JS DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com

Wymiana oleju w skrzyni biegów

 

Wymiana oleju w skrzyni biegów jest czynnością eksploatacyjną przewidzianą do wykonania co 120tys. km (lub co 8 lat) eksploatowania samochodu w warunkach normalnych i co 60tys.km (lub co 4 lata) w warunkach trudnych. Trudne  warunki eksploatacji występują, jeżeli auto jest użytkowane GŁÓWNIE przy przy występowaniu co najmniej jednego z następujących warunków:

Informacja na temat wymiany oleju z instrukcji obsługi samochodu;

TUTAJ można zobaczyć, jak zgodnie z instrukcją serwisową wygląda sposób sprawdzenia poziomu i wymiany oleju.


Pracę przy wymianie oleju wykonuje się od dołu samochodu, do czego będzie potrzebny kanał lub podnośnik.
Przed przystąpieniem do wymiany oleju, żeby uzyskać dostęp do skrzyni biegów należy zdemontować plastikową osłonę silnika.
 

Po uzyskaniu dostępu do skrzyni biegów, kluczem "17" należy odkręcić śrubę "korek" wlewu oleju a kwadratowym kluczem (końcówka grzechotki 3/8") należy odkręcić śrubę spustową;

 

Po wylaniu całego oleju;

stosując nową (wg. zaleceń serwisowki) aluminiową podkładkę (po prawej) uszczelniającą o wymiarach (w mm) jak na zdjęciu niżej;

należy zakręcić śrubę spustową (z momentem 39Nm) i przystąpić do uzupełniania skrzyni nowym olejem.

Skrzynia została zalana ok. 1.5l oleju "Honda MTF-3" (należało kupić dwie butelki o pojemności 1l);

 

Wcześniej w skrzyni znajdował się olej "Motul Gear 300 75W90", jednak ze względu na problemy ze zmianą biegów w okresie zimowym (redukcja do 2, wrzucanie 1 biegu) do skrzyni wrócił "orginalny" olej Hondy. Temat doboru oleju jest dość popularny. Niektórzy użytkownicy zalewają skrzynię biegów olejami o parametrach SAE 75W80 klasy API GL-4

Aby ułatwić sobie pracę, do nalania oleju można wykorzystać lejek i wężyk (długość ok 1,3m), wpuszczając go z komory silnika pod auto w okolicach akumulatora;

 

Olej należy nalewać do momentu pojawienia się wycieku z otworu wlewowego (ok. 1.5l).

Stosując nową aluminiową podkładkę (zalecane przez instrukcję serwisową) uszczelniającą o wymiarach jak na zdjęciu wyżej (po lewej) należy przykręcić śrubę "korka" wlewowego momentem 44Nm.

Po uruchomieniu samochodu można przejechać kilka kilometrów (żeby olej został dokładnie rozprowadzony w skrzyni biegów), po czym odczekać trochę czasu i spróbować uzupełnić brakujący płyn.

Dla porównania wygląd nowego i starego oleju (po ok. 120 tys. km):