JS DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com

Emulator poziomu paliwa (benzyny)

03 VII 2021

        Ze względu na to, że w trakcie jazdy na LPG wskazówka pokazująca stan benzyny w zbiorniku obniża się, zamontowany został emulator (Tank Fopper). Jego zadaniem jest przywracanie wskazówki wskaźnika ilości benzyny do prawidłowego poziomu i po uruchomieniu silnika prawidłowe ustalenie na komputerze ilości kilometrów do przejechania na benzynie.

Fabryczny układ działa na podstawie założonej przez komputer ilości paliwa, która powinna przepływać przez wtryskiwacze (czasy wtrysków i prawdopodobnie ilość przejechanych kilometrów). Instalacja LPG IV gen. jest tak skonstruowana, że w momencie jazdy na LPG wtryskiwacze benzynowe są "odcięte" i nie wtryskują benzyny, czego komputer "nie widzi". Dla niego samochód cały czas pracuje na benzynie. Właśnie ta sytuacja powoduje opadanie wskazówki stanu paliwa w zbiorniku i zmniejszanie się ilości wyświetlanych na centralnym wyświetlaczu pozostałych kilometrów do przejechania.

Emulator to układ elektroniczny który zbudowany jest z zegara i odpowiednio dobranej rezystancji (czujnik poziomu paliwa w zbiorniku jest typu oporowego), symulującej poziom benzyny w zbiorniku.

Po przekręceniu kluczyka w pozycję II, dopiero po kilku sekundach wskazówka poziomu benzyny zaczyna się podnosić. Moment zaraz po tym czasie można wykorzystać na zadziałanie emulatora (przełączenie styków przekaźnika). Układ pomiarowy samochodu powinien najpierw "zobaczyć" rezystancję opornika w układzie a po "nastawionym" czasie i przełączeniu styków zmierzyć rzeczywistą rezystancję i urealnić wskazanie poziomu benzyny.

Emulator urealnia stan zbiornika prawie po każdym przekręceniu kluczyka w pozycję II. Niestety nie udaje się uniknąć efektu opadania wskazówki podczas jazdy na długich odcinkach. Jednakże, po każdym wyłączeniu i ponownym włączeniu zapłonu stan zbiornika jest pokazywany prawidłowo. Ilość pozostałych do przejechania kilometrów wyświetlanych na wyświetlaczu licznika również od razu się uaktualnia (skokowo co 5km).

Najnowsze sterowniki LPG posiadają już wbudowane emulatory, istnieje także możliwość zakupu gotowego modułu, jednak do swojego samochodu postanowiłem samodzielnie zbudować takie urządzenie.
Jako ciekawostkę mogę dodać, że po wypięciu wtyczki ze zbiornika paliwa i przekręceniu kluczyka w pozycję II na centralnym wyświetlaczu nie pojawia się żadna informacja o rezerwie (duży pomarańczowy symbol rezerwy), ale przez cały czas pulsuje mała ikonka "rezerwy".

Na podstawie powyższych założeń, mój emulator został złożony na podstawie schematu pokazanego niżej. Po wykonaniu wielu testów i pomiarów zależności oporności od ilości paliwa, rezystancja opornika wpiętego w obwód wskaźnika w moim przypadku wyniosła 603Ω. Przy takiej wartości, poziom kilometrów do przejechani pokazywany przez komputer wynosi 49km. Pozwala to na działanie emulatora bez pobudzania ikonki rezerwy benzyny.

Film przedstawiający efekt działania emulatora;


Jeżeli występują problemy z wyświetleniem tego wideo, plik do ściągnięcia w formacie *.mp4 jest tutaj.

Schemat ideowy emulatora:

Gotowy układ:

   

Używając tego urządzenia przez dłuższy czas mogę stwierdzić, ze jego sprawność niestety nie jest 100%-owa.

Najczęstszą usterką jest to, że wskazówka czasem zatrzymuje się za szybko i nie dochodzi do wskazania prawdziwego poziomu paliwa oraz zafałszowany zostaje wskazywany przez komputer dystans do przejechania;

 

 

Jednak jak dla moich potrzeb w zupełności wystarczy. Być może w przyszłości uda mi się skonstruować sterownik, który będzie działał także w trakcie jazdy. Zobaczymy :)

 


Montaż:

Po zdemontowaniu podłokietnika (pokazanym TUTAJ) daje się zauważyć kilka wiązek z przewodami.
Wiązka która zasila pompę paliwa i przekazuje odczyt poziomu paliwa wchodzi do metalowej płytki osłaniającej pompę. Zakończona jest ona gumowym kołnierzem uszczelniającym, który należy wyjąć z otworu - pozwoli to na łatwiejsze przeprowadzenie montażu układu.

Po rozcięciu izolacji widać 4 przewody: 2 grube - czarny i zielony i 2 cienkie - zielony i pomarańczowy;

 

Odpowiedzialny za przesłanie informacji o poziomie paliwa jest cienki zielony przewód który należy przeciąć (u mnie docelowo zakończony złączkami, co w przypadku uszkodzenia emulatora pozwoli bez problemu przywrócić orginalny stan instalacji). Do tego lekko odizolować przewody; pomarańczowy i czarny.

Emulator należy zamontować zgodnie z pokazanym wyżej schematem; wlutować/wpiąć zielone przewody z emulatora w przecięty cienki zielony przewód instalacji i dolutować czarny i pomarańczowy przewód do ich kolorystycznych odpowiedników w wiązce. Czerwony przewód (+12V za stacyjką) należy dolutować  do plusa zasilania gniazda zapalniczki (biały przewód).  W moim przypadku wystarczyło wpiąć konektor do rozgałęźnika wykonanego przy okazji montażu dodatkowego gniazda zasilania;

 

 

Po wykonaniu próby działania, przewody należy zaizolować i trwale zamocować obudowę emulatora np. taśmą dwustronną;

Po zakończeniu prac, gumowy kołnierz należy z powrotem umieścić na swoim miejscu i z powrotem założyć i przykręcić podłokietnik.


Inne wersje emulatorów, zaproponowane na www.civicklub.pl.

 

1. Układ z przyciskiem autorstwa ManRay'a;

Ta metoda polega na zamontowaniu przycisku "normalnie zwartego" na przeciętym przewodzie sygnałowym (cienki zielony) między pompą paliwa a wskaźnikiem poziomu benzyny.

Schemat układu:

Wg. opisu autora;
"Kiedy poziom paliwa na wskaźniku spadnie prawie do zera wystarczy przy wyłączonym zapłonie wcisnąć owy przycisk włączyć i wyłączyć zapłon i znów wskazówka zaczyna pokazywać rzeczywisty poziom paliwa.
W momencie przerwania obwodu owym guzikiem i włączeniu zapłonu wskazówka poziomu paliwa wskazuje 0 i miga mała kontrolka rezerwy. Po ponownym włączeniu zapłonu wskaźnik zaczyna pokazywać właściwą ilość paliwa.
Gdy zapłon jest włączony i wciskam guzik (przerywam obwód) nic się nie dzieje... cały czas pokazuje ponad połowę zbiornika (rzeczywisty poziom paliwa)."

 

2. Układ z przekaźnikiem autorstwa Jahho;

Ten układ działa na zasadzie podłączenia styków "normalnie rozwartych" przekaźnika na przeciętym przewodzie sygnałowym (cienki zielony) między pompą paliwa a wskaźnikiem poziomu benzyny. Zasilanie cewki przekaźnika zostało zrealizowane w dwóch opcjach, bądź to podpięte do przewodów zasilania pompy paliwa a w drugim przypadku do przewodów od gniazdka zapalniczki (masa i +12V za stacyjką).

Schemat układu:

Wg. opisu autora;
Panowie, mam ten patent z przekaźnikiem (napięcie podane z zasilania pompy), działa to na dwa sposoby:
1. Po włączeniu zapłonu czekam z rozruchem tak około 2-3 sekundy (do zadziałania wskaźnika paliwa) = stan na wskaźniku taki jak przed wyłączeniem zapłonu
2. Po włączeniu zapłonu od razu start silnika = kontrolka rezerwy (mała) mignie kilka razy i ECU wymusza kontrolę poziomu paliwa pływakiem = restart wskazania i pokazanie prawidłowego poziomu paliwa w zbiorniku... do tego dochodzi jeszcze aktualizacja "dystansu do przejechania do następnego tankowania" w komputerze pokładowym - u mnie aktualizuje się to po przejechaniu kilku kilometrów po resecie wskazania poziomu paliwa."

Wg. opisu ManRaya:
"...(zasilanie z gniazdka zapalniczki)... wystarczyło od razu po włączeniu zapłonu odpalić silnik... wskaźnik paliwa wskazuje minimum i miga mała kontrolka rezerwy a po kilku sekundach zostaje sprawdzona ilość paliwa w zbiorniku i wskaźnik poziomu paliwa powraca do stanu faktycznej ilości paliwa."

Film przedstawiający efekt działania tego rozwiązania;
1. W pierwszej części włącznie stacyjki bez emulatora,
2. Druga część to reakcja samochodu na zamontowany przekaźnik - po zwłoce czasowej (mrugająca kontrolka rezerwy), wskazówka wędruje na realną pozycję, a pozostały do przejechania dystans podnosi się skokowo;
 


Jeżeli występują problemy z wyświetleniem tego wideo, plik do ściągnięcia w formacie *.mp4 jest tutaj.

3. Opcja z przekaźnikiem, bez pobudzania lampki rezerwy.
Układ działa na podobnej zasadzie jak powyższy z tym, że zamiast rozcięcia obwodu zastosowany został rezystor symulujący niewielką ilość benzyny w zbiorniku - tuż powyżej poziomu rezerwy. Doświadczalnie zmierzona rezystancja na czujniku w zbiorniku paliwa o wartości 603Ω zostaje przełożona przez komputer na dystans 49km;