JS DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com

Zmiana akumulatora

08 X 2016

        Zmiana akumulatora na nowy, została przeprowadzona po to, żeby umożliwić montaż standardowego akumulatora, który za razem będzie miał większą pojemność (dłużej wytrzyma przy zgaszonym silniku zasilając zamontowane w samochodzie dodatki; domykanie szyb, różnego rodzaju podświetlenia itd.) Przy okazji zakupu okazało się, że jest tańszy od "japońskiego" akumulatora jednego z renomowanych producentów.

Tutaj opisana jest tylko zamiana akumulatorów, więcej na temat pomiarów, ładowania, czy uruchamiania samochodu kablami można przeczytać w innych tematach.

Orginalnie w aucie zamontowany był akumulator firmy Furukawa model 46B24L(S)-MF, z "prawym" plusem i wskaźnikiem naładowania tzw. "magicznym okiem". Położenie "plusa" opisuje się patrząc na akumulator ustawiony zaciskami "do siebie".
Obok przykład zamiennika; Yuasa model YBX5053 (12V, 48Ah, 430A);

 

 

Docelowo zamontowany został nowy akumulator (Banner Power Bull (P62 19), 12V, 62Ah, 550A);

Po około pięciu latach eksploatacji zamieniony został na akumulator firmy Banner, model Starting Bull (545 23), 12V, 45Ah, 330A, którego na tę chwilę nie można znaleźć w sprzedaży;

 

Po kolejnych pięciu latach w samochodzie znalazł miejsce Banner Power Bull (P62 19), 12V, 62Ah, 550A;

 

Różnice w wymiarach widać na pierwszy rzut oka. Co prawda długość i wysokość nie różni się zbyt mocno, jednak szerokość jest znacząco inna;

 

Porównanie wymiarów akumulatorów;

Model

Długość Szerokość Wysokość
Starting Bull (545 23) 237 mm 127 mm 222 mm
Power Bull (P62 19) 241 mm 175 mm 190 mm

Poza wymiarami obudowy, akumulatory różnią się odległością zacisków od jej brzegów. W związku z tym, należało od plusowej złączki odciąć plastikowy "trójkąt", który uniemożliwiał przykręcenie klemy do zacisku;

 

Widok na komorę akumulatora po jego wyjęciu i wyciągnięciu plastikowych osłon;

 

Ponieważ nowy akumulator jest znacznie szerszy, należało odgiąć na boki kawałki podstawy z zamocowanymi "prętami" przytrzymującymi;

 oraz zrobić "podstawkę" która ustabilizuje jego podstawę;

 

Podstawa pod akumulator została przyklejona klejem silikonowym, co zabezpieczy ją przed przesuwaniem.

Blacha przytrzymująca akumulator od góry okazała się za krótka, więc została zamieniona na nową, która docelowo zostanie wymieniona na bardziej "profesjonalną" z innego samochodu;

Po wymianie, liczę na kolejne kilka lat udanej eksploatacji, tym bardziej, że udało mi się zmierzyć pojemność nowego akumulatora na poziomie nie niższym niż 66Ah, co świadczy o tym, że parametry akumulatora są wyższe niż podaje producent;