Testy czystości przepustnicy
Zgodnie z "Tabelą usuwania objawów usterek układu paliwowego i emisji" obserwując w swoim samochodzie objawy, które mogą sugerować zabrudzenie przepustnicy;
-
Utrudnione uruchamianie - lampka MIL jest sprawna, brak kodów DTC,
-
Obroty zimnego „szybkiego” biegu jałowego są zbyt niskie - lampka MIL jest sprawna, brak kodów DTC,
-
Obroty zimnego „szybkiego” biegu jałowego są
zbyt wysokie - lampka MIL jest sprawna, brak kodów DTC,
-
Po rozgrzaniu obroty biegu jałowego są poniżej
wymaganych, bez obciążenia - lampka MIL jest sprawna, brak kodów DTC,
-
Po rozgrzaniu obroty biegu jałowego spadają podczas
kręcenia kołem kierownicy - lampka MIL jest sprawna, brak kodów DTC,
-
Wahania obrotów biegu jałowego -lampka MIL jest sprawna, brak kodów DTC,
-
Mała moc - lampka MIL jest sprawna, brak kodów DTC,
- Silnik gaśnie - lampka MIL jest sprawna, brak kodów DTC.
Niżej opisano testy, po wykonaniu których istnieje duże prawdopodobieństwo wstępnego określenia konieczność czyszczenia przepustnicy.
Testy te wykonuje się bez demontażu przepustnicy, jedynie na podstawie "Instrukcji serwisowej" i za pomocą komputera z oprogramowaniem "Honda Diagnostic System" (HDS) i polegają na;
1. Sprawdzeniu obrotów biegu jałowego - pomiary na podstawie "Instrukcji
serwisowej",
2. Kontroli współczynnika zablokowania - wykonując w programie HDS: "Test DBW",
3. Kontroli nagromadzenie nagaru - wykonując w programie HDS: "Test obudowy przepustnicy",
4.
Kontroli nauczania "TP" (czujnik położenia przepustnicy) - wykonując w
programie HDS: "Test ETCS".
1. Sprawdzenie obrotów biegu jałowego - pomiary na podstawie "Instrukcji serwisowej";
Niżej
można zobaczyć, jak zgodnie z instrukcją serwisową powinna wyglądać taka procedura
(Instrukcja serwisowa dla wer. FN1 wskazuje wyższą wartość obrotów jałowych bez
obciążenia);
Niestety tego tego testu nie mogę pokazać,
ponieważ nie udało mi się go wykonać. Na podstawie informacji zawartych w "Instrukcji serwisowej" i
pliku "Pomocy" programu "HDS" (Honda Diagnostic System), po wykonaniu sprawdzenia obrotów biegu jałowego,
za pomocą "HDS" należy skontrolować współczynnik zablokowania "DBW".
Opis krok po kroku;
Komputer steruje przekaźnikiem "TAC" i aktywuje
zawór przepustnicy.
Opis krok po kroku;
2. Kontrola współczynnika zablokowania - wykonanie w programie HDS: "Testu DBW";
Parametr ten "wskazuje współczynnik niedrożności spowodowanej osadem węgla w przepustnicy
elektronicznej "DBW" wyliczony przez moduł "ECU" i jest on
związany z "nauczaniem pozycji przepustnicy".
Jeżeli współczynnik
ten sugeruje zabrudzenie przepustnicy (parametr ten wskazuje prawie 100%), można
w programie "HDS" dodatkowo określić, czy należy oczyścić obudowę przepustnicy,
następującymi sposobami;
- Skontrolować nagromadzenie nagaru za pomocą "Testu obudowy przepustnicy"
- Sprawdzić w "Systemie PGM-FI" "KONTROLĘ NAUCZANIA TP" za pomocą "Testu ETCS"
3. Kontrola nagromadzenie nagaru - wykonanie w programie HDS:
"Testu obudowy przepustnicy";
4.
Kontrola nauczania "TP" (czujnika położenia przepustnicy) - wykonanie w
programie HDS: "Testu ETCS";
Test ten potwierdza, czy wartość nauczania TP jest zawarta w określonych
granicach. Wartość nauczania uzależniona jest od nagromadzenia sadzy wokół
korpusu przepustnicy i jest zapisywana w module ECM/PCM. Jeśli przekroczy ona
limit, należy oczyścić korpus przepustnicy oraz
wyzerować jej
wartość.