3. | Sprawdzić obciążalność akumulatora, podłączając próbnik akumulatorowy i stosując obciążenie trzykrotnie przekraczające pojemność amperogodzinową akumulatora. Napięcie akumulatora ciągu 15 sekund trwania testu powinno być większe niż 9,6 V.
- Jeśli odczyt przekracza 9,6 V, akumulator jest sprawny; należy oczyścić styki i obudowę i zamontować go w samochodzie.
- Jeśli odczyt mieści się w zakresie 6,5 - 9,6 V, należy podłączyć prostownik i ładować akumulator przez 3 minuty prądem o początkowym natężeniu 40 A.
| Podczas ładowania natężenie prądu obniża się wraz ze wzrostem napięcia akumulatora. Nie kompensować tego spadku zwiększeniem natężenia prądu, gdyż może to uszkodzić akumulator.
|
- Obserwować napięcie akumulatora przez pierwsze 3 minuty ładowania, napięcie nie może przekroczyć 15,5 V.
- Jeśli napięcie nie przekroczyło 15,5 V, akumulator jest sprawny. Oczyścić bieguny, obudowę i zamontować akumulator do samochodu.
- Jeśli w ciągu 3 min. ładowania napięcie przekroczyło choć na chwilę 15,5 V, akumulator jest wadliwy i należy go wymienić.
- Jeśli napięcie spadnie poniżej 6,5 V, przeprowadzić powolne ładowanie: ustawiając prostownik na 5 amperów i ładować akumulator do 24 godzin (lub do uzyskania wskazania pełnego naładowania, lub do momentu osiągnięcia gęstości elektrolitu co najmniej 1,270 g/ml).
Następnie ponownie wykonać sprawdzenie obciążalności akumulatora.
- Jeśli napięcie przekracza 9,6 V, stan akumulatora jest prawidłowy; należy oczyścić bieguny, obudowę i zamontować go do samochodu.
- Jeśli napięcie nadal spada poniżej 6,5 V, akumulator jest wadliwy i należy go wymienić.
|