Wyłączanie sygnału inf. o kluczyku w stacyjce
01 X 2019
Poniżej opisałem sposób wyłączenia sygnału dźwiękowego informującego o pozostawieniu kluczyka w stacyjce. Ta modernizacja często przydaje mi się np przy sprzątaniu auta i słuchaniu muzyki.
Zgodnie z instrukcją serwisową, za sygnalizację włożenia kluczyka odpowiadają przewody, wpięte do wtyczki (przy bloku stacyjki) do styków nr 1 i 2.
Na podstawie schematu układu immobilizera, okazuje się że odpowiedzialne za sygnalizację pozostawienia kluczyka w stacyjce są dwa przewody - różowy i czarny. Przewody te znajdują się przy zielonej wtyczce, umieszczonej w bloku stacyjki.
Cała praca polega na przecięciu jednego z w/w przewodów (u mnie różowego) i zmostkowaniu go wyłącznikiem, który będzie pozwalał na przywrócenie układu do pierwotnego stanu i usunięcie kodu DTC. Przerwanie tego obwodu generuje bowiem błąd "B1925", który można odczytać tzw. metodą na sreberko lub HDSem;
Pierwszą rzeczą która trzeba zrobić, to zdjęcie plastików osłony kolumny kierownicy.
Teoria z książki serwisowej:
I praktyka:
Najpierw odkręcamy dolną osłonę kolumny, która trzyma się na 3 wkrętach pod śrubokręt krzyżykowy:
Obie części osłony zaczepione są na "zawiasach" (niebieskie kółka) i trzymają się ze sobą na 4 zaczepach (w kółkach zielonych i czerwonych). Osłony odpinają się od siebie bez większego wysiłku. Wystarczy z obu stron nacisnąć górną osłonę w miejscu czerwonych zaczepów i jednocześnie pociągnąć ją go góry i przodu.
Żeby zdjąć dolną osłonę, należy najpierw opuścić dźwignię regulacji kierownicy a potem już łatwo ściągnąć ją w dół:
Po zdjęciu plastików, pod zamkiem stacyjki widać zieloną wtyczkę do której dochodzą min. czarny i różowy przewód. Żeby wtyczkę odpiąć należy wcisnąć dźwigienkę, która znajduje się z tyłu (niebieska strzałka):
W dolnym plastiku osłony kolumny kierownicy wycinamy otwór do którego zamocujemy wyłącznik z przylutowanymi przewodami, zakończonymi wtyczkami:
Do przeciętego różowego przewodu sygnalizacyjnego dolutowujemy wtyczki, które zepną go z wyłącznikiem:
Wyłącznik zamontowany jest pod kolumną kierownicy w dyskretnym i praktycznie niewidocznym miejscu:
Po zmontowaniu wszystkiego do normalnego wyglądu możemy spokojnie zostawiać kluczyk w stacyjce i cieszyć się ciszą...
Inną propozycję rozwiązania problemu zaproponował i wykonał w swoim sedanie "Rysiekxj". Zastosował wyłącznik przerywający obwód krańcówki drzwi. Sam wyłącznik zamontował w słupku środkowym przy fotelu kierowcy:
Zabieg ten trwał dosłownie kilka minut a cały układ działa wzorowo.