Sprawdzanie pasów bezpieczeństwa

Przed rozpoczęciem naprawy lub obsługi mechanizmu zwijającego z napinaczem przedniego pasa bezpieczeństwa należy zapoznać się z rozmieszczeniem elementów układu SRS oraz ostrzeżeniami i procedurą postępowania.

Mechanizm zwijający, przedni i tylny


1.Przed zamontowaniem mechanizmu zwijającego sprawdzić, czy pas daje się łatwo wyciągnąć.

2.Sprawdzić, czy pas bezpieczeństwa nie blokuje się, gdy mechanizm zwijający (A) jest powoli odchylany aż do 15° od pozycji montażu. Pas bezpieczeństwa powinien się zablokować, gdy mechanizm zwijający jest odchylony ponad 40°. Nie próbować rozbierać mechanizmu zwijającego.

Przód 

Tył 

3.Po stwierdzeniu jakichkolwiek nieprawidłowości należy wymienić zespół pasa bezpieczeństwa na nowy. Nie wolno rozbierać jakiejkolwiek części zespołu pasa bezpieczeństwa.

Mechanizm zwijający, środkowy tylny


1.Przed zamontowaniem mechanizmu zwijającego sprawdzić, czy pas daje się łatwo wyciągnąć.

2.Sprawdzić, czy pas bezpieczeństwa nie blokuje się, gdy mechanizm zwijający (A) jest powoli odchylany aż do 15° od pozycji montażu.

 

3.Odchylić mechanizm zwijający o ponad 40 ° od pozycji zamocowania i upewnić się, że pas nie blokuje się, zanim nie zostanie wyciągnięty z mechanizmu zwijającego na około 1100 mm. Nie próbować rozbierać mechanizmu zwijającego..

4.Po stwierdzeniu jakichkolwiek nieprawidłowości należy wymienić zespół pasa bezpieczeństwa na nowy. Nie wolno rozbierać jakiejkolwiek części zespołu pasa bezpieczeństwa.

Wewnątrz pojazdu


1.Sprawdzić, czy pas nie jest skręcony ani zablokowany.

2.Po zamontowaniu pasów w punktach mocujących sprawdzić możliwość swobody ruchów na śrubach mocujących. W razie potrzeby wykręcić śruby i sprawdzić, czy podkładki lub inne części nie są uszkodzone lub niewłaściwie zamontowane.

3.Sprawdzić, czy pas nie jest uszkodzony lub odbarwiony. W razie potrzeby wyczyścić pas. Do czyszczenia używać wyłącznie wody i mydła.

UWAGA: W górnym uchwycie pasa może osadzać się brud utrudniający wyciąganie pasa. Przemyć uchwyt miękką szmatką zwilżoną w alkoholu izopropylowym.

4.Sprawdzić, czy pas nie blokuje się przy powolnym wyciąganiu. Konstrukcja pasa powoduje zablokowanie tylko przy gwałtownym zatrzymaniu się lub uderzeniu.

5.Sprawdzić działanie mechanizmu włączającego blokadę pasa bezpieczeństwa. Funkcja ta działa, gdy pas bezpieczeństwa jest wyciągany z mechanizmu zwijającego powyżej punktu wyłączania mechanizmu blokady pasa: Sprawdzić, czy oparcie siedzenia podczas podnoszenia go do góry nie jest blokowane przez pas bezpieczeństwa, a pas lub pasy bezpieczeństwa nie są luźne podczas składania oparcia siedzenia do przodu.

6.Upewnić się, że pas zwija się automatycznie po puszczeniu.

7.Dla pasa bezpieczeństwa drugiego rzędu siedzeń po stronie pasażera sprawdzić blokadę mechanizmu zwijającego ALR (automatic locking retractor, automatyczna blokada mechanizmu zwijającego). Ta funkcja jest przewidziana do mocowania fotelików dziecinnych.

-1 Całkowicie wyciągnąć pas bezpieczeństwa, aby uaktywnić funkcję ALR. Powinno nastąpić zwinięcie pasa bezpieczeństwa z charakterystycznym dla mechanizmu zapadkowego odgłosem. Pas nie powinien mieć możliwości rozwinięcia. Jest to oznaka prawidłowego działania.
-2 Aby wyłączyć funkcję ALR, należy zwolnić pas bezpieczeństwa i pozwolić, aby się całkowicie zwinął, następnie częściowo wyciągnąć pas. Pas bezpieczeństwa powinien zwijać i rozwijać się bez przeszkód.


8.Po stwierdzeniu jakichkolwiek nieprawidłowości należy wymienić zespół pasa bezpieczeństwa na nowy. Nie wolno rozbierać jakiejkolwiek części zespołu pasa bezpieczeństwa.