Wymiana świec
zapłonowych Wymiana świec jest jedną z czynności eksploatacyjnych przewidzianą co 120 tys. km
Opis krok po kroku wraz ze zdjęciami jest do wglądu opis
TUTAJ.
Po zdjęciu osłony mamy dostęp do czterech świec, na których nałożone są cewki zapłonowe.
Aby zdemontować cewki zapłonowe należy odkręcić nakrętki mocujące (klucz "10") i
wypiąć wtyczki złączek:
Widok na otwór ze świecą (którą odkręca się kluczem "16") po wyciągnięciu cewki zapłonowej, ;
Po oględzinach elektrod stwierdziłem, że świece nie wykazują objawów zużycia,
przerwa między elektrodami mieści się w normie a silnik pracował prawidłowo.
Zdecydowałem więc, że na wymianę jest jeszcze za wcześnie i konieczny będzie ponowny przegląd i wymiana
przy przebiegu silnika ok. 120 tys. km.
Od nowości zamontowane były irydowe świece NGK IZFR6K-11S:
Po włożeniu świec do gniazd, zostały one dokręcone kluczem dynamometryczny po kolei w 3 etapach (być może nie potrzebnie) z momentami 18, 22 Nm a w końcu z momentem 25 Nm:
Świece które pasują do aut z silnikiem benzynowym 1.8 i-VTEC to świece irydowe (o dłuższej trwałości niż platynowe). Instrukcja serwisowa zaleca zastosowanie świec:
NGK: IZFR6K-11S
nr EPC: 9807B-561-BW |
DENSO: SKJ20DR-M11S
nr EPC: 9807B-561-CW |
Parametry (na podstawie świecy
NGK):
Długość gwintu: 19 mm
Rozmiar klucza: 16 mm
Średnica gwintu: 14 mm
Odstęp elektrod: 1,1 mm
Opornik*: 5 kΩ
Firma Denso w
swojej wyszukiwarce przewiduje możliwość zastosowania do silnika
R18A2 również świec: Iridium Power: IK20G i o przedłużonej żywotności; Iridium
Tough: VK20G
* za
NGK: "opornik przeciwzakłóceniowy wewnątrz
świecy zapłonowej (w postaci stopionego szkła) służy do zapewnienia kompatybilności elektromagnetycznej (EMC) i bezawaryjnej pracy
elektroniki pokładowej".
Po przejechaniu ok. 118 tys.
km (w tym ok. 10 tys. km na LPG) nadeszła pora na wymianę świec na nowe.
Po przeczytaniu wielu pozytywnych opinii
zdecydowałem się zamontować u siebie świece firmy Denso; Iridium
Tough "VK20G":
Porównując stare i nowe świece widać, że orginalne świece były już dość mocno "zmęczone";
Jak dotąd, pozytywne aspekty wymiany, to brak problemów przy rozruchu (nie trzeba długo kręcić rozrusznikiem - silnik uruchamia się natychmiast) i brak "gwizdania" w radiu - wcześniej było słychać dźwięk przypominający działającą turbo sprężarkę.
Po wyjęciu starych świec, na tych wyjętych z cylindra 1 3 i 4 widać było odrobinę sadzy i "zaczerwienioną" izolację przy środkowej elektrodzie świec 1 i 4;
Po pomiarach luzów zaworowych, okazało się że luzy na zaworach ssących na tych cylindrach są zbyt małe, co mogło ale nie musiało być przyczyną zmiany wyglądu świec.