Usuwanie usterek wg DTC: B1241 (N)

Kod DTC B1241 lub wskaźnik N kodu DTC:  Usterka w obwodzie silnika dmuchawy


1.Skasować kody DTC za pomocą HDS.

2.Wyłączyć i następnie włączyć (II) zapłon.

3.Za pomocą testera HDS lub modułu sterującego klimatem przeprowadzić funkcję samodiagnozy.

4.Sprawdzić, czy występują kody usterek (DTC).

Czy jest wskazywany kod DTC B1241 lub N?


TAK - Przejść do punktu 5.


NIE - Usterka okresowa, sprawdzić, czy nie występują niepewne połączenia lub luzy na stykach w obwodzie silnika dmuchawy.n


5.Wyłączyć zapłon.

6.Sprawdzić bezpiecznik nr 19 (40 A) w skrzynce bezpieczników pod pokrywą silnika i bezpiecznik nr 36 (10 A) w skrzynce bezpieczników pod deską rozdzielczą.

Czy bezpieczniki są sprawne?


TAK - Przejść do punktu 7.


NIE - Wymienić bezpieczniki i sprawdzić ponownie.n


7.Połączyć przewodem połączeniowym styk nr 2 złączki 2-stykowej silnika dmuchawy z masą.

 

8.Włączyć zapłon (II).

Czy silnik dmuchawy pracuje?


TAK - Przejść do punktu 9.


NIE - Przejść do punktu 24.

9.Wyłączyć zapłon.

10.Odłączyć przewód połączeniowy.

11.Odłączyć złączkę 4-stykową tranzystora mocy.

12.Sprawdzić ciągłość obwodu między stykiem nr 3 złączki 4-stykowej tranzystora mocy i masą nadwozia.

 

Czy obwód jest zamknięty?


TAK - Przejść do punktu 13.


NIE - Sprawdzić, czy w przewodzie między tranzystorem mocy i masą nadwozia nie ma przerwy. Jeśli przewód nie jest uszkodzony, sprawdzić masę w punkcie G401 (typ RHD) lub G501 (typ LHD).n


13.Połączyć styki nr 1 i nr 3 złączki 4-stykowej tranzystora mocy, używając przewodu połączeniowego.

 

14.Włączyć zapłon (II).

Czy silnik dmuchawy pracuje na wysokich obrotach?


TAK - Przejść do punktu 15.


NIE - Usunąć przerwę w przewodzie między tranzystorem mocy i silnikiem dmuchawy.n


15.Wyłączyć zapłon.

16.Odłączyć przewód połączeniowy.

17.Odłączyć złączkę 32-stykową modułu sterującego klimatem.

18.Sprawdzić ciągłość obwodu kolejno między masą nadwozia i stykami nr 10 i 11 złączki 32-stykowej modułu sterującego klimatem.

 

Czy obwód jest zamknięty?


TAK - Usunąć zwarcie do masy w przewodach między modułem sterującym klimatem a tranzystorem mocy.n


NIE - Przejść do punktu 19.

19.Sprawdzić ciągłość obwodu między wymienionymi niżej stykami złączki 32-stykowej modułu sterującego klimatem oraz stykami złączki 4-stykowej tranzystora mocy.

32-stykowa: 4-stykowa: 
Nr 10 Nr 4 
Nr 11 Nr 2 

 

Czy obwód jest zamknięty?


TAK - Przejść do punktu 20.


NIE - Usunąć przerwę w przewodach między modułem sterującym klimatem i tranzystorem mocy.n


20.Włączyć zapłon (II).

21.Zmierzyć napięcie kolejno między masą nadwozia i stykami nr 10 i 11 złączki 32-stykowej modułu sterującego klimatem.

 

Czy jest napięcie?


TAK - Usunąć zwarcie do zasilania w przewodach.n


NIE - Przejść do punktu 22.

22.Połączyć złączkę 32-stykową modułu sterującego klimatem.

23.Sprawdzić tranzystor mocy.

Czy tranzystor mocy jest dobry?


TAK - Sprawdzić, czy nie występują niepewne połączenia lub luzy na stykach złączki 32-stykowej modułu sterującego klimatem oraz złączki 4-stykowej tranzystora mocy. Jeśli połączenia są dobre, zamienić moduł sterujący klimatyzacją na sprawdzony w działaniu i ponownie sprawdzić. Jeśli objaw usterki zniknie, wymienić oryginalny  moduł sterujący klimatem.n


NIE - Wymienić tranzystor mocy.n


24.Odłączyć przewód połączeniowy.

25.Odłączyć złączkę 2-stykową silnika dmuchawy.

26.Zmierzyć napięcie między stykiem nr 1 złączki 2-stykowej silnika dmuchawy a masą nadwozia.

 

Czy jest napięcie akumulatora?


TAK - Wymienić silnik dmuchawy.n


NIE - Przejść do punktu 27.


27.Wyłączyć zapłon.

28.Sprawdzić, czy nie ma przerwy w przewodzie między skrzynką bezpieczników pod pokrywą silnika i złączką 2-stykową silnika dmuchawy.

Czy przewód jest sprawny?


TAK - Sprawdzić, czy w punkcie G301 masa nie jest słaba. Jeśli masa w punkcie G301 jest prawidłowa, wymienić skrzynkę bezpieczników pod pokrywą silnika.n


NIE - Usunąć przerwę w przewodzie.n