JS DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com

Radio 2DIN Android

18 XII 2021

        Jednym ze sposobów na unowocześnienie samochodu jest montaż nowego radia. W tym przypadku, jest to 9" odbiornik 2DIN*, oparty na systemie Android, kupiony na Aliexpress wraz z dedykowaną ramką i kamerą cofania.

Tak prezentuje się wnętrze po zamontowaniu nowego sprzętu - dla porównania również stare radio;

 

Montaż takiego radia nie ma wpływu na działanie fabrycznego zestawu bluetooth - bez żadnej ingerencji, czy przerabiania instalacji funkcjonalność pozostaje bez zmian;

Niżej widać jak wygląda deska rozdzielcza z zamontowanym radiem z ekranem siedmio calowym. Jak widać, przy zastosowaniu odpowiedniej przystawki (2Connect) bez problemu wyświetlane są parametry klimatyzacji zarówno dla wersji jedno jak i dwu strefowej;

Radio "prosto ze sklepu", podczas testów na zasilaczu;

 

Ponieważ zakupione radio było "dedykowane" do tego samochodu, zostało dostarczone wraz z odpowiednią wiązką przewodów. W tym przypadku są to obwody; główny (zasilanie, wyjście na głośniki i sterowanie z kierownicy), antena, RCA, USB, GPS, LTE, mikrofon, wentylator i kamera cofania.

Dodatkowo, do obsługi wyświetlacza klimatyzacji oraz datownika i zegara potrzebny jest sterownik 2Connect (CTSHO002) oraz wiązka Ctmultilead.2 (niektórzy sprzedawcy oferują interfejs 2Connect od razu z wiązką do podpięcia pod radio).

 


1. Przygotowanie wiązki zasilania i sterowania radiem przyciskami z kierownicy.

Zgodnie z założeniem producenta radia, wymiana powinna polegać na zdemontowaniu fabrycznego radioodbiornika, wypięciu z niego złączek, podłączeniu wtyczek do dostarczonych wiązek przewodów i zaprogramowaniu przycisków na kierownicy.

Niestety nowa instalacja nie przewiduje obsługi fabrycznego wyświetlacza radia i klimatyzacji (zielone złączki na zdjęciu niżej), więc w celu zapewnienia pełnej funkcjonalności wraz ze sterowaniem z kierownicy i wyświetlaczem klimatyzacji konieczne jest dołożenie interfejsu 2Connect oraz kabla Ctmultilead.2.
Te dwa dodatki odpowiadają za wyświetlanie informacji na fabrycznym ekranie (2Connect) oraz możliwość nastawienia samochodowego zegara i dodatkowo daty (Ctmultilead.2) przyciskami na kierownicy.

Sam sterownik 2Connect można sprawdzić podłączając go do instalacji bez radia;

Filozofia kompletnego podłączenia urządzeń polega na szeregowym spięciu obwodów; zasilanie z wyjściem na głośniki i sterowanie z kierownicy z instalacji samochodu, przez interface 2Connect do radioodbiornika;

Drobną komplikacją było to, że przewody do radia i 2Connect maja identyczne złączki wejściowe;

Ponieważ chcąc pozostawić obwody 2Connect i Ctmultilead.2 bez zmian, konieczne było odcięcie wtyczek i odpowiednie dostosowanie przewodów od obwodu w kierunku radia.
Główny obwód wyjściowy z 2Connect przystosowany jest uniwersalnie pod system ISO (opis), więc pod to samo złącze trzeba było dostosować obwód do odbiornika.

Opis złączek "ISO" i "A" radia wg. instrukcji serwisowej;

   

Po odcięciu wtyczki sterowania z kierownicy (obwód do radia) końcówki przewodów zostały przylutowane do wyjść z Ctmultilead.2 opisanych jako GND (czarny) i KEY1 (różowy). Ostatecznie wtyczka wróciła na swoje miejsce, równolegle wpięta do Ctmultilead.2

Zgodnie z instrukcją, do tego typu radia, zworek; J1 J2 i J3 we wtyczce Ctmultilead.2 nie trzeba przerabiać. Piny wtyczki mają pozostać zwarte;

Przy okazji powyższych prac, sprawdziłem, czy podłączając niezależne zasilanie do radia (uruchomienie bez kluczyka w stacyjce) pozwoli ograniczyć pobór prądu z akumulatora.

W związku z powyższym, wiązka zasilająca została rozszerzona o przekaźnik i przełącznik;

Na podstawie pomiarów (tabela na dole strony) okazało się, że samo radio pobiera tyle samo energii co w przypadku, kiedy kluczyk jest przekręcony w pozycję "I", więc z tej modyfikacji zrezygnowałem.

Docelowa wiązka przygotowana do połączenia nowego radia i interfejsu 2Connect, wraz ze złączką od sterowania z kierownicy;

 

2. Montaż i podłączenie radioodbiornika

Pracę należy zacząć oczywiście od zdemontowania fabrycznego radioodbiornika.

Jedyne czynności jakie jeszcze trzeba wykonać, to odpiąć złączki od fabrycznego radia;

 

i przełożyć do nowej ramki przełącznik świateł awaryjnych (przykręcony na dwóch wkrętach) i kratkę środkowego nawiewu (dwa wkręty i sześć zaczepów);

 

Po przełożeniu;

pozostało podłączyć przygotowaną wcześniej wiązkę do instalacji samochodu, pamiętając o kolejności podpinania złączek (Youtube);

1. Kluczyk w stacyjce w pozycji "0",
2. Podłączyć złączkę do radia,
3. Podłączyć złączkę (12 pin) z Ctmultilead.2 do 2Connect,
4. Podłączyć drugą złączkę (14 pin) do 2Connect,
5. Podłączyć złączki ISO z 2Connect do złączek ISO radioodbiornika,
6. Podłączyć złączkę sterowania z kierownicy z instalacji samochodu do 2Connect,
7. Podłączyć zielone złączki z panelu klimatyzacji i fabrycznego wyświetlacza samochodu,
9. Podłączyć złączkę główną z instalacji samochodu (zasilanie, głośniki) do 2Connect,

Dopiero po tych czynnościach, przekręcić kluczyk w stacyjce w pozycji "I" lub "II" i uruchomić radio

Na koniec pozostało zaprogramować w radiu przyciski sterowania na kierownicy (opis w jego instrukcji) i dokonać zmiany ustawienia daty i zegara na fabrycznym wyświetlaczu samochodu, zgodnie z procedurą;

  1. Przycisnąć i przytrzymać przycisk "MODE",
  2. przyciski "VOL+" i  "VOL-" przełączają między ustawieniami godziny/minut/dni/miesięcy/lat (wybrany element miga),
  3. przyciski "CH+" i "CH-" pozwalają zmienić wartości wybranego parametru,
  4. Aby zakończyć procedurę edycji, wcisnąć i przytrzymać przycisk "MODE".

Po podłączeniu wszystkich przewodów i poskładaniu wszystkich elementów, samochód odmłodniał o parę ładnych lat :)

 

**Radio 2DIN - odbiornik który montuję się do wnęki o wymiarze (szer. 180mm i wys. 110mm). Standardowa wnęka 1DIN wg. normy "ISO7736" ma rozmiar 180x50mm.


Montaż kamery cofania.

Z powodu braku czasu, sam montaż i uruchomienie kamery cofania zostały przesunięte na późniejszy termin.
Dołączona do radia kamera miała na tyle długi przewód, że bez problemu dosięgła w pobliże tylnej tablicy rejestracyjnej.

Podłączenie do radia wykonuje się zgodnie z instrukcją urządzenia.
Sam przewód pociągnięty został nad osłonami nóg kierowcy, a dalej po zdjęciu uszczelek drzwi wpuszczony w szczelinę między podsufitką a dachem i dociągnięty aż do klapy bagażnika.

Najpierw przez gumowy przepust z kabiny w kierunku bagażnika;

A dalej przez pokrywę bagażnika w okolice tablicy rejestracyjnej - jest to najtrudniejszy etap przeciągania tego przewodu.
W tym przypadku należało najpierw zdemontować plastikową osłonę w górnej części szyby, odpiąć spinki i odsunąć osłonę boczną. Sam drut (pilot) został przeciągnięty z małego otworu pod boczną osłoną do miejsca, gdzie przepust gumowy zamocowany jest do pokrywy bagażnika;

 

Dalej przewód do kamery wystarczyło wcisnąć i pod plastikowymi osłonami przeciągnąć w kierunku mocowania lamp.

Po zlokalizowaniu lampy cofania, zgodnie z instrukcją montażu, dolutowujemy przewody zasilające kamerę;

 

Sama kamera została wyciągnięta na zewnątrz przez otwór montażowy lampy podświetlenia tablicy rejestracyjnej;

Aby ponownie bez przeszkód zamocować lampę a do tego nie przycisnąć za mocno przewodu kamery, otwór został delikatnie podpiłowany;

 

Kamera najpierw została odpowiednio ustawiona a potem przymocowana na samej taśmie klejące dołączonej do zestawu;

 

Widok z kamery cofania po zakończeniu montażu;