Opis układu ABS

Sygnały wejściowe i wyjściowe modulatora-modułu sterującego ABS — złączka 26-stykowa

 

Numer styku Kolor przewodu Oznaczenie styku Opis Pomiar (odłączyć złączkę 26-stykową modulatora-modułu sterującego ABS.) 
Styk Warunki Napięcie 
RED CAN-L Obwód komunikacji
F-CAN 
——— ——— ——— 
LT BLU LINIA K Komunikacja z HDS ——— ——— ——— 
PNK FR-GND Wykrywa sygnał czujnika prawego koła przedniego ——— ——— ——— 
GRN FR +B Wykrywa sygnał czujnika prawego koła przedniego ——— ——— ——— 
BLU RR +B Wykrywa sygnał czujnika prawego koła tylnego ——— ——— ——— 
10 YEL RL +B Wykrywa sygnał czujnika lewego koła tylnego ——— ——— ——— 
11 GRN FL-GND Wykrywa sygnał czujnika lewego koła przedniego ——— ——— ——— 
12 WHT CAN-H Obwód komunikacji
F-CAN 
——— ——— ——— 
19 GRN RR-GND Wykrywa sygnał czujnika prawego koła tylnego ——— ——— ——— 
20 YEL IG1 Zasilanie dla aktywacji układu 20-GND Przy włączonym zapłonie (II) Napięcie akumulatora 
21 RED RL-GND Wykrywa sygnał czujnika lewego koła tylnego ——— ——— ——— 
22 RED FL +B Wykrywa sygnał czujnika lewego koła przedniego ——— ——— ——— 

Numer styku Kolor przewodu Oznaczenie styku Opis Pomiar (odłączyć złączkę 26-stykową modulatora-modułu sterującego ABS.) 
Styk Warunki Napięcie 
23 BLK GND2 Masa modulatora-modułu sterującego ABS 23-GND Stale 0,1 V lub mniej 
24 WHT +B SOL Zasilanie przekaźnika zaworu 24-GND Stale Napięcie akumulatora 
25 RED +B MOT Zasilanie przekaźnika silnika 25-GND Stale Napięcie akumulatora 
26 BLK GND1 Masa dla silnika pompy 26-GND Stale 0,1 V lub mniej 

Ogólny opis układu


Ten układ składa się z modulatora-modułu sterującego ABS, czujnika koła i kontrolek układu w module zestawu wskaźników (obrotomierz). Modulator-moduł sterujący ABS kontroluje system hamulcowy ABS oraz funkcję rozdziału siły hamowania.

 

Charakterystyka układu ABS


Po naciśnięciu pedału hamulca podczas jazdy bez układu ABS koła mogą się czasami zablokować zanim samochód się zatrzyma. W takim przypadku, jeżeli zablokowane są koła przednie, ograniczeniu ulega kierowalność pojazdu, a jeżeli koła tylne — ograniczona jest stabilność pojazdu, co bardzo utrudnia utrzymanie panowania nad pojazdem. Układ ABS precyzyjne steruje współczynnikiem poślizgu kół, zapewniając maksymalną przyczepność opon, a co za tym idzie kierowalność i stabilność samochodu. Moduł sterujący ABS oblicza współczynnik poślizgu każdego koła na podstawie prędkości obrotu czterech kół, następnie steruje ciśnieniem płynu hamulcowego, aby uzyskać wymagany współczynnik poślizgu.

Przyczepność opony i powierzchni drogi 

Moduł sterujący określa prędkość koła na podstawie sygnałów otrzymywanych z czujnika koła, a następnie w oparciu o wykrytą prędkość koła oblicza prędkość pojazdu. Moduł sterujący określa prędkość pojazdu podczas zwalniania na podstawie opóźnienia.

Moduł sterujący oblicza współczynnik poślizgu każdego koła i przesyła sygnał sterujący do elektrozaworu zespołu modulatora w momencie, gdy współczynnik poślizgu jest duży.

Sterowanie hydrauliczne odbywa się w trzech trybach: Wzrost ciśnienia, redukcja ciśnienia i utrzymanie ciśnienia.

 

Funkcje EBD


Funkcja elektronicznego rozdziału sił hamowania wspomaga hamowanie pojazdu przez dostosowanie siły hamowania hamulców tylnych odpowiednio do obciążenia tylnych kół przed zadziałaniem układu ABS. W oparciu o sygnały czujników kół moduł steruje indywidualnie hamulcami tylnymi za pomocą modulatora. Gdy prędkość koła tylnego jest mniejsza niż prędkość koła przedniego, modulator-moduł sterujący ABS utrzymuje ciśnienie płynu hamulcowego przez zamknięcie zaworu wlotowego w modulatorze. Wraz ze wzrostem prędkości koła tylnego i zbliżaniem się jej do prędkości koła przedniego modulator-moduł sterujący ABS podnosi ciśnienie płynu hamulcowego w hamulcach tylnych, chwilowo otwierając zawór wlotowy. Cały ten proces jest powtarzany bardzo szybko. Podczas tego działania pedał hamulca okresowo pulsuje („kopie”).

 

Modulator


Modulator ABS składa się z elektrozaworu wejściowego, wyjściowego, zbiornika, pompy, silnika pompy i komory tłumiącej. Zadaniem modulatora jest bezpośrednia regulacja ciśnienia wywieranego przez płyn hamulcowy na zacisk. Sterowanie to można nazwać cyrkulacyjnym, gdyż płyn hamulcowy cyrkuluje pomiędzy zaciskiem hamulcowym, zbiornikiem i pompą hamulcową. Sterowanie ciśnieniem odbywa się w trzech trybach: wzrostu ciśnienia, utrzymywania stałego ciśnienia i redukcji ciśnienia. Układ hydrauliczny składa się z czterech niezależnych kanałów; po jednym dla każdego koła.

 

Tryb Elektrozawór
wlotowy 
Elektrozawór
wylotowy 
Płyn hamulcowy 
Tryb wzrostu ciśnienia otwarty zamknięty Płyn z pompy hamulcowej jest kierowany do zacisku. 
Tryb utrzymania ciśnienia zamknięty zamknięty Płyn hamulcowy jest utrzymywany w zacisku przez zawór wlotowy i zawór wylotowy. 
Tryb redukcji ciśnienia zamknięty otwarty 
  • Płyn hamulcowy wypływa z zacisku przez zawór wylotowy do zbiornika.
  • Silnik pompuje płyn ze zbiornika przez komorę tłumiącą do pompy hamulcowej*.
 

*: Silnik będzie działał dopóki nie zakończy się działanie elementu sterującego układem ABS, w którym zadziała jako pierwszy tryb redukcji ciśnienia.