JS DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com

Czujnik prędkości ABS/VSA - prawe tylne koło

01 X 2019

        Usterka dotycząca uszkodzenia czujnika prędkości koła, związana z automatyką ABS/VSA objawia się wyłączeniem tych układów oraz zaświeceniem kontrolek w liczniku centralnym i wyświetlaczu w jego środkowej części;

 

Niżej filmy, który pokazuje jak wygląda ta sytuacja:


Jeżeli występują problemy z wyświetleniem tego wideo, plik do ściągnięcia w formacie *.mp4 jest tutaj.

Po podpięciu komputera, program HDS wskazał przerwę w obwodzie prawego tylnego koła. Podobnie porównanie prędkości poszczególnych kół wskazało na wystąpienie problemu w tej samej lokalizacji;

 

Niestety diagnostyka układu ABS/VSA nie jest możliwa przy pomocy prostych metod, jak np. metodą na sreberko, adapterami typu ELM327 czy nawet kablem Compatible HDS. W moim przypadku pomógł bardziej profesjonalny sprzęt; Honda HIM HDS.

Przyczynami usterki tego obwodu mogą być różne elementy; sterownik, przewody, złączki czy sam czujnik w piaście koła;

Po oględzinach styków w złączce i wystąpieniu ewentualnych uszkodzeń mechanicznych przewodów, lokalizacja usterki podzielona została na dwa etapy;
- sprawdzenie obwodu elektrycznego między sterownikiem a złączką w pobliżu koła,
- sprawdzenie samego czujnika prędkości koła (wraz z przewodem i złączką).

Złączka tylnego czujnika na której były wykonywane pomiary znajduje się w głębi nadkola i jest widoczna po zdjęciu koła;

 

Sprawdzenie obwodu elektrycznego między sterownikiem a złączką w pobliżu koła polegało na pomiarze sygnału wychodzącego ze sterownika a dochodzącego do tej złączki;

W sprawnym obwodzie, pomiar napięcia po przekręceniu kluczka w stacyjce do pozycji "II" powinien wskazać ok. 40mV;

Ponieważ pierwszy test wypadł pozytywnie, kolejny etap to oględziny (po demontażu tarczy hamulcowej) samego czujnika. Pierwszy rzut oka wskazywał na jego uszkodzenie mechaniczne;

Aby nie ryzykować zakupu zamiennika tego elementu, najprostszym i najtańszym rozwiązaniem była wymiana całej piasty (używana) - demontaż czujnika z takiej piasty jest niemożliwy i w prawie każdym przypadku próba wyciagnięcia kończy się jego zniszczeniem.

Drugą metodą lokalizacji usterki było podpięcie nowego czujnika do instalacji samochodu i obserwacja wskazań ikon w liczniku - w związku z tym, że sygnalizacja ABS/VSA przestała się pojawiać, oczywistym stało się to, że przyczyną awarii był uszkodzony czujnik

Po wyczyszczeniu i pomalowaniu "nowa" piasta została wymieniona w serwisie (opis wymiany wg. instrukcji serwisowej);

Po wykonaniu tej naprawy sygnalizacja awarii układu ABS/VSA zniknęła a prędkość koła wróciła do normy;

Po demontażu widać, że z bliżej nieokreślonej przyczyny, orginalny czujnik prędkości koła był uszkodzony mechanicznie;