Usuwanie usterek wskaźników
Moduł zestawu wskaźników (obrotomierz) posiada przedstawioną poniżej funkcję samodiagnostyki a także dostosowywaną funkcję zerowania (reset).
- Sprawdzanie obwodu uruchamiania brzęczyka.
- Kontrola obwodu uruchamiania kontrolki
- Test sygnału wejściowego wyłączników.
- Sprawdzanie segmentów LCD
- Kontrola obwodów zasilania zestawu wskaźników (obrotomierza, wskaźnika poziomu paliwa, wskaźnika temperatury płynu chłodzącego).
- Sprawdzenie przewodu komunikacyjnego (przewód komunikacyjny sieci B-CAN i przewód komunikacyjny sieci F-CAN pomiędzy wskaźnikami).
- Sprawdzenie linii UART pomiędzy modułem zestawu wskaźników (obrotomierzem) a modułem zestawu wskaźników (prędkościomierzem).
UWAGA: Wskaźniki są także sterowane poprzez linię komunikacyjną.
Wejście w tryb funkcji samodiagnostyki
Przed uruchomieniem funkcji samodiagnostyki sprawdzić bezpieczniki nr 10 (7,5 A) w skrzynce bezpieczników pod deską rozdzielczą i nr 16 ( 15 A) w skrzynce bezpieczników pod pokrywą silnika.
1. | Nacisnąć i trzymać przycisk SEL/RESET.
|
4. | W ciągu 5 sekund wyłączyć, następnie włączyć i ponownie wyłączyć reflektory.
|
5. | W czasie 5 sekund zwolnić przycisk SEL/RESET, a następnie nacisnąć i zwolnić przycisk trzy razy.
|
UWAGA:
- W trybie samodiagnostyki regulator natężenia oświetlenia wskaźników działa normalnie.
- W trybie samodiagnostyki przycisk SEL/RESET wykorzystywany jest do rozpoczęcia sprawdzania obwodu zasilania brzęczyka i kontroli obwodu zasilania zestawu wskaźników.
- Tryb samodiagnostyki wyłącza się, gdy samochód przekroczy prędkość 2 km/h lub gdy wyłączony zostanie zapłon.
Kontrola obwodu uruchamiania kontrolki
Podczas uruchamiania trybu samodiagnostyki migają następujące kontrolki:
kontrolka układu ABS, kontrolka układu hamulcowego, kontrolka układu ładowania akumulatora, kontrolka tempomatu, kontrolka układu EPS, kontrolka świateł drogowych, kontrolka układu immobilizera, kontrolka włączenia świateł, kontrolka niskiego poziomu paliwa, kontrolka uszkodzenia silnika (MIL), kontrolka ciśnienia oleju, kontrolka pasów bezpieczeństwa, kontrolka alarmu, kontrolka SRS, kontrolka układu VSA, kontrolka aktywacji układu VSA, kontrolka przednich świateł przeciwmgielnych, kontrolka tylnego światła przeciwmgielnego, główna kontrolka ostrzegawcza, kontrolka REV, kontrolka ECO.
Kontrola sygnału wejściowego wyłącznika
Po wyłączeniu okresowego dźwięku brzęczyka w początkowej fazie samodiagnostyki brzęczyk zaczyna wydawać ciągły sygnał dźwiękowy podczas przełączania poniższych wyłączników z pozycji wyłączonej do pozycji włączonej:
główny wyłącznik tempomatu, wyłączniki SET, RESUME, CANCEL, wyłączniku przycisku SEL/RESET, wyłącznik regulacji podświetlenia (+), (-), czujnik poziomu płynu hamulcowego, wyłącznik hamulca ręcznego oraz wyłącznik VSA OFF.
Sprawdzanie obwodu uruchamiania brzęczyka
Podczas wchodzenia w tryb samodiagnostyki brzęczyk pięciokrotnie wydaje sygnał dźwiękowy.
Sprawdzanie segmentów LCD
Podczas uruchamiania trybu samodiagnostyki wyświetlacz LCD wskazuje „· · ·”. Wskazywana pozycja miga 5 razy.
Kontrola obwodu uruchamiania zestawu wskaźników
Podczas uruchamiania trybu samodiagnostyki wskazówka obrotomierza przemieszcza się z położenia minimum do maksimum i wraca do położenia minimum.
UWAGA:
Po wyłączeniu się brzęczyka, wskazówka wskaźnika powraca do położenia minimum, a naciśnięcie przełącznika SEL/RESET rozpoczyna sprawdzanie obwodu uruchamiania brzęczyka (jeden sygnał dźwiękowy) oraz ponownie kontrolę obwodu uruchamiania zestawu wskaźników.
Kontroli nie można wznowić, zanim wskazówka wskaźnika nie powróci do położenia minimum.
Jeśli wskazówka nie wychyla się lub też brzęczyk nie brzęczy, należy wymienić moduł zestawu wskaźników (obrotomierz).
Kontrola linii komunikacyjnej
W trybie samodiagnostyki sprawdzenie przewodów komunikacyjnych odbywa się po sprawdzeniu segmentów LCD.
Zaświecenie się wszystkich segmentów świadczy o prawidłowej komunikacji. Jeśli komunikacja nie działa prawidłowo, zostanie wyświetlone wskazanie „Error” na wyświetlaczu licznika kilometrów, a po nim liczba(y).
- Error 1: Błąd przewodu komunikacji F-CAN
- Error 2: Błąd przewodu komunikacji B-CAN
- Error 3: Błąd przewodu komunikacji UART
Lista kodów błędówKod błędu | Typ błędu przewodu komunikacji |
---|
Error 1 | Komunikacja F-CAN |
Error 2 | Komunikacja B-CAN |
Error 3 | Komunikacja UART |
Error 12 | Komunikacja F-CAN i B-CAN |
Error 13 | Komunikacja F-CAN i UART |
Error 23 | Komunikacja B-CAN i UART |
Error 123 | Komunikacja F-CAN, B-CAN i UART |
Przykładowe wskazanie
- Wskazanie „Error 1” świadczy o usterce linii komunikacyjnej między modułem zestawu wskaźników (obrotomierzem) a szybką siecią transmisji F-CAN. Należy sprawdzić kody DTC w module ECM i usunąć wskazane usterki. W razie braku kodu DTC przejść do usuwania wskazanych usterek.
- Wskazanie „Error 2” świadczy o usterce linii komunikacyjnej między modułem zestawu wskaźników (obrotomierzem) a siecią B-CAN. Przejść do usuwania wskazanych usterek (B1155 do B1160).
- Wskazanie „Error 3” świadczy o usterce linii komunikacyjnej UART pomiędzy modułem zestawu wskaźników (obrotomierzem) a modułem zestawu wskaźników (prędkościomierzem). Przejść do testu wejściowego modułu zestawu wskaźników (obrotomierza) i sprawdzić styk A20. Jeśli wiązka przewodów jest sprawna, zamienić moduł zestawu wskaźników (obrotomierz) na sprawdzony w działaniu i sprawdzić ponownie.
Jeśli wystąpią jakiekolwiek błędy przewodów komunikacyjnych sieci B-CAN i F-CAN, przejść do sprawdzenia kodów DTC za pomocą testera HDS.
Wyjście z trybu funkcji samodiagnozy
Wyłączyć zapłon.
UWAGA: Funkcja samodiagnozy wyłącza się, gdy samochód przekroczy prędkość 2 km/h.