Automatyczne
domykanie szyb
Domykanie szyb to jedna z niewielu automatyk których brakuje w civicu VIII gen. Jest to funkcja szczególnie przydatna jeżeli się gdzieś spieszymy albo wozimy w samochodzie dzieci :)
Efekt domykania szyb po zamontowaniu modułu można zobaczyć niżej:
Za cały proces domykania szyb
będzie odpowiadał układ MPW-4 firmy "Testronik".
Będzie on domykał szyby kolejno; lewy przód (kierowcy), prawy przód (pasażera), lewy tył (za kierowcą) i prawy tył (za pasażerem).
MPW-4 daje możliwość sterowania szyb parami, domykanie kolejno wybrałem ze
względu na możliwość wystąpienia przeciążeń w przewodzie zasilającym.
Zgodnie z instrukcją modułu, domykanie szyb następuje po przekręceniu kluczyka do pozycji innej niż II (lub wyciągnięciu kluczyka) i zamknięciu zamków drzwi.
Proces domykania może być w każdej chwili zostać przerwany przez naciśnięcie kluczyka na „otwórz”.
Jeżeli chcemy zostawić uchylone okna to trzeba zablokować moduł dodatkowym wyłącznikiem.
Jeżeli występują problemy z wyświetleniem tego wideo, plik do ściągnięcia w formacie *.mp4 jest tutaj.
Na tej stronie opisane jest samo podpinanie przewodów i zamykaniem szyb oraz montaż i podpięcie
sterownika.
Dla zainteresowanych, więcej informacji na temat schematów i opisów elektrycznych
jest TUTAJ.
Tak wygląda moduł przed montażem:
Żeby podpiąć układ do
instalacji, trzeba dostać się do przewodów:
- zasilających silniczki sterujące szybami zamontowanymi w drzwiach,
-
plusa z akumulatora,
- plusa po przekręceniu kluczyka w stacyjce,
-
masy
- sygnału sterującego zamykaniem zamków drzwi.
Żeby dostać się do powyższych przewodów
oraz zamontować moduł - zdecydowałem, że sam moduł będzie schowany pod
schowkiem pasażera - należy;
rozebrać poszycia
drzwi przednich i
tylnych, zdemontować dolne
osłony
boczne przy drzwiach przednich,
dolne osłony środkowych słupków oraz wymontować
schowek
pasażera.
Pierwszy etap to przeciągniecie przewodów, z kabiny do wnętrza drzwi, które będą sterowały silnikami domykania szyb. Należy przepuścić je przez gumowe przepusty.
TUTAJ można zobaczyć, jak wyglądały prace przy przepychaniu przewodów.
Końcówki przewodów zostały dociągnięte w okolice wtyczki gdzie zostaną podłączone. Z obawy przed wilgocią, przewodów nie montowałem w okolicach silniczków. Impulsy sterujące pobudzenie i blokowanie modułu będą wychodzić z przewodów sterujących zamkiem przednich drzwi pasażera.
Drugi etap to podpięcie nowych przewodów do orginalnych przewodów z silniczków w drzwiach i przewodów sterujących zamkiem.
Przewody do silniczków elektrycznie sterowanych szyb są wyraźnie grubsze od
pozostałych. W lewych przednich drzwiach (kierowcy), po przecięciu
czerwonego przewodu do jego końcówki od strony silniczka została
dolutowana żyła przewodu w kolorze niebieskim a od strony przełącznika w
drzwiach; brązowym.
W prawych przednich drzwiach (pasażera) został przecięty przewód
niebieski i podobnie
tutaj, od strony silniczka została dolutowana żyła przewodu w kolorze
niebieskim a
od strony przełącznika w drzwiach; brązowym.
W lewych tylnych drzwiach, po przecięciu żółtego przewodu do jego końcówki od strony silniczka została
dolutowana żyła przewodu w kolorze niebieskim a od strony przełącznika w
drzwiach; brązowym.
W prawych tylnych został przecięty przewód biały i podobnie
tutaj, od strony silniczka została dolutowana żyła przewodu w kolorze
niebieskim a
od strony przełącznika w drzwiach; brązowym.
Do przewodu niebieskiego zamka (impuls uruchamiający moduł) dolutowujemy niebieski przewód przedłużki a do żółtego przewodu zamka (impuls blokujący domykanie szyb) brązowy:
We wszystkich drzwiach, po przylutowaniu przewodów, łączenia zostały zaizolowane koszulkami termokurczliwymi i taśmą izolacyjną. Wszystkie nowe przewody zostały zabezpieczone przed przemieszczaniem za pomocą opasek zaciskowych:
Kolejny etap to poprowadzenie wolnych końców przewodów w kierunku modułu.
Zdecydowałem, że sam
moduł będzie schowany pod schowkiem pasażera, więc przewody sterujące silniczkami
będą poprowadzone pod tapicerką w okolicach drzwi (lewy tył razem z przewodem z drzwi kierowcy ukryte przy pedałach,
i dalej za układem urządzeń klimatyzacji) w kierunku schowka.
Przewód z prawych tylnych drzwi również ułożony pod tapicerką
podłogi wzdłuż drzwi i dalej - razem z przewodem z drzwi pasażera idzie prosto pod
schowek.
Ostatni etap to podpięcie modułu MPW-4 do instalacji.
Układ sterowania został
opisany i zamontowany zgodnie ze schematem niżej, a cała instrukcja dostępna
jest w pliku MPW-4.pdf.
Plus
12 [V] z akumulatora, masę i plus 12[V] po załączeniu stacyjki wziąłem z mojego
GPZ-u. Bezpieczniki w obwodach silniczków
dobrałem doświadczalnie (po spaleniu kilku sztuk :) i dla
przednich szyb założyłem po 15[A] a dla tylnych po 10[A].
Ze względu na to, że zamki drzwi uruchamiane są impulsem "plusa", trzeba było przelutować punkty lutownicze w module a same sygnały puścić przez diody (u mnie 1N4007 - bo akurat takie miałem pod ręką).
Zwarte punkty lutownicze zaznaczone są kółkami; zielone przy sterowaniu masą a czerwone przy sterowaniu plusem:
W związku z powyższym;
- niebieski przewód przedłużki przez diodę został
przylutowany do
brązowego przewodu z modułu,
- brązowy przewód przedłużki przez diodę został
przylutowany do
białego przewodu z modułu.
Po zakończeniu lutowania i zaizolowaniu przewodów, sam moduł zamocowałem do wspornika za schowkiem pasażera, a przewody poupychałem tak, żeby były niewidoczne:
Na razie prace zostały zakończone. W planach mam jeszcze dołożenie wyłącznika odstawiającego moduł tak, żeby np. w lecie można było zostawić auto z uchylonymi szybami.
Jak to zwykle bywa, pod czas montażu nie
obyło się bez usterek, takich jak urwane plastikowe zaczepy czy pozrywane spinki w
drzwiach.
Na dziś został jeszcze nie do końca rozwiązany mały problem z przednimi szybami:
Jeżeli moduł domknie przednie szyby, to później przy próbie domykania szyb ręcznie w
trybie "AUTO" szyby dochodzą do góry a następnie cofają się o jakieś 5cm.
Wygląda to tak, jakby impulsator widział szybę otwartą poniżej połowy
- zgodnie zresztą z opisem zasady działania impulsatora.
Po
wyzerowaniu pamięci fabrycznego modułu sterowania szyb, wszystko działa jak
należy.
Pozostają mi więc 3 opcje:
- domykać szyby automatycznie i co jakiś czas zerować moduł
- domykać przód ręcznie a tył automatycznie
- zrobić coś z impulsatorem, może odpiąć go całkowicie, jeszcze zobaczę...