JS DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com

Wskaźnik przepalonych żarówek

08 X 2016

        Obecnie obowiązujące przepisy wymuszają konieczność jazdy w dzień na światłach dziennych lub w przypadku ich braku na światłach mijania.
Taka jazda wiążąca się z ciągłą eksploatacją żarówek mijania powoduje częstsze ich uszkodzenie.

Ponieważ układ do kontroli przepalenia żarówek mijania jest jednym z nielicznych elementów brakujących w wyposażeniu tego samochodu, został on przeze mnie dołożony.
Aby nie ingerować zbytnio w wygląd wewnętrzny auta, widocznym objawem przepalenia się dowolnej z żarówek, będzie mruganie na pomarańczowo ikonki symbolizującej światła  mijania - ikonka ta została specjalnie dodana.
Na poniższym filmie widać efekt wykonanych prac. Świecąca na zielono ikonka, symbolizuje włączone światła mijania, po przepaleniu się przynajmniej jednej z żarówek, zaczyna ona mrugać naprzemiennie w kolorach zielono-pomarańczowym. Wynika to ze zmieszania się dwóch kolorów; zielonego (sygnalizującego załączenie) i czerwonego (mrugająca czerwona dioda wskazująca przepalenia żarówki).


Jeżeli występują problemy z wyświetleniem tego wideo, plik do ściągnięcia w formacie *.mp4 jest tutaj.

Układ ma tylko jedną wadę. Czasem zdarza się, że podczas uruchamiania silnika z pokrętłem włączenia świateł ustawionym na "AUTO" - na wskutek dużego spadku napięcia - kontaktrony pobudzają się i od razu włączają wskaźnik przepalenia żarówek. Wystarczy jednak na krótką chwilę wyłączyć i ponownie włączyć światła mijania aby moduł zaczął pracować prawidłowo.

Zestaw z którego został zbudowany układ  składa się tylko z kilku elementów:
- 2 kontaktronów zwierno-rozwiernych o długości 48mm,
- dwóch kawałków przewodów o przekroju 0,7mm2, (prąd pobierany przez żarówkę wynosi ok 3,5-4A)
- dwóch diod prostowniczych separujących obwody,
- diody świecącej - czerwona mrugająca w przeźroczystej obudowie,
- rezystora ograniczających przepływ prądu dla diody świecącej;

 

Układ działa na zasadzie wykrywania przez kontaktron pola elektromagnetycznego wytwarzanego pod wpływem przepływającego prądu.
Kiedy żarówka jest sprawna, przepływający przez nawinięty na kontaktron przewód wytwarza pole elektromagnetyczne, które rozwiera odpowiednie styki. Kiedy żarówka zostanie przepalona, przepływ prądu ustaje, znika pole i styki kontaktronu zwierają się, powodując podanie napięcia na diodę sygnalizacyjną.

Budowa czujnika:
Całe urządzenie zostało zbudowane zgodnie ze schematem:

Na całej długości elementu został nawinięty przewód, który został zabezpieczony przed zsuwaniem przez wygięcie nóżek kontaktronu. Do jednego z wyjść zostały dolutowane diody z kawałkami przewodu;

 

Na nawinięte zwoje (wraz z diodami) została nałożona i zaciśnięta rurka termokurczliwa - zabezpieczająca zwoje przed przemieszczaniem. Po przylutowaniu rezystora i kawałka przewodu który będzie zasilał diodę świecącą, układ został owinięty taśmą izolacyjną i schowany do obudowy;

 

Podłączenie w kabinie:

Przewody zasilające światła mijania (wychodzące ze skrzynki bezpieczników); prawe - z gniazda F, pinu 4, i lewe - z gniazda G, pinu 17, należy przeciąć i w powstałą przerwę wlutować moduł kontroli.
Schemat montażowy i rozmieszczenie przewodów w skrzynce bezpieczników:

Przecięcie i przylutowanie przewodów; zielonego (prawy reflektor);

 

i żółtego (lewy reflektor);

Na powyższych zdjęciach widać kilka dodatkowych przewodów, które w tym samym czasie były podłączane do modułu doświetlania zakrętów.

Po ukryciu układu i przewodów;

Do licznika została doprowadzona dioda świecąca i umieszczona w odpowiednim polu. Poza diodą sygnalizująca przepalanie żarówek, w tym samym polu została umieszczona inna, zielona dioda wskazująca załączenie świateł mijania (podłączona do przewodu zasilającego układ doświetlania zakrętów);

 

Sama ikonka została wykonana z wyciętego z innego licznika wskaźnika załączenia lamp przeciw mgielnych i wklejona w jedno z wolnych pól licznika.

 

Po zamontowaniu w liczniku (do testów) wygląda jak niżej;

 

Po uruchomieniu układu w samochodzie, stan żarówek mijania można sprawdzić nawet w dzień, bez wychodzenia z samochodu.