JS DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com

Nauka biegu jałowego

 

        Zgodnie z "Instrukcją serwisową" konieczność wykonania procedury uczenia modułu ECM (Engine Control Module - komputera sterującego silnikiem samochodu, nazywanym też ECU - Engine Control Unit) obrotów jałowych następuje w przypadkach:
- wymiany ECM,
- wyzerowania ECM,
- aktualizacji oprogramowania ECM,
- wymiany lub czyszczenia obudowy przepustnicy.

 

 

Zgodnie z tabelą usuwania usterek układu paliwowego oraz własnym doświadczeniem objawem braku nauki jałowych może być w przypadku gdy lampka MIL jest sprawna i nie wyświetlają się kody DTC:

- Obroty zimnego „szybkiego” biegu jałowego są zbyt niskie,
- Obroty zimnego „szybkiego” biegu jałowego są zbyt wysokie,
- Silnik gaśnie,
- Falowanie obrotów na biegu jałowym lub utrata mocy przez silnik,
- Bardzo niskie opadanie obrotów podczas wyhamowywania np. do świateł.

W związku z powstałymi problemami z falowaniem obrotów nie udało się w trakcie montażu instalacji LPG dostroić komputera "gazowego".

Procedura uczenia obrotów biegu jałowego zgodnie z instrukcją serwisową dla wersji 5D z silnikami R18A i L13A, oraz dla wersji 4D silnikami R18A i R20Z;

W tej "Instrukcji serwisowej" nie ma informacji na temat "wartości nauczania czujnika położenia przepustnicy; "TP", co jest bardzo istotne w przypadku czyszczenia przepustnicy i nauki obrotów jałowych. Taką informację można zaś znaleźć w programie HDS w opisie testu ECTS;  "Wartość ta uzależniona jest od ilości nagromadzonej sadzy wokół korpusu przepustnicy... Jeżeli przekroczy ona limit należy ją wyzerować i równocześnie oczyścić korpus przepustnicy"

W związku z powyższym, do wyżej podanej procedury, należy w pierwszej kolejności dołożyć "zerowanie wartości nauczania TP".

Inny opis, różniący się tym, że uwzględniono w nim zerowanie wartości TP przeczytać można w "Instrukcji serwisowej" dla wersji FN1 i FN2 i to tą procedurą należy się posługiwać;

 

 

Opis "krok po kroku" procedury przygotowania do nauki i samego nauczania obrotów jałowych w programie "HDS" (przy okazji podziękowania dla "Jepka" z forum www.civicklub.pl za udostępnienie brakujących obrazków.
Jego film pokazujący krok po kroku poniższą procedurę można zobaczyć na www.youtube.com, udostępniony także na dole strony).

Wybór systemu:

   

Zerowanie ECM:

 

 

Zerowanie TP:

 

 

 

Ostatni etap to sama nauka obrotów biegu jałowego. Po uzyskaniu odpowiednich warunków, komputer sam wprowadza się w procedurę nauki.
Aktualny stan nauki sygnalizowany jest w programie "HDS" w "Liście Danych" wybranej z menu "PGM-FI":

Brak nauczonych obrotów jałowych sygnalizowane jest czerwoną "kropką" z opisem "NiezakończonY";

Nauczanie zaczyna się po nagrzaniu silnika do odpowiedniej temperatury. Czynność tę przeprowadza się na biegu jałowym z zaciągniętym hamulcem ręcznym i bez włączania urządzeń elektrycznych.  Słyszalnym efektem osiągnięcia tej  temperatury jest załączenie się wentylatorów chłodnic (temperatura ok. 100oC na wskaźniku "Czujnik 1 ECT");

Tryb nauczania obrotów biegu jałowego sygnalizowany jest czerwoną "kropką i opisem "Nauczanie". W momencie kiedy silnik osiągnie zbyt dużą temperaturę włączają się wentylatory proces nauki zostaje przerwany. Po wyłączeniu wentylatorów nauka jest kontynuowana automatycznie;

 

Zakończenie nauczania obrotów biegu jałowego sygnalizowany jest zieloną "kropką i opisem "Zakończony";

 

Po zakończeniu procedury uczenia, obroty jałowe wynoszą teraz ok. 670 obr/min.;

Można jeszcze kontrolnie przeprowadzić obrotów biegu jałowego (Instrukcja serwisowa dla wer. FN1 wskazuje wyższą wartość obrotów jałowych bez obciążenia);

 

Niestety czasem mimo prawidłowo zakończonej nauki obrotów biegu jałowego (wg HDS) czasem pojawiają się problemy ze zbyt niskim opadaniem obrotów przy wyhamowywaniu. W takim przypadku obroty spadają w do ± 500obr/min (pojawiają się mocno odczuwalne drgania silnika) po czym szybko stabilizują się na poziomie nauczonych obrotów jałowych. Ten problem i próba jego zaradzenia przez "naukę stylu jazdy", zostały szerzej opisane TUTAJ.

Taką naukę właśnie ze względu na opadające obroty  robiłem u siebie kilka razy i nie zawsze bez problemów. Czasem nie udaje się za pierwszym razem lub po krótkim czasie. Kiedy po raz pierwszy nie udało mi się tego zrobić po 20 min. to trochę pojeździłem żeby nie wystudzić silnika i próbowałem jeszcze raz. Innym razem jak nie udało mi się zrobić nauki w garażu, to po dłuższej jeździe w korkach nauka sama się zrobiła. Miałem tez przypadek, że ledwo po jej rozpoczęciu nauka sama się zakończyła. W moim przypadku nie ma reguły i trudno mi jednoznacznie powiedzieć jak jest tego przyczyna.
 


Inny sposób na adaptację obrotów biegu jałowego podał "Rybacbr" na www.civicforum.pl:

Do sprawdzania obrotów i otwarcia przepustnicy użyłem zwykłego ELM  programu Torqe Pro, ale pewnie tez da radę "na oko"
Jedna uwaga, żeby skalibrować bieg jałowy obroty muszą być poniżej 700/min. bez obciążenia i temp. silnika powyżej 90 stopni.
Pomyślałem sobie jak tu zbić obroty poniżej 700/min skoro ciągle są 720/min i przyszedł mi do głowy najprostszy pomysł. Wrzuciłem jedynkę i troszkę puściłem sprzęgło tak by mocniej spadły obroty tak do około 650/min i przytrzymałem tak ok 30 sek. o dziwo otwarcie przepustnicy spadło do 1,2% z 2%. Myślałem, że po wyłączeniu z biegu obroty znów wrócą powyżej 700/min a tu niespodzianka. Zostały na poziomie 660 +/- 10 przepustnica 1.2% wiec zostawiłem tak na około 6 min. wszystkie odbiorniki prądu powyłączane, klima itp. Po zgaszeniu i ponownym uruchomieniu obroty 660-670/min wiec rura na miasto zobaczyć jak się zachowuje podczas jazdy. Gdy wciśnie się sprzęgło podczas jazdy obroty spadają do około 900/min a po chwili do 800/min dopiero gdy się całkowicie zatrzymamy obroty są na poziomie 670/min. Wiec chyba mój problem kalibracja biegu jałowego rozwiązany.


Film pokazujący krok po kroku powyższą procedurę autorstwa "Jepka" z forum  www.civicklub.pl;