JS DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com

Regulacja luzów zaworowych

 

Do prawidłowej pracy silnika konieczne jest wykonanie regulacji luzów zaworowych.

Na podstawie strony www.motofakty.pl:

"Luz zaworowy potrzebny jest do prawidłowej pracy silnika, ponieważ ze względu na rozszerzalność cieplną materiałów oraz systematyczne zużywanie się współpracujących elementów jest on niezbędny do zapewnienia prawidłowej pracy silnika, czyli szczelnego zamknięcia zaworów. Jednak luz ten musi mieć odpowiednią wartość. Zbyt duży lub za mały wpływa niekorzystnie na trwałość silnika i prawidłową pracę. Duże luzy powodują dodatkowy metaliczny hałas i przyspieszone zużycie zaworów, krzywek wałka rozrządu i dźwigienek. Natomiast zbyt mały luz lub jego brak może doprowadzić do niepełnego zamykania zaworu i spadku ciśnienia w komorze spalania. Jeśli zawory nie będą się stykać z gniazdami zaworowymi, nie będą miały się jak ochłodzić, ich temperatura będzie coraz wyższa i konsekwencją może być uszkodzenie (wypalenie) grzybka zaworu. Regulacja zaworów w większości samochodów jest prostą operacją. Wystarczy tylko ściągnąć pokrywę zaworów, a do regulacji potrzebny jest klucz i śrubokręt"

Zgodnie z "Tabelą przeglądów okresowych" z nowszej wersji "Książki gwarancyjnej" oraz instrukcji serwisowej dla wer. 3D i sprawdzenie luzów zaworowych należy wykonywać co 100 tys. km. W starszej wersji "Książki" i instrukcji serwisowej dla modeli 4D i 5D mowa jest o sprawdzeniu luzów za pomocą testera HDS co 40 tys. km:

 

Sprawdzenie luzów zaworowych za pomocą komputera nie jest jednak możliwe choćby dla tego, że w menu programu HDS nie ma ani możliwości wyboru "Kontroli stanu" ani opcji "Sprawdzenie luzu zaworowego".
Menu wyborów systemu dla programów w wersjach starszej; 2.011.010 (pojazdy do VIII 2007) i nowszej; 3.102.054 (pojazdy do III 2018);

 

Za regulację luzów zabrałem się na podstawie informacji na www.civicklub.pl,  głównie dzięki opisom "Szczepara", "Palcha_tcw" i "Donelvisa" którym dziękuję za zachętę i potrzebne informacje. Dodatkowe informacje znalazłem min. na stronie www.autokult.pl.

Opis regulacji luzów zaworowych na podstawie "Serwisówki":

Po otwarciu maski silnika pojawia się widok na osłonę pokrywy zaworów i cewek zapłonowych a pod nią plastikowa pokrywa zaworów:

 

Pierwszym etapem regulacji luzu zaworowego jest wymontowanie pokrywy zaworów.

Po jej zdemontowaniu pokrywy widać jak wygląda od góry głowica silnika:

Patrząc od przodu auta zawory ssące (w zielonych polach) znajdują się bliżej "wnętrza" auta, a zawory wydechowe (w czerwonych polach) od strony chłodnicy. Na zdjęciu niżej liczbami opisano numery cylindrów:

Do samej regulacji potrzebne będą: szczelinomierze, płaski śrubokręt, klucz oczkowy "10" i klucz dynamometryczny.

proces regulacji polega na:
- poluzowaniu nakrętki kontrującej,
- dokręceniu lub poluzowaniu śruby regulacyjnej do odpowiednio dobranego szczelinomierza,
- najpierw wstępnym a ostatecznie końcowym dokręceniu nakrętki kontrującej kluczem dynamometrycznym.

Tabela dopuszczalnych luzów zaworowych w zależności od silnika:

Silnik

R18A L13A
Ssanie 0,20±0,02 mm 0,17±0,02 mm
Wydech 0,25±0,02 mm 0,28±0,02 mm

Zgodnie z instrukcją serwisową:
"Zawory należy regulować przy zimnym silniku, gdy temperatura głowicy nie przekracza 38°C."

W praktyce, w pierwszej kolejności luzujemy nakrętkę kontrującą i wkładając odpowiedniej grubości szczelinomierz między śrubę a koniec trzonka zaworu:

odpowiednio regulujemy śrubę regulacyjną po czym wstępnie dokręcamy nakrętkę. Niżej po lewej widać regulacje luzów zaworu ssącego a po prawej wydechowego:

 

 Po ponownym sprawdzeniu grubości szczeliny, nakrętkę należy dokręcić kluczem dynamometrycznym z momentem 14Nm (1,4kGm):

Kolejność cylindrów w których regulowane są luzy określona jest w instrukcji serwisowej. Zaczynamy od 1 cylindra, później pracujemy przy 3, 4 i na końcu 2-im.
Odpowiednie ustawienie wału korbowego ustala sie kręcąc kluczem we wnęce koła tak, żeby na kole łańcuchowym wałka rozrządu pojawiły się odpowiednie znaki.

Wałem korbowym silnika obracamy "w kierunku ruchu wskazówek zegara" kręcąc kluczem nasadowym z końcówką "19" łbem śruby na kole pasowym wału. Śruba ta znajduje się we wnęce prawego koła (po stronie pasażera), pod prawym otworem w kształcie "śnieżynki":

 

Żeby kręcenie poszło sprawnie i bez większych oporów, należy wcześniej wykręcić świece zapłonowe.

Dokładność ustawienia wału, określa się "poziomując" np. "listkiem" szczelinomierza wyżłobienia na kole łańcuchowym z górną krawędzią głowicy:

Ustawienia dla poszczególnych cylindrów na podstawie instrukcji serwisowej:

"Ustawić tłok nr 1 w górnym martwym położeniu (TDC). Znak ‘‘UP'' na kole łańcuchowym wałka rozrządu powinien znajdować się u góry, zaś rowki TDC na kole łańcuchowym wałka rozrządu powinny być ustawione równo z górną krawędzią głowicy."

 

"Obrócić wał korbowy w kierunku ruchu wskazówek zegara. Znak TDC tłoka 3 cylindra na kole łańcuchowym wałka rozrządu ustawić naprzeciw krawędzi głowicy."

"Obrócić wał korbowy w kierunku ruchu wskazówek zegara. Znak TDC tłoka 4 cylindra na kole łańcuchowym wałka rozrządu ustawić naprzeciw krawędzi głowicy."

"Obrócić wał korbowy w kierunku ruchu wskazówek zegara. Znak TDC tłoka 2 cylindra na kole łańcuchowym wałka rozrządu ustawić naprzeciw krawędzi głowicy."

Po wyregulowaniu wszystkich luzów zaworowych ponownie montujemy pokrywę zaworów.

Ostatnią rzeczą która zostanie do zrobienia to wyjęcie nasadki klucza z wnęki koła (w moim przypadku nie obyło się bez odpięcia jednej spinki i odchylenia plastikowej osłony), oraz zakręcenie koła.