Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com

Odczytywanie i kasowanie kodów DTC

01 X 2019

        Zgodne ze żódłem; "DTC - Diagnostic Trouble Code, czyli "Diagnostyczne Kody Usterek" to znormalizowane kody usterek pokładowego systemu diagnostycznego OBD II. Kod każdej usterki, zgodnie z przyjętymi standardami, składa się z pięciu znaków, z których pierwszy to litera (symbolizująca lokalizację usterki w pojeździe, np.: P - silnik, B - nadwozie, C - podwozie, U - system komunikacyjny), a pozostałe cztery to cyfry precyzyjnie określające rodzaj usterki i jej lokalizację w konkretnym układzie pojazdu".

Wiele błędów DTC sygnalizowanych jest zaświeceniem się kontrolki "Check Engine" na desce rozdzielczej samochodu. Zgodnie z literaturą, są to przypadki, kiedy powstała usterka może być niebezpieczne dla pasażerów lub zagrażać środowisku. Inne nie są sygnalizowane w żaden widoczny sposób (jak opisane niżej "B1175" i "B1925") a można je odczytać stosując różnego rodzaju techniki diagnostyczne lub używając mniej czy bardziej specjalistycznego sprzętu.
Niektóre usterki (jak choćby układu ABS/VSA) sygnalizowane są zapaleniem się ikonek na desce rozdzielczej, ale ich odczytanie możliwe jest tylko przy pomocy specjalistycznego oprogramowania.

Po odczytaniu odpowiedniego kodu należy go przetłumaczyć tak, żeby jednoznacznie  określić przyczynę problemu.

Przykładową "odszyfrowaną" listę kodów usterek diagnostycznych zarejestrowanych dla testera VAG w formacie *.doc można zobaczyć TUTAJ.

Niektóre kody DTC można "przetłumaczyć" dekoderem ściągniętym ze strony www.mr-fix.pl:

       Podaj kod usterki (np. P0117):

Według informacji z "Instrukcji serwisowej" (która co prawda zaleca użycie specjalnej złączki MPCS), do odczytania kodu usterki, bez żadnych specjalistycznych  urządzeń można zastosować tzw. "metodę na sreberko" czyli zworę, np. z kawałka folii aluminiowej.
Metoda polega na zwarciu ze sobą styków w gnieździe złączki serwisowej - zaznaczonej niżej czerwonym kółkiem;

   

Po zwarciu styków w gnieździe i przekręceniu kluczyka w  stacyjce do pozycji "II", po kilku sekundach w środkowej części centralnego licznika pojawią się informacje o zapisanych przez komputer błędach. Przechodzenie między poszczególnymi kodami realizuje się przyciskiem na kierownicy "SEL/RESET". Żeby skasować wskazywany błąd, konieczne jest naciśniecie i przytrzymanie przycisku SEL/RESET przez ponad 10 sekund.

Informacja o usterce wyświetlana jest w dwóch wierszach;
- w górnym "PA" i numer moduł, który wskazał kod (10 - MICU, 50 - Moduł zestawu wskaźników (obrotomierz), 51 - Moduł sterujący klimatem),
- w dolnym kod precyzyjnie określający rodzaj i lokalizację usterki.

Poniżej film z sytuacji, kiedy zarejestrowane zostały błędy "B1175" i "B1925". W pierwszej fazie wyświetla się sygnalizacja ABS/VSA związana z uszkodzonym czujnikiem ABS w prawym tylnym kole, dalej "B1175", po wciśnięciu przycisku "SEL/RESET" wyświetla się "B1925" i po kolejnym naciśnięciu "SEL/RESET" - "DTC END".
W drugiej części filmu widać, jak wygląda sytuacja, kiedy żadne błędy nie są zarejestrowane;


Jeżeli występują problemy z wyświetleniem tego filmu, plik do ściągnięcia w formacie *.mp4 jest tutaj.

Kodu wywołującego sygnalizację problemu z ABS/VSA tą metodą nie da się wywołać. Nie ma też możliwości odczytania takiego błędu popularnymi urządzeniami typu ELM327 ani kablem HDS Comaptible. W takim przypadku konieczne jest zastosowanie bardziej profesjonalnych narzędzi.
Pozostałe kody są mało istotne, ponieważ błąd "B1925" jest efektem zamontowania rozcięcia obwodu wyłączającego sygnał pozostawienia kluczyka w stacyjce a "B1175" powstał po założeniu emulatora wskaźnika paliwa związanego z instalacją LPG.

 

Brak błędów DTC w programie HDS sygnalizowany jest w taki sposób;

Ponadto, stan komunikacji F-CAN i B-CAN można sprawdzić dodatkowo jedną z następujących metod:
Funkcja samodiagnozy MICU, "Tryb testowy 1" i "Tryb testowy 2" umożliwia sprawdzenie niektórych stanów komunikacji i obwodów przełączników.
Funkcja samodiagnozy modułu zestawu wskaźników (obrotomierz) umożliwia sprawdzenie stanu komunikacji.