Jak usuwać usterki układu sterującego klimatem

Sprawdzanie kodów DTC testerem HDS


1.Upewnić się, że zapłon jest wyłączony.

2.Podłączyć moduł HDS do złącza DLC (A) umieszczonego pod deską rozdzielczą po stronie kierowcy.

 

3.Włączyć zapłon (II).

4.Upewnić się, czy HDS komunikuje się z samochodem i modułem sterującym klimatem. W przeciwnym razie należy usunąć usterkę obwodu DLC, silnik L13A7, silnik R18A2.

5.W menu UKŁADY ELEKTRYCZNE NADWOZIA wybrać HVAC/KONTROLA KLIMATU.

6.W menu HVAC/KONTROLA KLIMATU wybrać kody DTC.

7.Sprawdzić, czy występują kody usterek (DTC). Jeśli wskazywane są jakiekolwiek kody DTC, zapisać te kody DTC i przejść do procedury usuwania usterki wskazanego kodu DTC. Jeśli nie występują kody DTC, przejść do usuwania usterek wg objawów.

UWAGA:
  • Po przeprowadzeniu procedury usuwania usterek skasować kody DTC za pomocą HDS.
  • Szczegółowy opis czynności znajduje się w instrukcji obsługi dołączonej do HDS.

Przeprowadzanie funkcji samodiagnozy za pomocą testera HDS


1.Upewnić się, że zapłon jest wyłączony.

2.Podłączyć tester HDS do złącza diagnostycznego DLC.

3.Włączyć zapłon (II).

4.Upewnić się, czy HDS komunikuje się z samochodem i modułem sterującym klimatem. W przeciwnym razie należy usunąć usterkę obwodu DLC, silnik L13A7, silnik R18A2.

5.W menu UKŁADY ELEKTRYCZNE NADWOZIA wybrać VAC/KONTROLA KLIMATU.

6.W menu HVAC/KONTROLA KLIMATU wybrać INSPEKCJA.

7.W menu INSPEKCJA wybrać TEST UKŁADU KONTROLI KLIMATU.

8.Sprawdzić, czy występują kody usterek (DTC). Jeśli wskazywane są jakiekolwiek kody DTC, zapisać te kody DTC i przejść do procedury usuwania usterki wskazanego kodu DTC.

UWAGA:
  • Po przeprowadzeniu procedury usuwania usterek skasować kody DTC za pomocą HDS.
  • Szczegółowy opis czynności znajduje się w instrukcji obsługi dołączonej do HDS.

Przeprowadzanie funkcji samodiagnozy, bez testera HDS


Moduł sterujący klimatem wyposażony jest w funkcję samodiagnostyki. Aby uruchomić funkcję samodiagnostyki, należy wykonać następujące czynności:

1.Wyłączyć zapłon.

2.Nacisnąć i przytrzymać przyciski AUTO i STEROWANIA RECYRKULACJĄ, włączyć zapłon (II), a następnie zwolnić przyciski AUTO i STEROWANIA RECYRKULACJĄ.

3.Wszystkie segmenty wskaźnika temperatury włączają się na 2 sekundy, a następnie rozpoczyna się samodiagnoza.

UWAGA:
  • Silnik dmuchawy można uruchomić na różnych obrotach niezależnie od treści wyświetlanej na panelu.
  • Jeśli system wykryje usterkę, na wskaźniku temperatury po stronie kierowcy zaświeci odpowiedni segment (od A do N) i wskaźnik AUTO sygnalizujący usterkę. Wskaźnik temperatury będzie wyświetlał co sekundę na przemian cyfry „88” (wszystkie segmenty wskaźnika świecą), segment sygnalizujący kod usterki (od A do P) i kontrolkę AUTO. W celu ustalenia znaczenia kodu DTC przejść do sprawdzania kodów DTC.
  • Jeżeli nie wykryto problemów, segmenty nie będą świeciły i system sprawiał wrażenie wyłączonego.

 

Wyłączanie funkcji samodiagnostyki


4.Aby anulować funkcję samodiagnozy, należy wyłączyć zapłon. Po skończeniu naprawy uruchomić ponownie funkcję samodiagnostyki, aby upewnić się, że nie ma innych kodów DTC.

Sprawdzanie kodów DTC


Wyświetlacz temperatury wskazuje jeden lub wiele kodów DTC. Jednoczesne zapalenie się segmentów wskaźnika A, C, E, i G może świadczyć o przerwie we wspólnym przewodzie masowym. Jeżeli nie wystąpiły kody DTC, kontrolka nie świeci.

 

DTC (segment wskaźnika temperatury po stronie kierowcy i wskaźnik AUTO) Wykryta usterka 
Przerwa w obwodzie czujnika temperatury wnętrza 
Zwarcie w obwodzie czujnika temperatury wnętrza 
Przerwa w obwodzie czujnika temperatury zewnętrznej 
Zwarcie w obwodzie czujnika temperatury zewnętrznej 
Przerwa w obwodzie czujnika nasłonecznienia 
Zwarcie w obwodzie czujnika nasłonecznienia 
Przerwa w obwodzie czujnika temperatury parownika 
Zwarcie w obwodzie czujnika temperatury parownika 
Usterka dźwigni, klapki lub silnika regulacji mieszania powietrza po stronie kierowcy 
Usterka dźwigni, klapki lub silnika regulacji mieszania powietrza po stronie pasażera 
Usterka dźwigni, klapek lub silnika regulacji kierunku nawiewu 
Usterka dźwigni, klapki lub silnika sterowania recyrkulacją 
Usterka w silnika dmuchawy 
Wewnętrzny błąd modułu sterującego klimatem 
A i AUTO Moduł sterujący klimatem utracił komunikację z modułem zestawu wskaźników (komunikat NE) 
B i AUTO Moduł sterujący klimatem utracił komunikację z modułem zestawu wskaźników (komunikat ECT) 
C i AUTO Moduł sterujący klimatem utracił komunikację z silnikiem sterowania recyrkulacją 
D i AUTO Moduł sterujący klimatem utracił komunikację z silnikiem regulacji kierunku nawiewu 
E i AUTO Moduł sterujący klimatem utracił komunikację z modułem zestawu wskaźników (komunikat VSP) 
F i AUTO Moduł sterujący klimatem utracił komunikację z modułem wyświetlacza pomocniczego audio-HVAC (z systemem audio) lub modułem wyświetlacza pomocniczego audio-HVAC (bez systemu audio) 
G i AUTO Usterka silnika regulacji mieszania powietrza po stronie kierowcy 
H i AUTO Usterka silnika regulacji mieszania powietrza po stronie pasażera 
J i AUTO Błąd przewodu szyny komunikacji 
K i AUTO Moduł sterujący klimatem utracił komunikację ze wszystkimi silnikami sterowania (regulacji) 
L i AUTO Moduł sterujący klimatem utracił komunikację z silnikiem regulacji mieszania powietrza po stronie kierowcy 
M i AUTO Moduł sterujący klimatem utracił komunikację z silnikiem regulacji mieszania powietrza po stronie pasażera 
N i AUTO Usterka silnika regulacji kierunku nawiewu 
P i AUTO Usterka silnika sterowania recyrkulacją 

Wyświetlanie sygnałów wejściowych czujników modułu sterującego klimatem


Moduł sterujący klimatem posiada tryb wyświetlania odbieranych sygnałów wejściowych z czujników. Tryb ten pokazuje jakie sygnały odbiera moduł sterujący klimatem z każdego czujnika, co może pomóc w odnalezieniu uszkodzonego czujnika.

Przed użyciem trybu wyświetlania sygnałów czujników, sprawdzić następujące elementy


1.Włączyć zapłon i sprawdzić działanie klapki recyrkulacji, nacisnąć przycisk recyrkulacji, przełączając między RECYRKULACJĄ a ŚWIEŻYM POWIETRZEM. Przepływ powietrza i jego dźwięk powinien się zmieniać płynnie.

2.Ustawić pokrętło regulacji temperatury w wymaganej temperaturze testowania. Wybierając temperaturę testowania zwrócić uwagę na:

  • Ustawienie temperatury „Lo” jest wartością domyślną dla ustawień maksymalnego chłodzenia, wentylacji i recyrkulacji powietrza.
  • Ustawienie temperatury „Hi” jest wartością domyślną dla ustawień maksymalnego ogrzewania, wentylacji przypodłogowej i dopływu świeżego powietrza.
  • Ustawienie 16 do 28°C wykorzystuje automatyczne sterowanie klimatem.

3.Wyłączyć zapłon.

Aby uruchomić tryb wyświetlania sygnałów wejściowych, postępować według następujących punktów


1.Wyłączyć zapłon.

2.Nacisnąć i przytrzymać przyciski AUTO i MODE, następnie uruchomić silnik.

3.Po uruchomieniu silnika zwolnić oba przyciski. Zostanie wyświetlony numer czujnika i następnie wartość sygnału dla tego czujnika. Zanotować wyświetlane wartości.

4.Aby przejść do następnego czujnika, nacisnąć przycisk klimatyzacji.

Czujnik Element Wyświetlana jednostka miary 
Temperatura wnętrza °C 
Temperatura zewnętrzna °C 
Wartości promieniowania słonecznego: Ciemno = 00, Świecenie latarką = 04, Pochmurnie = 10,
Słonecznie = 65 
10 kcal/m2·h 
Temperatura powietrza wylotowego parownika °C 
Otwarcie mieszania powietrza po stronie kierowcy (niska wartość sygnalizuje dostarczanie zimnego powietrza, wysoka wartość sygnalizuje dostarczanie ogrzanego powietrza) % otwarcia 
Otwarcie mieszania powietrza po stronie pasażera (niska wartość sygnalizuje dostarczanie zimnego powietrza, wysoka wartość sygnalizuje dostarczanie ogrzanego powietrza) % otwarcia 
Ustawianie trybu % otwarcia 
Otwarcie przy recyrkulacji % otwarcia 
Temperatura powietrza nawiewanego (TAO) °C 


UWAGA:
  • Wartości z czujników będą wyświetlane w stopniach Celsjusza (°C) lub w kodzie alfanumerycznym. W tabeli podano przeliczniki na stopnie Fahrenheita (°F).
  • Jeśli wyświetlany jest napis „Er" oznacza to, że w obwodzie lub w czujniku jest przerwa albo zwarcie. Sprawdzić kody DTC za pomocą testera HDS lub przejść do sprawdzania kodów DTC przez wskazywanie kodów DTC.
  • W razie potrzeby porównać wyświetlane sygnały wejściowe czujników z samochodem sprawnym, w takich samych warunkach testowych.
  • Jeśli wartości z czujnika są poza normalnym zakresem, przejść do procedury sprawdzania czujnika lub zamienić czujnik na sprawdzony w działaniu i ponownie sprawdzić.

5.Aby zrezygnować z trybu wyświetlania sygnału wejściowego czujnika, nacisnąć przycisk AUTO lub wyłączyć zapłon.

Tabela przeliczania stopni Celsjusza na stopnie Fahrenheita.
°C °F °C °F °C °F °C °F °C °F 
32 10 50 20 68 30 86 40 104 
34 11 52 21 70 31 88 41 106 
36 12 54 22 72 32 90 42 108 
37 13 55 23 73 33 91 43 109 
39 14 57 24 75 34 93 44 111 
41 15 59 25 77 35 95 45 113 
43 16 61 26 79 36 97 46 115 
45 17 63 27 81 37 99 47 117 
46 18 64 28 82 38 100 48 118 
48 19 66 29 84 39 102 49 120 


°C °F °C °F °C °F °C °F °C °F 
50 122 60 140 70 158 80 176 90 194 
51 124 61 142 71 160 81 178 91 196 
52 126 62 144 72 162 82 180 92 198 
53 127 63 145 73 163 83 181 93 199 
54 128 64 147 74 165 84 183 94 201 
55 131 65 149 75 167 85 185 95 203 
56 133 66 151 76 169 86 187 96 205 
57 135 67 152 77 170 87 188 97 207 
58 136 68 154 78 172 88 190 98 208 
59 139 69 158 79 174 89 192 99 210 


Tabela przeliczania alfanumerycznego
Odczytana wartość
(alfanumeryczna) 
°C °F 
A1 do A9 -1 do -9 30 do 16 -1 do -9 
B0 do B9 -10 do -19   14 do -2 -10 do -19 
C0 do C9 -20 do -29  -4 do -20 -20 do -29 
D0 do D9 -30 do -39 -22 do -38 -30 do -39 
E0 do E9 -40 do -49 -40 do -58 -40 do -49 
F0 do F9 ——— ——— +100 do +109