Opis układu VSA

Sygnały wejściowe i wyjściowe modulatora-modułu sterującego VSA — złączka 46-stykowa

 

Numer styku Kolor przewodu Oznaczenie styku Opis Pomiar (Odłączyć złączkę 46-stykową modulatora-modułu sterującego VSA) 
Styk Warunki Napięcie 
RED ST-B Wykrywa sygnał czujnika kąta skrętu ——— ——— ——— 
GRN RR-GND Wykrywa sygnał czujnika prawego koła tylnego ——— ——— ——— 
10 RED RL-GND Wykrywa sygnał czujnika lewego koła tylnego ——— ——— ——— 
11 YEL RL +B Wykrywa sygnał czujnika lewego koła tylnego ——— ——— ——— 
13 GRN FL-GND Wykrywa sygnał czujnika lewego koła przedniego ——— ——— ——— 
15 LT BLU LINIA K Komunikacja z HDS ——— ——— ——— 
17 BLU ST-Z Wykrywa sygnał czujnika kąta skrętu ——— ——— ——— 

Numer styku Kolor przewodu Oznaczenie styku Opis Pomiar (Odłączyć złączkę 46-stykową modulatora-modułu sterującego VSA) 
Styk Warunki Napięcie 
28 PNK FR-GND Wykrywa sygnał czujnika prawego koła przedniego ——— ——— ——— 
29 GRN FR +B Wykrywa sygnał czujnika prawego koła przedniego ——— ——— ——— 
30 BLU RR +B Wykrywa sygnał czujnika prawego koła tylnego ——— ——— ——— 
32 GRN ST-A Wykrywa sygnał czujnika kąta skrętu ——— ——— ——— 
33 ORN SVCC Zasilanie czujnika kąta skrętu ——— ——— ——— 
34 RED FL +B Wykrywa sygnał czujnika lewego koła przedniego ——— ——— ——— 
35 BRN S-GND Masa czujnika kąta skrętu ——— ——— ——— 
38 RED CAN-L Obwód komunikacji F-CAN ——— ——— ——— 
39 WHT CAN-H Obwód komunikacji F-CAN ——— ——— ——— 
40 YEL IG1 Zasilanie dla aktywacji układu 40-GND Przy włączonym zapłonie (II) Napięcie akumulatora 
43 BLK GND2 Masa modulatora - modułu sterującego VSA 43-GND Stale 0,1 V lub mniej 
44 WHT +B SOL Zasilanie przekaźnika zaworu 44-GND Stale Napięcie akumulatora 
45 RED +B MOT Zasilanie przekaźnika silnika 45-GND Stale Napięcie akumulatora 
46 BLK GND1 Masa dla silnika pompy 46-GND Stale 0,1 V lub mniej 

Ogólny opis układu


Ten układ składa się z modulatora-modułu sterującego VSA, czujnika koła, czujnika kąta skrętu, czujnika odchylenia kierunkowego/przyspieszenia bocznego i kontrolek układu w module zestawu wskaźników (obrotomierz). Modulator-moduł sterujący VSA kontroluje układy ABS, EBD, TCS, VSA i wspomaganiem układu hamulcowego poprzez zmianę ciśnienia hamulca każdego koła i momentu obrotowego silnika.

 

Charakterystyka układu ABS


Sterowanie systemem hamulcowym ABS

Po naciśnięciu pedału hamulca podczas jazdy bez układu ABS koła mogą się czasami zablokować zanim samochód się zatrzyma. W takim przypadku, jeżeli zablokowane są koła przednie, ograniczeniu ulega kierowalność pojazdu, a jeżeli koła tylne — ograniczona jest stabilność pojazdu, co bardzo utrudnia utrzymanie panowania nad pojazdem. Układ ABS precyzyjne steruje współczynnikiem poślizgu kół, zapewniając maksymalną przyczepność opon, a co za tym idzie kierowalność i stabilność samochodu. Moduł sterujący ABS oblicza współczynnik poślizgu każdego koła na podstawie prędkości obrotu czterech kół, następnie steruje ciśnieniem płynu hamulcowego, aby uzyskać wymagany współczynnik poślizgu.

Przyczepność opony i powierzchni drogi 

Główne funkcje sterujące

Moduł sterujący określa prędkość koła na podstawie sygnałów otrzymywanych z czujnika koła, a następnie w oparciu o wykrytą prędkość koła oblicza prędkość pojazdu. Moduł sterujący określa prędkość pojazdu podczas zwalniania na podstawie opóźnienia.

Moduł sterujący oblicza współczynnik poślizgu każdego koła i przesyła sygnał sterujący do elektrozaworu zespołu modulatora w momencie, gdy współczynnik poślizgu jest duży.

Sterowanie hydrauliczne odbywa się w trzech trybach: Wzrost ciśnienia, redukcja ciśnienia i utrzymanie ciśnienia.

 

Funkcje EBD


Funkcja elektronicznego rozdziału sił hamowania wspomaga hamowanie pojazdu przez dostosowanie siły hamowania hamulców tylnych odpowiednio do obciążenia tylnych kół przed zadziałaniem układu ABS. W oparciu o sygnały czujników kół moduł steruje indywidualnie hamulcami tylnymi za pomocą modulatora. Gdy prędkość koła tylnego jest mniejsza niż prędkość koła przedniego, modulator-moduł sterujący VSA utrzymuje ciśnienie płynu hamulcowego przez zamknięcie zaworu wlotowego w modulatorze. Wraz ze wzrostem prędkości koła tylnego i zbliżaniem się jej do prędkości koła przedniego modulator-moduł sterujący VSA podnosi ciśnienie płynu hamulcowego w hamulcach tylnych, chwilowo otwierając zawór wlotowy. Cały ten proces jest powtarzany bardzo szybko. Podczas tego działania pedał hamulca okresowo pulsuje („kopie”).

 

Charakterystyka układu TCS


Gdy koło napędzane traci przyczepność na śliskiej drodze i zaczyna się ślizgać, modulator - moduł sterujący VSA zwiększa ciśnienie hamowania obracającego się koła i przesyła do modułu ECM żądanie sterowania momentem obrotowym silnika w celu zredukowania obrotów koła i kontrolowania trakcji.

 

Charakterystyka układu VSA


Kontrola nadsterowności

Uruchamia hamulce przedniego i tylnego koła zewnętrznego

 

Kontrola podsterowności

 

Funkcja wspomagania układu hamulcowego


Wspomaganie układu hamulcowego zapewnia pełne wykorzystanie zdolności hamowania samochodu poprzez zwiększanie ciśnienie w układzie hamulcowym podczas gwałtownego hamowania, całkowicie zatrzymując samochód z wykorzystaniem układu ABS.
Po każdym włączeniu zapłonu (II) modulator-moduł sterowania VSA przeprowadza procedurę uczenia normalnej siły hamowania danego kierowcy, poprzez monitorowanie przy każdym zatrzymywaniu samochodu odczytów z czujnika ciśnienia hamulca i czujnika położenia pedału hamulca. Korzystając z tych danych wejściowych modulator-moduł sterujący VSA może się nauczyć normalnych nawyków hamowania kierowcy, a następnie określić dla danego kierowcy różnicę między normalnym hamowaniem a gwałtownym hamowaniem. Jeżeli podczas gwałtownego hamowania modulator-moduł sterujący VSA określi, że ciśnienie w układzie hamulcowym wzrasta powyżej wartości progowej w czasie krótszym niż wyuczony, uruchamia wspomaganie układu hamulcowego.
Ponieważ ciśnienie w układzie hamulcowym przekroczyło wartość progową przed upływem określonego czasu, modulator-moduł sterujący VSA przechodzi w tryb wspomagania układu hamulcowego.

 

Modulator


Modulator składa się z elektrozaworu wlotowego, elektrozaworu wylotowego, elektrozaworu VSA NO (normalnie otwartego), elektrozaworu VSA NC (normalnie zamkniętego), zbiornika, pompy, silnika pompy i komory tłumiącej.
Sterowanie ciśnieniem odbywa się w trzech trybach podczas działania układu ABS: wzrostu ciśnienia, utrzymywania stałego ciśnienia i redukcji ciśnienia. Tryb zwiększania ciśnienia jest uruchamiany za pomocą układu TCS, VSA i wspomagania układu hamulcowego.
Układ hydrauliczny składa się z czterech niezależnych kanałów; po jednym dla każdego koła.

 


Tryb Elektrozawór VSA NO Elektrozawór VSA NC Elektrozawór wlotowy Elektrozawór wylotowy Płyn hamulcowy 
Tryb wzrostu ciśnienia otwarty zamknięty otwarty zamknięty Płyn z pompy hamulcowej jest kierowany do zacisku. 
Tryb utrzymania ciśnienia otwarty zamknięty zamknięty zamknięty Płyn hamulcowy jest utrzymywany w zacisku przez zawór wlotowy i zawór wylotowy. 
Tryb redukcji ciśnienia otwarty zamknięty zamknięty otwarty 
  • Płyn hamulcowy wypływa z zacisku przez zawór wylotowy do zbiornika.
  • Silnik pompuje płyn ze zbiornika przez komorę tłumiącą do pompy hamulcowej*.
 
Tryb zwiększania ciśnienia zamknięty otwarty otwarty zamknięty 
  • Płyn z pompy hamulcowej jest kierowany za pomocą pompy zasilanej silnikiem przez elektrozawór VSA NC do zacisku.
  • Ciśnienie płynu w zacisku przekracza ciśnienie w ciśnienie w pompie hamulcowej.
 

*: Silnik będzie działał dopóki nie zakończy się działanie elementu sterującego układem ABS, w którym zadziała jako pierwszy tryb redukcji ciśnienia.