JS DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com

Wymiana filtra paliwa (benzyny)

01 X 2019

        Wymiana filtra paliwa jest jedną z czynności eksploatacyjnych przewidzianą instrukcją serwisową. Zaleca się ją wykonywać co 120 tys. km, lub kiedy ciśnienie paliwa spadnie poniżej dopuszczalnej wartości.

W moim przypadku, ponieważ nie miałem dostępu do manometru, wymiana została wykonana ze względu na wiek i przebieg auta.
W przypadku kiedy istnieje możliwość sprawdzenia ciśnienia na szynie paliwowej, wartość ta powinna mieścić się w granicach 380-430 kPa (3,9-4,4 kG/cm2).

Opis wymiany filtra oraz kolejne etapy demontażu i montażu zespołu zbiornika paliwa zgodnie z instrukcją serwisową, wraz z numer OEM wg. EPC: 17048-SMG-E00;

 

Kupując nowy zestaw, można w nim znaleźć elementy filtra, uszczelki, nakrętkę, złączkę elektryczną i sprężynkę mocującą regulator ciśnienia;

Na czas wymiany filtra wybrałem okres, kiedy w zbiorniku było bardzo mało benzyny.

Prace należy rozpocząć od demontażu tylnej konsoli środkowej.

Po odkręceniu dwóch śrub przytrzymujących dźwignię hamulca ręcznego (w pozycji opuszczonej) i 4 wkrętów;

 

należy zdjąć metalową osłonę;

Kolejny etap, to obniżenia ciśnienia w układzie paliwowym.
W moim przypadku wyglądało to tak, że po uruchomieniu silnika odłączyłem zasilanie pompy, odpinając złączkę przy filtrze i odczekałem aż silnik sam zgaśnie.

Przed kolejnymi krokami ważne jest to, aby zwrócić uwagę na znak położenia filtra;

i zabezpieczyć końcówki wężyków przed wyciekiem paliwa. W dwóch wężykach (zamocowanych opaskami) benzyny praktycznie nie ma, natomiast w trzecim jest jej dość sporo.
Dobrze jest wcześniej przygotować sobie coś na wypadek jej rozlania - jakieś szmaty do podłożenia, czy jak u mnie worek foliowy zabezpieczony opaską zaciskową :)
Aby zdjąć ostatni wężyk, należy ścisnąć dwa wystające elementy szybkozłączki i wysunąć "fajkę";

 

Zgodnie z instrukcją serwisową, za pomocą specjalistycznego narzędzia odkręcamy nakrętkę i wyjmujemy cały wkład;

 

Dalszy etap prac to demontaż i przełożenie kilku elementów ze starego do nowego filtra.

Odpięcie kilku zaczepów u góry oraz jednej rurki u dołu, pozwala zdjąć dolną osłonę z głównej części całego zespołu;

 

 

Widok na osłonę w której znajdują się największe rozmiarowo zanieczyszczenia;

Teraz odłączenie złączek elektrycznych;

 

i regulatora ciśnienia paliwa;

Sam regulator jest zamocowany sprężynującym drutem (w kółku) i dość mocno wciśnięty do obudowy na gumowych oringach. Samo jego wyjęcie jest dodatkowo utrudnione przez jedną ze złączek.
Istnieje dwa sposoby jego demontażu A lub B;
A - odpięcie złączki zamontowanej na dwóch zaczepach i wysunięcie regulatora (tę drogę wykorzystałem demontując regulator),
B - po wyjęciu sprężynki mocującej, wyjęcie najpierw całej obudowy (jak w opisie instr. serwisowej) a dopiero potem samego regulatora (tą drogę wykorzystałem montując regulator do nowego fitra);

 

 

Starą sprężynkę oraz uszczelnienia regulatora należy wymienić na nowe, które są dołączone do zakupionego zestawu;

Ostatni element który został do przełożenia to silnik pompy, zamocowany za pomocą plastikowej osłony z kilkoma zaczepami. Poza dolna osłoną sam silnik od góry osadzony jest w gumowym oringu z którego trzeba go wysunąć. Do zestawu dołączone jest również to uszczelnienie;

 

oraz nowa wiązka przewodów. Po przełożeniu wszystkich starych elementów do nowego kompletu;

osadzeniu nowej uszczelki miedzy filtr a zbiornik paliwa (posmarowanej delikatnie olejem silnikowym), zwracając uwagę na znak na obudowie, trzeba wcisnąć cały zespół do zbiornika tak, aby uszczelka równo się ułożyła. Konieczne jest do tego trochę siły;

W dalszej kolejności zakręcenie nakrętki, przełożenie starej złączki (w kółku), podłączenie i zabezpieczenie wężyków;

 

Po zakończeniu prac, bez montażu osłon uruchomiłem samochód obserwując, czy nie pojawiają się wycieki paliwa.

Przy pokazanym niżej wskazaniu;

poziom benzyny na środku zbiornika (w miejscu gdzie znajduje się filtr) to ok. 2,5cm, więc warto zwrócić na to uwagę w kwestii chłodzenia samego silnika pompy.
Silniczek pobiera ok. 4,5A  - informacja również dla tych, którzy myślą o montażu zabezpieczenia przed kradzieżą.