JS DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com

Montaż haka holowniczego

04 X 2023

        Hak holowniczy jest jednym z bardziej przydatnych elementów wyposażenia samochodu.
Montaż można przeprowadzić samodzielnie, zwracając uwagę, aby na montowanym elemencie widoczna była informacja o jego homologacji. Takie dane konieczne będą przy przeprowadzeniu badania na stacji diagnostycznej i umożliwią wpisanie tego elementu do dowodu rejestracyjnego pojazdu.

 

UWAGA!!!
Ponieważ samochód posiada aż cztery żarówki świateł STOPu, może zdarzyć się przypadek, że po podłączeniu np. bagażnika i wciśnięciu pedału hamulca, uszkodzeniu ulegnie bezpiecznik który odpowiada za ten obwód (bezpiecznik nr 21 [15A], skrzynka bezpieczników pod maską).
Przyczyną takiej sytuacji jest zbyt duży pobór prądu, więc aby zapobiec takiej "usterce", można odłączyć zasilanie żarówek świateł STOPu w klapie bagażnika;

Na rynku dostępne są różne modele różnych producentów. W tym przypadku zamontowany został hak firmy AUTO-HAK, model Y32, z kulą mocowaną na dwie śruby;

 

 

oraz gniazdem elektrycznym 13-o pinowym (z wyjściem na 9 przewodów) do którego dołączony został adapter do złącza 7 pin.;

 

Prace podzielone zostały na dwa etapy; cześć mechaniczną i elektryczną.

 

Mechaniczny montaż haka;

Prace wykonujemy zgodnie z instrukcją montażu dołączoną do zestawu haka.
Po zdjęciu zderzaka, należy usunąć tylną metalową belkę, w miejscu której zamontowana zostanie rama haka;

Belka przykręcona jest sześcioma śrubami ( po trzy na stronę). Dodatkowo wsparta jest na dwóch "haczykach" (w żółtych kółkach).
Po odkręceniu śrub, trzeba lekko unieść belkę do góry i odsunąć od karoserii;

 

W miejsce usuniętej belki wsuwany ramę haka;

 

i przykręcamy nowymi dołączonymi do zestawu śrubami.
Na każdą stronę należy wkręcić po trzy w miejsce wcześniej odkręconych śrub belki, oraz po trzy śruby od dołu, łącząc ramę z karoserią.
Najpierw lekko przykręcamy wszystkie śruby aby ustalić położenie ramy a potem mocno dokręcamy, zaczynając od tych wkręconych w miejsce mocowania fabrycznej belki;

 

Ostatni etap to podcięcie i montaż zderzaka. Mimo zaleceń wcięcia fragmentu o wymiarach 5x5cm, w tym przypadku ze względów estetycznych podcięcie zostało zrobione "na wymiar";

 

 

Podłączenie wiązki elektrycznej;

Instalacja elektryczna wiązki haka może mieć dwie opcje; 7 i 13 pinową. Ze względu na to, że w wersji 7 pinowej brakuje zasilania świateł cofania, podłączona została wiązka 13-pinowa.

Aby wykonać te prace konieczne jest zdemontowane bocznych osłon bagażnika oraz górnej osłony prawego tylnego słupka.

Przewody od zewnętrznej wtyczki do wnętrza samochodu, wprowadzone zostały przez otwory technologiczne zamknięte plastikowymi zaślepkami. Przez te otwory podczas innych prac przeprowadzone zostały przewody do sensorów czujników parkowania.

Podłączenie wykonane zostało na podstawie opisu gniazda i schematów instalacji oświetlenia samochodu;

Tabela podłączenia poszczególnych przewodów według kolorów;

Zastosowanie 1. lewy kierunkowskaz 2. św. przeciwmgielne 3. masa 4. prawy kierunkowskaz 5. prawe św. postojowe 6. św. stop 7. lewe św. postojowe 8. św. cofania 13. masa
Przewód z wiązki żółty niebieski biały zielony brązowy czerwony czarny szary biały
Przewód w samochodzie lewa lampa; zielony z żółtym paskiem złączka pod prawą górną osłoną tylnego słupka; żółty punkt masowy prawego tylnego nadkola prawa lampa; zielony z żółtym paskiem prawa lampa; czerwony z czarnym paskiem lewa lampa; zielony z białym paskiem lewa lampa; czerwony z czarnym paskiem złączka pod prawą górną osłoną tylnego słupka; brązowy punkt masowy prawego tylnego nadkola

Zamiast stosowania dołączonych do wiązki szybkozłączek, wszystkie przewody zostały przylutowane do instalacji.

Podłączenie przy wtyczce lewej tylnej lampy; lewy kierunkowskaz, lewe światło postojowe i światło stop;

 

Podłączenie przy wtyczce prawej tylnej lampy; prawy kierunkowskaz i prawe światło postojowe. Przewody masowe podpięte do punktu masowego karoserii a zasilanie świateł przeciwmgielnego i cofania przy wtyczce pod prawą górną osłoną tylnego słupka;

     

Na koniec pozostało sprawdzić poprawność montażu, podłączając bagażnik rowerowy i sprawdzając czy poszczególne światła włączają się prawidłowo.
Po weryfikacji poprawności podłączenia, miejsce połączeń zostały zaizolowane, przewody zabezpieczone a zdemontowane elementy zamontowane z powrotem.

 

Ostatni etap to wpisanie zamontowanego haka do dowodu rejestracyjnego.

W tym celu należy podjechać samochodem na stację diagnostyczną, gdzie po przeprowadzeniu badania (koszt 30zł) polegającego na oględzinach samochodu i sprawdzeniu poprawności działania instalacji elektrycznej przy pomocy przyrządu;

uzyskuje się dokument, z którym do 30 dni należy udać się właściwego dla miejsca rejestracji samochodu urzędu, który wprowadzi odpowiednie informacje do dowodu i książki pojazdu.


Dokumenty;

Homologacja haka wykonana przez jego producenta.