JS DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com

Demontaż pokrywy zaworów

 

Wymontowanie pokrywy zaworów konieczne jest do przeprowadzenia regulacji luzów zaworowych.
Zdemontowanie samej górnej części tj. pokrywy cewek zapłonowych będzie potrzebne przy wymianie świec zapłonowych.

Demontaż pokrywy zgodnie z instrukcją z serwisówki:

Montaż pokrywy opisany jest na dole strony.

Pracę zaczynamy oczywiście od otwarcia maski samochodu :)
Najpierw zdejmujemy pokrywę cewek zapłonowych, przekręcając dwie plastikowe mocowania z pozycji poziomej do pionowej i wyciągając osłonę trzymająca się jeszcze na dwóch gumowych mocowaniach, nasuniętych na metalowe trzpienie śrub. Po zdjęciu osłony widać już plastikową pokrywę zaworów i cewki świec zapłonowych:

 

 

Odkręcamy cztery śrubki ("10") mocujące uchwyt wiązki przewodów i po odpięciu w wtyczek cewek zapłonowych (w niebieskich kółkach) i przewodów od alternatora (niżej) wysuwamy wiązkę z zaczepu przytrzymującego ją do pokrywy zaworów (zielona strzałka):

Żeby odłączyć wiązkę przewodów od alternatora należy; wypiąć wiązkę przewodów ze wspornika oraz odkręcić jedną nakrętkę ("10") i wyciągnąć 2 wtyczki po wcześniejszym wciśnięciu dźwigienek blokujących:

 

Dalej należy zdjąć pokrywę wtryskiwaczy, zamocowaną na 3 zaczepach:

 

i odłączyć jedną czarną wtyczkę (elektrozaworu sterującego dopływem oleju do dźwigienki zaworowej) i cztery wtyczki wtryskiwaczy (niebieskie). Listwę z wiązką przewodów należy odchylić mocno do tyłu:

 

Końcowy etap to odkręcenie 8 śrub "10" mocujących pokrywę zaworów do głowicy (po 4 z przodu i z tyłu):

 

 Przed samym zdjęciem pokrywy należy jeszcze odpiąć przewód odpowietrzania (ściskając kombinerkami końcówki zacisku) i wyciągnąć miarkę poziomu oleju:

 

I efekt końcowy:

x


Po zakończeniu wszystkich prac ponownie należy zamontować pokrywę zaworów:

Montaż pokrywy zgodnie z instrukcją z instrukcji serwisowej:

Kilka ciekawych informacji na temat montowania uszczelek pod pokrywę zaworów można przeczytać na stronie www.motofocus.pl

Z grubsza można powiedzieć, że prace prace wykonuje się w odwrotnej kolejności do wymontowania pokrywy zaworów.

Przy dokręcenia pokrywy zaworów będzie potrzebny klucz dynamometryczny, uszczelniacz - u mnie "REINZOSIL" i ewentualnie nowa uszczelka. Moja uszczelka była w dobrym stanie, więc po jej oczyszczeniu, odtłuszczeniu i przesmarowaniu uszczelniaczem pozostała na miejscu. Przy okazji wymiany świec i stwierdzeniu jakichkolwiek nieszczelności zostanie wymieniona na nową.

 

Zgodnie z instrukcją na paście uszczelniającej, po jej nałożeniu należało w ciągu 5-15 min. zamontować pokrywę zaworów.

Z powodu wieku i dość kiepskiego stanu, podczas jednej z regulacji, została także wymieniona uszczelka;

Pokrywę zaworów zgodnie z zaleceniami przykręciłem wg. kolejności z "serwisówki" w 3 etapach; najpierw "ręcznie" do wyczucia lekkiego oporu a potem momentami 6 i 8 Nm. Na koniec śruby dokręciłem momentem 9,8Nm (1kGm):

Po zamontowaniu pokrywy i pozostałych elementów, możemy zamknąć maskę samochodu :)  i odczekać ok. 3 godziny do uruchomienia silnika.