Złomowanie poduszki powietrznej
Detonowanie poduszek powietrznych w pojeździe
Wymagane narzędzia specjalne
Narzędzie do detonacji poduszek ( 07HAZ-SG00500)
Przed złomowaniem poduszek powietrznych, bocznych poduszek powietrznych, bocznych kurtyn powietrznych, napinaczy pasów bezpieczeństwa lub zewnętrznego napinacza prawego biodrowego pasa bezpieczeństwa (wraz z tymi, które są złomowane razem z całym samochodem) części te należy zdetonować. Jeśli samochód jest wciąż w okresie gwarancyjnym, dział serwisu i części przedstawicielstwa firmy Honda powinien wyrazić zgodę i/lub podać specjalną instrukcję przed zdetonowaniem tych części. Części te można złomować dopiero po zdetonowaniu (np. gdy zostały zdetonowane w wyniku kolizji samochodu).
Jeśli części wydają się nietknięte (niezdetonowane), należy je traktować z najwyższą ostrożnością. Postępować według poniższej procedury.
Jeśli samochód wyposażony w układ SRS jest przeznaczony do całkowitego złomowania, jego poduszki powietrzne, boczne poduszki powietrzne, boczne kurtyny powietrzne, napinacze pasów bezpieczeństwa i zewnętrzny napinacz prawego biodrowego pasa bezpieczeństwa powinny być zdetonowane w samochodzie. Te części nie mogą być traktowane jako części nadające się do odzyskania i nie wolno ich montować w innym samochodzie.
1. | Wyłączyć zapłon, następnie odłączyć ujemny przewód od akumulatora i zaczekać 3 minuty.
|
2. | Sprawdzić, czy każda poduszka powietrzna, boczna poduszka powietrzna, boczna kurtyna powietrzna, napinacz pasa bezpieczeństwa lub zewnętrzny napinacz prawego biodrowego pasa bezpieczeństwa są bezpiecznie zamontowane.
|
3. | Sprawdzić, czy narzędzie specjalne działa poprawnie, stosując procedurę sprawdzającą umieszczoną na naklejce narzędzia.
|
Poduszka powietrzna kierowcy
4. | Wymontować osłonę dostępu (A) z kierownicy, następnie rozłączyć złączkę 4-stykową (B) poduszki powietrznej kierowcy od szpuli przewodów.
|
Poduszka powietrzna pasażera z przodu
5. | Wymontować schowek w desce rozdzielczej, następnie rozłączyć złączkę 4-stykową (A) poduszki powietrznej pasażera z przodu od wiązki przewodów deski rozdzielczej.
|
Boczna poduszka powietrzna
6. | Odłączyć złączkę 2-stykową (A) podłogowej wiązki przewodów od bocznej poduszki powietrznej.
|
Boczna kurtyna powietrzna
7. | Odłączyć złączki 2-stykowe (A) podłogowej wiązki przewodów od bocznej kurtyny powietrznej.
|
Napinacz pasa bezpieczeństwa
8. | Rozłączyć złączkę 4-stykową (A) podłogowej wiązki przewodów od napinacza pasa bezpieczeństwa. Wyciągnąć całkowicie pas bezpieczeństwa i uciąć go.
|
Napinacz zewnętrznego biodrowego pasa bezpieczeństwa
9. | Odłączyć złączkę 2-stykową (A) podłogowej wiązki przewodów od zewnętrznego napinacza biodrowego pasa bezpieczeństwa.
|
10. | Odciąć każdą złączkę, odizolować końce przewodów. Skręcić każdą parę przewodów w różnych kolorach i do każdej pary przyczepić zaciski „krokodylkowe” (A) narzędzia do detonowania. Umieścić narzędzie do detonowania w odległości przynajmniej 10 metrów od pojazdu.
|
11. | Podłączyć do narzędzia akumulator o napięciu 12 V.
- Jeśli na narzędziu zapali się zielona lampka, obwód odpalania jest wadliwy i nie może spowodować detonacji danego elementu. Należy przejść do procedury usuwania uszkodzonych części i podzespołów.
- Jeśli na narzędziu zapali się czerwona lampka, część jest gotowa do zdetonowania.
|
12. | Należy nacisnąć wyłącznik detonowania na narzędziu. Poduszki powietrzne i napinacze pasów bezpieczeństwa powinny zostać zdetonowane (detonacja jest wyraźnie słyszalna i widoczna: Po głośnym i gwałtownym napełnieniu poduszek następuje powolne opróżnianie).
- Jeśli części zostaną zdetonowane, a na narzędziu zapali się zielona lampka, należy kontynuować tę procedurę.
- Jeśli część nie została zdetonowana, chociaż zapaliła się zielona lampka, obwód zapłonowy części jest wadliwy. Należy przejść do procedury usuwania uszkodzonych części i podzespołów.
- W czasie detonacji poduszka powietrzna może rozgrzać się do tego stopnia, że może spowodować oparzenie. Po detonacji poduszki należy zaczekać 30 minut przed jej dotknięciem.
|
13. | Złomować całą poduszkę powietrzną. Żadna jej część nie może być ponownie wykorzystana. Umieścić ją w mocnej plastikowej torbie (A) i szczelnie zamknąć. Złomować zdetonowaną poduszkę powietrzną zgodnie z przepisami obowiązującymi w kraju użytkowania pojazdu.
|
Detonowanie części poza pojazdem
Jeśli ze złomowanego pojazdu zostanie wymontowana nienaruszona poduszka powietrzna lub napinacz pasa bezpieczeństwa, lub jeśli taka część zostanie uznana za wadliwą lub uszkodzoną w czasie transportu, magazynowania lub czynności serwisowych, należy ją zdetonować w następujący sposób:
1. | Sprawdzić, czy narzędzie specjalne jest sprawny, stosując procedurę sprawdzającą na tej stronie lub umieszczoną na naklejce narzędzia.
|
2. | Umieścić poduszkę powietrzną zwróconą powierzchnią czołową do góry na płaskim podłożu w odległości przynajmniej 10 metrów od wszelkich przeszkód lub osób.
|
3. | Wykonać czynności od 10 do 13 związane z detonowaniem poduszek powietrznych w pojeździe.
|
Złomowanie uszkodzonych części i podzespołów
2. | We wszystkich przypadkach należy zewrzeć obwód, ucinając, odizolowując i skręcając dwa przewody napełniacza.
|
3. | Część zapakować w dokładnie to samo opakowanie, w którym została dostarczona nowa część zamienna.
|
4. | Na zewnątrz pudełka należy napisać „USZKODZONA NIEZDETONOWANA PODUSZKA POWIETRZNA”, „USZKODZONA NIEZDETONOWANA BOCZNA PODUSZKA POWIETRZNA”, „USZKODZONA NIEZDETONOWANA BOCZNA KURTYNA POWIETRZNA”, „USZKODZONY NIEZDETONOWANY NAPINACZ PASA BEZPIECZEŃSTWA”, „USZKODZONY NIEZDETONOWANY ZEWNĘTRZNY NAPINACZ PRAWEGO BIODROWEGO PASA BEZPIECZEŃSTWA”, aby wykluczyć pomylenie tej części z przechowywanymi częściami zamiennymi.
|
5. | Należy skontaktować się z menedżerem serwisowym firmy Honda w celu uzgodnienia sposobu i miejsca złomowania.
|
Sprawdzanie narzędzia do detonacji
1. | Podłączyć żółte zaciski do dwóch ramion narzędzia i podłączyć narzędzie do akumulatora.
|
2. | Nacisnąć wyłącznik: zapalenie się zielonej lampki oznacza, że narzędzie jest sprawne; czerwona lampka oznacza, że narzędzie jest uszkodzone.
|
3. | Odłączyć żółte zaciski od akumulatora.
|