Opis układu nawigacji

Wprowadzenie


System nawigacji to wysoce zaawansowany, hybrydowy system lokalizacyjny.

System nawigacyjny korzysta z sygnałów satelitarnych GPS (ang. Global Positioning System — globalny system określania położenia), wewnętrznych sygnałów obrotu i prędkości pojazdu oraz mapy cyfrowej do określania położenia i udzielania wskazówek, jak dojechać do miejsca przeznaczenia.

Moduł systemu nawigacyjnego odbiera sygnały z systemu GPS, tj. sieci 24 satelitów krążących stale wokół Ziemi. Jednoczesny odbiór z kilku satelitów pozwala systemowi określić długość, szerokość geograficzną i wysokość n.p.m. samochodu.

Oprócz tego, sygnały z czujnika obrotu samochodu (wybudowanego w moduł nawigacji) umożliwiają wykrywanie skrętów, a sygnały z modułu ECM (impulsy szybkości jazdy oraz cofania) pozwalają systemowi na śledzenie kierunku jazdy i szybkości, z jaką porusza się samochód. Zaletą systemu hybrydowego jest możliwość śledzenia pozycji nawet wówczas, gdy sygnał GPS lub wewnętrzny sygnał prędkości pojazdu jest niedostępny. Przykładowo w tunelu (brak sygnału GPS) do aktualizacji pozycji samochodu na mapie używany jest sygnał szybkości jazdy. Z kolei gdy pojazd jest przewożony na promie, na podstawie sygnałów GPS możliwe jest określenie położenia pojazdu na mapie.

System nawigacyjny wykorzystuje wszystkie informacje dotyczące lokalizacji położenia, kierunku ruchu i szybkości, aby wyświetlić położenie pojazdu na mapie i obliczyć trasę do punktu przeznaczenia. W czasie jazdy do celu podróży system zapewnia wizualną i głosową informację naprowadzającą. Informacje głosowe wysyłane są do modułu audio, a kolorowy sygnał graficzny RGB wysyłany jest do wyświetlacza systemu nawigacji.

Ten system nawigacji wyposażony jest także w funkcję rozpoznawania głodu, która umożliwia głosowe sterowanie większością funkcji nawigacji, audio i kontroli klimatu. System sterowania głosowego aktywują przełączniki sterowania głosowego (przyciski ROZMOWA i WSTECZ na kierownicy). Mikrofon wbudowany w sufit odbiera polecenia wypowiadane przez użytkownika. Więcej informacji na temat tej funkcji można znaleźć w podręczniku użytkownika systemu nawigacyjnego.

Moduł nawigacji wykorzystuje sygnał podświetlenia do automatycznego przełączania wyświetlacza między trybem „nocnym” i „dziennym”. Gdy reflektory są włączone, ustawienie jasności podświetlenia deski rozdzielczej na „maksymalną jasność” ma priorytet względem trybu „nocnego”, dzięki czemu możliwe jest wyświetlanie informacji nawigacyjnych w trybie dziennym przy włączonych reflektorach.

Gdy system nawigacyjny wypowiada wskazówki dotyczące trasy, wyciszone są wszystkie głośniki. Głośniki są również wyciszone, gdy używany jest system sterowania głosowego (naciśnięty przycisk ROZMOWA).

Informacje między modułem nawigacji a podzespołami systemu audio przesyłane są po magistrali GA-Net II. Po magistrali tej przesyłane są informacje na temat opcje wyboru ekranu, sygnał wyciszania audio, sygnał audio (radio), a wszelkie przerwy w przewodach tej magistrali mogą wpływać na działanie systemu nawigacyjnego oraz akcesoriów audio.

Zegar na pomocniczym wyświetlaczu audio-HVAC jest ustawiany i aktualizowany przez moduł nawigacji. Automatycznie uwzględniane są zmiany czasu na letni/zimowy oraz zmiany stref czasowych podczas jazdy. Możliwe jest ustawienie godziny w menu ustawień.

Dodatkowe informacje na temat podzespołów nawigacji zawiera schemat systemu zamieszczony na następnych stronach. Po informacjach szczegółowych zamieszczono słownik terminów używanych w tym rozdziale.

Podręcznik użytkownika systemu nawigacji w schowku zawiera opis wszystkich funkcji i ustawień systemu. Należy korzystać z podręcznika podczas analizy problemu zgłaszanego przez klienta.

Schemat systemu 

Funkcja nawigacji


System nawigacyjny składa się z modułu nawigacji, modułu ECM (czujnika szybkości jazdy), anteny GPS, mikrofonu, przełącznika sterowania głosowego, modułu audio, modułu kontroli klimatu, wyświetlacza i pokrętła interfejsu.
Komunikacja między tymi podzespołami odbywa się po magistrali GA-Net.

Schemat funkcjonalny 

Sygnał szybkości jazdy (VSP)

Sygnał szybkości jazdy (VSP) jest wysyłany przez ECM. ECM odbiera sygnał wysłany przez czujnik prędkości wałka napędowego, następnie obrabia ten sygnał i przesyła go do szybkościomierza i innych systemów.

 

Konfiguracja magistrali GA-Net


Magistrala GA-Net przekazuje polecenia audio i nawigacji do elementów systemu audio i nawigacji.
Polecenia te obejmują sygnały z fizycznych i ekranowych przycisków nawigacyjnych, głosowy wybór funkcji audio oraz tytułów utworów. Ponieważ wszystkie elementy są podłączone do magistrali łańcuchowo (patrz schemat), każda przerwa lub zwarcie w wiązce przewodów magistrali powoduje wyłączenie wszystkich lub jednej z tych funkcji. W przypadku instalowania fabrycznych akcesoriów audio należy zachować ciągłość magistrali GA-Net poprzez podłączenie kabla rozgałęziającego „Y”, dostarczanego wraz z zestawem wyposażenia dodatkowego.

 

Czujnik stopnia obrotu pojazdu

Czujnik obrotu pojazdu (wbudowany w moduł nawigacji) wykrywa zmianę kierunku (prędkość kątową) pojazdu. Czujnik jest żyroskopem oscylacyjnym wbudowanym w moduł nawigacji.

Budowa czujnika

Czujnik kształtem przypomina kamerton i składa się z elementów piezoelektrycznych, bloku metalowego i sworznia podtrzymującego. Czujnik zawiera cztery elementy piezoelektryczne: jeden do napędzania oscylatorów, jeden do monitorowania i utrzymywania stałej częstotliwości oscylacji i dwa do wykrywania prędkości kątowej. Dwa oscylatory, skręcone na środku o 90 stopni, są połączone w dolnej części blokiem metalowym i podtrzymywane przez sworzeń podtrzymujący. Wykrywający element piezoelektryczny jest przymocowany do górnej części każdego oscylatora. Napędowy element piezoelektryczny jest przymocowany do dolnej części jednego oscylatora, natomiast monitorujący element piezoelektryczny jest przymocowany do dolnej części drugiego oscylatora.

Zasada działania żyroskopu

Elementy piezoelektryczne zamieniają sygnały elektryczne na mechaniczne i odwrotnie. Elementy te zginają się w pionie po doprowadzeniu napięcia do ich obu stron. W wyniku zginania przez siłę zewnętrzną między obiema stronami elementów piezoelektrycznych jest generowane napięcie. Żyroskop funkcjonuje, wykorzystując tę charakterystykę elementów piezoelektrycznych i „siłę Coriolisa”. (Siła Coriolisa odchyla ruchome obiekty w wyniku obrotów Ziemi.) W żyroskopie oscylacyjnym siła ta przesuwa czujnik, gdy poddany jest działaniu prędkości kątowej.

Działanie

1.Napędowy element piezoelektryczny oddziałuje na oscylator, zginając go i prostując po doprowadzeniu do elementu napięcia przemiennego o częstotliwości 6 kHz. Oscylator strony monitorującej rezonuje, ponieważ jest podłączony do oscylatora strony napędowej za pomocą bloku metalowego.

2.Monitorujący element piezoelektryczny zgina się proporcjonalnie do oscylacji i napięcia wyjściowego (sygnał monitorowania). Obwód sterujący modułu nawigacji steruje sygnałem napędowym, stabilizując sygnał monitorujący.

3.Po zatrzymaniu samochodu wykrywające elementy piezoelektryczne odchylają oscylatory w prawo i w lewo, lecz nie jest generowany żaden sygnał, ponieważ elementy nie są zginane (brak siły kątowej).

4.Kiedy samochód skręca w prawo, czujnik porusza się ruchem kołowym, prawy oscylator zgina się w przód, a lewy w tył. Stopień zginania w przód/w tył zależy od prędkości kątowej samochodu.

5.Napięcie wyjściowe wykrywających elementów piezoelektrycznych (czujnik obrotu pojazdu) zależy od stopnia zginania. Stopień zmiany kierunku samochodu jest określany przez pomiar tego napięcia.

 

Globalny system określania położenia (GPS)

System GPS umożliwia systemowi nawigacyjnemu określenie bieżącej pozycji samochodu, wykorzystując sygnały wysyłane przez satelity krążące wokół Ziemi. Satelity wysyłają sygnał identyfikacyjny, informację o orbicie, sygnał czasowy i inne informacje. Kiedy odbiornik GPS odbierze sygnał od przynajmniej trzech satelitów jednocześnie, oblicza aktualną pozycję pojazdu w oparciu o odległość do każdego z tych satelitów oraz pozycję satelitów na odpowiednich orbitach.

Określanie pozycji za pomocą satelity GPS 


Dokładność systemu GPS

Dokładność określania położenia zależy od liczby satelitów, z których sygnał dociera do odbiornika satelitarnego i są widoczne. Dokładność ta wskazywana jest za pośrednictwem koloru i kształtu ikony GPS widocznej w na wyświetlaczu.

IKONA GPS LICZBA SATELITÓW STAN OPIS 
Brak ikony GPS 2 lub mniej Niemożliwe wykrycie pozycji pojazdu GPS działa normalnie.
Wysyłane przez satelitę i odbierane przez system GPS sygnały są zbyt słabe, aby określić pozycję samochodu. 
Kwadratowa ikona GPS z białym napisem „GPS” Pozycja samochodu wykrywana w 2 wymiarach Można ustalić długość i szerokość geograficzną pozycji samochodu. (Określanie położenia jest mniej dokładne, niż w przypadku trzech wymiarów) 
Kwadratowa ikona GPS z białym zielonym „GPS” 4 lub więcej Pozycja samochodu wykrywana w 3 wymiarach Można ustalić długość, szerokość geograficzną i wysokość n.p.m. pozycji samochodu. (Określanie położenia jest bardziej dokładne, niż w przypadku dwóch wymiarów) 


Antena GPS

Antena GPS wzmacnia sygnały odbierane z satelitów i przesyła je do odbiornika GPS.

Odbiornik GPS

Odbiornik GPS jest wbudowany w moduł nawigacji. Oblicza pozycję pojazdu na podstawie sygnałów odbieranych przez antenę GPS. Pozycja samochodu i warunki odbioru przekazywane są z odbiornika do modułu sterującego systemu nawigacyjnego w celu korekty położenia samochodu.

Moduł nawigacji

Moduł nawigacji oblicza położenie samochodu i udziela wskazówek, jak dojechać do celu. Moduł sprawdza położenie na mapie, położenie GPS oraz przebytą odległość. Steruje także funkcjami menu i napędem DVD-ROM oraz interpretuje polecenia głosowe. Sterując wszystkimi tymi elementami, moduł nawigacji wytwarza sygnał graficzny, następnie przesyła ten sygnał do wyświetlacza systemu nawigacji, a informacje głosowe - do modułu audio.

Obliczanie położenia pojazdu

Moduł nawigacji oblicza położenie samochodu (kierunek jazdy i aktualną pozycję) bazując na odbieranych sygnałach zmiany kierunku z czujnika obrotu samochodu i sygnałach przebytej odległości z czujnika sygnałów szybkości jazdy (VSP) ECM.

Korekta pozycji na mapie

Korekta pozycji na mapie jest przeprowadzana w wyniku wskazania pozycji pojazdu na drogach na mapie. Przekazane z płyty DVD-ROM dane mapy są porównywane z danymi o pozycji pojazdu, w wyniku czego wskazywana jest pozycja pojazdu na najbliższej drodze. Regulacja mapy nie jest możliwa, gdy samochód jedzie po drodze nie umieszczonej na mapie lub gdy pozycja samochodu wychodzi poza drogi zapisane na mapie.

Dostrajanie systemu GPS

Dostrajanie GPS realizowane jest poprzez określenie położenia samochodu na podstawie sygnałów GPS. Moduł nawigacji porównuje obliczone położenie samochodu z danymi układu GPS. W przypadku występowania dużej różnicy między tymi danymi, wskazywana pozycja pojazdu korygowana jest do pozycji w systemie GPS.

Dostrajanie odległości

Dostrajanie odległości ma na celu zmniejszenie różnicy między sygnałem przebytej drogi z czujnika VSP i danymi odległości z mapy. Moduł nawigacji porównuje obliczone położenie samochodu z danymi układu GPS. Regulacja odległości realizowana jest przez ustawienie typu samochodu i rozmiaru samochodu w diagnozie ekranowej.

Obliczanie trasy

Moduł nawigacji potrafi obliczać różne trasy do wybranego miejsca przeznaczenia. Dostępnych jest pięć opcji:

Informacja audio

System nawigacji wypowiada instrukcje dla kierowcy przed wjazdem na skrzyżowanie lub minięciem rozjazdu.
Instrukcje wypowiadane są przez moduł audio, w przednich głośnikach.

UWAGA: Gdy system nawigacyjny wypowiada instrukcje, wyciszone są przednie głośniki, natomiast gdy używany jest system sterowania głosowego, wyciszane są wszystkie głośniki.

DVD-ROM

Dane mapy (łącznie ze wszystkimi skalami) przechowywane są na płycie DVD-ROM. Dane te zawierają:

Zasady generowania sygnału wyciszania

Wyciszaniem audio steruje moduł audio. Moduł audio określa, które źródło dźwięku będzie miało priorytetowy dostęp do głośników.

Priorytety źródeł dźwięku są następujące:

Najwyższy priorytet ma telefoniczny zestaw głośnomówiący HFT, następnie system nawigacji, a najmniejszy priorytet ma radio/odtwarzacz CD. Priorytetowy sygnał wyciszenia z zestawu HFT jest przekazywany do modułu audio dedykowanymi liniami. Moduł wyciszenia z systemu nawigacji jest przekazywany do modułu audio za pośrednictwem magistrali GA-net.

Moduł nawigacji tymczasowo dezaktywuje przyciski sterowania głosowego, ale umożliwia odsłuch informacji głosowych. Ponadto moduł audio blokuje sygnał wyjściowy z radia, odtwarzacza płyt i innych akcesoriów audio.

Gdy system nawigacyjny wysyła głosową informację o trasie, przedni środkowy głośnik jest wyciszany, a informacje dobiegają z przednich głośników.

Gdy używany jest system głosowego sterowania systemem nawigacji, wszystkie głośniki są wyciszane, a zapowiedzi głosowe odtwarzane są przez przednie głośniki.

Moduł audio

Moduł audio otrzymuje instrukcje głosowe dotyczące trasy z modułu nawigacji i przekazuje je przez głośniki przednie, nawet gdy układ audio działa.

Wyświetlacz nawigacyjny

Wyświetlacz systemu nawigacji posiada ekran ciekłokrystaliczny (LCD). Jest to wyświetlacz TFT typu paskowego o przekątnej 7 cali, z 336.960 pikselami. Pod warstwą ciekłokrystaliczną znajduje się folia kolorowa i podświetlenie fluorescencyjne.

 


Mikrofon

Mikrofon (zamontowany w suficie, obok lampki do czytania mapy) odbiera polecenia głosowe i przesyła je do modułu nawigacji lub zestawu głośnomówiącego HFT celem interpretacji.

Przycisk Rozmowa

Aktywuje system sterowania głosowego w module nawigacyjnym, umożliwiając przyjmowanie poleceń głosowych.

Przycisk Wstecz

Powoduje powrót do poprzedniego ekranu na wyświetlaczu (działa podobnie jak przycisk CANCEL).

Słowniczek

Poniżej zamieszczono słowniczek terminów dotyczących systemu nawigacyjnego sterowanego głosowo.

Element Definicja 
Okruchy Kropki nanoszone na terenie poza wyznaczonymi drogami, po których, jak po własnych śladach, można wrócić na drogę wyznaczoną na mapie cyfrowej. Tę funkcję można włączać i wyłączać na ekranie ustawień nr 1. 
CPU Procesor główny. Główne urządzenie w module nawigacji, które koordynuje działanie pozostałych funkcji elektronicznych. 
Baza danych Zawiera dane mapy oraz ciekawych miejsce (POI) zapisane na płycie DVD. 
Lokalizacja ślepa Wykorzystanie sygnału szybkości i stopnia obrotu pojazdu do ustalania położenia pojazdu na mapie mimo braku sygnału GPS (gdy jest on tłumiony przez wysokie budynku lub podczas jazdy w tunelu). 
Droga cyfrowa Droga wyświetlana na ekranie systemu nawigacyjnego. U dołu ekranu systemu nawigacyjnego wyświetlana jest nazwa drogi. Jeśli użytkownik zjedzie z drogi, system nawigacyjny wyświetli komunikat „Not on a digitized road” (Poza drogą cyfrową). Po przejechaniu 804,5 m zaczną pojawiać się „okruchy”. 
Ekran zakresu odpowiedzialności Ekran zawierający informacje ostrzegawcze. Użytkownik systemu nawigacyjnego powinien dokładnie zapoznać się z jego treścią i ją potwierdzić. 
DVD lub DVD-ROM Uniwersalna płyta cyfrowa. Na tej płycie zapisany jest program nawigacji oraz baza danych. Informacje na temat zamawiania zastępczej lub zaktualizowanej płyty DVD zawiera podręcznik użytkownika systemu nawigacji. 
ECM Moduł sterujący silnika. Zwykle używa się skrótu ECM. 
FAQ Często zadawane pytania. Lista pytań często zadawanych przez klientów oraz informacje na temat usuwania usterek znajdują się w podręczniku użytkownika systemu nawigacji. 
Magistrala GA-Net Linia komunikacyjna między modułami. 
GPS Globalny system lokalizacji położenia. Sieć 24 satelitów na orbicie okołoziemskiej. System nawigacyjny może jednocześnie odbierać sygnały z maksymalnie 12 satelitów i na tej podstawie precyzyjnie określić położenie pojazdu na mapie. 
H/U Jednostka główna. 
Inicjowanie Termin ten oznacza czas potrzebny do ponownego odczytania informacji GPS z satelitów po wyłączeniu i ponownym włączeniu zasilania systemu. Czas ten może wynosić od 10 do 45 minut. 
LCD Wyświetlacz ciekłokrystaliczny (ekran systemu nawigacji) 
Dopasowanie do mapy Odbierane informacje GPS umożliwiają systemowi nawigacyjnemu ustalenie położenia pojazdu na mapie. O dopasowaniu do mapy świadczy wyświetlanie nazwy aktualnej ulicy u dołu ekranu, na szarym tle. 
Mic Skrót od słowa „mikrofon”. Mikrofon służy do odbierania poleceń głosowych. Mikrofon znajduje się w pobliżu oświetlenia punktowego na suficie. 
MW Okno manewru. Podczas jazdy do miejsca docelowego w oknie tym wyświetlane są informacje o następnym manewrze. 
Navi Skrót od nazwy systemu nawigacyjnego. 
Poza drogą Sytuacja, w której użytkownik zjechał z dróg wyznaczonych na mapie. Gdy w włączona jest odpowiednia opcja, w terenie poza drogą wyświetlane są kropki („okruchy”) wyznaczające trasę powrotną. Użytkownik może wrócić po nich na drogę wyznaczoną na mapie. U dołu ekranu nawigacyjnego widoczny będzie komunikat „Not on a digitized road” (Poza drogą cyfrową). „Okruchy” zaczną się pojawiać po przejechaniu 804,5 m. 

Element Definicja 
Obszary pozamiejskie Obszary wiejskie, w których zwykle zaznaczone są na mapie tylko drogi główne. Wszystkie pozostałe drogi wyświetlane są w kolorze jasnobrązowym wyłącznie w celach informacyjnych, ponieważ nie zostały zweryfikowane. 
POI Ciekawa miejsce. Siedziby firm, szkoły itp. wymienione są w opcji „places” (miejsca) w menu głównym. 
Wielokąt Kolorowe obszary na mapie oznaczające parki, szkoły itd. Listę kolorów i ich znaczenie zawiera rozdział podręcznika użytkownika systemu nawigacyjnego poświęcony dojazdowi do miejsca docelowego. 
QWERTY Układ klawiatury przypominający klawiaturę maszyny do pisania. W trybie ustawień układ klawiatury można zmienić na alfabetyczny. 
Złączka SCS 2-stykowa złączka służące do przełączania systemu nawigacyjnego w tryb diagnostyczny. 
Strojenie Ciągła aktualizacja wewnętrznych współczynników skali w systemie nawigacyjnym. Opis strojenia poszczególnych czujników zamieszczono w sekcji „Opis systemu” lub w sekcji „Tryb diagnostyczny systemu” w tym podręczniku. 
Ulice niezweryfikowane Ulice, które nie zostały zweryfikowane pod względem zakazów skrętu, jednokierunkowości itp. Są na mapie wyświetlane w kolorze jasnobrązowym. Możliwe jest wskazywanie miejsc docelowych w obszarach z takimi ulicami, jednak w zależności od ustawienia opcji „Unverified Routing” (Wskazówki bez weryfikacji) wskazówki głosowe mogą zakończyć się na ostatniej zweryfikowanej ulicy najbliżej miejsca docelowego. 
Ulice zweryfikowane Są to ulice w szczegółowo opisanych obszarach miejskich oraz wszelkie pozostałe drogi między miejscowościami. Drogi takie są na mapie zaznaczone w kolorze czarnym. 
VP Pozycja pojazdu. W trybie mapy ta okrągła ikona symbolizuje położenie pojazdu na mapie. Dotknięcie tej ikony spowoduje wyświetlenie aktualnej szerokości i długości geograficznej oraz wysokości n.p.m. 
VR Rozpoznawanie głosu. Umożliwia głosowe sterowanie wieloma funkcjami systemu nawigacji. Elementy sprzętowe to: mikrofon, przyciski w kierownicy (Rozmowa/Wstecz) oraz głośniki przednie. Więcej informacji zawiera sekcja Wprowadzenie. 
VSP Sygnał szybkości jazdy. Na podstawie tego sygnału impulsowego podawanego z ECM aktualizowana jest pozycja samochodu na mapie. Impulsy nie informują o kierunku (do przodu albo do tyłu). Podczas cofania system nawigacji odbiera sygnał z MICU i odpowiednio przemieszcza ikonę VP wstecz na mapie. 
VSS Czujnik szybkości jazdy. Czujnik na wałki napędowym odczytuje prędkość wałka wyjściowego skrzyni biegów i generuje sygnał impulsowy dla ECM. ECM przesyła ten sygnał do systemu nawigacyjnego. 
Czujnik obrotu pojazdu To urządzenie znajduje się w module sterującym systemu nawigacji i wykrywa siły skręcające, które powstają, gdy pojazd wykonuje manewr skręcania. Niniejsza instrukcja zawiera szczegółowy opis działania tego czujnika. 

Sygnały wejściowe i wyjściowe złączki A (20-stykowa) modułu nawigacji


 

Nr styku Kolor przewodu Nazwa styku Opis Napięcie (przybliżone) Objaw 
WHT R SIG
(sygnał czerwieni) 
Sygnał koloru czerwonego 0-1 V AC Przerwa: brak koloru czerwonego (patrz diagnostyka „RGB Color” (Kolor RGB)).
Zwarcie do masy: brak koloru czerwonego (patrz diagnostyka „RGB Color” (Kolor RGB)). 
RED G SIG
(sygnał zieleni) 
Sygnał koloru zielonego 0-1 V AC Przerwa: brak koloru zielonego (patrz diagnostyka „RGB Color” (Kolor RGB)).
Zwarcie do masy: brak koloru zielonego (patrz diagnostyka „RGB Color” (Kolor RGB)). 
GRY SIG SHIELD GND
(sygnał ekranu) 
Ekranowanie styków
nr 1, 2, 11, 12, 13 
0 V Przerwa: nie wpływa na obraz.
Zwarcie do masy: nie wpływa na obraz. 
ORN SI
(wejście sygnału A/C) 
Sygnał wejściowy A/C 0-napięcie akumulatora, impulsy Przerwa: sterowanie głosowe nie działa.
Zwarcie do masy: sterowanie głosowe nie działa. 
GRY ILL (+)
(plus podświetlenia) 
Sygnał włączenia świateł postojowych z deski rozdzielczej i świateł konsoli, skrzynki przekaźników pod deską rozdzielczą Światła włączone=napięcie akumulatora, Światła wyłączone=0 V Przerwa: Gdy jasność=„Auto”, tryb nocny wyświetlacza nie działa po włączeniu świateł.
Zwarcie do masy: powoduje przepalenie bezpiecznika nr 14 (7,5 A) w skrzynce bezpieczników pod deską rozdzielczą. 
GRY ECU BUS (GA-NET) SHIELD GND
(ekran magistrali wyświetlacza) 
Ekranowanie styków
nr 10, 20 magistrali wyświetlacza 
0 V Przerwa: nie wpływa na obraz.
Zwarcie do masy: nie wpływa na obraz. 
10 GRN ECU BUS (+) (GA-NET)
(plus magistrali wyświetlacza) 
Magistrala danych (+)
GA-Net 
0-5 V; impulsy uśrednione do 2,5 V w zależności od ruchu na magistrali Przerwa: nie działają przyciski nawigacji i ekran dotykowy.
Zwarcie do masy: przyciski nawigacji nie działają. 

Nr styku Kolor przewodu Nazwa styku Opis Napięcie (przybliżone) Objaw 
11 YEL B SIG
(sygnał koloru niebieskiego) 
Sygnał koloru niebieskiego 0-1 V AC Przerwa: brak koloru niebieskiego (patrz diagnostyka „RGB Color” (Kolor RGB)).
Zwarcie do masy: brak koloru niebieskiego (patrz diagnostyka „RGB Color” (Kolor RGB)). 
12 BLK C SIG
(sygnał zespolony) 
Zespolony sygnał wideo
(sygnał synchronizacyjny pionowy/poziomy)
 
0,3 V AC Przerwa: obraz przewija się w poziomie, kolory widoczne.
Zwarcie do masy: obraz przewija się w poziomie, kolory widoczne. 
13 GRN GND SIG
(masa sygnałowa) 
Masa dla sygnału kolorowego 0 V Przerwa: nie wpływa na obraz.
Zwarcie do masy: nie wpływa na obraz. 
14 PUR SO
(wejście sygnału A/C) 
Sygnał wyjściowy A/C 0-napięcie akumulatora, impulsy Przerwa: sterowanie głosowe A/C nie działa.
Zwarcie do masy: sterowanie głosowe A/C nie działa. 
15 BRN CLK
(sygnał zegarowy A/C) 
Sygnał synchronizacji zegara 0-napięcie akumulatora, impulsy Przerwa: sterowanie głosowe A/C nie działa.
Zwarcie do masy: sterowanie głosowe A/C nie działa. 
17 WHT JOG (Pokrętło) Sygnał z pokrętła interfejsu 0-5 V, impulsy Przerwa: nie można sterować systemem nawigacji
Zwarcie do masy: nie można sterować systemem nawigacji 
19 BLK JOG SHIELD (ekran sygnału pokrętła) Ekranowanie sygnału z pokrętła interfejsu ——— ——— 
20 RED ECU BUS (-)
(GA-NET)
(minus magistrali wyświetlacza) 
Magistrala danych (-)
GA-Net 
0-5 V, impulsy, nominalnie 2,5 V Przerwa: nie działają przyciski nawigacji i ekran dotykowy.
Zwarcie do masy: nawigacja i przyciski fizyczne działają OK. 

Sygnały wejściowe i wyjściowe złączki B (14-stykowa) modułu nawigacji


 

Nr styku Kolor przewodu Nazwa styku Opis Napięcie (przybliżone) Objaw 
RED RG R (+) (plus sygnału wskazówek głosowych, kanał prawy) Prawy sygnał audio wskazówek głosowych oraz zapowiedzi systemu rozpoznawania głosu (VR). Sygnał audio 0.004-0,04 V Przerwa: jeśli wskazówki głosowe aktywowane, brzęczenie w głośnikach radia; przy wyłączonym głosie - brak wpływu
Zwarcie do masy: jeśli wskazówki głosowe aktywowane, brzęczenie w głośnikach radia; przy wyłączonym głosie - brak wpływu 
WHT RG L (+)
(plus sygnału wskazówek głosowych, kanał lewy) 
Lewy sygnał audio wskazówek głosowych oraz zapowiedzi systemu rozpoznawania głosu (VR). Sygnał audio 0,004-0,04 V Przerwa: jeśli wskazówki głosowe aktywowane, brzęczenie w głośnikach radia; przy wyłączonym głosie - brak wpływu
Zwarcie do masy: jeśli wskazówki głosowe aktywowane, brzęczenie w głośnikach radia; przy wyłączonym głosie - brak wpływu 
BLU MIC OUT (+)
(plus sygnału mikrofonu) 
Plus sygnału wyjściowego mikrofonu 4-5 V
(przy naciśniętym przycisku ROZMOWA) 
Przerwa: brak sygnału z mikrofonu na ekranach diagnostycznych: „Navi System Link” (Łącze systemu nawigacyjnego oraz Functional Setup (Ustawienia funkcji) - „Mic Level” (Poziom mikrofonu).
Zwarcie do masy: brak sygnału z mikrofonu na ekranach diagnostycznych: „Navi System Link” (Łącze systemu nawigacyjnego oraz Functional Setup (Ustawienia funkcji) - „Mic Level” (Poziom mikrofonu). 
10 PUR NAVI STRG
SWITCH
(przełączniki w kierownicy) 
Wyjście przełącznika kierownicy 4-5 V
(przy naciśniętym przycisku Rozmowa)
2,5-3 V
(przy naciśniętym przycisku Wstecz) 
Przerwa: Nie działają przyciski „Rozmowa” i „Wstecz” na kierownicy.
Zwarcie do masy: Nie działają przyciski „Rozmowa” i „Wstecz” na kierownicy. 
11 GRY RG SHIELD GND
(ekran sygnału wskazówek) 
Ekranowanie styków
nr 5, 12 
0 V Przerwa: brak wpływu na wskazówki i zapowiedzi głosowe.
Zwarcie do masy: brak wpływu na wskazówki i zapowiedzi głosowe. 
12 BLK RG GND
(masa sygnału wskazówek) 
Masa sygnał wskazówek głosowych oraz zapowiedzi systemur rozpoznawania głosu (VR). 0 V Przerwa: brak wpływu na wskazówki i zapowiedzi głosowe.
Zwarcie do masy: brak wpływu na wskazówki i zapowiedzi głosowe. 
13 GRY MIC OUT SHIELD
(ekran sygnału mikrofonu) 
Ekranowanie styków nr 6, 14 0 V Przerwa: Brak wpływu na rozpoznawanie głosu.
Zwarcie do masy: Brak wpływu na rozpoznawanie głosu. 
14 PNK MIC OUT (-)
(masa sygnału mikrofonu) 
Masa dla sygnału mikrofonu 0 V Przerwa: brak sygnału z mikrofonu na ekranach diagnostycznych: „Navi System Link” (Łącze systemu nawigacyjnego oraz Functional Setup (Ustawienia funkcji) - „Mic Level” (Poziom mikrofonu).
Zwarcie do masy: Brak wpływu na rozpoznawanie głosu. 

Sygnały wejściowe i wyjściowe złączki C (8-stykowa) modułu nawigacji


 

Nr styku Kolor przewodu Nazwa styku Opis Napięcie (przybliżone) Objaw 
WHT +B BACK UP
(zasilanie +B) 
Zasilanie ciągłe Napięcie akumulatora Przerwa: brak obrazu na wyświetlaczu (podświetlenie ekranu działa)
UWAGA: System zostanie zresetowany do ekranu „enter code” (wprowadź kod).
Zwarcie do masy: powoduje przepalenie bezpiecznika nr 16 (15 A) w skrzynce bezpieczników pod pokrywą silnika. 
PUR ACC RADIO
(akcesoria) 
Zasilanie akcesoriów Napięcie akumulatora z ACC (I) Przerwa: brak obrazu na wyświetlaczu (podświetlenie ekranu działa)
UWAGA: Po ponownym podłączeniu system zostanie zresetowany do ekranu „enter code” (wprowadź kod).
Zwarcie do masy: powoduje przepalenie bezpiecznika nr 35 (7,5 A) w skrzynce bezpieczników pod deską rozdzielczą 
BLK GND
(masa) 
Masa dla modułu nawigacji 0 V Przerwa: brak wpływu na system.
Zwarcie do masy: brak wpływu na system. 
BRN BACK LT-
(światło cofania) 
Sygnał cofania z czujnika biegu wstecznego przy dźwigni zmiany biegów. Na biegu wstecznym napięcie akumulatora:
W przeciwnym razie 0 V 
Przerwa: system nawigacyjny nie wykrywa biegu wstecznego.
Ekran diagnostyczny „Car Status” (Status pojazdu), „Back”=0.
Zwarcie do masy: powoduje przepalenie bezpiecznika nr 10 (7,5 A) w skrzynce bezpieczników pod deską rozdzielczą 
BLU VSP
(sygnał szybkości jazdy) 
Sygnał prędkości samochodu z ECM Impulsy 0-5 V:
średnio 2,5 V,
podczas jazdy 
Przerwa: Brak impulsów szybkości pojazdu.
Ekran diagnostyczny „Car Status” (Status pojazdu), VSP Navi=0.
Zwarcie do masy: Brak impulsów szybkości pojazdu.
Ekran diagnostyczny „Car Status” (Status pojazdu), VSP Navi=0. 
RED DIAG +
(plus sygnału diagnostyki) 
Sygnał SCS dla systemu nawigacyjnego 5-6 V Przerwa: brak wpływu na system.
Zwarcie do masy: sygnał przechodzi w tryb diagnostyczny. 
YEL DIAG -
(minus sygnału diagnostyki) 
Masa dla sygnału SCS 0 V Przerwa: brak wpływu na system.
Zwarcie do masy: brak wpływu na system. 

Sygnały wejściowe i wyjściowe złączki D (2-stykowa) modułu nawigacji


 

Nr styku Kolor przewodu Nazwa styku Opis Napięcie (przybliżone) Objaw 
——— GPS Sygnał GPS
(wejście 5 V, wyjście sygnału GPS) 
5 V Przerwa: biała ikona GPS na ekranie, na ekranie łącza systemowego dla ANT wyświetlane jest „NG”.
Zwarcie do masy: tak samo, jak w wypadku przerwy. 
——— GPS SH Ekranowanie styku nr 1 0 V Przerwa: biała ikona GPS na ekranie, na ekranie łącza systemowego dla ANT wyświetlane jest „NG”.
Zwarcie do masy: brak wpływu na system. 


Sygnały wejściowe i wyjściowe złączki E (3-stykowa) modułu nawigacji

 

Nr styku Kolor przewodu Nazwa styku Opis Napięcie (przybliżone) Objaw 
——— RDS TMC Sygnał RDS TMC
(wejście 5 V, wyjście sygnału RDS-TMC) 
——— Przerwa: niska jakość odbioru lub zakłócenia na kanale informacji o ruchu drogowym.
Zwarcie do masy: tak samo, jak w wypadku przerwy. 
——— RDS TMC SHIELD Ekranowanie styku nr 1 ——— Przerwa: niska jakość odbioru lub zakłócenia na kanale informacji o ruchu drogowym.
Zwarcie do masy: brak wpływu na system. 

Sygnały wejściowe i wyjściowe wyświetlacza nawigacji dla złączki 20-stykowej


 

Nr styku Kolor przewodu Nazwa styku Opis Napięcie (przybliżone) Objaw 
WHT +B BACK UP
(zasilanie +B) 
Zasilanie ciągłe Napięcie akumulatora Przerwa: Ekran całkowicie wyłączony (nie działa także podświetlenie).
Zwarcie do masy: powoduje przepalenie bezpiecznika nr 16 (15 A) w skrzynce bezpieczników pod pokrywą silnika. 
PUR ACC RADIO
(akcesoria) 
Zasilanie akcesoriów Napięcie akumulatora z ACC (I) Przerwa: Przyciski i wyświetlacz nie działająZwarcie do masy: powoduje przepalenie bezpiecznika nr 35 (7,5 A) w skrzynce bezpieczników pod deską rozdzielczą 
BLU ECU BUS (+) (GA-NET) Magistrala danych (+)
GA-Net 
0-5 V; impulsy uśrednione do 2,5 V w zależności od ruchu na magistrali Przerwa: przyciski nawigacji nie działają.
Zwarcie do masy: przyciski nawigacji nie działają. 
BRN BUS (GA-NET) SHIELD GND Ekranowanie styków nr 3, 13 0 V Przerwa: nie wpływa na obraz.
Zwarcie do masy: nie wpływa na obraz. 
GRN ECU BUS (+)
(GA-NET)
(plus magistrali wyświetlacza) 
Magistrala danych (+) GA-Net 0-5 V; impulsy uśrednione do 2,5 V w zależności od ruchu na magistrali Przerwa: przyciski nawigacji nie działają.
Zwarcie do masy: przyciski nawigacji nie działają. 
GRN SCTY RADIO Sygnał zabezpieczenia do ekranu tylnego 0 V Przerwa: mimo że system bezpieczeństwa jest ustawiony, nie zadziała po wymontowaniu ekranu
Zwarcie do masy: mimo że system bezpieczeństwa jest ustawiony, nie zadziała po wymontowaniu ekranu. 
WHT R SIG
(sygnał czerwieni) 
Sygnał koloru czerwonego 0-1 V AC Przerwa: brak koloru czerwonego (patrz diagnostyka „RGB Color” (Kolor RGB)).
Zwarcie do masy: brak koloru czerwonego (patrz diagnostyka „RGB Color” (Kolor RGB)). 
RED G SIG
(sygnał zieleni) 
Sygnał koloru zielonego 0-1 V AC Przerwa: brak koloru zielonego (patrz diagnostyka „RGB Color” (Kolor RGB)).
Zwarcie do masy: brak koloru zielonego (patrz diagnostyka „RGB Color” (Kolor RGB)). 
10 BLK GND
(masa) 
Masa dla modułu wyświetlacza 0 V Przerwa: nie wpływa na obraz.
Zwarcie do masy: nie wpływa na obraz. 

Nr styku Kolor przewodu Nazwa styku Opis Napięcie (przybliżone) Objaw 
11 GRY ILL (+)
(plus podświetlenia) 
Sygnał włączenia świateł postojowych z deski rozdzielczej i oświetlenia konsoli. Napięcie akumulatora, gdy światła włączone: w przeciwnym razie 0 V Przerwa: Gdy jasność=„Auto”, tryb nocny wyświetlacza nie działa po włączeniu świateł.
Zwarcie do masy: powoduje przepalenie bezpiecznika nr 14 (7,5 A) w skrzynce bezpieczników pod deską rozdzielczą po stronie pasażera. 
13 PNK ECU BUS (-) (GA-NET) Magistrala danych (-)
GA-Net 
0-5 V; impulsy uśrednione do 2,5 V w zależności od ruchu na magistrali Przerwa: przyciski nawigacji nie działają.
Zwarcie do masy: nawigacja i przyciski fizyczne działają OK. 
14 GRY ECU BUS (GA-NET) SHIELD GND
(ekran magistrali wyświetlacza) 
Ekranowanie styków
nr 5, 15 magistrali wyświetlacza 
0 V Przerwa: nie wpływa na obraz.
Zwarcie do masy: nie wpływa na obraz. 
15 RED ECU BUS (-) (GA-NET)
(minus magistrali wyświetlacza) 
Magistrala danych (-)
GA-Net 
0-5 V; impulsy uśrednione do 2,5 V w zależności od ruchu na magistrali Przerwa: przyciski nawigacji nie działają.
Zwarcie do masy: nawigacja i przyciski fizyczne działają OK. 
16 BRN NAVI SCTY Sygnał zabezpieczenia ze zmieniarki CD. 0 V Przerwa: mimo że system bezpieczeństwa jest ustawiony, nie zadziała po wymontowaniu ekranu.
Zwarcie do masy: mimo że system bezpieczeństwa jest ustawiony, nie zadziała po wymontowaniu ekranu 
17 GRN GND SIG
(masa sygnałowa) 
Masa dla sygnału kolorowego 0 V Przerwa: nie wpływa na obraz.
Zwarcie do masy: nie wpływa na obraz. 
18 YEL B SIG
(sygnał koloru niebieskiego) 
Sygnał koloru niebieskiego 0-1 V AC Przerwa: brak koloru niebieskiego (patrz diagnostyka „RGB Color” (Kolor RGB)).
Zwarcie do masy: brak koloru niebieskiego (patrz diagnostyka „RGB Color” (Kolor RGB)). 
19 BLK C SIG
(sygnał zespolony) 
Złożony sygnał wideo (sygnał synchronizacyjny pionowy/poziomy) 0,3 V AC Przerwa: obraz przewija się w poziomie, kolory widoczne.
Zwarcie do masy: obraz przewija się w poziomie, kolory widoczne. 
20 GRY SIG SHIELD GND
(sygnał ekranu) 
Ekranowanie styków
nr 8, 9, 17, 18, 19 
0 V Przerwa: nie wpływa na obraz.
Zwarcie do masy: nie wpływa na obraz. 

Rozmieszczenie złączek układu nawigacji