Wskaźnik przepalonych żarówek
08 X 2016
Obecnie obowiązujące
przepisy wymuszają konieczność jazdy w dzień na światłach dziennych lub w
przypadku ich braku na światłach mijania.
Układ ma tylko jedną wadę.
Czasem zdarza się, że podczas uruchamiania silnika z pokrętłem włączenia świateł
ustawionym na "AUTO" - na wskutek dużego spadku napięcia - kontaktrony pobudzają się i od razu włączają wskaźnik
przepalenia żarówek. Wystarczy jednak na krótką chwilę wyłączyć i ponownie
włączyć światła mijania aby moduł zaczął pracować prawidłowo. Zestaw z którego został
zbudowany układ składa się tylko z kilku elementów: Układ działa na zasadzie
wykrywania przez kontaktron pola elektromagnetycznego wytwarzanego pod wpływem
przepływającego prądu.
Budowa czujnika:
Taka jazda wiążąca się z ciągłą eksploatacją żarówek mijania powoduje częstsze
ich uszkodzenie.
Ponieważ układ do kontroli przepalenia żarówek mijania jest jednym z nielicznych
elementów brakujących w wyposażeniu tego samochodu, został on przeze mnie
dołożony.
Aby nie ingerować zbytnio w wygląd wewnętrzny auta, widocznym objawem
przepalenia się dowolnej z żarówek, będzie mruganie na pomarańczowo ikonki
symbolizującej światła mijania -
ikonka ta została specjalnie dodana.
Na poniższym filmie widać efekt wykonanych prac. Świecąca na zielono ikonka,
symbolizuje włączone światła mijania, po przepaleniu się przynajmniej jednej z żarówek, zaczyna
ona mrugać naprzemiennie w kolorach zielono-pomarańczowym. Wynika to ze zmieszania się dwóch
kolorów; zielonego (sygnalizującego załączenie) i czerwonego (mrugająca czerwona
dioda wskazująca przepalenia żarówki).
Jeżeli występują problemy z wyświetleniem tego wideo, plik do ściągnięcia w formacie *.mp4 jest tutaj.
- 2
kontaktronów zwierno-rozwiernych o długości 48mm,
- dwóch kawałków przewodów o przekroju 0,7mm2, (prąd pobierany przez żarówkę
wynosi ok 3,5-4A)
- dwóch diod prostowniczych separujących obwody,
- diody świecącej - czerwona mrugająca w przeźroczystej obudowie,
- rezystora ograniczających przepływ prądu dla diody świecącej;
Kiedy żarówka jest sprawna, przepływający przez nawinięty na kontaktron przewód
wytwarza pole elektromagnetyczne, które rozwiera odpowiednie styki. Kiedy
żarówka zostanie przepalona, przepływ prądu ustaje, znika pole i styki
kontaktronu zwierają się, powodując podanie napięcia na diodę sygnalizacyjną.
Całe urządzenie zostało zbudowane zgodnie ze schematem:
Na całej długości elementu został nawinięty przewód, który został zabezpieczony przed zsuwaniem przez wygięcie nóżek kontaktronu. Do jednego z wyjść zostały dolutowane diody z kawałkami przewodu;
Na nawinięte zwoje (wraz z diodami) została nałożona i zaciśnięta rurka termokurczliwa - zabezpieczająca zwoje przed przemieszczaniem. Po przylutowaniu rezystora i kawałka przewodu który będzie zasilał diodę świecącą, układ został owinięty taśmą izolacyjną i schowany do obudowy;
Podłączenie w kabinie:
Przewody zasilające światła mijania (wychodzące ze skrzynki bezpieczników);
prawe -
z gniazda F, pinu 4, i lewe -
z gniazda G, pinu 17, należy przeciąć i w powstałą przerwę wlutować moduł
kontroli.
Schemat montażowy i
rozmieszczenie przewodów w skrzynce bezpieczników:
Przecięcie i przylutowanie przewodów; zielonego (prawy reflektor);
i żółtego (lewy reflektor);
Na powyższych zdjęciach widać kilka dodatkowych przewodów, które w tym samym czasie były podłączane do modułu doświetlania zakrętów.
Po ukryciu układu i przewodów;
Do licznika została doprowadzona dioda świecąca i umieszczona w odpowiednim polu. Poza diodą sygnalizująca przepalanie żarówek, w tym samym polu została umieszczona inna, zielona dioda wskazująca załączenie świateł mijania (podłączona do przewodu zasilającego układ doświetlania zakrętów);
Sama ikonka została wykonana z wyciętego z innego licznika wskaźnika załączenia lamp przeciw mgielnych i wklejona w jedno z wolnych pól licznika.
Po zamontowaniu w liczniku (do testów) wygląda jak niżej;
Po uruchomieniu układu w samochodzie, stan żarówek mijania można sprawdzić nawet w dzień, bez wychodzenia z samochodu.