybciej, a czujnik przy chłodnicy zaczyna wskazywać podwyższoną temperaturę dopiero od ok. 80ºC. Po wymianie termostatu i pomiarach (w podobnych warunkach), temperatura płynu w chłodnicy wyniosła tylko 5ºC;
Umiejscowienie termostatu według EPC;
Opis wymiany termostatu wg. instrukcji serwisowej;
Aby wymienić termostat należy w pierwszej kolejności spuścić z silnika płyn chłodniczy.
Ponieważ nie miałem możliwości wejścia pod auto i spuszczenia płynu, nie udało
mi się także odkręcić śruby spustowej w bloku silnika, pokrywa termostatu
została po prostu odkręcona, a wyciekający płyn rozlał się na podłogę.
Najpierw jednak należało odkręcić wspornik wiązki przewodów (2 śruby pod klucz "10") i odpiąć złączki przewodów;
Po odchyleniu wspornika została odkręcona obudowa termostatu (również 2 śruby pod klucz "10"). Po odchyleniu obudowy bez problemu uzyskuje się dostęp do "główki" termostatu;
Aby choć trochę ograniczyć odpływ pływu z układu chłodzenia, dobrze jest przygotować sobie wcześniej np. kawałki folii, którą zablokuje się otwory w bloku silnika i obudowie termostatu;
Wkładając nowy termostat należy pamiętać, aby otwór odpowietrzający znajdował się u góry;
Na koniec pozostało już tylko uzupełnienie płynu i odpowietrzenie układu;
W moim przypadku układ
chłodzenia został uzupełniony płynem
Dynagel 2000.
Ponieważ nie jest zbyt łatwo określić poziom płynu w zbiorniku wyrównawczym
zamontowanym w samochodzie, zrobiłem pomiary "zewnętrzne".
Po wyjęciu zbiornika z samochodu i zalaniu płynem do poziomu "MIN" i "MAX"
(poziom MAX to ok. 0,5l;
na podstawie obserwacji powstałej granicy między suchą a mokrą częścią, rurka zbiornika została trwale oznakowana opaskami zaciskowymi (pomiary były wykonywane przy wyprostowanej rurce);
Teraz, po wymieniane termostatu silnik dużo szybciej dochodzi do normalnej temperatury
pracy, zauważalnie szybciej też zaczyna działać ogrzewanie kabiny.
Sprawdzenie poprawności działania termostatu.
Opis sprawdzenia termostatu wg. instrukcji serwisowej;
Po pierwszych, ogólnych oględzinach okazało się, że stary termostat nie domykał się całkowicie;
Podczas próby porównawczej "na gorąco", po zalaniu zaworów
gorącą (ale nie wrzącą) wodą, stary termostat się otworzył, zaś nowy pozostał
zamknięty.
Po zalaniu ich wrzątkiem, stary otworzył się błyskawicznie i do
maksymalnego położenia, a nowy zrobił to znacznie wolniej.
Po wyjęciu termostatów z wody, nowy zawór szybko się zamknął, natomiast stary zrobił to z
opóźnieniem;
Badanie to jednoznacznie potwierdziło nieprawidłowe działanie termostatu.