Numer styku | Kolor przewodu | Oznaczenie styku | Opis | Pomiar (odłączyć złączkę 26-stykową modulatora-modułu sterującego ABS.) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Styk | Warunki | Napięcie | |||||||
1 | RED | CAN-L | Obwód komunikacji F-CAN | ——— | ——— | ——— | |||
5 | LT BLU | LINIA K | Komunikacja z HDS | ——— | ——— | ——— | |||
6 | PNK | FR-GND | Wykrywa sygnał czujnika prawego koła przedniego | ——— | ——— | ——— | |||
7 | GRN | FR +B | Wykrywa sygnał czujnika prawego koła przedniego | ——— | ——— | ——— | |||
8 | BLU | RR +B | Wykrywa sygnał czujnika prawego koła tylnego | ——— | ——— | ——— | |||
10 | YEL | RL +B | Wykrywa sygnał czujnika lewego koła tylnego | ——— | ——— | ——— | |||
11 | GRN | FL-GND | Wykrywa sygnał czujnika lewego koła przedniego | ——— | ——— | ——— | |||
12 | WHT | CAN-H | Obwód komunikacji F-CAN | ——— | ——— | ——— | |||
19 | GRN | RR-GND | Wykrywa sygnał czujnika prawego koła tylnego | ——— | ——— | ——— | |||
20 | YEL | IG1 | Zasilanie dla aktywacji układu | 20-GND | Przy włączonym zapłonie (II) | Napięcie akumulatora | |||
21 | RED | RL-GND | Wykrywa sygnał czujnika lewego koła tylnego | ——— | ——— | ——— | |||
22 | RED | FL +B | Wykrywa sygnał czujnika lewego koła przedniego | ——— | ——— | ——— |
Numer styku | Kolor przewodu | Oznaczenie styku | Opis | Pomiar (odłączyć złączkę 26-stykową modulatora-modułu sterującego ABS.) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Styk | Warunki | Napięcie | |||||||
23 | BLK | GND2 | Masa modulatora-modułu sterującego ABS | 23-GND | Stale | 0,1 V lub mniej | |||
24 | WHT | +B SOL | Zasilanie przekaźnika zaworu | 24-GND | Stale | Napięcie akumulatora | |||
25 | RED | +B MOT | Zasilanie przekaźnika silnika | 25-GND | Stale | Napięcie akumulatora | |||
26 | BLK | GND1 | Masa dla silnika pompy | 26-GND | Stale | 0,1 V lub mniej |
Ten układ składa się z modulatora-modułu sterującego ABS, czujnika koła i kontrolek układu w module zestawu wskaźników (obrotomierz). Modulator-moduł sterujący ABS kontroluje system hamulcowy ABS oraz funkcję rozdziału siły hamowania.
Po naciśnięciu pedału hamulca podczas jazdy bez układu ABS koła mogą się czasami zablokować zanim samochód się zatrzyma. W takim przypadku, jeżeli zablokowane są koła przednie, ograniczeniu ulega kierowalność pojazdu, a jeżeli koła tylne — ograniczona jest stabilność pojazdu, co bardzo utrudnia utrzymanie panowania nad pojazdem. Układ ABS precyzyjne steruje współczynnikiem poślizgu kół, zapewniając maksymalną przyczepność opon, a co za tym idzie kierowalność i stabilność samochodu. Moduł sterujący ABS oblicza współczynnik poślizgu każdego koła na podstawie prędkości obrotu czterech kół, następnie steruje ciśnieniem płynu hamulcowego, aby uzyskać wymagany współczynnik poślizgu.
Przyczepność opony i powierzchni drogi
Moduł sterujący określa prędkość koła na podstawie sygnałów otrzymywanych z czujnika koła, a następnie w oparciu o wykrytą prędkość koła oblicza prędkość pojazdu. Moduł sterujący określa prędkość pojazdu podczas zwalniania na podstawie opóźnienia.
Moduł sterujący oblicza współczynnik poślizgu każdego koła i przesyła sygnał sterujący do elektrozaworu zespołu modulatora w momencie, gdy współczynnik poślizgu jest duży.
Sterowanie hydrauliczne odbywa się w trzech trybach: Wzrost ciśnienia, redukcja ciśnienia i utrzymanie ciśnienia.
Funkcja elektronicznego rozdziału sił hamowania wspomaga hamowanie pojazdu przez dostosowanie siły hamowania hamulców tylnych odpowiednio do obciążenia tylnych kół przed zadziałaniem układu ABS. W oparciu o sygnały czujników kół moduł steruje indywidualnie hamulcami tylnymi za pomocą modulatora. Gdy prędkość koła tylnego jest mniejsza niż prędkość koła przedniego, modulator-moduł sterujący ABS utrzymuje ciśnienie płynu hamulcowego przez zamknięcie zaworu wlotowego w modulatorze. Wraz ze wzrostem prędkości koła tylnego i zbliżaniem się jej do prędkości koła przedniego modulator-moduł sterujący ABS podnosi ciśnienie płynu hamulcowego w hamulcach tylnych, chwilowo otwierając zawór wlotowy. Cały ten proces jest powtarzany bardzo szybko. Podczas tego działania pedał hamulca okresowo pulsuje („kopie”).
Modulator ABS składa się z elektrozaworu wejściowego, wyjściowego, zbiornika, pompy, silnika pompy i komory tłumiącej. Zadaniem modulatora jest bezpośrednia regulacja ciśnienia wywieranego przez płyn hamulcowy na zacisk. Sterowanie to można nazwać cyrkulacyjnym, gdyż płyn hamulcowy cyrkuluje pomiędzy zaciskiem hamulcowym, zbiornikiem i pompą hamulcową. Sterowanie ciśnieniem odbywa się w trzech trybach: wzrostu ciśnienia, utrzymywania stałego ciśnienia i redukcji ciśnienia. Układ hydrauliczny składa się z czterech niezależnych kanałów; po jednym dla każdego koła.
Tryb | Elektrozawór wlotowy | Elektrozawór wylotowy | Płyn hamulcowy |
---|---|---|---|
Tryb wzrostu ciśnienia | otwarty | zamknięty | Płyn z pompy hamulcowej jest kierowany do zacisku. |
Tryb utrzymania ciśnienia | zamknięty | zamknięty | Płyn hamulcowy jest utrzymywany w zacisku przez zawór wlotowy i zawór wylotowy. |
Tryb redukcji ciśnienia | zamknięty | otwarty |
|
*: | Silnik będzie działał dopóki nie zakończy się działanie elementu sterującego układem ABS, w którym zadziała jako pierwszy tryb redukcji ciśnienia. |