Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com

Uruchomienie nowych ikonek w liczniku

08 X 2016

        Jedną z wielu rzeczy które mogą uatrakcyjnić i uprzyjemnić jazdę autem jest uruchomienie w miejscu nieaktywnych ikonek znajdujących się wewnątrz środkowego licznika nowych. Będą to sygnały; uruchomienia świateł do jazdy dziennej i włączenia świateł mijania, uszkodzenie żarówek świateł mijania, sygnalizacja włączenia świateł doświetlających zakręty i sygnalizacja działania i rezerwy LPG;

 

 

 

Niżej widać filmik, który pokazuje jak w praktyce działają nowe elementy licznika (diody wskaźnika LPG nie zostały jeszcze podłączone):


Jeżeli występują problemy z wyświetleniem tego wideo, plik do ściągnięcia w formacie *.mp4 jest tutaj.

W pierwszej kolejności należy wymontować i rozebrać licznik. Opis jak to zrobić znajduje się w temacie "Demontaż licznika".

W części zegarowej widać wszystkie ikonki; i te używane i te które są nieaktywne.
Pod elektroniką, zaznaczoną czerwonym kółkiem, są puste miejsca z nieaktywnymi ikonkami które będą modernizowane.

 

Niżej widać wszystkie ikonki które znajdują się w liczniku. Te w czerwonych kółkach to te nieaktywne. Żeby to sprawdzić można wcześniej wykonać test zestawu wskaźników lub lekko odchylić układ elektroniczny i popatrzeć w miejsca pod ikonkami; nie widać tam żadnych elementów (diod) które mogły by je oświetlać.
W zależności od wersji auta, mogą to być zupełnie inne ikonki.

 

Zdjęcia powyżej pochodzą z licznika który służy do testów i jako "dawca" części. Fabrycznie zamontowany licznik różni się między innymi tym, że nieaktywne ikonki są zaciemnione i nie daje się ich podświetlić. Z tego powodu orginalna ikonka DRL musiała zostać wycięta i zastąpiona ikonką z licznika testowego.

 

Po odchyleniu płyty z elektroniką widać też w obudowie puste wgłębienia. Właśnie w te puste wnęki pod nieaktywnymi ikonkami zostały włożone diody, które będą odpowiedzialne za wyświetlenie nowych informacji.

 

Najpierw próba. Za pomocą prostego sprzętu (zasilacz 12V, przewody, rezystor 1kΩ i różnego koloru diody) odbyły się próby podświetlania licznika testowego. Diodę na przewodzie wcisnąłem między plastik a elektronikę. Dokładnie tak samo będzie zrobiona docelowo nowa instalacja.

  

Niżej widać jak wypadły próby z różnymi kolorami diod; czerwoną, niebieską i dwoma odcieniami zielonego. Jak widać w zależności od diody trzeba będzie za każdym razem dobrać odpowiedni rezystor tak, żeby ikonka nie była ani za mocno ani za słabo oświetlona.

 

 


Włączenie świateł mijania i uszkodzenie żarówek świateł mijania;

Sama ikonka została wykonana z wyciętego z innego licznika wskaźnika załączenia lamp przeciw mgielnych, przy czym "pionowa kreska" została zaklejona paskami czarnej taśmy.

 

Do pola pod wyciętą nieaktywną ikonką zostały włożone dwie diody; zielona - sygnalizująca załączenie świateł mijania i mrugająca czerwona - sygnalizująca uszkodzenie żarówek świateł mijania. Diody przed włożeniem zostały zmatowione pilnikiem, dzięki czemu udało się uzyskać większe rozproszenie światła;

 

Niestety podczas testów okazało się że samo zaklejenie taśmą pionowego paska po podświetleniu nie spełnia pokładanych oczekiwań, więc dodatkowo został on zamalowany czarną farbą. Niestety końcowy efekt nie wyszedł zbyt estetycznie, ale po założeniu osłony licznika ikonka jest w zasadzie niewidoczna. Jedynie wtedy, kiedy słońce jest nisko i świeci przez boczne lub tylne szyby efekt prac jest widoczny.  W planach mam oklejenie licznika folią do przyciemniania szyb co spowoduje, że wszystkie niedoskonałości zostaną całkowicie ukryte.

Efekt końcowy podczas testów i po założeniu do samochodu;

 


Uruchomienie świateł do jazdy dziennej;

Ponieważ w moim liczniku ikonka DRL była nie prześwitująca, nowy fragment licznika został wycięty przeklejony z innego licznika;

 

 

Do pola pod wyciętą nieaktywną ikonką została włożona zielona dioda sygnalizująca załączenie świateł do jazdy dziennej;

 

Efekt końcowy podczas testów i po założeniu do samochodu;

 

 


Sygnalizacja włączenia świateł doświetlających zakręty;

W tym przypadku pracy było najmniej, ponieważ wystarczyło tylko do pola ikonki sygnalizującej włączenie przednich świateł przeciwmgielnych włożyć zieloną diodę świecącą w przeźroczystej obudowie, aby nie zasłaniać światła fabrycznej lampce;

Efekt końcowy podczas testów i po założeniu do samochodu;

 

 


Sygnalizacja działania i rezerwy LPG;

Ostatni wskaźnik wskazuje stan pracy instalacji LPG i rezerwę poziomu paliwa.
Sama ikonka została wykonana z wyciętego z innego licznika wskaźnika rezerwy poziomu paliwa i przyklejona na otwór powstały nad pustym polem po prawej stronie licznika;

 

 

Do pola pod wyciętym pustym polem została włożona dwu kolorowa dioda świecąca;

 

Kolor zielony wskazuje czy samochód pracuje na benzynie czy na LPG, a kolor czerwony rezerwę poziomu LPG.
Sygnały sterujące zostały podciągnięte z przycisku sterującego instalacji gazowej;

 

Efekt końcowy podczas testów i po założeniu do samochodu;

   


Niżej widać efekt końcowy po przyklejeniu nowych ikonek i wiązkę przewodów z tyłu licznika. Aby umożliwić bezproblemowe odpinanie licznika, wiązka do instalacji zostanie wpięta za pomocą złączki do łączenia przewodów internetowych RJ45;

 

Do realizacji pozostanie jeszcze oklejenie licznika folią do przyciemniania szyb co spowoduje, że wszystkie niedoskonałości po pracach zostaną całkowicie ukryte.