Schematy i opisy obwodów układu domykania szyb
Opisy i schematy które znajdują się na tej stronie dotyczą teorii obwodów elektrycznych podłączenia modułu MPW-4; automatycznego domykania szyb przy zamykaniu drzwi pilotem.
Za cały proces domykania szyb będzie odpowiadał układ MPW-4 firmy "Testronik".
Tak wygląda moduł przed montażem (przy okazji zaglądnąłem mu do środka :)
Układ sterowania został zamontowany zgodnie ze schematem niżej, a całą instrukcję można przeczytać w pliku MPW-4.pdf.
Żeby podpiąć układ do
instalacji, trzeba dostać się do przewodów:
- zasilających silniczki sterujące szybami zamontowanymi w drzwiach,
-
plusa z akumulatora,
- plusa po przekręceniu kluczyka w stacyjce,
-
masy
- sygnału sterującego zamykaniem zamków drzwi.
Tak wygląda schemat obwodów domykania szyb w samochodzie:
Pierwsza czynność którą należy wykonać to sprawdzenie polaryzacji na stykach silniczków w momencie podnoszenia szyb. W stanie spoczynku na obydwa przewody silniczka podawana jest masa. W zależności od kierunku ruchu szyby podawany jest plus raz na jeden raz na drugi przewód. Najprostszą metodą jest odpięcie wtyczki z zasilaniem silniczka.
Dostęp do wtyczek silniczków z przodu jest "od góry" drzwi po odkręceniu wspornika (2 wkręty), a w tylnych drzwiach po wyjęciu głośników (1 śrubka i 2 zaczepy. Aby uzyskać dostęp do wtyczek silników w tylnych drzwiach wystarczy jedynie zdemontować głośniki:
Aby sprawdzić polaryzację napięcia przy domykaniu szyb wystarczy jedynie przytknięcie miernika lub innego wskaźnika napięcia do styków wtyczki (w kółkach) i pociągnięcie przycisku domykania szyb do góry.
Wtyczki z przewodami sterującymi podnoszeniem szyb spinające silniki z przełącznikami maja kolor szary i są wpięte po wewnętrznej stronie poszycia drzwi, w pobliżu przycisku sterującego:
Lepy przód (kierowcy):
Prawy przód (pasażera):
Lewy tył (za kierowcą):
Prawy tył (za pasażerem):
Przy podnoszeniu szyby w lewych tylnych drzwiach minus pojawia się na przewodzie niebieskim a plus na żółtym,
dlatego to żółty przewód został przecięty i jego końców dolutowane przewody do modułu sterowania.
Stosując tę analogię przecinamy i dolutowujemy "przedłużacze" do
przewodów w których plus pojawiał się w zależności od drzwi (przewody do
silniczków elektrycznie sterowanych szyb są wyraźnie grubsze od pozostałych);
- drzwi lewe przednie (kierowcy): na przewodzie czerwonym,
- drzwi prawe przednie (pasażera): na przewodzie
niebieskim,
- drzwi lewe tylne (za kierowcą): na przewodzie żółtym,
- drzwi prawe tylne (za pasażerem): na przewodzie białym.
Niżej widać schematy elektryczne dla poszczególnych drzwi z zaznaczeniem polaryzacji przy podnoszeniu szyby:
Ważne jest (wg schematu podłączenia MPW-4), żeby dokładnie wiedzieć który przewód jest bliżej silniczka a który bliżej układu sterowania. Żeby ujednolicić i ułatwić sobie pracę przy podpinaniu silniczków do modułu, we wszystkich drzwiach "przedłużacz" jest dolutowany do przeciętego przewodu tak, że żyła przewodu od strony silniczka będzie mieć kolor niebieski a od strony przełącznika w drzwiach; brązowy.
Niżej widać schemat z instrukcji podłączenia MPW-4 i schematy wlutowania "przedłużek" między obwody zasilania silniczków
a MPW-4. Zgodnie ze schematem podłączenia modułu, na połączeniach przewodów niebieskich
i zielonych z MPW-4 z niebieskimi
(przedłużka) zamontowałem bezpieczniki.
Prąd pobierany przez silnik wynosi: ok 4,5[A] przy podnoszeniu i ok 3,5[A] przy opuszczaniu.
Bezpieczniki dobrałem doświadczalnie (po spaleniu kilku sztuk :) i
dla przednich szyb założyłem po 15[A] a dla tylnych po 10[A].
Pozostało jeszcze podpięcie
pozostałych przewodów z modułu do instalacji samochodu. O tym, w jakiej
kolejności mają domykać się okna decydujemy sami. Ja podłączyłem je tak, żeby
domykały się kolejno (ze względu na
możliwość wystąpienia przeciążeń w przewodzie zasilającym - ok. 5[A] na szybę).
W związku z powyższym, szary przewód z modułu nie został
nigdzie podłączony.
Zgodnie z instrukcją montażu modułu, impuls sterujący może być wyzwalany masą lub plusem. Zdecydowałem, że sterowanie układu będzie odbywać się impulsem plusa. Sygnał ten w moim przypadku został wyprowadzony ze sterownika zamka drzwi a samo podpięcie do przewodów sterujący zrealizowałem przy wtyczce zamka drzwi pasażera z przodu (najbliżej do zamontowanego modułu).
W związku z powyższym; - impuls uruchamiający moduł z niebieskiego przewodu zamka, przez niebieski przewód przedłużki i diodę wchodzi do brązowego przewodu z modułu, - impuls blokujący domykanie szyb z żółtego przewodu zamka, przez brązowy przewód przedłużki i diodę wchodzi do białego przewodu z modułu.
Ze względu na to, że zamki drzwi uruchamiane są impulsem "plusa", trzeba było w module przelutować punkty lutownicze:
Ponieważ na obydwu przewodach sterujących zamkami w stanie spoczynku podawana jest masa, konieczne było, aby sygnały sterujące puścić przez diody (u mnie 1N4007 - bo akurat takie miałem pod ręką):
Moduł MPW-4 podłączyłem zgodnie ze schematem, przy czym zasilanie modułu, czyli plus z akumulatora, plus po załączeniu stacyjki i masę wziąłem z mojego GPZ-u:
Podsumowując, wszystkie przewody podpiąłem zgodnie z tabelą:
Przewody z MPW-4 | Przewody z instalacji samochodu |
czerwony (+12[V]) | czerwony (+12 [V] z akumulatora przez bezpiecznik 0,8[A]) |
żółto-zielony (+12[V] ACC) | biały (+12 [V] po załączeniu stacyjki) |
czarny (- masa) | czarny (- masa) |
biały (STOP - przerywanie domykania) | żółty wtyczki zamka drzwi (przez brązową żyłę czarnej przedłużki) |
brązowy (wyzwalanie) | niebieski wtyczki zamka drzwi (przez diodę i niebieską żyłę czarnej przedłużki) |
pomarańczowe (zasilanie silniczków przy domykaniu) | czerwony (+12 [V] z akumulatora) |
niebieski z dużej wtyczki - szyba nr 1 (LP) | czerwony (odcięty od str. silnika, przez niebieska żyłę przedłużki) |
fioletowy z dużej wtyczki - szyba nr 1 (LP) | czerwony (odcięty od str. przełącznika, przez brązową żyłę przedłużki) |
zielony z dużej wtyczki - szyba nr 2 (PP) | niebieski (odcięty od str. silnika, przez niebieska żyłę przedłużki) |
fioletowy z dużej wtyczki - szyba nr 2 (PP) | niebieski (odcięty od str. przełącznika, przez brązową żyłę przedłużki) |
niebieski z wtyczki z lewej - szyba nr 3 (LT) | żółty (odcięty od str. silnika, przez niebieska żyłę przedłużki) |
fioletowy z wtyczki z lewej - szyba nr 3 (LT) | żółty (odcięty od str. przełącznika, przez brązową żyłę przedłużki) |
zielony z wtyczki z prawej - szyba nr 4 (PT) | biały (odcięty od str. silnika, przez niebieska żyłę przedłużki) |
fioletowy z wtyczki z prawej - szyba nr 4 (PT) | biały (odcięty od str. przełącznika, przez brązową żyłę przedłużki) |
szary (domykanie parami) | nie podpięty |
biało-brązowy (sygnał pomocniczy) | nie podpięty |
różowy (zmniejszenie czułości) | nie podpięty |
Tak wygląda moduł zaraz przed zamontowaniem go w samochodzie, z opisami końcówek i przygotowanymi bezpiecznikami:
Po przylutowaniu i zaizolowaniu wszystkich przewodów, bezawaryjnym przeprowadzeniu prób, moduł został zamocowany do wspornika pod schowkiem pasażera:
Jeżeli chcemy zostawić uchylone okna to trzeba zablokować moduł dodatkowym wyłącznikiem. Taki wyłącznik zostanie zamontowany w przyszłości.
Na dziś został jeszcze nie do końca rozwiązany mały problem z
przednimi szybami:
Jeżeli moduł domknie przednie szyby, to później przy próbie domykania szyb
ręcznie w trybie "AUTO" szyby dochodzą do góry a następnie cofają się o jakieś
5cm.
Wygląda to tak, jakby impulsator widział szybę otwartą poniżej połowy - zgodnie
zresztą z opisem zasady działania impulsatora.
Po
wyzerowaniu pamięci fabrycznego modułu sterowania szyb,
wszystko działa jak należy.
Pozostają mi więc 3 opcje:
- domykać szyby automatycznie i co jakiś czas zerować moduł
- domykać przód ręcznie a tył automatycznie
- zrobić coś z impulsatorem, może odpiąć go całkowicie, jeszcze zobaczę...