Siłownik klapy silnika
Jednym z bardziej efektownych i przydatnych dodatków jest ułatwienie otwierania pokrywy silnika, oraz utrzymywanie jej w pozycji otwartej na siłowniku gazowym.
Niżej opisana została pierwsza wersja otwierania, jednak z powodu problemów z odkształcaniem klapy temat chwilowo pozostał zawieszony...
Klapa silnika w tym samochodzie nie jest "mocną" konstrukcją i jest przystosowana do do tego, aby podpierać ją u góry. Podczas zamykania jej na siłowniku wygina się w miejscu połączenia z "zawiasem" do którego został przykręcony siłownik. Ponadto po całkowitym zamknięciu, pokrywa od strony siłownika odstaje o ok 0,5cm ponad karoserię.
Być może rozwiązaniem tego problemu było by zamocowanie dwóch słabszych siłowników po obydwu stronach pokrywy i/lub jej usztywnienie jakąś samodzielnie wykonaną "ramą". Mimo problemów pomysł z siłownikami jednak bardzo mi się podoba i postaram się za jakiś czas do niego wrócić...
Efekt otwierania klapy w tej wersji można zobaczyć niżej:
Jeżeli występują problemy z wyświetleniem tego wideo, plik do ściągnięcia w formacie *.mp4 jest tutaj.
Zamontowany zestaw składa się z siłownika (z klapy Suzuki Swift), dwóch kątowników i dwóch sworzni przykręconych nakrętkami.
Zastosowany siłownik pochodzi z klapy bagażnika samochodu
Suzuki Swift II hatchback 03/1989-05/2004.
Jego parametry to; długość: 613,8mm, skok: 248mm i siła 190N. Numer katalogowy
wg. FA Krosno to 21647 lub 21648 - prawy lub lewy. Obydwie strony różnią się
jedną z końcówek mocujących, co i nie ma większego znaczenia, ponieważ ta
końcówka i tak została odkręcona i wymieniona na inną.
Aby siłownik dopasować do układu należy odkręcić jedną z jego końcówek. Po wkręceniu jej do imadła, "kluczem uniwersalnym" udało się ją odkręcić.
Zamiast niej, została wkręcona końcówka ze starego siłownika klapy bagażnika. Co prawda siłownik i główka różniły się gwintem, ale w końcu udało się je połączyć "na siłę";
i druga końcówka która została bez zmian;
Do zamocowania sworzni (przy pomocy nakrętki i zabezpieczonej przed odkręceniem podkładka sprężynującą;
zostały użyte odpowiednio przycięte fragmenty dwóch kątowników;
Kątowniki razem ze sworzniami zostały pomalowane i przykręcone:
- u góry do górnej śruby mocowania pokrywy silnika;
- u dołu, do górnej belki ramy, przykręcając do lewego skrajnego otworu - z tyłu otworu jest fabrycznie przyspawana nakrętka pod śrubę z gwintem 6mm;
Końcowy widok komory silnika z zamocowanym siłownikiem;