Przepychanie
przewodów
Wykonanie prac opisanych niżej może się przydać każdemu, kto potrzebuje np. podłączyć nowe układy elektryczne pomiędzy kabiną a komorą silnika lub drzwiami.
TUTAJ można zobaczyć, jak
wyglądało przepychanie przewodów między kabiną a komorą silnika.
Przepychanie wykorzystałem to w celu przepuszczenia przewodów do przednich czujników parkowania, dodatkowego plusa z akumulatora czy wskaźnika załączenia i-VTEC.
Przewody poprowadziłem przez gumowy przepust
przez który przechodzą już inne, fabryczne przewody.
Wejście do kabiny w komorze silnika będzie w
pobliżu zbiorniczka płynu hamulcowego, a przepust w kabinie znajduje się nad
pedałem hamulca (w czerwonym kółku). W zielonym kółku zaznaczyłem złączkę
przewodów do modułu przy pedale gazu. Złączkę tę należy odpiąć, zrobi się wtedy
więcej miejsca do pracy.
Najtrudniejsza rzecz, to zrobienie otworu w przepuście. Znajdują się tam inne przewody. Cała sztuka polega na tym, żeby przy wycinaniu otworu ich nie uszkodzić. Takie uszkodzenie wiadomo, może grozić zwarciem albo przerwaniem jakiegoś obwodu, a wtedy wizyta w serwisie gwarantowana.
Najpierw, od środka, przebiłem się nożyczkami. A potem długim cienkim nożem powiększyłem otwór. Na drugim zdjęciu to małe świecące w czerwonym kółku to czubek nożyczek
Ze starego śrubokręta, taśmy i kawałka drutu zrobiłem przepych do przeciągania przewodów, który wciskałem od strony kabiny:
A wyciągnąłem w komorze silnika:
Taśmą izolacyjną połączyłem wszystkie przewody w "marchewę" i wciągnąłem z komory silnika do kabiny (te czarne kabelki są do czujników parkowania, a kolorowe do plusa z akumulatora, LED-ów jazdy dziennej, do bagażnika, instalacji haka...):
Tak wygląda wiązka wychodząca z przepustu i od strony silnika:
W komorze silnika przewody zamocowałem opaskami:
UWAGA: Po odpięciu złączki przy module pedału gazu nie wolno przekręcać kluczyka w stacyjce, kluczyk można przekręcić dopiero po ponownym wpięciu złączki. Przekręcenie kluczyka z po odpięciu złączki spowoduje zaświecenie się kontrolek:
Z autem nic się nie dzieje normalnie jeździ, świecą tylko te dwie kontrolki i co
jakiś czas na głównym wyświetlaczu pojawia się duża ikonka MIL.
Poradziłem sobie z tym odpinając na noc akumulator. Po ponownym podłączeniu
akumulatora wszystkie sygnały zniknęły.
TUTAJ można zobaczyć zobaczyć, jak wyglądało przepychanie przewodów z kabiny do wnętrza drzwi.
Przepychanie w kierunku drzwi można wykorzystać np. w celu przepuszczenia przewodów do uruchomienia układów domykania szyb czy podświetlenia podłoża.
Dostęp do końcówki przepustu w drzwiach jest możliwy po zdjęciu głośnika. Przykręcony jest on jedną śrubką i osadzony od dołu na dwóch plastikowych zaczepach (w kółkach). Głośnik wpięty jest do instalacji wyczką, którą odpina się wciskając dwie dźwigienki blokady (strzałki):
Drzwi przednie:
Żeby było łatwiej przepychać przewód należy odczepić mocowania przepustów od blach słupka i drzwi. Dodatkową konieczną czynnością jest odkręcenie ogranicznika drzwi (klucz "12") i odpięcie dwóch spinek mocujących wiązkę przewodów wewnątrz drzwi:
Po odczepieniu i wyciągnięciu zamocowanego w słupku przepustu (dla utrudnienia z wtyczkami) "żmijkę" do przeciągnięcia przewodów przepchnąłem przez otwór na dole gumy i wprowadziłem do wewnątrz drzwi:
Po wyciągnięciu przewodów z przepustu (jeden od sterowania silnikiem a drugi z impulsami sterującymi modułem), "normalnie" włożyłem je do otworu przepustowego i wyciągnąłem wewnątrz kabiny:
Drzwi tylne:
Tutaj przewody sterujące "pójdą" również wewnątrz gumowych przepustów między drzwiami a kabiną:
Żeby było łatwiej przepychać przewód należy odczepić mocowania przepustu od blach słupka i drzwi.
Przewód łatwo jest przepchać z kabiny do przepustu przez otwór w słupku, jednak żeby przeciągnąć do wnętrza drzwi trzeba pomóc sobie sztywnym przewodem wpuszczonym do przepustu od strony drzwi.