Radio 2DIN Android
18 XII 2021
Jednym ze sposobów na unowocześnienie samochodu jest montaż nowego radia. W tym przypadku, jest to 9" odbiornik 2DIN*, oparty na systemie Android, kupiony na Aliexpress wraz z dedykowaną ramką i kamerą cofania.
Tak prezentuje się wnętrze po zamontowaniu nowego sprzętu - dla porównania również stare radio;
Montaż takiego radia nie ma wpływu na działanie fabrycznego zestawu bluetooth - bez żadnej ingerencji, czy przerabiania instalacji funkcjonalność pozostaje bez zmian;
Niżej widać jak wygląda deska rozdzielcza z zamontowanym radiem z ekranem siedmio calowym. Jak widać, przy zastosowaniu odpowiedniej przystawki (2Connect) bez problemu wyświetlane są parametry klimatyzacji zarówno dla wersji jedno jak i dwu strefowej;
Radio "prosto ze sklepu", podczas testów na zasilaczu;
Ponieważ zakupione radio było "dedykowane" do tego samochodu, zostało dostarczone wraz z odpowiednią wiązką przewodów. W tym przypadku są to obwody; główny (zasilanie, wyjście na głośniki i sterowanie z kierownicy), antena, RCA, USB, GPS, LTE, mikrofon, wentylator i kamera cofania.
Dodatkowo, do obsługi wyświetlacza klimatyzacji oraz datownika i zegara potrzebny jest sterownik 2Connect (CTSHO002) oraz wiązka Ctmultilead.2 (niektórzy sprzedawcy oferują interfejs 2Connect od razu z wiązką do podpięcia pod radio).
1. Przygotowanie wiązki zasilania i sterowania radiem przyciskami z kierownicy.
Zgodnie z założeniem producenta radia, wymiana powinna polegać na zdemontowaniu fabrycznego radioodbiornika, wypięciu z niego złączek, podłączeniu wtyczek do dostarczonych wiązek przewodów i zaprogramowaniu przycisków na kierownicy.
Niestety nowa instalacja nie przewiduje obsługi fabrycznego
wyświetlacza radia i klimatyzacji (zielone złączki na zdjęciu niżej), więc w celu zapewnienia pełnej funkcjonalności wraz ze
sterowaniem z kierownicy i wyświetlaczem klimatyzacji konieczne jest dołożenie
interfejsu 2Connect oraz kabla
Ctmultilead.2.
Te dwa dodatki odpowiadają za wyświetlanie informacji na fabrycznym
ekranie (2Connect) oraz możliwość nastawienia samochodowego zegara i dodatkowo
daty (Ctmultilead.2) przyciskami na kierownicy.
Sam sterownik 2Connect można sprawdzić podłączając go do instalacji bez radia;
Filozofia kompletnego podłączenia urządzeń polega na szeregowym spięciu obwodów; zasilanie z wyjściem na głośniki i sterowanie z kierownicy z instalacji samochodu, przez interface 2Connect do radioodbiornika;
Drobną komplikacją było to, że przewody do radia i 2Connect maja identyczne złączki wejściowe;
Ponieważ chcąc pozostawić obwody
2Connect i
Ctmultilead.2 bez zmian, konieczne było odcięcie wtyczek i odpowiednie dostosowanie przewodów od obwodu w kierunku radia.
Główny obwód wyjściowy z 2Connect przystosowany jest uniwersalnie pod system ISO
(opis), więc pod to samo złącze trzeba było dostosować obwód do odbiornika.
Opis złączek "ISO" i "A" radia wg. instrukcji serwisowej;
Po odcięciu wtyczki sterowania z kierownicy (obwód do radia) końcówki przewodów zostały przylutowane do wyjść z Ctmultilead.2 opisanych jako GND (czarny) i KEY1 (różowy). Ostatecznie wtyczka wróciła na swoje miejsce, równolegle wpięta do Ctmultilead.2
Zgodnie z instrukcją, do tego typu radia, zworek; J1 J2 i J3 we wtyczce Ctmultilead.2 nie trzeba przerabiać. Piny wtyczki mają pozostać zwarte;
Przy okazji powyższych prac, sprawdziłem, czy podłączając niezależne zasilanie do radia (uruchomienie bez kluczyka w stacyjce) pozwoli ograniczyć pobór prądu z akumulatora.
W związku z powyższym, wiązka zasilająca została rozszerzona o przekaźnik i przełącznik;
Na podstawie pomiarów (tabela na dole strony) okazało się, że samo radio pobiera tyle samo energii co w przypadku, kiedy kluczyk jest przekręcony w pozycję "I", więc z tej modyfikacji zrezygnowałem.
Docelowa wiązka przygotowana do połączenia nowego radia i interfejsu 2Connect, wraz ze złączką od sterowania z kierownicy;
2. Montaż i podłączenie radioodbiornika
Pracę należy zacząć oczywiście od zdemontowania fabrycznego radioodbiornika.
Jedyne czynności jakie jeszcze trzeba wykonać, to odpiąć złączki od fabrycznego radia;
i przełożyć do nowej ramki przełącznik świateł awaryjnych (przykręcony na dwóch wkrętach) i kratkę środkowego nawiewu (dwa wkręty i sześć zaczepów);
Po przełożeniu;
pozostało podłączyć przygotowaną wcześniej wiązkę do instalacji samochodu, pamiętając o kolejności podpinania złączek (Youtube);
1. Kluczyk w stacyjce w pozycji "0",
2. Podłączyć złączkę do radia,
3. Podłączyć złączkę (12 pin) z Ctmultilead.2 do 2Connect,
4. Podłączyć drugą złączkę (14 pin) do 2Connect,
5. Podłączyć złączki ISO z 2Connect do złączek ISO radioodbiornika,
6. Podłączyć złączkę sterowania z kierownicy z instalacji samochodu do 2Connect,
7. Podłączyć zielone złączki z panelu klimatyzacji i fabrycznego wyświetlacza samochodu,
9. Podłączyć złączkę główną z instalacji samochodu (zasilanie, głośniki) do 2Connect,
Dopiero po tych czynnościach, przekręcić kluczyk w stacyjce w pozycji "I" lub "II" i uruchomić radio
Na koniec pozostało zaprogramować w radiu przyciski sterowania na kierownicy (opis w jego instrukcji) i dokonać zmiany ustawienia daty i zegara na fabrycznym wyświetlaczu samochodu, zgodnie z procedurą;
![]() |
1. Przycisnąć i przytrzymać przycisk "MODE", 2. przyciski "VOL+" i "VOL-" przełączają między ustawieniami godziny/minut/dni/miesięcy/lat (wybrany element miga), 3. przyciski "CH+" i "CH-" pozwalają zmienić wartości wybranego parametru, 4. Aby zakończyć procedurę edycji, wcisnąć i przytrzymać przycisk "MODE". |
Po podłączeniu wszystkich przewodów i poskładaniu wszystkich elementów, samochód odmłodniał o parę ładnych lat :)
**Radio 2DIN - odbiornik który montuję się do wnęki o wymiarze (szer. 180mm i wys. 110mm). Standardowa wnęka 1DIN wg. normy "ISO7736" ma rozmiar 180x50mm.
Montaż kamery cofania.
Z powodu braku czasu, sam montaż i uruchomienie kamery
cofania zostały przesunięte na późniejszy termin.
Dołączona do radia kamera miała na tyle długi przewód, że bez problemu
dosięgła w pobliże tylnej tablicy rejestracyjnej.
Podłączenie do radia wykonuje się zgodnie z instrukcją urządzenia.
Sam przewód pociągnięty został nad osłonami nóg kierowcy, a dalej po zdjęciu uszczelek drzwi wpuszczony w szczelinę między
podsufitką a dachem i dociągnięty aż do klapy bagażnika.
Najpierw przez gumowy przepust z kabiny w kierunku bagażnika;
A dalej przez pokrywę bagażnika w okolice tablicy
rejestracyjnej - jest to najtrudniejszy etap przeciągania tego przewodu.
W tym przypadku należało najpierw zdemontować plastikową osłonę w górnej części szyby,
odpiąć spinki i odsunąć osłonę boczną. Sam drut (pilot) został przeciągnięty z
małego otworu pod boczną osłoną do miejsca, gdzie przepust gumowy zamocowany
jest do pokrywy bagażnika;
Dalej przewód do kamery wystarczyło wcisnąć i pod plastikowymi osłonami przeciągnąć w kierunku mocowania lamp.
Po zlokalizowaniu lampy cofania, zgodnie z instrukcją montażu, dolutowujemy przewody zasilające kamerę;
Sama kamera została wyciągnięta na zewnątrz przez otwór montażowy lampy podświetlenia tablicy rejestracyjnej;
Aby ponownie bez przeszkód zamocować lampę a do tego nie przycisnąć za mocno przewodu kamery, otwór został delikatnie podpiłowany;
Kamera najpierw została odpowiednio ustawiona a potem przymocowana na samej taśmie klejące dołączonej do zestawu;
Widok z kamery cofania po zakończeniu montażu;