Wymiana oleju w skrzyni biegów
Wymiana oleju w skrzyni biegów jest czynnością eksploatacyjną przewidzianą do wykonania co 120tys. km (lub co 8 lat) eksploatowania samochodu w warunkach normalnych i co 60tys.km (lub co 4 lata) w warunkach trudnych.
Trudne warunki eksploatacji występują, jeżeli auto jest użytkowane GŁÓWNIE
przy przy występowaniu co najmniej jednego z następujących warunków:
Systematyczna jazda na odcinku krótszym niż 8 km lub podczas mrozu na odcinku krótszym niż 16 km.
Jazda w szczególnie wysokich temperaturach otoczenia, przy ponad 35°C.
Długotrwała jazda z częstym zatrzymywaniem się i ruszaniem, bądź długotrwała praca silnika na biegu jałowym.
Jazda z bagażnikiem dachowym, holowanie przyczepy, jazda w terenie górzystym.
Jazda po drogach pylistych, o luźnej
nawierzchni lub pokrytych błotem, śniegiem albo rozmarzającym lodem.
Informacja na temat wymiany oleju z instrukcji obsługi samochodu;
Pracę przy wymianie oleju wykonuje się od dołu samochodu, do czego będzie potrzebny kanał lub podnośnik.
Przed przystąpieniem do wymiany oleju, żeby uzyskać dostęp do skrzyni biegów należy
zdemontować plastikową osłonę
silnika.
Po uzyskaniu dostępu do skrzyni biegów, kluczem "17" należy odkręcić śrubę "korek" wlewu oleju a kwadratowym kluczem (końcówka grzechotki 3/8") należy odkręcić śrubę spustową;
Po wylaniu całego oleju;
stosując nową (wg. zaleceń serwisowki) aluminiową podkładkę (po prawej) uszczelniającą o wymiarach (w mm) jak na zdjęciu niżej;
należy zakręcić śrubę spustową (z momentem 39Nm) i przystąpić do uzupełniania skrzyni nowym olejem.
Skrzynia została zalana ok. 1.5l oleju "Honda MTF-3" (należało kupić dwie butelki o pojemności 1l);
Wcześniej w skrzyni znajdował się olej "Motul Gear 300 75W90", jednak ze względu na problemy ze zmianą biegów w okresie zimowym (redukcja do 2, wrzucanie 1 biegu) do skrzyni wrócił "orginalny" olej Hondy. Temat doboru oleju jest dość popularny. Niektórzy użytkownicy zalewają skrzynię biegów olejami o parametrach SAE 75W80 klasy API GL-4
Aby ułatwić sobie pracę, do nalania oleju można wykorzystać lejek i wężyk (długość ok 1,3m), wpuszczając go z komory silnika pod auto w okolicach akumulatora;
Olej należy nalewać do momentu pojawienia się wycieku z otworu wlewowego (ok. 1.5l).
Stosując nową aluminiową podkładkę (zalecane przez instrukcję serwisową) uszczelniającą o wymiarach jak na zdjęciu wyżej (po lewej) należy przykręcić śrubę "korka" wlewowego momentem 44Nm.
Po uruchomieniu samochodu można przejechać kilka kilometrów (żeby olej został dokładnie rozprowadzony w skrzyni biegów), po czym odczekać trochę czasu i spróbować uzupełnić brakujący płyn.
Dla porównania wygląd nowego i starego oleju (po ok. 120 tys. km):