Usuwanie usterek układu nawigacji
Ogólne zasady działania
Zapoznać się z procedurami obsługi systemu nawigacji zawartymi w Podręczniku obsługi systemu nawigacji Hondy.
Diagnoza objawów
Pewne okoliczności i ograniczenia systemu nawigacji będą prowadzić do powstawania sporadycznych błędów w określaniu pozycji pojazdu. Niektórzy klienci mogą to przypisywać usterkom systemu nawigacji, podczas gdy w rzeczywistości system funkcjonuje normalnie. Podczas wywiadu przeprowadzanego z klientem na temat objawów systemu nawigacji należy pamiętać o poruszeniu opisanych poniżej zagadnień.
Samoinercyjne ograniczenia nawigacji
Ograniczenia spowodowane samoinercją systemu nawigacji (czujnik obrotu pojazdu i sygnał szybkości jazdy) mogą być przyczyną pewnych różnic między bieżącym a wskazywanym położeniem pojazdu (położenie pojazdu w GPS).
Błędy w określaniu pozycji pojazdu mogą być spowodowane następującymi okolicznościami:
- Przemieszczenie pojazdu przy wyłączonym silniku, na przykład na pokładzie promu morskiego lub na lawecie, ewentualnie obrócenie pojazdu na obrotnicy.
- Poślizg opon, zmiana tocznej średnicy poszczególnych opon oraz niektóre sytuacje występujące podczas jazdy mogą stać się przyczyną powstawania pewnych rozbieżności w określaniu przebytej drogi. Przykładem tego mogą być następujące sytuacje:
- Ciągły poślizg opony na śliskiej nawierzchni.
- Jazda z zamontowanymi łańcuchami p/śnieżnymi.
- Nieprawidłowe ciśnienie w oponach.
- Opony o nieprawidłowym rozmiarze.
- Częsta zmiany pasów ruchu w poprzek całej szerokości wielopasmowej autostrady.
- Długotrwała jazda po prostej lub lekko łukowatej autostradzie.
- W niektórych przypadkach przyczyną ograniczonej dokładności wskazań położenia pojazdu mogą być tolerancje systemu nawigacji i niedokładności mapy. Przykładem tego mogą być następujące sytuacje:
- Jazda po drogach nie pokazanych na mapie (niemożliwe jest wówczas dopasowanie rzeczywistego położenia pojazdu do mapy).
- Jazda po drodze zawijającej w jednym kierunku, tj. ślimaki, drogi wyjazdowe z autostrady lub spiralne parkingi piętrowe.
- Jazda po drodze z szeregiem ostrych zakrętów w kształcie litery U.
- Jazda w pobliżu długiego zjazdu lub rozgałęzienia autostrady.
- Jazda po jednej z dwóch, położonych w pobliżu siebie, równoległych dróg.
- Wykonywanie wielu zakrętów pod kątem 90 stopni.
- Ikona kierunku do celu lub „Ikona celu” wyświetlana na mapie może znajdować się nawet kilkaset metrów od faktycznego położenia.
Ograniczenia Globalnego systemu określania położenia (GPS)
GPS nie jest w stanie zlokalizować położenia pojazdu w następujących przypadkach:
- Przesz pierwsze 5 do 10 minut po ponownym podłączeniu akumulatora (może to potrwać do 45 minut).
- Gdy sygnały satelitarne blokowane są przez wysokie budynki, góry, tunele, wysokie drzewa lub duże pojazdy ciężarowe.
- Gdy antena GPS jest zasłonięta jakimś obiektem umieszczonym nad nią w samochodzie. Antena GPS nie może być zasłonięta żadnymi przedmiotami.
- W przypadku gdy sygnały satelitarne zablokowane są przez wykorzystywanie urządzeń elektronicznych nabytych na rynku wtórnym, w tym moduły rozrywki w desce rozdzielczej (radio, odtwarzacze/selektory CD i lokalizator Lo Jack), telefony komórkowe umieszczone w pobliżu systemu nawigacji oraz przyciemnienie szyby nad anteną GPS.
Dokładność działania systemu GPS jest ograniczona w następujących przypadkach:
- Metaliczne barwienie szyby nad anteną GPS.
- Gdy możliwe jest odbieranie tylko dwóch sygnałów satelitarnych (w celu ustalenia dokładnego położenia wymagane są trzy sygnały satelitarne).
- W przypadku awarii w centrum kontroli satelitarnej.
- Podczas jazdy w pobliżu linii wysokiego napięcia.
- W przypadku gdy sygnały satelitarne zablokowane są przez wykorzystywanie urządzeń elektronicznych nabytych na rynku wtórnym, w tym moduły rozrywki w desce rozdzielczej (radio, odtwarzacze/zmieniarki CD, antyradary, systemy śledzenia) i telefony komórkowe umieszczone w pobliżu systemu nawigacji, wyprodukowane przez producentów innych niż producent sprzętu oryginalnego (OEM).
Zasady wyciszania
Gdy system nawigacyjny wypowiada wskazówki dotyczące trasy, wyciszone są wszystkie głośniki. Głośniki są również wyciszone, gdy używany jest system sterowania głosowego. Jeśli używany jest zestaw głośnomówiący HFT, sterowanie głosowe.
Ograniczenia wyświetlacza LCD
- W niskich temperaturach wyświetlacz może być ciemny przez pierwsze dwie lub trzy minuty do czasu nagrzania.
- W przypadku przegrzania się wyświetlacza, spowodowanego bezpośrednim oddziaływaniem promieni słonecznych, wyświetlacz pozostanie ciemny do czasu ochłodzenia.
- Przy wysokiej wilgotności i niskiej temperaturze wewnątrz samochodu wskazania wyświetlacza mogą być zamglone. Po krótkim czasie użytkowania wskazania wyświetlacza staną się wyraźne.
- Panel pokryty jest warstwą materiału o właściwościach niskorefleksyjnych i dlatego czasami widoczne są na nim odciski palców. Oczyścić ekran miękką zwilżoną szmatką. Stosować łagodne środki przeznaczone do czyszczenia okularów lub ekranów komputera.
UWAGA: Podobnie jak w poprzednich modelach, na działanie wyświetlacza nie ma wpływu światło słoneczne.
Ponowne występowanie objawów
- Jeśli możliwe jest spowodowanie ponownego wystąpienia objawu, należy porównać go z „podobnym na pewno dobrym pojazdem”. Porównania dokonywać wyłącznie z tym samym modelem pojazdu, z tego samego rocznika, z tym samym poziomem wyposażenia i tą samą wersją oprogramowania. Jeśli możliwe jest powielenie tego samego objawu w podobnym, sprawnym pojeździe, należy przyjąć, że objaw ten jest charakterystyczny dla systemu.
- W przypadku gdy można wywołać ponownie dany objaw, przeprowadzić procedury samodiagnozy i odpowiednie procedury usuwania usterek.
- Jeśli zaś objaw nie występuje ponownie lub występuje tylko okresowo, zapytać klienta o warunki, w których pojawia się dany objaw.
- Spróbować ustalić, czy przyczyną mógł być wpływ zakłóceń zewnętrznych.
- Spróbować wywołać dany objaw w takich samych warunkach, w jakich doświadczył go klient.
- Wibracje, ekstremalnie wysokie temperatury i wilgotność (rosa, wilgoć) to czynniki, których dokładne odtworzenie może być utrudnione.
- Skontrolować samochód pod kątem urządzeń elektronicznych nabytych na rynku wtórnym (lokalizatory pojazdów, wzmacniacze antyradarów itd.), które mogą być ukryte.
Środki ostrożności podczas serwisowania
- Zapoznać się z biuletynami technicznymi lub artykułami serwisowymi, które mogą mieć związek z problemem zgłaszanym przez klienta.
- Przed odłączeniem akumulatora upewnić się, że zapisano częstotliwości zaprogramowane pod przyciskami stacji radiowych.
- Moduł nawigacji znajduje się za schowkiem w desce rozdzielczej.
- Po odłączeniu akumulatora wskazania zegara GPS zostają wyzerowane i mają postać „0:00”. Zegar zacznie wskazywać prawidłowy czas po zakończeniu inicjowania GPS.
- Po ponownym podłączeniu akumulatora należy poczekać na odebranie z satelity sygnału inicjującego. Czas ten może wynosić od 10 do 45 minut.
- Przed oddaniem samochodu właścicielowi w razie potrzeby wprowadzić częstotliwości stacji radiowych zaprogramowanych przez klienta oraz ustawić zegar.
Inicjowanie systemu
Jeśli z jakiegokolwiek powodu zasilanie systemu nawigacji zostanie odłączone (np. odłączono akumulator), konieczne będzie zainicjowanie systemu nawigacji. Po zakończeniu inicjowania system będzie gotowy do użytku.
Aby możliwe było inicjowanie, muszą być spełnione poniższe warunki
- Inicjowanie GPS (nie zawsze jest niezbędna; zależy to od czasu, przez jaki odłączone było zasilanie)
- Dopasowanie do mapy w celu skojarzenia danych GPS z miejscem na mapie
Inicjowanie GPS
W zależności od czasu, przez jaki odłączony był akumulator, konieczne może być zainicjowanie GPS w systemie. W takim wypadku pojawi się następujący ekran:
Jeśli procedura inicjowania nie jest wymagana, system przechodzi od razu do ekranu zakresu odpowiedzialności. W trakcie inicjowania system wyszukuje wszystkie dostępne satelity GPS i uzyskuje informacje na temat ich orbit. W trakcie tej procedury pojazd powinien znajdować się na otwartej przestrzeni, z widokiem całego nieba.
Jeśli system nawigacji prawidłowo zlokalizuje satelity, pole to znika i następuje przejście do ekranu zakresu odpowiedzialności. Jeśli w ciągu 10 minut system nie wykryje satelitów w liczbie wystarczającej do ustalenia położenia, pojawi się następujący ekran.
Po 30 minutach wyświetlania tego ekranu należy wyłączyć silnik i ponownie uruchomić pojazd. Jeśli teraz widoczny jest ekran zakresu odpowiedzialności, inicjowanie GPS jest zakończone.
UWAGA:
- Przeciętnie czas wyszukiwania satelitów nie przekracza 10 minut, ale proces ten może potrwać nawet 45 minut.
- Jeśli system nadal nie może wykryć sygnału, należy postępować według instrukcji wyświetlanych na ekranie. Jeśli ekran pojawi się ponownie, przejść do usuwania usterek „brak wskazań ikony GPS”.
- Aby pominąć ekran GPS Acquire (Wyszukiwanie GPS), należy nacisnąć i przytrzymać jednocześnie przyciski „MENU” oraz „Zoom out” (Pomniejsz). Dotknąć przycisku „Return” (Powrót) na ekranie, aby wyjść z trybu diagnostycznego. Umożliwi to kontynuowanie usuwania usterek w nieruchomym pojeździe.
Poserwisowe dopasowanie mapy
- Zaparkować samochód w miejscu, w którym satelitarne sygnały GPS nie będą zakłócane, i sprawdzić znak satelity na wyświetlaczu.
- Przejechać samochodem 1,5 kilometra przed wprowadzeniem celu podróży oraz sprawdzić, czy wybrana droga jest wyświetlana na dole ekranu (ujęta jest na mapie).
- Wprowadzić lokalizację dealera i sprawdzić, czy system wskazuje trasę i działa normalnie.
- Skasować wszystkie wcześniejsze miejsca docelowe i adresy, które wprowadzono w celach testowych.