Sprawdzanie akumulatora



Nieprzestrzeganie odpowiedniej procedury może spowodować wybuch akumulatora i poważne obrażenia u osób znajdujących się w pobliżu.
Należy uważnie przestrzegać wszystkich procedur i trzymać akumulator z dala od źródła iskier i otwartego płomienia.



UWAGA: Aby uzyskać dokładne wyniki, przed przystąpieniem do próby temperatura elektrolitu musi mieścić się w zakresie od 21 do 38°C.

Przyrządy wymagane do sprawdzania


 

Procedura sprawdzania


1.Sprawdzanie uszkodzeń: Jeśli obudowa jest popękana albo występują luzy na stykach, należy wymienić akumulator.

2.Sprawdź wskaźnik (przy ładowaniu podstawowym): Kolor niebieski lub zielony wskazują, że jest sprawny. Jeśli wskaźnik jest czerwony, należy oderwać taśmę, wymontować zakrętki, dodać wody destylowanej i ponownie założyć nakrętki i taśmę. Jeśli wskaźnik jest biały, przejść do punktu 3.

3.Sprawdzić obciążalność akumulatora, podłączając próbnik akumulatorowy i stosując obciążenie trzykrotnie przekraczające pojemność amperogodzinową akumulatora.
Napięcie akumulatora ciągu 15 sekund trwania testu powinno być większe niż 9,6 V.

  • Jeśli odczyt przekracza 9,6 V, akumulator jest sprawny; należy oczyścić styki i obudowę i zamontować go w samochodzie.
  • Jeśli odczyt mieści się w zakresie 6,5 - 9,6 V, należy podłączyć prostownik i ładować akumulator przez 3 minuty prądem o początkowym natężeniu 40 A.



Podczas ładowania natężenie prądu obniża się wraz ze wzrostem napięcia akumulatora. Nie kompensować tego spadku zwiększeniem natężenia prądu, gdyż może to uszkodzić akumulator.



  • Obserwować napięcie akumulatora przez pierwsze 3 minuty ładowania, napięcie nie może przekroczyć 15,5 V.
    • Jeśli napięcie nie przekroczyło 15,5 V, akumulator jest sprawny. Oczyścić bieguny, obudowę i zamontować akumulator do samochodu.
    • Jeśli w ciągu 3 min. ładowania napięcie przekroczyło choć na chwilę 15,5 V, akumulator jest wadliwy i należy go wymienić.

  • Jeśli napięcie spadnie poniżej 6,5 V, przeprowadzić powolne ładowanie: ustawiając prostownik na 5 amperów i ładować akumulator do 24 godzin (lub do uzyskania wskazania pełnego naładowania, lub do momentu osiągnięcia gęstości elektrolitu co najmniej 1,270 g/ml).
    Następnie ponownie wykonać sprawdzenie obciążalności akumulatora.
    • Jeśli napięcie przekracza 9,6 V, stan akumulatora jest prawidłowy; należy oczyścić bieguny, obudowę i zamontować go do samochodu.
    • Jeśli napięcie nadal spada poniżej 6,5 V, akumulator jest wadliwy i należy go wymienić.