Montaż świateł do
jazdy dziennej
27 V 2017
Światła do jazdy dziennej to jeden z podstawowych elementów wyposażenia nowych samochodów.
Informacje na temat przepisów regulujących użytkowanie takiego oświetlenia
opisane są na dole strony.
Lampy zamontowane w moim
samochodzie zbudowane są na
zasadzie połączenia kierunkowskazów z białym światłem służącym jako światła do
jazdy dziennej.
Niżej widać film, pokazujący działanie moich świateł oraz ikonkę
sygnalizacyjną w liczniku centralnym:
Jeżeli występują problemy z wyświetleniem tego wideo, plik do ściągnięcia w formacie *.mp4 jest tutaj.
Białe światło lampy uruchamia sterownik po wykryciu w instalacji napięcia o wysokości 13,2V. Całkowite ich wyłączenie następuje w momencie włączenia świateł postojowych (mijania), wyłączeniu silnika lub ręcznym wyłączeniu wyłącznikiem. Ponieważ samochód posiada fabryczny układ do automatycznego włączania świateł mijania w zależności od natężenia oświetlenia zewnętrznego, przełączenie ze świateł do jazdy dziennej na światła mijania następuje automatycznie - ustawienie pokrętła sterowania światłami w pozycję "AUTO".
Pomysł zamontowania takiego oświetlenia został podpatrzony u Tytusa77 z forum www.civcklub.pl.
W lampę wbudowany jest układ sterujący, który w momencie włączenia kierunkowskazów (świateł awaryjnych) gasi białe światło a włącza światło pomarańczowe. Po zakończeniu pracy przez kierunkowskaz po krótkim czasie ponownie włączają się białe diody. W momencie błyśnięcia światłami długimi światła do jazdy dziennej nie gasną a wraz ze światłami długimi dodatkowo włączają się światła mijania (bez postojówek).
Parametry lamp na podstawie pomiarów (zdjęcia producenta na
dole strony);
Moc lamp białych i pomarańczowych (osobno): 2,6W (obie lampy przy napięciu 13,8V pobierają ok. 0,37A)
Moc pobierana przez lampy pomarańczowe wraz z opornikiem: 44W (22W na jedną stronę - przy napięciu 13,8V jedna strona pobiera ok. 1,6A).
Według producenta temperatura barwowa wynosi 6000K, a strumień światła emitowany przez lampy wynosi
1000Lm.
Lampy przed montażem wraz z instrukcją;
TUTAJ można zobaczyć, jak wygląda demontaż elementów i montaż lamp.
TUTAJ można zobaczyć, jak może wyglądać montaż sterownika DRL pod maską silnika benzynowego 1.8.
TUTAJ można zobaczyć, jak może wyglądać montaż sterownika DRL pod maską silnika diesla.
Opis montażu sterownika DRL pod deską rozdzielczą.
Jest to moja druga, docelowa wersja podłączenia świateł.
Wewnątrz kabiny, za licznikiem centralnym zamontowany i podłączony do nowych wiązek elektrycznych
został moduł sterujący (wraz z modułem doświetlania zakrętów);
Wewnątrz kabiny przewody od sterownika zostały podłączone w pobliżu skrzynki bezpieczników pod deską rozdzielczą.
Podłączenie w kabinie:
Plus zasilania przez bezpiecznik 2A został
podpięty do gniazda nr 37
w skrzynce bezpieczników pod deską rozdzielczą przez przejściówkę
wykonaną ze starego bezpiecznika;
Wyłącznik odstawiający układ został wlutowany w przewód minusowy, podpięty do masy samochodu (gruby czarny przewód pod radiem). Docelowo wyłącznik znajdzie się w specjalnym panelu pod radiem.
Podobnie jak w wersji pierwszej, plus
zasilania świateł postojowych do modułu można podłączyć do jednego z przewodów wychodzących
ze skrzynki bezpieczników pod deską rozdzielczą;
gniazda G pinu 5,
gniazda F pinu 3 lub gniazda E pinu 19. W tym
przypadku układ został również podłączony do
gniazda F pinu 3
(przewód czerwony).
Schemat montażowy i rozmieszczenie przewodów w skrzynce bezpieczników:
Podłączenie;
Przewód zasilający lampy został poprowadzony nową wiązka przewodów przez przepust z wnętrza kabiny do wodoodpornej obudowy zamocowanej pod akumulatorem (w której znajdują się również przekaźniki od świateł doświetlających zakręty). Z nowej skrzynki rozdzielczej przewody zasilające zostały poprowadzone dalej w kierunku lamp.
W liczniku centralnym została zamontowana dioda podświetlająca ikonkę DRL, sygnalizująca załączenie lamp;
która po zamontowaniu w liczniku (do testów) i później w samochodzie wygląda jak niżej;
Podłączenie sterownika "AUTO OFF"
Sterownik ten stworzony został w celu poprawy funkcjonalności świateł do jazdy dziennej.
Dzięki temu modułowi, lampy DRL zgasną po przekręceniu przełącznika w pozycję OFF, a światła mijania
(dla pozycji "AUTO") włączą się wieczorem dopiero po uruchomieniu silnika. Jego
szczegółowy opis można zobaczyć TUTAJ.
Sterownik został umieszczony za licznikiem centralnym w pobliżu sterownika DRL, a przewody zostały przeciągnięte w pobliże wtyczki przełącznika świateł;
Przewody zostały podłączone zgodnie ze schematem;
Przewody dolutowane "kolorami", czarny do czarnego a czerwony do czerwonego (pozostałe przewody są nieistotne - służyły do testów);
Fabryczna funkcjonalność
przełącznika prawie nie została zmieniona. Jedyna różnica po zamontowaniu tego układu to to, że po
przekręceniu kluczyka do pozycji innej niż "II" nie da się włączyć świateł
mijania - zamiast nich świecą jedynie postojówki. Jednak z wieloletniego
doświadczenia wiem, że jeszcze nie przydarzyła mi się sytuacja kiedy potrzebował
bym włączyć te światła bez przekręcenia kluczyka. Plusem za to jest to, że po
wyłączeniu silnika auto nie pozostaje na włączonych światłach mijania, i nie
rozładowuje niepotrzebnie akumulatora.
Podsumowując; nowa funkcjonalność wyłącznika ma więcej plusów niż minusów, więc
warto było zamontować dodatkowy sterownik :)
Układ "AUTO OFF" można zastosować praktycznie z każdym sterownikiem DRL włączającym te światła po uruchomieniu silnika.
Warunkiem jest dołożenie kilku diod i przekaźnika, którym będą sterować sygnały ze
świateł pozycyjnych i układu "AUTO OFF", zgodnie ze schematem;
Materiały producenta lamp:
Przepisy:
Przepisy które zawierają regulacje odnośnie świateł do jazdy dziennej to
"Rozporządzeniem
w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego
wyposażenia" wraz
ze
zmianami oraz Regulaminy;
"EKG
ONZ nr 48" , "EKG
ONZ nr 87"
i Regulamin 53
Zgodnie z "Rozporządzeniem", przepisy dot. świateł do
jazdy dziennej zawiera:
ROZDZIAŁ 3; "Światła";
§ 12. pkt. 1, pkt. 3, ppkt.7), pkt. 7 i
§ 13. pkt 1. ppkt 3)
DZIAŁ VI. Przepisy przejściowe i końcowe;
Załącznik 6 Warunki szczegółowe dotyczące świateł zewnętrznych pojazdu
samochodowego i przyczepy;
§ 1. pkt 1., pkt. 2 ppkt;1), 2), 3), 4), 5), pkt 3, pkt. 4 i pkt. 5
§ 2. Światła powinny odpowiadać warunkom podanym w poniższej tabeli:
wiersz 18: Światło jazdy dziennej
1.
Liczba świateł: 2,
2.
Barwa: biała
3.
Rozmieszczenie na pojeździe [mm]
-
na długości:
z przodu w taki sposób, aby wysyłane światło nie olśniewało kierującego
bezpośrednio lub przez odbicie od elementów pojazdu
-
na szerokości:
nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu; wzajemna odległość nie może być
mniejsza niż 600 mm.
Jeżeli szerokość pojazdu nie przekracza 1,3 m, odległość ta może być zmniejszona
do 400 mm.
-
na wysokości:
250 mm ÷ 1.500 mm
4.
Sygnał kontrolny włączenia: dopuszcza się
5.
Połączenia elektryczne:
1) powinny się automatycznie włączać, kiedy urządzenie włączające lub
wyłączające silnik znajduje się w położeniu umożliwiającym pracę silnika,
2) powinny wyłączać się automatycznie po włączeniu przednich świateł mijania,
drogowych lub przeciwmgłowych, z wyjątkiem sytuacji, gdy światła te
wykorzystywane są do wysyłania przerywanych sygnałów świetlnych w krótkich
odstępach czasu,
3) przednie, boczne (jeżeli występują) i tylne światła pozycyjne, światła
obrysowe (jeżeli występują) oraz oświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej nie
włączają się, jeżeli włączone są światła do jazdy dziennej.
Dla pojazdów rejestrowanych po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 2009 r. W
pojazdach zarejestrowanych do dnia 31 grudnia 2009 r. dopuszcza się następujące
wymagania w zakresie połączeń elektrycznych: połączenie elektryczne może być
takie, aby nie można było ich włączyć, jeśli nie są jednocześnie włączone tylne
światła pozycyjne.
Niżej widać, gdzie zgodnie z przepisami można zamontować lampy do jazdy dziennej. Lampy powinny się znajdować w strefach "zielonej" i "niebieskiej" z tym, że przynajmniej fragment lampy z powierzchnią świetlną MUSI mieścić się w strefie "niebieskiej".
Ponieważ zdjęcie jest zrobione "pod kątem", w czerwonych kółkach zaznaczyłem
punkty do których zrobiłem pomiary.
Pomiar był robiony na oponach 205/55/16.
Schemat "widoczności geometrycznej" dla świateł do jazdy dziennej i kierunkowskazów dla płaszczyzny poziomej na podstawie "Regulacji R87" i Dyrektywy R006r6e;
Wyciąg podstawowych informacji wraz z porównaniem dla przednich świateł w pojazdach samochodowych na podstawie Rozporządzenia, Dyrektywy R006r6e, Regulacji R87 i Regulaminu 53;
Przednie światła kierunkowskazów | Światło do jazdy dziennej | |
Barwa | Żółta samochodowa | Biała |
Rozmieszczenie | Na długości; z przodu. Na szerokości; nie dalej niż 400mm od bocznego obrysu pojazdu. Wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600mm, Na wysokości; 350-1500mm, Inne wymagania; nie bliżej niż 40mm od światła mijania lub przeciwmgłowego przedniego. |
Na długości; z przodu. Na szerokości; nie dalej niż 400mm od bocznego obrysu pojazdu, wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600mm. Na wysokości; 250-1500mm. Inne wymagania; brak |
Sygnał kontrolny | Włączenia; brak Działania; obowiązkowy, może być to sygnał świetlny migający barwy zielonej, lub akustyczny albo oba równocześnie... |
Zielony wskaźnik kontrolny załączenia nieobowiązkowy |
Połączenie elektryczne | Włączenie kierunkowskazów powinno być niezależne od włączenia innych świateł... | Powinny się automatycznie włączać, kiedy urządzenie włączające lub wyłączające silnik znajduje się w położeniu umożliwiającym pracę silnika. Powinny się automatycznie wyłączać jeżeli włącza się światło mijania lub drogowe z wyjątkiem krótkotrwałego włączania światła mijania lub drogowego jako ostrzegawczego sygnału świetlnego. |
Własności świetlne | Powinny migać z równomierną częstotliwością 90±30 cykli na minutę. | |
Oznaczenie | 1a | RL |
Kąty świecenia |
w poziomie; 45o do wewnątrz i 80o na zewnątrz, w pionie; minimum 15o w dół i 15o w górę |
w poziomie; minimum 20o do wewnątrz i 20o na zewnątrz,
w pionie; minimum 5o w dół i 10o w górę |
Światłość (Intensywność) | od 250cd do 1200cd | nie mniej niż 400cd na jedną lampę |
Strumień światła |
od 845lm do 4058lm po przeliczeniu dla poziomego kąta 125o (kierunkowskaz) |
nie mniej niż 1353lm na jedną lampę
po przeliczeniu dla poziomego kąta 125o (kierunkowskaz) nie mniej niż 152lm na jedną lampę
|