Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com

Schematy i opisy obwodów układu domykania szyb

 

        Opisy i schematy które znajdują się na tej stronie dotyczą teorii obwodów elektrycznych podłączenia modułu MPW-4; automatycznego domykania szyb przy zamykaniu drzwi pilotem.

Za cały proces domykania szyb będzie odpowiadał układ MPW-4 firmy "Testronik".

Tak wygląda moduł przed montażem (przy okazji zaglądnąłem mu do środka :)

 

Układ sterowania został zamontowany zgodnie ze schematem niżej, a całą instrukcję można przeczytać w pliku MPW-4.pdf.

Żeby podpiąć układ do instalacji, trzeba dostać się do przewodów:
- zasilających silniczki sterujące szybami zamontowanymi w drzwiach,
- plusa z akumulatora,
- plusa po przekręceniu kluczyka w stacyjce,
- masy
- sygnału sterującego zamykaniem zamków drzwi.

Tak wygląda schemat obwodów domykania szyb w samochodzie:

Pierwsza czynność którą należy wykonać to sprawdzenie polaryzacji na stykach silniczków w momencie podnoszenia szyb. W stanie spoczynku na obydwa przewody silniczka podawana jest masa. W zależności od kierunku ruchu szyby podawany jest plus raz na jeden raz na drugi przewód. Najprostszą metodą jest odpięcie wtyczki z zasilaniem silniczka.

Dostęp do wtyczek silniczków z przodu jest "od góry" drzwi po odkręceniu wspornika (2 wkręty), a w tylnych drzwiach po wyjęciu głośników (1 śrubka i 2 zaczepy. Aby uzyskać dostęp do wtyczek silników w tylnych drzwiach wystarczy jedynie zdemontować głośniki:

 

Aby sprawdzić polaryzację napięcia przy domykaniu szyb wystarczy jedynie przytknięcie miernika lub innego wskaźnika napięcia do styków wtyczki (w kółkach) i pociągnięcie przycisku domykania szyb do góry.

 

Wtyczki z przewodami sterującymi podnoszeniem szyb spinające silniki z przełącznikami maja kolor szary i są wpięte po wewnętrznej stronie poszycia drzwi, w pobliżu przycisku sterującego:

Lepy przód (kierowcy):

 

Prawy przód (pasażera):

 

Lewy tył (za kierowcą):

 

Prawy tył (za pasażerem):

 

Przy podnoszeniu szyby w lewych tylnych drzwiach minus pojawia się na przewodzie niebieskim a plus na żółtym, dlatego to żółty przewód został przecięty i jego końców dolutowane przewody do modułu sterowania.
Stosując tę analogię przecinamy i dolutowujemy "przedłużacze" do przewodów w których  plus pojawiał się w zależności od drzwi (przewody do silniczków elektrycznie sterowanych szyb są wyraźnie grubsze od pozostałych);
- drzwi lewe przednie (kierowcy): na przewodzie czerwonym,
- drzwi prawe przednie (pasażera): na przewodzie niebieskim,
- drzwi lewe tylne (za kierowcą): na przewodzie żółtym,
- drzwi prawe tylne (za pasażerem): na przewodzie białym.

Niżej widać schematy elektryczne dla poszczególnych drzwi z zaznaczeniem polaryzacji przy podnoszeniu szyby:

 

   

Ważne jest (wg schematu podłączenia MPW-4), żeby dokładnie wiedzieć który przewód jest bliżej silniczka a który bliżej układu sterowania. Żeby ujednolicić i ułatwić sobie pracę przy podpinaniu silniczków do modułu, we wszystkich drzwiach "przedłużacz" jest dolutowany do przeciętego przewodu tak, że żyła przewodu od strony silniczka będzie mieć kolor niebieski a od strony przełącznika w drzwiach; brązowy.

Niżej widać schemat z instrukcji podłączenia MPW-4 i schematy wlutowania "przedłużek" między obwody zasilania silniczków a MPW-4. Zgodnie ze schematem podłączenia modułu, na połączeniach przewodów niebieskich i zielonych z MPW-4 z niebieskimi (przedłużka) zamontowałem bezpieczniki.
Prąd pobierany przez silnik wynosi: ok 4,5[A] przy podnoszeniu i ok 3,5[A] przy opuszczaniu. Bezpieczniki dobrałem doświadczalnie (po spaleniu kilku sztuk :) i dla przednich szyb założyłem po 15[A] a dla tylnych po 10[A].

 

Pozostało jeszcze podpięcie pozostałych przewodów z modułu do instalacji samochodu. O tym, w jakiej kolejności mają domykać się okna decydujemy sami. Ja podłączyłem je tak, żeby domykały się kolejno (ze względu na możliwość wystąpienia przeciążeń w przewodzie zasilającym - ok. 5[A] na szybę).
W związku z powyższym, szary przewód z modułu nie został nigdzie podłączony.

        Zgodnie z instrukcją montażu modułu, impuls sterujący może być wyzwalany masą lub plusem. Zdecydowałem, że sterowanie układu będzie odbywać się impulsem plusa. Sygnał ten w moim przypadku został wyprowadzony ze sterownika zamka drzwi a samo podpięcie do przewodów sterujący zrealizowałem przy wtyczce zamka drzwi pasażera z przodu (najbliżej do zamontowanego modułu).

W związku z powyższym; - impuls uruchamiający moduł z niebieskiego przewodu zamka, przez niebieski przewód przedłużki i diodę wchodzi do brązowego przewodu z modułu, - impuls blokujący domykanie szyb z żółtego przewodu zamka, przez brązowy przewód przedłużki i diodę wchodzi do białego przewodu z modułu.

 

Ze względu na to, że zamki drzwi uruchamiane są impulsem "plusa", trzeba było w module przelutować punkty lutownicze:

 

Ponieważ na obydwu przewodach sterujących zamkami w stanie spoczynku podawana jest masa, konieczne było, aby sygnały sterujące puścić przez diody (u mnie 1N4007 - bo akurat takie miałem pod ręką):

 

Moduł MPW-4 podłączyłem zgodnie ze schematem, przy czym zasilanie modułu, czyli plus z akumulatora, plus po załączeniu stacyjki i masę wziąłem z mojego GPZ-u:

Podsumowując, wszystkie przewody podpiąłem zgodnie z tabelą:

Przewody z MPW-4 Przewody z instalacji samochodu
czerwony             (+12[V]) czerwony      (+12 [V] z akumulatora przez bezpiecznik 0,8[A])
żółto-zielony       (+12[V] ACC) biały             (+12 [V] po załączeniu stacyjki)
czarny                  (- masa) czarny          (- masa)
biały                     (STOP - przerywanie domykania) żółty            wtyczki zamka drzwi (przez brązową żyłę czarnej przedłużki)
brązowy               (wyzwalanie) niebieski wtyczki zamka drzwi (przez diodę i niebieską żyłę czarnej przedłużki)
pomarańczowe    (zasilanie silniczków przy domykaniu) czerwony     (+12 [V] z akumulatora)
niebieski              z dużej wtyczki - szyba nr 1 (LP) czerwony     (odcięty od str. silnika, przez niebieska żyłę przedłużki)
fioletowy              z dużej wtyczki - szyba nr 1 (LP) czerwony     (odcięty od str. przełącznika, przez brązową żyłę przedłużki)
zielony                 z dużej wtyczki - szyba nr 2 (PP) niebieski     (odcięty od str. silnika, przez niebieska żyłę przedłużki)
fioletowy              z dużej wtyczki - szyba nr 2 (PP) niebieski     (odcięty od str. przełącznika, przez brązową żyłę przedłużki)
niebieski              z wtyczki z lewej - szyba nr 3 (LT) żółty            (odcięty od str. silnika, przez niebieska żyłę przedłużki)
fioletowy              z wtyczki z lewej - szyba nr 3 (LT) żółty            (odcięty od str. przełącznika, przez brązową żyłę przedłużki)
zielony                 z wtyczki z prawej - szyba nr 4 (PT) biały            (odcięty od str. silnika, przez niebieska żyłę przedłużki)
fioletowy              z wtyczki z prawej - szyba nr 4 (PT) biały            (odcięty od str. przełącznika, przez brązową żyłę przedłużki)
   
szary                    (domykanie parami) nie podpięty
biało-brązowy     (sygnał pomocniczy) nie podpięty
różowy                 (zmniejszenie czułości) nie podpięty

Tak wygląda moduł zaraz przed zamontowaniem go w samochodzie, z opisami końcówek i przygotowanymi bezpiecznikami:

 

Po przylutowaniu i zaizolowaniu wszystkich przewodów, bezawaryjnym przeprowadzeniu prób, moduł został zamocowany do wspornika pod schowkiem pasażera:

Jeżeli chcemy zostawić uchylone okna to trzeba zablokować moduł dodatkowym wyłącznikiem. Taki wyłącznik zostanie zamontowany w przyszłości.

Na dziś został jeszcze nie do końca rozwiązany mały problem z przednimi szybami:
Jeżeli moduł domknie przednie szyby, to później przy próbie domykania szyb ręcznie w trybie "AUTO" szyby dochodzą do góry a następnie cofają się o jakieś 5cm.
Wygląda to tak, jakby impulsator widział szybę otwartą poniżej połowy - zgodnie zresztą z opisem zasady działania impulsatora.
Po wyzerowaniu pamięci fabrycznego modułu sterowania szyb, wszystko działa jak należy.
Pozostają mi więc 3 opcje:
- domykać szyby automatycznie i co jakiś czas zerować moduł
- domykać przód ręcznie a tył automatycznie
- zrobić coś z impulsatorem, może odpiąć go całkowicie, jeszcze zobaczę...