Demontaż pokrywy zaworów
Wymontowanie pokrywy zaworów konieczne jest do przeprowadzenia
regulacji luzów zaworowych.
Zdemontowanie samej górnej części tj. pokrywy cewek zapłonowych będzie potrzebne
przy wymianie świec zapłonowych.
Demontaż pokrywy zgodnie z instrukcją z serwisówki:
Montaż pokrywy opisany jest na dole strony.
Pracę zaczynamy oczywiście
od otwarcia maski samochodu :)
Najpierw zdejmujemy pokrywę
cewek zapłonowych, przekręcając dwie
plastikowe mocowania z pozycji poziomej do pionowej i wyciągając osłonę
trzymająca się jeszcze na dwóch gumowych mocowaniach, nasuniętych na metalowe
trzpienie śrub. Po zdjęciu osłony widać już plastikową pokrywę zaworów i cewki
świec zapłonowych:
Odkręcamy cztery śrubki ("10") mocujące uchwyt wiązki przewodów i po odpięciu w wtyczek cewek zapłonowych (w niebieskich kółkach) i przewodów od alternatora (niżej) wysuwamy wiązkę z zaczepu przytrzymującego ją do pokrywy zaworów (zielona strzałka):
Żeby odłączyć wiązkę przewodów od alternatora należy; wypiąć wiązkę przewodów ze wspornika oraz odkręcić jedną nakrętkę ("10") i wyciągnąć 2 wtyczki po wcześniejszym wciśnięciu dźwigienek blokujących:
Dalej należy zdjąć pokrywę wtryskiwaczy, zamocowaną na 3 zaczepach:
i odłączyć jedną czarną wtyczkę (elektrozaworu sterującego dopływem oleju do dźwigienki zaworowej) i cztery wtyczki wtryskiwaczy (niebieskie). Listwę z wiązką przewodów należy odchylić mocno do tyłu:
Końcowy etap to odkręcenie 8 śrub "10" mocujących pokrywę zaworów do głowicy (po 4 z przodu i z tyłu):
Przed samym zdjęciem pokrywy należy jeszcze odpiąć przewód odpowietrzania (ściskając kombinerkami końcówki zacisku) i wyciągnąć miarkę poziomu oleju:
I efekt końcowy:
Po zakończeniu wszystkich prac ponownie należy zamontować pokrywę zaworów:
Montaż pokrywy zgodnie z instrukcją z instrukcji serwisowej:
Kilka ciekawych informacji na temat montowania uszczelek pod pokrywę zaworów można przeczytać na stronie www.motofocus.pl
Z grubsza można powiedzieć, że prace prace wykonuje się w odwrotnej kolejności do wymontowania pokrywy zaworów.
Przy dokręcenia pokrywy zaworów będzie potrzebny klucz dynamometryczny, uszczelniacz - u mnie "REINZOSIL" i ewentualnie nowa uszczelka. Moja uszczelka była w dobrym stanie, więc po jej oczyszczeniu, odtłuszczeniu i przesmarowaniu uszczelniaczem pozostała na miejscu. Przy okazji wymiany świec i stwierdzeniu jakichkolwiek nieszczelności zostanie wymieniona na nową.
Zgodnie z instrukcją na paście uszczelniającej, po jej nałożeniu należało w ciągu 5-15 min. zamontować pokrywę zaworów.
Z powodu wieku i dość kiepskiego stanu, podczas jednej z regulacji, została także wymieniona uszczelka;
Pokrywę zaworów zgodnie z zaleceniami przykręciłem wg. kolejności z "serwisówki" w 3 etapach; najpierw "ręcznie" do wyczucia lekkiego oporu a potem momentami 6 i 8 Nm. Na koniec śruby dokręciłem momentem 9,8Nm (1kGm):
Po zamontowaniu pokrywy i pozostałych elementów, możemy zamknąć maskę samochodu :) i odczekać ok. 3 godziny do uruchomienia silnika.