Numer styku | Kolor przewodu | Oznaczenie styku | Opis | Pomiar (Odłączyć złączkę 46-stykową modulatora-modułu sterującego VSA) | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Styk | Warunki | Napięcie | |||||
5 | RED | ST-B | Wykrywa sygnał czujnika kąta skrętu | ——— | ——— | ——— | |
8 | GRN | RR-GND | Wykrywa sygnał czujnika prawego koła tylnego | ——— | ——— | ——— | |
10 | RED | RL-GND | Wykrywa sygnał czujnika lewego koła tylnego | ——— | ——— | ——— | |
11 | YEL | RL +B | Wykrywa sygnał czujnika lewego koła tylnego | ——— | ——— | ——— | |
13 | GRN | FL-GND | Wykrywa sygnał czujnika lewego koła przedniego | ——— | ——— | ——— | |
15 | LT BLU | LINIA K | Komunikacja z HDS | ——— | ——— | ——— | |
17 | BLU | ST-Z | Wykrywa sygnał czujnika kąta skrętu | ——— | ——— | ——— |
Numer styku | Kolor przewodu | Oznaczenie styku | Opis | Pomiar (Odłączyć złączkę 46-stykową modulatora-modułu sterującego VSA) | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Styk | Warunki | Napięcie | |||||
28 | PNK | FR-GND | Wykrywa sygnał czujnika prawego koła przedniego | ——— | ——— | ——— | |
29 | GRN | FR +B | Wykrywa sygnał czujnika prawego koła przedniego | ——— | ——— | ——— | |
30 | BLU | RR +B | Wykrywa sygnał czujnika prawego koła tylnego | ——— | ——— | ——— | |
32 | GRN | ST-A | Wykrywa sygnał czujnika kąta skrętu | ——— | ——— | ——— | |
33 | ORN | SVCC | Zasilanie czujnika kąta skrętu | ——— | ——— | ——— | |
34 | RED | FL +B | Wykrywa sygnał czujnika lewego koła przedniego | ——— | ——— | ——— | |
35 | BRN | S-GND | Masa czujnika kąta skrętu | ——— | ——— | ——— | |
38 | RED | CAN-L | Obwód komunikacji F-CAN | ——— | ——— | ——— | |
39 | WHT | CAN-H | Obwód komunikacji F-CAN | ——— | ——— | ——— | |
40 | YEL | IG1 | Zasilanie dla aktywacji układu | 40-GND | Przy włączonym zapłonie (II) | Napięcie akumulatora | |
43 | BLK | GND2 | Masa modulatora - modułu sterującego VSA | 43-GND | Stale | 0,1 V lub mniej | |
44 | WHT | +B SOL | Zasilanie przekaźnika zaworu | 44-GND | Stale | Napięcie akumulatora | |
45 | RED | +B MOT | Zasilanie przekaźnika silnika | 45-GND | Stale | Napięcie akumulatora | |
46 | BLK | GND1 | Masa dla silnika pompy | 46-GND | Stale | 0,1 V lub mniej |
Ten układ składa się z modulatora-modułu sterującego VSA, czujnika koła, czujnika kąta skrętu, czujnika odchylenia kierunkowego/przyspieszenia bocznego i kontrolek układu w module zestawu wskaźników (obrotomierz). Modulator-moduł sterujący VSA kontroluje układy ABS, EBD, TCS, VSA i wspomaganiem układu hamulcowego poprzez zmianę ciśnienia hamulca każdego koła i momentu obrotowego silnika.
Po naciśnięciu pedału hamulca podczas jazdy bez układu ABS koła mogą się czasami zablokować zanim samochód się zatrzyma. W takim przypadku, jeżeli zablokowane są koła przednie, ograniczeniu ulega kierowalność pojazdu, a jeżeli koła tylne — ograniczona jest stabilność pojazdu, co bardzo utrudnia utrzymanie panowania nad pojazdem. Układ ABS precyzyjne steruje współczynnikiem poślizgu kół, zapewniając maksymalną przyczepność opon, a co za tym idzie kierowalność i stabilność samochodu. Moduł sterujący ABS oblicza współczynnik poślizgu każdego koła na podstawie prędkości obrotu czterech kół, następnie steruje ciśnieniem płynu hamulcowego, aby uzyskać wymagany współczynnik poślizgu.
Przyczepność opony i powierzchni drogi
Moduł sterujący określa prędkość koła na podstawie sygnałów otrzymywanych z czujnika koła, a następnie w oparciu o wykrytą prędkość koła oblicza prędkość pojazdu. Moduł sterujący określa prędkość pojazdu podczas zwalniania na podstawie opóźnienia.
Moduł sterujący oblicza współczynnik poślizgu każdego koła i przesyła sygnał sterujący do elektrozaworu zespołu modulatora w momencie, gdy współczynnik poślizgu jest duży.
Sterowanie hydrauliczne odbywa się w trzech trybach: Wzrost ciśnienia, redukcja ciśnienia i utrzymanie ciśnienia.
Funkcja elektronicznego rozdziału sił hamowania wspomaga hamowanie pojazdu przez dostosowanie siły hamowania hamulców tylnych odpowiednio do obciążenia tylnych kół przed zadziałaniem układu ABS. W oparciu o sygnały czujników kół moduł steruje indywidualnie hamulcami tylnymi za pomocą modulatora. Gdy prędkość koła tylnego jest mniejsza niż prędkość koła przedniego, modulator-moduł sterujący VSA utrzymuje ciśnienie płynu hamulcowego przez zamknięcie zaworu wlotowego w modulatorze. Wraz ze wzrostem prędkości koła tylnego i zbliżaniem się jej do prędkości koła przedniego modulator-moduł sterujący VSA podnosi ciśnienie płynu hamulcowego w hamulcach tylnych, chwilowo otwierając zawór wlotowy. Cały ten proces jest powtarzany bardzo szybko. Podczas tego działania pedał hamulca okresowo pulsuje („kopie”).
Gdy koło napędzane traci przyczepność na śliskiej drodze i zaczyna się ślizgać, modulator - moduł sterujący VSA zwiększa ciśnienie hamowania obracającego się koła i przesyła do modułu ECM żądanie sterowania momentem obrotowym silnika w celu zredukowania obrotów koła i kontrolowania trakcji.
Uruchamia hamulce przedniego i tylnego koła zewnętrznego
Wspomaganie układu hamulcowego zapewnia pełne wykorzystanie zdolności hamowania samochodu poprzez zwiększanie ciśnienie w układzie hamulcowym podczas gwałtownego hamowania, całkowicie zatrzymując samochód z wykorzystaniem układu ABS.
Po każdym włączeniu zapłonu (II) modulator-moduł sterowania VSA przeprowadza procedurę uczenia normalnej siły hamowania danego kierowcy, poprzez monitorowanie przy każdym zatrzymywaniu samochodu odczytów z czujnika ciśnienia hamulca i czujnika położenia pedału hamulca. Korzystając z tych danych wejściowych modulator-moduł sterujący VSA może się nauczyć normalnych nawyków hamowania kierowcy, a następnie określić dla danego kierowcy różnicę między normalnym hamowaniem a gwałtownym hamowaniem. Jeżeli podczas gwałtownego hamowania modulator-moduł sterujący VSA określi, że ciśnienie w układzie hamulcowym wzrasta powyżej wartości progowej w czasie krótszym niż wyuczony, uruchamia wspomaganie układu hamulcowego.
Ponieważ ciśnienie w układzie hamulcowym przekroczyło wartość progową przed upływem określonego czasu, modulator-moduł sterujący VSA przechodzi w tryb wspomagania układu hamulcowego.
Modulator składa się z elektrozaworu wlotowego, elektrozaworu wylotowego, elektrozaworu VSA NO (normalnie otwartego), elektrozaworu VSA NC (normalnie zamkniętego), zbiornika, pompy, silnika pompy i komory tłumiącej.
Sterowanie ciśnieniem odbywa się w trzech trybach podczas działania układu ABS: wzrostu ciśnienia, utrzymywania stałego ciśnienia i redukcji ciśnienia. Tryb zwiększania ciśnienia jest uruchamiany za pomocą układu TCS, VSA i wspomagania układu hamulcowego.
Układ hydrauliczny składa się z czterech niezależnych kanałów; po jednym dla każdego koła.
Tryb | Elektrozawór VSA NO | Elektrozawór VSA NC | Elektrozawór wlotowy | Elektrozawór wylotowy | Płyn hamulcowy |
---|---|---|---|---|---|
Tryb wzrostu ciśnienia | otwarty | zamknięty | otwarty | zamknięty | Płyn z pompy hamulcowej jest kierowany do zacisku. |
Tryb utrzymania ciśnienia | otwarty | zamknięty | zamknięty | zamknięty | Płyn hamulcowy jest utrzymywany w zacisku przez zawór wlotowy i zawór wylotowy. |
Tryb redukcji ciśnienia | otwarty | zamknięty | zamknięty | otwarty |
|
Tryb zwiększania ciśnienia | zamknięty | otwarty | otwarty | zamknięty |
|
*: | Silnik będzie działał dopóki nie zakończy się działanie elementu sterującego układem ABS, w którym zadziała jako pierwszy tryb redukcji ciśnienia. |