JS DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com

Wymiana p³ynu ch³odniczego

10 XI 2018

        Wymiana p³ynu ch³odniczego jest jedn¹ z czynnoœci eksploatacyjnych przewidzian¹ instrukcj¹ serwisow¹.
Dla silników L13A7 i R18A2 zaleca siê j¹ wykonywaæ po 200.000 km lub 10 latach, nastêpnie co 100.000 km lub 5 lat..

Informacje na temat wymiany p³ynu ch³odniczego wed³ug Instrukcji Serwisowej;

   

Pracê nale¿y rozpocz¹æ od demonta¿u dolnej os³ony silnika.
Dalej nale¿y uruchomiæ silnik, ustawiæ ogrzewania na maksymaln¹ wartoœæ po czym zgasiæ silnik.
Po odkrêceniu korka ch³odnicy nale¿y odkrêciæ korek spustowy w jej dolnej czêœci;

Foto korek ch³odnicy;

 

Po spuszczeniu ca³ego p³ynu z ch³odnicy kolejnym etapem jest odkrêcenie œruby spustowej w bloku silnika. Odkrêcamy j¹ kluczem "19".
Jest to najbardziej uci¹¿liwy etap wymiany, poniewa¿ œruba ma "drobne" zwoje i jest przykrêcona bardzo mocno. Mnie uda³o siê j¹ odkrêciæ wk³adaj¹c w to doœæ du¿o wysi³ku, przed³u¿on¹ grzechotk¹. ¯eby nie uszkodziæ œruby i/lub gwintu w bloku silnika klucz trzeba by³o ci¹gn¹æ "impulsowo" ale "z czuciem". Po d³u¿szym czasie i wielu próbach œrubê uda³o siê odkrêciæ. Aby u³atwiæ sobie spuszczenie p³ynu i os³oniæ elementy silnika przez zalaniem, przygotowa³em sobie ze starej butelki coœ na wzór lejka;

 

Wygl¹d i wymiary podk³adki pod korek spustowy;

 

Poniewa¿ w samochodzie za³o¿ona jest instalacja LPG, konieczne by³o spuszczenie p³ynu z parownika. W tym celu wystarczy³o od³¹czyæ jeden z gumowych wê¿y;

Na koniec pozosta³o ju¿ tylko wylani resztek p³ynu ze zbiorniczka wyrównawczego (wyj¹³em go na zewn¹trz) zakrêcenie korków, nalanie p³ynu i odpowietrzenie uk³adu.
Œruba w bloku silnika zosta³a zgodnie z wytycznymi dokrêcona momentem 83Nm.

Z powodu najwy¿szej temperatury wrzenia zdecydowa³em siê na p³yn Prestone. (Na dole strony znajduje siê tabela porównuj¹ca parametry wybranych p³ynów ch³odniczych oraz ich karty charakterystyki)

 

P³yn wlewa siê przez korek w górnej czêœci ch³odnicy. Konieczne by³o równie¿ uzupe³nianie zbiorniczka wyrównawczego; (na zdjêciu ró¿owy p³yn "Dynagel 2000" dolewany przy okazji wymiany termostatu)

Dziêki zastosowanemu wczeœniej rozwi¹zaniu poprawiaj¹cemu kontrolê poziomu p³ynu w zbiorniku wyrównawczym, bardzo ³atwo mo¿na bêdzie dbaæ o prawid³owa iloœæ cieczy (pomiary by³y wykonywane przy wyprostowanej rurce);

Odpowietrzenie uk³adu przebieg³o zgodnie z instrukcj¹;
- uruchomienie silnika i nagrzanie go do momentu dwukrotnego w³¹czenia siê wentylatora,
- wy³¹czeni silnika, odkrêcenie korka ch³odnicy i uzupe³nienie p³ynu w ch³odnicy i zbiorniczku wyrównawczym.


Tabela porównuj¹ca udostêpnione przez producentów parametry wybranych p³ynów;

Parametr Honda Coolant Type 2 Dynagel 2000 Prestone
Baza Glikol etylenowy
Glikol etylenowy, nr CAS: 107-21-1
Glikol etylenowy
1,2-etanodiol, nr CAS: 107-21-1
Glikol etylenowy
ETANO-1,2-DIOL, nr CAS: 107-21-1
Sk³ad wather 7732-18-5
ethylene glycol 107-21-1
diethylene glycol 111-46-6
potassium hydroxide 1310-58-2
proprietary inhibitors NJTSRN217
  ETANO-1,2-DIOL 30-60%
2-Ethyl Hexanoic Acid
Sodium Salt 1-5%
PROPAN-1-OL <1%
Wygl¹d ciecz ciecz przejrzysty p³yn
Kolor niebieski ró¿owy ¿ó³ty
Zapach ³agodny s³odkawy ³agodny charakterystyczny
pH 7,9 7,5-9 8,5-9 (roztwór stê¿ony)
Temp. krzepniêcia < -36 -37 -37
Pocz. temp. wrzenia 108 110 (130 wg K.Ch.) 129
Gêstoœæ wzglêdna 1,075 g/cm3 (20oC) 1,060 - 1,075 g/cm3 (20oC) 1,07
Rozpuszczalnoœæ ca³kowicie mieszalny z wod¹ woda, alkohol  
Spe³nia normy Honda, Acura G12++*  
MieszalnoϾ
z innymi p³ynami
  mieszalny z p³ynami
na bazie glikolu monoetylenowego
mieszalny z p³ynami
na bazie glikolu etylenowego
ochrona 5 lat lub 60000 mil 5 lat bez limitu kilometrów 5 lat lub 250 tys.km
Inne   Nie zawiera truj¹cych azotynów,
krzemianów, amin i fosforanów,
 

* Przekracza lub spe³nia normy nastêpuj¹cych producentów: VW, AUDI, SEAT, SKODA (TL 774 G), MERCEDES BENZ 325.6, FORD (ESE M97B49-A, WSS-M97B44-D &ESD M97 B49-A), OPEL GM (QL130100), RENAULT (41-01-001-D), VOLVO, CHRYSLER (MS 9176), GM (1899 M, US 6277 M), MAN (324 Typ Si-OAT 248 & B&W D 36 5600), JOHN DEERE (H 24 B1 & C1), LEYLAND TRUCKS (LTS 22 AF 10), MACK (014GS 17004), CUMMINS (85T8-2 & 90T8-4), MAN, SCANIA TB145, MTU MTL5048.

Karty charakterystyki;
Honda Coolant Type 2, Dynagel 2000, Prestone