Wymiana filtra paliwa (benzyny)
01 X 2019
Wymiana filtra paliwa jest jedną z czynności eksploatacyjnych przewidzianą instrukcją serwisową. Zaleca się ją wykonywać co 120 tys. km, lub kiedy ciśnienie paliwa spadnie poniżej dopuszczalnej wartości.
W moim przypadku, ponieważ
nie miałem dostępu do manometru, wymiana została wykonana ze względu na wiek i
przebieg auta.
W przypadku kiedy istnieje możliwość
sprawdzenia ciśnienia na szynie paliwowej, wartość ta powinna mieścić się w
granicach 380-430 kPa (3,9-4,4 kG/cm2).
Opis wymiany filtra oraz kolejne etapy demontażu i montażu zespołu zbiornika paliwa zgodnie z instrukcją serwisową, wraz z numer OEM wg. EPC: 17048-SMG-E00;
Kupując nowy zestaw, można w nim znaleźć elementy filtra, uszczelki, nakrętkę, złączkę elektryczną i sprężynkę mocującą regulator ciśnienia;
Na czas wymiany filtra wybrałem okres, kiedy w zbiorniku było bardzo mało benzyny.
Prace należy rozpocząć od demontażu tylnej konsoli środkowej.
Po odkręceniu dwóch śrub przytrzymujących dźwignię hamulca ręcznego (w pozycji opuszczonej) i 4 wkrętów;
należy zdjąć metalową osłonę;
Kolejny etap, to obniżenia ciśnienia w układzie paliwowym.
W moim przypadku wyglądało to tak, że po uruchomieniu silnika odłączyłem
zasilanie pompy, odpinając złączkę przy filtrze i odczekałem aż silnik sam
zgaśnie.
Przed kolejnymi krokami ważne jest to, aby zwrócić uwagę na znak położenia filtra;
i zabezpieczyć końcówki wężyków przed wyciekiem paliwa. W
dwóch wężykach (zamocowanych opaskami) benzyny praktycznie nie ma, natomiast w
trzecim jest jej dość sporo.
Dobrze jest wcześniej przygotować sobie coś na wypadek jej
rozlania - jakieś szmaty do podłożenia, czy jak u mnie worek foliowy
zabezpieczony opaską zaciskową :)
Aby zdjąć ostatni wężyk, należy ścisnąć dwa wystające elementy
szybkozłączki i wysunąć "fajkę";
Zgodnie z instrukcją serwisową, za pomocą specjalistycznego narzędzia odkręcamy nakrętkę i wyjmujemy cały wkład;
Dalszy etap prac to demontaż i przełożenie kilku elementów ze starego do nowego filtra.
Odpięcie kilku zaczepów u góry oraz jednej rurki u dołu, pozwala zdjąć dolną osłonę z głównej części całego zespołu;
Widok na osłonę w której znajdują się największe rozmiarowo zanieczyszczenia;
Teraz odłączenie złączek elektrycznych;
i regulatora ciśnienia paliwa;
Sam regulator jest zamocowany sprężynującym drutem (w kółku)
i dość mocno wciśnięty do obudowy na gumowych oringach. Samo jego wyjęcie jest
dodatkowo utrudnione przez jedną ze złączek.
Istnieje dwa sposoby jego demontażu A lub B;
A - odpięcie złączki zamontowanej na dwóch zaczepach i wysunięcie regulatora (tę drogę wykorzystałem demontując regulator),
B - po wyjęciu sprężynki mocującej, wyjęcie najpierw całej obudowy (jak
w opisie instr. serwisowej) a dopiero potem samego regulatora (tą drogę wykorzystałem montując regulator do nowego fitra);
Starą sprężynkę oraz uszczelnienia regulatora należy wymienić na nowe, które są dołączone do zakupionego zestawu;
Ostatni element który został do przełożenia to silnik pompy, zamocowany za pomocą plastikowej osłony z kilkoma zaczepami. Poza dolna osłoną sam silnik od góry osadzony jest w gumowym oringu z którego trzeba go wysunąć. Do zestawu dołączone jest również to uszczelnienie;
oraz nowa wiązka przewodów. Po przełożeniu wszystkich starych elementów do nowego kompletu;
osadzeniu nowej uszczelki miedzy filtr a zbiornik paliwa (posmarowanej delikatnie olejem silnikowym), zwracając uwagę na znak na obudowie, trzeba wcisnąć cały zespół do zbiornika tak, aby uszczelka równo się ułożyła. Konieczne jest do tego trochę siły;
W dalszej kolejności zakręcenie nakrętki, przełożenie starej złączki (w kółku), podłączenie i zabezpieczenie wężyków;
Po zakończeniu prac, bez montażu osłon uruchomiłem samochód obserwując, czy nie pojawiają się wycieki paliwa.
Przy pokazanym niżej wskazaniu;
poziom benzyny na środku zbiornika (w miejscu gdzie znajduje się filtr) to ok. 2,5cm, więc warto zwrócić na to uwagę w kwestii chłodzenia samego silnika pompy.
Silniczek pobiera ok. 4,5A - informacja również dla tych, którzy myślą o
montażu zabezpieczenia przed kradzieżą.