Wymontowanie i zamontowanie belki wieszaka deski rozdzielczej/kolumny kierownicy

Elementy układu SRS umieszczone są w tym obszarze. Przed naprawą lub obsługą serwisową należy zapoznać się z rozmieszczeniem elementów układu SRS oraz procedurami i środkami ostrożności.

UWAGA:

1.Odłączyć ujemny przewód od akumulatora i odczekać przynajmniej 3 minuty przed rozpoczęciem pracy.

2.Wymontować następujące elementy:

Strona kierowcy


3.Od spodu deski rozdzielczej odłączy złączkę (A) wiązki przewodów modułu EPS, złączki (B) wiązki przewodów deski rozdzielczej, złączkę (C) dodatkowej wiązki przewodów modułu EPS oraz złączkę (D) czujnika hamulca (D) od skrzynki bezpieczników pod deską rozdzielczą po stronie kierowcy (E), a następnie zwolnić spinkę wiązki przewodów (F). Pokazana jest wersja RHD; wersja LHD jest symetryczna.

UWAGA: Przed rozłączeniem złączek skrzynki bezpieczników należy unieść duże zamki (G) złączek wiązki przewodów.

 

4.Pod deską rozdzielczą rozłączyć złączki (A) wiązki przewodów drzwi po stronie kierowcy, złączkę (B) wiązki przewodów po stronie kierowcy i złączkę (C) wiązki przewodów dachu. Pokazana jest wersja RHD; wersja LHD jest symetryczna.

 

5.Pod deską rozdzielczą odłączyć złączki (A) wiązki przewodów przedziału silnikowego. Pokazana jest wersja RHD; wersja LHD jest symetryczna.

 

Część środkowa (okolice dźwigni zmiany biegów)


6.Odłączyć złączki (A) podłogowej wiązki przewodów. Odczepić spinkę złączki (B) i spinki wiązki przewodów (C). Pokazana jest wersja RHD; wersja LHD jest symetryczna.

 

7.Wymontować obudowę dźwigni zmiany biegów.

8.Wykręcić śruby mocujące podstawę dźwigni zmiany biegów (A) i odczepić spinki wiązki przewodów (B). Pokazana jest wersja RHD; wersja LHD jest symetryczna.

 

9.Odłączyć złączkę (A) modułu sterującego SRS i odczepić spinkę (B) wiązki przewodów. Za pomocą klucza Torx T30 wykręcić śrubę masową (C).

RHD 

LHD 

Strona pasażera


10.Pod deską rozdzielczą odczepić spinkę (A) wiązki przewodów, odłączyć złączki (B) wiązki przewodów drzwi pasażera, złączkę (C) anteny radiowej. Pokazana jest wersja RHD; wersja LHD jest symetryczna.

 

11.Wykręcić śruby specjalne (A) od zewnętrznej strony drzwi pasażera. Pokazana jest wersja RHD; wersja LHD jest symetryczna.

-1 Wymontować nakładki (B).
-2 Poluzować śrubę specjalną, aż jej gwint wyjdzie z tulei (C). Przez luzowanie śruby będzie ona wkręcana do wnętrza żeńskiego wkrętu nakrętki regulacyjnej (D). Ponieważ gwint nachodzi na gwint śruby, śruba i nakrętka regulacyjna zostaną unieruchomione.
-3 Poluzować ponownie śrubę, aby wkręcić całkowicie zewnętrznie nagwintowaną nakrętkę na tuleję; powstaje wówczas szczelina (E) między nakrętką i nadwoziem.
-4 Wykręcić śrubę.

 

12.Jeżeli podczas wyjmowania śrub specjalnych nakrętki regulacyjne (A) nie zostaną wkręcone do tulei, wkręcić zewnętrznie nagwintowaną nakrętkę do tulei za pomocą klucza płaskiego 21 mm:

  • W tym przypadku należy wymienić śrubę specjalną na nową, ponieważ jej gwint uległ zużyciu.
  • Pokazano wersję RHD, wersja LHD jest symetryczna (z wyjątkiem kierunku wkręcania śruby).

 

13.Wymontować nakładki (A), a następnie odkręcić śruby (B, C, D, E, F) z zewnętrznej strony drzwi kierowcy. Pokazana jest wersja RHD; wersja LHD jest symetryczna.

 

14.Unieść deskę rozdzielczą (A), aby zdjąć ją z kołków prowadzących (B). Ostrożnie wyjąć deskę rozdzielczą przez otwór drzwi przednich. Uważać, aby nie zarysować nadwozia nakrętkami regulacyjnymi po stronie pasażera. Pokazana jest wersja RHD; wersja LHD jest symetryczna.

UWAGA: Nie umieszczać deski rozdzielczej na otworze pokrywy dolnej środkowej, w przeciwnym razie może zostać uszkodzona. Kłaść ją na przedzie lub tyle.

 

15.Wykręcić śrubę i wyjąć przedłużenie (A) przewodu środkowego.

 

16.Zamontować deskę rozdzielczą w kolejności odwrotnej do procedury wymontowania, uwzględniając następujące uwagi:

  • Przed dokręceniem śrub upewnić się, że żadna z wiązek przewodów nie jest przyciśnięta.
  • Upewnić się, że złączki są prawidłowo podłączone.
  • Jeżeli w celu demontażu deski rozdzielczej należało wkręcić nakrętkę regulacyjną na tuleję kluczem płaskim, oraz jedna ze śrub specjalnych wyszła z nakrętki regulacyjnej przed jej całkowitym wkręceniem do tulei, należy wymienić śrubę specjalną na nową.
  • Przed zamontowaniem deski rozdzielczej całkowicie wkręcić ręką wszystkie nakrętki regulacyjne do tulei, zamontować wspornik łącznika podłogi na ramie środkowej i lekko przykręcić śruby mocujące.
  • Po ustawieniu deski rozdzielczej w nadwoziu wkręcić wszystkie śruby mocujące do deski rozdzielczej, dokręcić wspornik po stronie kierowcy odpowiednim momentem, a następnie dokręcić śrubę specjalną (A) po stronie pasażera.
    • Najpierw wkręcić śrubę specjalną (A) do nakrętki regulacyjnej (B); zostaną one unieruchomione, ponieważ gwint nakręci się na śrubę. Kontynuować dokręcanie śruby używając nakrętki regulacyjnej; zewnętrznie nagwintowana nakrętka jest wykręcana z tulei (C), aż nakrętka zetknie się z wewnętrzną powierzchnią nadwozia. Następnie ponownie dokręcić śruby wymaganym momentem.
    • Jeżeli nakrętka regulacyjna nie styka się z nadwoziem podczas dokręcania śruby specjalnej wymaganym momentem, nie należy luzować nakrętki kluczem płaskim. W takim przypadku należy wymienić śrubę specjalną na nową.
  • Przed ponownym montażem nałożyć na śruby wspornika środkowego i deskę rozdzielczą preparat zapobiegający luzowaniu śrub (o średniej sile działania).
  • Podłączyć ujemny przewód do akumulatora.
  • Ustawić zegar.
  • Sprawdzić, czy w czasie naprawy zostały wyświetlone jakieś kody usterek (DTC) i usunąć je.

Dokręcanie śruby specjalnej po stronie pasażera