Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com

Demontaż lusterek zewnętrznych

 

        Demontaż lusterek bocznych może okazać się konieczny m.in. do naprawy usterki związanej z brakiem możliwości ich składania.

Demontaż szkła lusterka według książki serwisowej:

 

Ze względu na jakość zdjęć które zrobiłem, pomieszane są ze sobą te z prawego i lewego lusterka.

Demontaż zaczynałem od ściągnięcia po kolei (widać na zdjęciach); szkła, silniczka regulacji, osłony szkła i tylnej osłony. Z doświadczenia wiem (i teraz już tak robię), że dużo sprawniej i szybciej idą prace, gdy postępujemy w innej kolejności; najpierw szkło, potem tylna osłona i dalej; silniczek regulacji i na końcu osłona szkła - taka kolejność podana jest niżej.

Zaczynamy od zdjęcia szkła. W tym celu należy lusterko tak wyregulować, żeby w powstałą szparę między szkłem a obudową dało się włożyć (przynajmniej trochę) palce:

 

Delikatnie podciągamy szkło do siebie i za każdym pociągnięciem wkładamy palce coraz głębiej w kierunku środka lusterka. Szkło lusterka osadzone jest na plastikowych zaczepach. Przy jego wyciąganiu słychać charakterystyczne trzaski odpinających się zaczepów. Nie brzmią one zbyt przyjemnie, ale tak na prawdę nie ma  się czym martwić. Ruszając szkło delikatnie  na boki i jednocześnie ciągnąc do siebie demontujemy pierwszy element. Do szkła zamocowane są (na wsuwanych złączkach) przewody do podgrzewania.

Tak wygląda lusterko ze zdemontowanym szkłem:

 

Jeżeli prace przy lusterku dotyczą tylko naprawy usterki jego składania, wystarczy jedynie zdemontować lakierowaną osłonę z zamontowanym kierunkowskazem.

Tak wygląda zdjęta osłona, która trzyma się na czterech zaczepach:

 

Zaczepy w czerwonych kółkach odpinamy metodą na 2 płaskie śrubokręty; do otworów w których są osadzone wsadzamy 2 płaskie śrubokręty i jednocześnie naciskając na zaczepy wypychamy je przed siebie. Z zaczepem w niebieskim kółku postępujemy tak samo z tym, że odczepiamy go jednym śrubokrętem. Do zaczepu zielonego niestety nie ma dojścia (ukryty jest pod wewnętrznymi osłonami) i żeby go odczepić trzeba "z czuciem" ale dość mocno ciągnąć za osłonę. Miejsce gdzie zaczepiony jest ten zaczep widać na końcu tego opisu, na ostatnim zdjęciu.

Zamiast metody na "2 śrubokręty" można osłonę zdemontować metodą "Szczepara" z forum civicklub.pl na "blaszki z puszki po piwie";
- z puszki wycinamy i składamy paski aluminiowe , wkładamy w zatrzask (pomagając sobie śrubokrętem) tak, aby zapadka po tej blaszce się ześlizgiwała,
- 4 takie paski i mamy spokój z tymi 2 podwójnymi zatrzaskami , później podważamy ostatni widoczny i lekko wciskamy i wszystko ładnie się rozchodzi,
- wtedy nie potrzeba niesamowitej zręczności aby to wszystko rozebrać.

Dalsza rozbiórka lusterka polega na zdemontowaniu silniczka regulacji szkła lusterka. Robimy to odkręcając kluczem Torx T20; pięć zaznaczonych niżej śrubek:

 

Ostatni element to osłona szkła lusterka, która trzyma się jeszcze na dwóch zaczepach (żółte kółka) które również odpinany płaskim śrubokrętem:

 

I efekt końcowy: tak wygląda lusterko po zdjęciu plastikowych osłon. Pozostał jeszcze tylko dolny plastik w podstawie lusterka:

Aby "głębiej" rozebrać lusterko i dostać się do silniczka i zębatek, należy zdjąć pierścień przytrzymujący plastikowe elementy lusterka do aluminiowego korpusu i odkręcić wkręty (te większe "torx" na zdjęciu niżej);

Zdjęcia z  www.civic-club.ru;

 

 


Demontaż całego lusterka jest możliwy po ściągnięciu poszycia drzwi, odkręceniu trzech nakrętek (klucz "8"), wypięciu wtyczki i odpięciu przewodu lusterka z mocowania:

 

Widok od środka i z zewnątrz na miejsce mocowania lusterka;

 

i zdemontowane lusterko;