Usuwanie usterek układów paliwowego i emisji

Usterki okresowe


Termin ‘‘usterki okresowe'' oznacza, że w systemie mogła wystąpić usterka, lecz teraz już jej nie ma. Jeśli lampka MIL na desce rozdzielczej po włączeniu zapłonu gaśnie, należy sprawdzić złączki i przewody związane z układem, którego usterka dotyczy. Jeżeli lampka MIL zaświeciła się, lecz po chwili zgasła, przyczyną usterki mogła być usterka okresowa.

Przerwy i zwarcia


‘‘„Przerwa” i ‘‘„Zwarcie” to typowe terminy elektrotechniczne. Przerwa oznacza brak możliwości przepływu prądu przez przewód lub złącze. Zwarcie oznacza niepożądane połączenie przewodu z masą lub innym przewodem. W najprostszych obwodach taka sytuacja oznacza, że obwód nie będzie w ogóle działał. W skomplikowanych systemach elektronicznych (takich jak ECM) może to czasami oznaczać, że system działa, lecz w sposób inny niż założono.

Działanie lampki MIL


W tych modelach po ustawieniu kluczyka w położeniu zapłonu (II) bez uruchomienia silnika kontrolka usterki zaświeci się na około 20 sekund. Następnie zgaśnie lub będzie migać 5 razy w różnych warunkach. Jest to zjawisko normalne: wskazuje stan samodiagnozy układów kontroli emisji spalin.

Sposób użycia systemu diagnostycznego HDS


Jeśli MIL (lampka wskaźnika silnika) świeci się


1.Uruchomić silnik i sprawdzić lampkę kontrolną MIL (A).

 

2.Jeżeli lampka MIL stale świeci, należy podłączyć HDS do złącza DLC (A) znajdującego się pod deską rozdzielczą po stronie kierowcy.

 

3.Włączyć zapłon (II).

4.Sprawdzić i zanotować kod usterki (DTC). Sprawdzić również dane zatrzymane i/lub dane obrazu stanu zapisane w module, a w razie wykrycia danych, pobrać je. Następnie zależy zapoznać się z procedurą usuwania usterek dla kodów DTC i rozpocząć wykonywanie odpowiedniej procedury.

UWAGA:
  • Dane zatrzymane informują o stanie silnika przy wykryciu pierwszej usterki, przerwy zapłonu lub usterki wtrysku paliwa.
  • Tester HDS może odczytać DTC, dane zatrzymane, bieżące dane obrazu stanu zapisane w module i inne dane modułu sterującego silnika (ECM).
  • Szczegółowy opis czynności znajduje się w instrukcji obsługi dołączonej do HDS.

5.W razie braku kodu DTC przejść do usuwania usterek obwodu MIL.

Jeśli lampka MIL nie świeci się

Jeżeli lampka MIL nie świeci stale, ale występuje problem z prowadzeniem samochodu, należy przejść do procedury usuwania usterek na podstawie objawów.

Jeśli nie można ponownie wywołać kodu DTC

Niektóre sposoby usuwania usterek wymagają wyzerowania pamięci ECM i spowodowania ponownego wystąpienia kodu DTC. Jeśli usterka jest okresowa i nie można powielić kodu, nie kontynuować procedury. Jej kontynuacja może spowodować pomyłkę i być może niepotrzebną wymianę ECM.

Polecenie HDS kasowania pamięci


Moduł ECM przechowuje rozmaite dane dotyczące prawidłowego działania systemu, nawet przy braku zasilania elektrycznego, jak w przypadku rozłączenia ujemnego bieguna akumulatora lub bezpiecznika nr 9 IGP (15 A). Przechowane dane, oparte na wadliwych częściach, należy skasować za pomocą „POLECENIA ZEROWANIA” testera HDS, po wymianie części.

HDS udostępnia trzy różne polecenia kasowania pamięci. Są to: kasowanie kodów DTC, zerowanie modułu ECM oraz zerowanie wzorca położenia wału korbowego. Polecenie kasowania DTC powoduje usunięcie wszystkich przechowywanych kodów DTC, danych zamrożonych i danych o obrazach. Ta czynność musi zostać wykonana za pomocą HDS po wywołaniu kodu DTC w trakcie usuwania usterek.
Polecenie resetowania modułu ECM usuwa wszystkie zapamiętane kody DTC, dane zatrzymane, dane obrazu stanu zapisane w module i charakterystyczne dane, oprócz wzorca położenia wału korbowego (CKP), w celu naprawy systemu. Jeśli dane wzorca położenia wału korbowego (CKP) w module ECM zostaną skasowane, należy przeprowadzić procedurę uczenia wzorca położenia wału korbowego (CKP) podczas jazdy próbnej. Polecenie kasowania wzorca położenia wału korbowego (CKP) powoduje usunięcie tylko danych wzorca położenia wału korbowego (CKP). Polecenia tego należy używać w przypadku eliminowania przerw w zapłonie lub naprawy czujnika CKP.

Polecenie kasowania testera


Jeżeli do kasowania poleceń używany jest uniwersalny skaner, należy zachować ostrożność, ponieważ wyposażony on jest w tylko jedno ustawienie kasowania modułu ECM i kasuje wszystkie polecenia w tym samym czasie (uczenie wzorca położenia wału korbowego (CKP), uczenie obrotów biegu jałowego, dane zatrzymane, dane obrazu oraz kody DTC). Po skasowaniu poleceń konieczne jest wykonanie następujących procedur w podanej kolejności: Procedura uczenia obrotów biegu jałowego modułu ECM; procedura uczenia wzorca położenia wału korbowego (CKP).

Kasowanie DTC


1.Skasować kody DTC za pomocą testera HDS przy zatrzymanym silniku.

2.Wyłączyć zapłon.

3.Włączyć zapłon (II) i odczekać 30 sekund.

4.Wyłączyć zapłon i odłączyć HDS od DLC.

Zerowanie ECM


1.Wyzerować pamięć ECM za pomocą HDS przy zgaszonym silniku.

2.Wyłączyć zapłon.

3.Włączyć zapłon (II) i odczekać 30 sekund.

4.Wyłączyć zapłon i odłączyć HDS od DLC.

5.Przeprowadzić procedurę uczenia biegu jałowego ECM.

Kasowanie wzorca położenia wału korbowego (CKP)/Uczenie wzorca położenia wału korbowego (CKP)


Procedura kasowania/uczenia (za pomocą HDS)


1.Podłączyć moduł HDS do złącza DLC (A) umieszczonego pod deską rozdzielczą po stronie kierowcy.

 

2.Włączyć zapłon (II).

3.Upewnić się, że tester HDS komunikuje się z pojazdem oraz z modułem ECM. W przeciwnym razie należy usunąć usterkę obwodu złącza DLC.

4.Wybrać WZÓR WAŁU KORBOWEGO w MENU REGULACJA, używając HDS.

5.Za pomocą HDS wybrać NAUCZANIE WZORCA WAŁU KORBOWEGO i postępować zgodnie z poleceniami na ekranie.

6.Procedura uczenia wzorca CKP została zakończona.

Procedura uczenia (bez HDS)


1.Uruchomić silnik. Utrzymywać prędkość obrotową silnika na poziomie 3.000 obr./min (min-1) bez obciążenia (na luzie) do momentu włączenia się wentylatora chłodnicy.

2.Przeprowadzić jazdę próbną na płaskiej drodze: Zwolnić obroty silnika (przy przepustnicy całkowicie zamkniętej) z 2.500 obr./min (min-1) do 1.000 obr./min (min-1) na pierwszym biegu.

3.Przeprowadzić jazdę próbną na płaskiej drodze: Zwolnić obroty silnika (przy przepustnicy całkowicie zamkniętej) z 5.000 obr./min (min-1) do 3.000 obr./min (min-1) na pierwszym biegu.

4.Powtórzyć punkt 2 oraz 3 kilka razy.

5.Wyłączyć zapłon.

6.Włączyć zapłon (II) i odczekać 30 sekund. Procedura uczenia wzorca CKP została zakończona.

Zakończenie sesji usuwania usterek (wymagane po każdym usuwaniu usterek)


1.Wyzerować ECM za pomocą HDS.

2.Przeprowadzić procedurę uczenia biegu jałowego ECM.

3.Wyłączyć zapłon.

4.Odłączyć HDS od złącza DLC.

UWAGA: Moduł ECM jest częścią układu immobilizera. W przypadku wymiany modułu ECM będzie on miał inny kod immobilizera. Aby uruchomić silnik, należy przeprogramować kod immobilizera używając testera HDS.

Sposób usuwania usterek złączek obwodów modułu ECM


UWAGA: Po wyłączeniu zapłonu ECM pozostaje włączony przez maksymalnie 15 minut. Zwarcie przewodu SCS po wyłączeniu zapłonu spowoduje anulowanie funkcji. Odłączenie modułu ECM w czasie tej funkcji, bez wcześniejszego zwarcia przewodu SCS, może doprowadzić do uszkodzenia modułu ECM.

1.Sprawdzić, czy dostępny jest kod zabezpieczający zestawu audio.

2.Wymontować akumulator.

3.Zewrzeć linię SCS za pomocą HDS.

4.Wymontować pokrywę (A).

 

5.Wymontować moduł ECM (A). Odłączyć złączki modułu ECM (B) i sprawdzić styki począwszy od strony styku złączek.

 

6.Zamontować akumulator i wykonać następujące czynności:

  • Wprowadzić kody zabezpieczające radia.
  • Ustawić zegar.

7.Podłączyć jedną stronę (A) sznura połączeniowego do dostępnego na rynku miernika cyfrowego (B), a drugą stronę sznura podłączyć do dostępnego na rynku gniazda bananowego (narzędzie Pomona Electronics, nr 3563 lub równoważnik) (C).

 


8.Po przeprowadzeniu diagnostyki/usuwania usterek złączki modułu ECM należy użyć portu testowego styku (A) nad stykiem, jaki ma zostać sprawdzony.

 

9.Delikatnie wsunąć próbnik (męski) do portu testowego styku od strony styku. Nie wciskać końcówek w styki na siłę.



  • Aby wyniki były prawidłowe, zawsze należy używać próbnika (męskiego).
  • Aby uniknąć uszkodzenia styków złączki, nie należy wkładać do nich próbników, spinaczy biurowych ani podobnych przedmiotów, ponieważ może to doprowadzić do uszkodzenia styków. Uszkodzone styki są przyczyną słabych połączeń i nieprawidłowych pomiarów.
  • Nie przekłuwać izolacji przewodu. Przekłuwanie izolacji może doprowadzić do powstania przerw w połączenia elektrycznych.


Aktualizacja oprogramowania modułu ECM i jego zamiana w celu sprawdzenia


Wymagane narzędzia specjalne
Moduł HIM firmy Honda ( (HIM) EQS05A35570)



Tę procedurę należy stosować w przypadku zamiany modułu ECM na sprawdzony w działaniu, w trakcie procedury usuwania usterek. Moduł ECM należy przeprogramować tylko wtedy, gdy nie zainstalowano w nim najnowszego oprogramowania.

UWAGA: W trakcie aktualizacji oprogramowania modułu ECM nie wolno wyłączać zapłonu. Jeśli zapłon zostanie wyłączony przed zakończeniem programowania, może dojść do uszkodzenia ECM.

Sposób przeprowadzania aktualizacji oprogramowania modułu ECM


UWAGA:

1.Włączyć zapłon (II), ale nie uruchamiać silnika.

2.Podłączyć moduł HDS do złącza DLC (A) umieszczonego pod deską rozdzielczą po stronie kierowcy.

 

3.Jeżeli tester HDS nie jest wyposażony w funkcję aktualizacji, należy odłączyć tester HDS od pojazdu i podłączyć moduł HIM.

4.Jeżeli w module ECM zapisane jest najnowsze oprogramowanie, należy odłączyć tester HDS lub moduł HIM od złącza DLC, a następnie powrócić do wykonywanej procedury.
Jeżeli zapisane w module ECM oprogramowanie nie jest najnowsze, należy wykonać procedurę aktualizacji modułu ECM w sposób opisany na etykiecie modułu HIM lub w systemie aktualizacji oprogramowania modułu ECM.

UWAGA: Jeżeli system aktualizacji oprogramowania modułu ECM wymaga ochłodzenia modułu ECM, należy postępować według instrukcji na ekranie.

5.Przeprowadzić procedurę uczenia biegu jałowego ECM.

6.Przeprowadzić procedurę zerowania wzorca CKP i procedurę uczenia CKP.

Wymiana modułu ECM


1.Sprawdzić, czy dostępny jest kod zabezpieczający zestawu audio.

2.Podłączyć moduł HDS do złącza DLC (A) umieszczonego pod deską rozdzielczą po stronie kierowcy.

 

3.Włączyć zapłon (II).

4.Upewnić się, że tester HDS komunikuje się z pojazdem oraz z modułem ECM. W przeciwnym razie należy usunąć usterkę obwodu złącza DLC.

5.Wymontować akumulator.

6.Wymontować pokrywę (A).

 

7.Wykręcić śruby (D), a następnie wymontować ECM (E).

 

8.Odłączyć złączki A, B i C modułu ECM.

UWAGA: Na złączkach A, B i C modułu ECM znajdują się wybite symbole (A=¨, B=[utri], C=¡), które ułatwiają rozróżnienie złączek.

9.Zamontować moduł ECM i akumulator w kolejności odwrotnej niż podczas demontażu.

10.Włączyć zapłon (II).

UWAGA: DTC P0630 „VIN Not Programmed or Mismatch” (Numer VIN nie został zaprogramowany lub wersja jest nieprawidłowa) — taki komunikat zostanie zapisany, ponieważ numer VIN nie został zaprogramowany w module ECM. Należy zignorować ten komunikat i kontynuować procedurę.

11.Wprowadzić numer VIN do modułu ECM, korzystając z testera HDS.

12.Jeżeli w module ECM nie jest zainstalowane najnowsze oprogramowanie, należy je zaktualizować.

13.Za pomocą testera HDS należy wybrać SYSTEM IMMOBILIZERA.

14.Przeprogramować kod immobilizera, stosując procedurę wymiany ECM w testerze HDS; umożliwi to uruchomienie silnika.

15.Wyzerować ECM za pomocą HDS.

16.Przeprowadzić procedurę uczenia biegu jałowego ECM.

17.Przeprowadzić procedurę uczenia wzorca CKP.

18.Wprowadzić kod zabezpieczający zestawu audio i ustawić zegar.

Stan OBD


Stan OBD (diagnostyki pokładowej) pokazuje bieżący stan systemu każdego kodu usterki DTC oraz wszystkie parametry. Funkcja ta służy do sprawdzania, czy naprawa technika została zakończona pomyślnie. Wyniki testów diagnostycznych kodów DTC są wyświetlone jako: