Wskaźnik systemu i-VTEC
Wskaźnik pracy systemu i-VTEC to kolejny dodatek założony do mojego samochodu. Niebieska ikonka wskazująca załączenie systemu, będzie informować o ekonomicznym trybie pracy silnika.
Niżej widać film na który pokazuje działanie wskaźnika;
Jeżeli występują problemy z wyświetleniem tego wideo, plik do ściągnięcia w formacie *.mp4 jest tutaj.
Więcej informacji na temat samego systemu i-VTEC zaczerpniętych z instrukcji serwisowej znajduje się na dole strony.
Odpowiedzialny za włączanie i wyłączanie układu jest zawór sterujący dopływem oleju do dźwigienki zaworowej, znajdujący się przy silniku w okolicy osłony głowicy silnika.
W trybie ekonomicznym do zaworu podawane jest napięcie, które zostaje wyłączone po przekroczeniu 3500obr/min. To właśnie napięcie zostało wykorzystane jako masa dla diody LED wskaźnika.
Przewód zasilający diodę
wskaźnika został najpierw dolutowany do czarno-białego
przewodu przy wtyczce zaworu, potem
poprzez
przepust wciągnięty do kabiny i dalej pod tapicerką poprowadzony do
prędkościomierza.
Sama dioda (przez rezystor 1kΩ) została umieszczona w polu jednej z firmowych diod
"Wskaźnika Obrotów (REV)" - po
wcześniejszym zdemontowaniu
prędkościomierza.
Schematy układu:
Zgodnie ze schematem, przewód zasilający wskaźnik, należy dolutować do czarno-białego przewodu przy wtyczce elektrozaworu sterującego dopływem oleju do dźwigienki zaworowej;
Najprostszym rozwiązaniem było by dolutować przewód zaraz przy wtyczce, jednak po to żeby jak najbardziej ukryć dodatkowe przewody zdecydowałem się wykonać połączenie pod osłoną wiązki przewodów. Plastikowa osłona wiązki znajduje się pod pokrywą cewek zapłonowych, a dostęp do niej uzyskuje się po odkręceniu dwóch śrub ("10"ki);
Osłona wiązki składa się z dwóch części spiętych zaczepami na całej swojej długości. Zaczepy znajdują się na obydwu końcach i na całej długości od strony kabiny;
Po wyciągnięciu wiązki należy zlokalizować czarno-biały przewód dochodzący do wtyczki elektrozaworu i dolutować do niego przewód sygnałowy;
Po dolutowaniu przewodu pozostało poprowadzić go w kierunku kabiny, a wewnątrz pod tapicerką do prędkościomierza i ukryć w taki sposób, żeby nie był widoczny;
Po zdemontowaniu prędkościomierza przewód sygnałowy został wciągnięty do otworu po prędkościomierzu:
Po zdemontowaniu, rozebraniu licznika, i odchyleniu płytki PCB widać diody oświetlające poszczególne pola ze wskaźnikiem "REV" - po jednej diodzie na 2 pola;
Po wykonaniu otworu, diodka wskaźnika "i-VTEC" została włożona do skrajnego lewego pola wskaźnika "REV";
Po wykonaniu testów, pozostało zamocowanie diody na stałe i złożenie licznika;
Zgodnie z opisem, do przewodu masowego wtyczki licznika (czarny), został dolutowany przewód zasilający diodę;
Po podpięciu złączek, założeniu licznika i testach drogowych, można cieszyć się kolejnym ulepszeniem;
Po wielu testach okazuje się, że włączenie systemu i-VTEC
jest dość rzadkie (szczególnie podczas jazdy po mieście). W głównej mierze
zależy od stylu jazdy i włącza się zazwyczaj wtedy, gdy auto jedzie ze stałą
prędkością i umiarkowanym obciążeniem silnika.
Podczas przyspieszania, hamowania
(bez znaczenia czy hamulcem czy silnikiem), system jest wyłączony.
Kilka informacji na temat systemu I-VTEC;
Zgodnie z Instrukcją serwisową:
"Mechanizm i-VTEC poprzez zmienię wzniosu i kąta
otwarcia zaworów umożliwia zwiększenie wykorzystania energii paliwa oraz
zmniejszenie emisji spalin przy wszystkich prędkościach obrotowych silnika, przy
wszystkich szybkościach jazdy oraz przy wszystkich poziomach obciążenia silnika.
Mechanizm ten zmienia wznios i kąt otwarcia zaworów przez zastosowanie więcej niż jednego profilu krzywki. Kąt otwarcia jest zmieniany, aby zaistniał proces recyrkulacji spalin (EGR) oraz w celu eliminacji strat ciśnienia".
System i-VTEC pozwala na dynamiczne sterowanie czasami otwarcia zaworów ssących. Na poniższym wykresie przedstawiona jest charakterystyka pracy silnika w zależności od tego czy pracuje z włączonym czy wyłączonym "trybem ekonomicznym". Jak widać, zakres "ekonomiczny" obrotów w zależności od obciążenia mieści się w zakresie od 1000 do 3500 obr./min. Poza tym zakresem silnik "przechodzi na tryb normalny" i pozwala na pełne wykorzystanie mocy silnika.
Przy uruchamianiu silnika i
dużym obciążeniu
•Zawór sterujący dopływem oleju do dźwigienki zaworowej jest wyłączony.
•Wówczas ciśnienie oleju z kanału olejowego wałka dźwigienek dolotowych dociera
do drugiej dźwigienki zaworowej B.
Wymusza to przełączenie tłoka przez VTEC na drugą dźwigienkę zaworową A zamiast
na sprężynę powrotną i odłącza drugą dźwigienkę A od drugiej dźwigienki B,
włączając zawór blokujący.
Podczas jazdy ze stałą prędkością
Zawór sterujący dopływem oleju do dźwigienki zaworowej przełącza dopływ oleju
pod ciśnieniem do kanału olejowego wałka dźwigienek zaworowych dolotowych.
Wówczas olej pod ciśnieniem dociera do drugiej dźwigienki zaworowej A i przesuwa
tłok przełączania zaworu VTEC na dźwigienkę zaworową.
Powoduje to, że tłok przełączania zaworu VTEC wsuwa się do drugiej dźwigienki
zaworowej B, łącząc ze sobą dźwigienki zaworowe A i B.
Więcej na temat systemu i-VTEC w silniku 1.8 można przeczytać
TUTAJ, lub w wolnym
tłumaczeniu w
Google
Translator.
O systemie i-VTEC w silniku K20A można
przeczytać TUTAJ.