Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com

Automatyczne domykanie szyb

 

        Domykanie szyb to jedna z niewielu automatyk których brakuje w civicu VIII gen. Jest to funkcja szczególnie przydatna jeżeli się gdzieś spieszymy albo wozimy w samochodzie dzieci :)
Za cały proces domykania szyb będzie odpowiadał układ MPW-4 firmy "Testronik". Będzie on domykał szyby kolejno; lewy przód (kierowcy), prawy przód (pasażera), lewy tył (za kierowcą) i prawy tył (za pasażerem).
MPW-4 daje możliwość sterowania szyb parami, domykanie kolejno wybrałem ze względu na możliwość wystąpienia przeciążeń w przewodzie zasilającym.
Zgodnie z instrukcją modułu, domykanie szyb następuje po przekręceniu kluczyka do pozycji innej niż II (lub wyciągnięciu kluczyka) i zamknięciu zamków drzwi.
Proces domykania może być w każdej chwili zostać przerwany przez naciśnięcie kluczyka na „otwórz”.
Jeżeli chcemy zostawić uchylone okna to trzeba zablokować moduł dodatkowym wyłącznikiem.

Efekt domykania szyb po zamontowaniu modułu można zobaczyć niżej:


Jeżeli występują problemy z wyświetleniem tego wideo, plik do ściągnięcia w formacie *.mp4 jest tutaj.

Na tej stronie opisane jest samo podpinanie przewodów i zamykaniem szyb oraz montaż i podpięcie sterownika.
Dla zainteresowanych, więcej informacji na temat schematów i opisów elektrycznych jest TUTAJ.

Tak wygląda moduł przed montażem:

Żeby podpiąć układ do instalacji, trzeba dostać się do przewodów:
- zasilających silniczki sterujące szybami zamontowanymi w drzwiach,
- plusa z akumulatora,
- plusa po przekręceniu kluczyka w stacyjce,
- masy
- sygnału sterującego zamykaniem zamków drzwi.

Żeby dostać się do powyższych przewodów oraz zamontować moduł  - zdecydowałem, że sam moduł będzie schowany pod schowkiem pasażera - należy;
rozebrać poszycia  drzwi przednich i tylnych, zdemontować dolne osłony boczne przy drzwiach przednich, dolne osłony środkowych słupków oraz wymontować schowek pasażera.

Pierwszy etap to przeciągniecie przewodów, z kabiny do wnętrza drzwi, które będą sterowały silnikami domykania szyb. Należy przepuścić je przez gumowe przepusty. 

TUTAJ można zobaczyć, jak wyglądały prace przy przepychaniu przewodów.


Końcówki przewodów zostały  dociągnięte w okolice wtyczki gdzie zostaną podłączone. Z obawy przed wilgocią, przewodów nie montowałem w okolicach silniczków. Impulsy sterujące pobudzenie i blokowanie modułu będą wychodzić z przewodów sterujących zamkiem przednich drzwi pasażera.

 

Drugi  etap to podpięcie nowych przewodów do orginalnych przewodów z silniczków w drzwiach i przewodów sterujących zamkiem.

Przewody do silniczków elektrycznie sterowanych szyb są wyraźnie grubsze od pozostałych. W lewych przednich drzwiach (kierowcy), po przecięciu czerwonego przewodu do jego końcówki od strony silniczka została dolutowana żyła przewodu w kolorze niebieskim a od strony przełącznika w drzwiach; brązowym.
W prawych przednich drzwiach (pasażera) został przecięty przewód niebieski i podobnie tutaj, od strony silniczka została dolutowana żyła przewodu w kolorze niebieskim a od strony przełącznika w drzwiach; brązowym.

 

W lewych tylnych drzwiach, po przecięciu żółtego przewodu do jego końcówki od strony silniczka została dolutowana żyła przewodu w kolorze niebieskim a od strony przełącznika w drzwiach; brązowym.
W prawych tylnych został przecięty przewód biały i podobnie tutaj, od strony silniczka została dolutowana żyła przewodu w kolorze niebieskim a od strony przełącznika w drzwiach; brązowym.

 

Do przewodu niebieskiego zamka (impuls uruchamiający moduł) dolutowujemy niebieski przewód przedłużki a do żółtego przewodu zamka (impuls blokujący domykanie szyb) brązowy:

 

We wszystkich drzwiach, po przylutowaniu przewodów, łączenia zostały zaizolowane koszulkami termokurczliwymi i taśmą izolacyjną. Wszystkie nowe przewody zostały zabezpieczone przed przemieszczaniem za pomocą opasek zaciskowych:

 

Kolejny etap to poprowadzenie wolnych końców przewodów w kierunku modułu.
Zdecydowałem, że sam moduł będzie schowany pod schowkiem pasażera, więc przewody sterujące silniczkami będą poprowadzone pod tapicerką w okolicach drzwi (lewy tył razem z przewodem z drzwi kierowcy ukryte przy pedałach, i dalej za układem urządzeń klimatyzacji) w kierunku schowka. Przewód z prawych tylnych drzwi również ułożony  pod tapicerką podłogi wzdłuż drzwi i dalej - razem z przewodem z drzwi pasażera idzie prosto pod schowek.

   

Ostatni etap to podpięcie modułu MPW-4 do instalacji.

Układ sterowania został opisany i zamontowany zgodnie ze schematem niżej, a cała instrukcja dostępna jest w pliku MPW-4.pdf.
Plus 12 [V] z akumulatora, masę i plus 12[V] po załączeniu stacyjki wziąłem z mojego GPZ-u. Bezpieczniki w obwodach silniczków dobrałem doświadczalnie (po spaleniu kilku sztuk :) i dla przednich szyb założyłem po 15[A] a dla tylnych po 10[A].

 

Ze względu na to, że zamki drzwi uruchamiane są impulsem "plusa", trzeba było przelutować punkty lutownicze w module a same sygnały puścić przez diody (u mnie 1N4007 - bo akurat takie miałem pod ręką).

Zwarte punkty lutownicze zaznaczone są kółkami; zielone przy sterowaniu masą a czerwone przy sterowaniu plusem:

 

W związku z powyższym;
- niebieski przewód przedłużki przez diodę został przylutowany do brązowego przewodu z modułu,
- brązowy przewód przedłużki przez diodę został przylutowany do białego przewodu z modułu.

 

Po zakończeniu lutowania i zaizolowaniu przewodów, sam moduł zamocowałem do wspornika za schowkiem pasażera, a przewody poupychałem tak, żeby były niewidoczne:

 

Na razie prace zostały zakończone. W planach mam jeszcze dołożenie wyłącznika odstawiającego moduł tak, żeby np. w lecie można było zostawić auto z uchylonymi szybami.

 

Jak to zwykle bywa, pod czas montażu nie obyło się bez usterek, takich jak urwane plastikowe zaczepy czy pozrywane spinki w drzwiach.

Na dziś został jeszcze nie do końca rozwiązany mały problem z przednimi szybami:
Jeżeli moduł domknie przednie szyby, to później przy próbie domykania szyb ręcznie w trybie "AUTO" szyby dochodzą do góry a następnie cofają się o jakieś 5cm.
Wygląda to tak, jakby impulsator widział szybę otwartą poniżej połowy - zgodnie zresztą z opisem zasady działania impulsatora.
Po wyzerowaniu pamięci fabrycznego modułu sterowania szyb, wszystko działa jak należy.
Pozostają mi więc 3 opcje:
- domykać szyby automatycznie i co jakiś czas zerować moduł
- domykać przód ręcznie a tył automatycznie
- zrobić coś z impulsatorem, może odpiąć go całkowicie, jeszcze zobaczę...