Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com

Poniżej znajdują się opisy i moje doświadczenia z czujnikami parkowania.

 

Wszystkie czujniki kupowałem na Allegro, w żadnym przypadku nie zwracałem uwagi na producenta, ale na sposób ich uruchamiania i cenę. Dla mnie ważne jest od jakiej maksymalnej odległości wskazują i w jaki sposób włączają się przednie czujniki. To czy minimalne wskazanie wynosi 30 czy 40 cm w praktyce okazuje się mało istotne.

Miałem kiedyś czujnik (8-o sensorowy - po 4 z przodu i z tyłu) który włączał przód przy wciśnięciu hamulca - przy dojeżdżaniu do przeszkody i wciśnięciu hamulca wskazywał odległość. Dużym minusem był zasięg max 60 min 40cm. 60cm przy aucie w którym nie widać maski to stanowczo za mało. Kolejna wada to to, że w przypadku włączenia wstecznego biegu, sensory przednie przestają reagować, nawet mimo wciśnięcia hamulca. Jest to problem przy cofaniu z pomiędzy blisko zaparkowanych aut, kiedy nie ma możliwości określenia odległości miedzy przodem auta a sąsiadem. Żeby sprawdzić odległość trzeba wrzucić LUZ i wcisnąć pedał hamulca. Zaleta, to wbudowany wyłącznik głośniczka:

Zadowolony jestem z czujników przednich które pracują cały czas, ale włączają telewizorek dopiero po zbliżeniu do przeszkody, wskazują odległość niezależnie od tego czy tylne pracują czy nie. Dodatkowa zaleta to to, że przeszkoda z tyłu pokazywana jest w 3 strefach; środkowej i dwu bocznych. Wada, to brak wyłącznika głośniczka, który musiałem domontować samemu, kosztem utraty gwarancji. Tak jest w tych które montowałem w Hondzie (6-o sensorowym - 2 z przodu i 4 z tyłu - "P" oznacza "Przeszkoda" czyli mniej niż 40cm)::

Przy zastosowaniu tych (4-o sensorowych) czujników do przodu można zamontować specjalny wyłącznik, którym włącza się je ręcznie i wyłącza po zaparkowaniu:

 

 

Jeżeli chodzi o prawidłowe działanie czujników, sytuacje opisane w instrukcjach czujników które montowałem w pełni się potwierdzają. Trzeba bardzo uważać podczas mgły lub opadów, sensory mogą wtedy działać niedokładnie - czujniki nie reagują przy większych odległościach i przeszkoda może być sygnalizowana w ostatnim momencie. To samo dotyczy małych przeszkód typu siatka ogrodzeniowa czy krzaki kiedy czujnik może nie zadziałać. Kolejna sprawdzona sytuacja to zbyt duża prędkość jazdy. Przy prędkości powyżej 5km/h czujnik nie nadąża z obliczaniami i nie wskazuje nic lub podaje odległość z opóźnieniem.

Istotna sprawa, to montowanie przednich sensorów, szczególnie tych działających cały czas lub uruchamianych naciśnięciem hamulca. Przy hamowaniu (szczególnie tym gwałtownym) przód auta może się lekko obniżyć, co może pobudzić czujnik do pracy. Przy montażu należy zwrócić uwagę na pionowe ustawienie sensorów lub lekkie podniesienie ich do góry (niektóre mają pierścień regulacyjny, inne można trochę podnieść podklejając je np. silikonem)

Bardzo dobrze jest kiedy czujniki posiadają wbudowany wyłącznik do wyłączaniu dźwięku. Ma to znaczenie np gdy wozimy dzieci, żeby przy parkowaniu ich nie budzić. Poza tym (przy sensorach przednich działających cały czas) miałem przygodę z zabrudzeniem na autostradzie (nie wiem czy to brud spod kół czy jakiś owad) i czujnik brzęczał przez parę dobrych kilometrów, aż to coś się nie odlepiło.

 

 

Poniżej znajdują się zdjęcia i instrukcje montażu czujników:

 

Na początek oryginalna instrukcja serwisu Hondy:

 

Te montowałem w Hondzie:

Te zamontowałem z przodu i załączane są ręcznie wyłącznikiem:

Instrukcja montażu:

Instrukcja montażu:

Inne instrukcje montażu i opisy które znalazłem w sieci: