Sprawdzanie układu A/C

Kontrola wydajności




  • Sprężone powietrze zmieszane z czynnikiem R-134a tworzy mieszaninę łatwopalną.
  • Opary mogą zapalić się lub eksplodować, powodując poważne obrażenia.
  • Nigdy nie używać sprężonego powietrza do sprawdzania wyposażenia serwisowego R-134a lub układu klimatyzacji samochodu.





  • Opary czynnika chłodniczego lub środka smarującego mogą podrażnić oczy, nos lub gardło.
  • Zachować ostrożność podczas podłączania wyposażenia serwisowego.
  • Nie wdychać czynnika chłodniczego ani oparów.



Kontrola wydajności pomaga sprawdzić czy układ klimatyzacji działa zgodnie z wymaganiami.

Używać tylko wyposażenia serwisowego dla czynnika chłodniczego HFC-134a (R-134a).

Jeśli zdarzy się wyciek z układu klimatyzacji, przewietrzyć pomieszczenie przed kontynuowaniem obsługi serwisowej.

Wyposażenie serwisowe R-134a ani układ klimatyzacji samochodu nie mogą być sprawdzane sprężonym powietrzem.

Dodatkowe informacje i ostrzeżenia można uzyskać od producentów czynnika chłodniczego i środka smarującego.

1.Podłączyć urządzenie do odzysku/napełniania czynnika chłodniczego R-134a do gniazda serwisowego wysokiego ciśnienia i gniazda serwisowego niskiego ciśnienia, postępować zgodnie z instrukcją producenta urządzenia.

2.Określić rzeczywistą wilgotność i temperaturę powietrza.

3.Wymontować schowek.

4.Włożyć termometr (A) w nawiew środkowy.

 

5.Umieścić kolejny termometr (B) w pobliżu kanału dolotowego powietrza recyrkulacji dmuchawy.

6.Warunki testu:

  • Unikać bezpośredniego działania słońca.
  • Otworzyć pokrywę silnika.
  • Otworzyć przednie drzwi.
  • Ustawić przełącznik regulacji temperatury na „Max Cool” (maksymalne chłodzenie), włączyć kierunek nawiewu (Vent) i recyrkulację.
  • Włączyć klimatyzację i ustawić przełącznik dmuchawy na maksimum.
  • Utrzymywać prędkość obrotową silnika na poziomie 1 500 obr./min. (min-1).
  • W samochodzie nie może być kierowcy ani pasażerów.

7.Po uruchomieniu klimatyzacji, po 10 minutach jej działania w wyżej wymienionych warunkach, odczytać uzyskaną temperaturę z termometru w nawiewie środkowym, temperaturę w pobliżu zespołu dmuchawy oraz wysokie i niskie ciśnienie układu na wskaźnikach A/C.

8.Tworzenie wykresów:

  • Zaznaczyć temperaturę wyjściową na osi pionowej.
  • Zaznaczyć temperaturę powietrza dolotowego (temperatura otoczenia) na osi poziomej.
  • Narysować linię pionową od temperatury powietrza zasysanego do przecięcia się z linią wilgotności.
  • Zaznaczyć punkty 10% powyżej i 10% poniżej przecięcia linii temperatury i wilgotności.
  • Od tych punktów narysować poziome linie przecinające temperaturę wyjściową.
  • Temperatura wyjściowa powinna mieścić się między dwoma liniami.
  • W taki sam sposób przeprowadzić sprawdzanie niskiego i wysokiego ciśnienia.
  • Jakiekolwiek wyniki poza tymi liniami sygnalizują potrzebę dalszego sprawdzania.

Przykład: Temperatura zasysania (sucho): 30 °C, wilgotność 70 % 
 Temperatura zasysania (wilgotno): 25,5 °C 
 Temperatura wyjściowa: 11,6 °C 
 Ciśnienie zasysania: 202 kPa (2,1 kG/cm2
 Ciśnienie wyjściowe: 1.915 kPa (19,5 kG/cm2
Wyniki: W normalnym zakresie 

 

Sprawdzanie ciśnień


Wynik testów Objawy Prawdopodobna przyczyna Sposób naprawy 
Zbyt wysokie ciśnienie wypływowe Po zatrzymaniu sprężarki klimatyzacji ciśnienie szybko spada do około 196 kPa (2,0 kG/cm2), a następnie spada stopniowo. Powietrze w układzie Odzyskać, opróżnić i napełnić ponownie odpowiednią ilością czynnika chłodniczego. 
Upewnić się, że we wzierniku skraplacza A/C chłodzonego wodą nie widać pęcherzyków. Nadmiar czynnika chłodniczego w układzie Spuścić, opróżnić i napełnić ponownie układ odpowiednią ilością czynnika. 
Ograniczony przepływ lub brak przepływu powietrza przez skraplacz A/C. 
  • Zatkane żebra skraplacza lub chłodnicy
  • Wentylator skraplacza lub chłodnicy A/C nie pracuje prawidłowo
 
  • Oczyścić.
  • Sprawdzić napięcie i obroty wentylatora.
  • Sprawdzić kierunek obrotów wentylatora.
 
Przewód do skraplacza A/C jest nadmiernie gorący. Utrudniony przepływ czynnika chłodniczego w układzie Zatkane przewody. 
Zbyt niskie ciśnienie wypływowe Nadmiar pęcherzyków we wzierniku; skraplacz
A/C nie jest gorący. 
Za mało czynnika chłodniczego w układzie 
  • Sprawdzić, czy nie występują wycieki.
  • Napełnić układ.
 
Wyrównanie wysokiego i niskiego ciśnienia następuje zaraz po zatrzymaniu sprężarki A/C. Ciśnienie po stronie niskiego ciśnienia jest wyższe niż normalnie. 
  • Uszkodzony zawór wypływowy sprężarki A/C
  • Uszkodzony uszczelniacz sprężarki A/C
 
Wymienić sprężarkę A/C. 
Końcówka wylotu zaworu rozprężnego nie jest zamarznięta, wskaźnik niskiego ciśnienia pokazuje podciśnienie. 
  • Uszkodzony zawór rozprężny
  • Wilgoć w układzie
 
  • Wymienić.
  • Odzyskać, opróżnić i napełnić ponownie odpowiednią ilością.
 
Zbyt niskie ciśnienie ssania Nadmiar pęcherzyków we wzierniku; skraplacz
A/C nie jest gorący. 
Za mało czynnika chłodniczego w układzie 
  • Usunąć nieszczelności.
  • Odzyskać, opróżnić i napełnić ponownie odpowiednią ilością.
  • Uzupełnić czynnik chłodniczy stosownie do potrzeb.
 
Zawór rozprężny nie jest zamarznięty, a przewody niskiego ciśnienia nie są zimne. Wskaźnik niskiego ciśnienia pokazuje podciśnienie. 
  • Zamarznięty zawór rozprężny (wilgoć w układzie)
  • Uszkodzony zawór rozprężny
 
  • Odzyskać, opróżnić i napełnić ponownie odpowiednią ilością.
  • Wymienić zawór rozprężny.
 
Temperatura nawiewanego powietrza jest niska i przepływ powietrza jest utrudniony. Zamarznięty parownik Uruchomić wentylator przy wyłączonej sprężarce A/C, następnie sprawdzić  czujnik temperatury parownika. 
Zawór rozprężny jest zamarznięty. Zatkany zawór rozprężny. Oczyścić lub wymienić. 
Wylot osuszacza jest chłodny, a wlot ciepły (powinien być ciepły podczas działania). Zatkany osuszacz Wymienić. 
Zbyt wysokie ciśnienie ssania Przewód niskiego ciśnienia i łącznik są zimniejsze niż temperatura wokół parownika. Za długo otwarty zawór rozprężny Naprawić lub wymienić. 
Ciśnienie ssania obniża się, gdy skraplacz A/C jest chłodzony wodą. Nadmiar czynnika chłodniczego w układzie Odzyskać, opróżnić i napełnić ponownie odpowiednią ilością. 
Wysokie i niskie ciśnienie wyrównują się zaraz po zatrzymaniu sprężarki A/C i oba wskaźniki wahają się w czasie pracy. 
  • Uszkodzona uszczelka
  • Uszkodzony zawór wysokiego ciśnienia
  • Obcy materiał blokuje zawór wysokiego ciśnienia
 
Wymienić sprężarkę A/C. 
Zbyt wysokie ciśnienie ssania i wypływowe Ograniczony przepływ powietrza przez skraplacz A/C. 
  • Zatkane żebra skraplacza A/C lub chłodnicy
  • Wentylator skraplacza lub chłodnicy A/C nie pracuje prawidłowo
 
  • Oczyścić.
  • Sprawdzić napięcie i obroty wentylatora.
  • Sprawdzić kierunek obrotów wentylatora.
 
Upewnić się, że we wzierniku skraplacza A/C chłodzonego wodą nie widać pęcherzyków. Nadmiar czynnika chłodniczego w układzie Spuścić, opróżnić i napełnić ponownie układ odpowiednią ilością czynnika. 
Zbyt niskie ciśnienie ssania i wypływowe Przewód niskiego ciśnienia i metalowa końcówka są zimniejsze niż parownik. Zatkane lub załamane części przewodu niskiego ciśnienia Naprawić lub wymienić. 
Temperatura wokół zaworu rozprężnego jest za niska w porównaniu z temperaturą wokół osuszacza. Zatkany przewód wysokiego ciśnienia Naprawić lub wymienić. 
Wycieki czynnika chłodniczego Sprzęgło sprężarki A/C jest brudne. Nieszczelny uszczelniacz wałka sprężarki A/C Wymienić sprężarkę A/C. 
Śruby sprężarki A/C są zabrudzone. Wyciek dookoła śrub Dokręcić śruby lub wymienić sprężarkę A/C. 
Uszczelka sprężarki A/C jest nasiąknięta olejem. Nieszczelna uszczelka Wymienić sprężarkę A/C.