Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com

Naprawa sprzęgła i-SHIFT

04 VI 2020

        Na wstępie chciałbym podziękować Zbigi30 z forum www.civicforum.pl; za wykonaną pracę i poświęcony czas przy przygotowaniu tego materiału.

Skrzynia biegów systemu i-SHIFT jest skrzynią typu półautomatycznego. Konstrukcyjnie, jest to "zwykła, manualna" skrzynia sterowana przez komputer za pomocą siłowników. Montowana była w samochodach w wersji hatchback z roczników 2006-2008 (przed liftingiem).
Wizualnymi cechami charakterystycznymi samochodów z tą skrzynią jest drążek zmiany biegów, "łopatki" przy kierownicy i wskaźnik przy prędkościomierzu;

 

Wiele informacji na temat działania tego typu skrzyni, metodach diagnostyki i napraw można znaleźć w "Instrukcji serwisowej" do wersji 3D. Odnośniki do tej instrukcji odnoszą się do wersji online tłumaczonej z języka rosyjskiego. W internecie można znaleźć również taką instrukcję w języku polskim.

Zgodnie z literaturą, charakterystyczną (prawidłową) dla tego typu skrzyni może być wolna zmiana biegów i szarpnięcia przy zmianie na 1 lub 2 bieg - zredukować taką przypadłość można aktualizując oprogramowanie sterownika sprzęgła lub wykonując jego kalibrację.

Sprzęgło w odróżnieniu od klasycznego, wyposażone jest w czujnik temperatury, który może wstrzymać jazdę samochodem do czasu jego wystudzenia. Jest to  dość rzadka, choć prawidłowa reakcja. W takiej sytuacji nie ma potrzeby doszukiwać się większych problemów, ale może to być pierwszy sygnał do przeprowadzenia kalibracji sterownika wysprzęglika.

Podczas wystąpienia usterki w układzie napędowym tej skrzyni biegów, na liczniku centralny m wyświetla się charakterystyczna ikonka "koła zębatego" z możliwym opisem "CHECK SYSTEM";

 

Poniższy tekst jest zbiorem informacji zaczerpniętych głównie z forum www.civicforum.pl;
Automat czy i-Shift - po czym poznać?
i-Shift 1.8 jakie ma sprzęgło?
i-shift czy warto kupić auto ze skrzynią i-shift
Skrzynia i-Shift - Błędy, wadliwe działanie
Nagły wzrost spalania w aucie z i-Shift
Honda civic UFO. Szarpanie skrzyni i-shift.
Wyrzuciło na luz podczas jazdy i nie odpala Ishift
Skrzynia i-shift metaliczny stuk przy redukcji biegu
Skrzynia i-Shift nie wrzuca biegów Kody P0919 i P0780
Sterownik wysprzęglika sprzęgła
Wymiana sprzęgła i-shift
Awaria sprzęgła i-shift błąd P0810


Najczęstsze usterki mogą zacząć się pojawiać już przy przebiegach ok. 110 tys. km (problem dotyczy zwłaszcza samochodów głównie poruszających się w mieście, gdzie występuje częsta zmiana biegów i jazda na półsprzęgle tzw. pełzanie) i ich objawami są;

- Podczas uruchamiania silnika, wyświetlenie ikonki "kółka zębatego" na centralnym liczniku bez dodatkowych objawów, które mogą wynikać z niskiego poziomu naładowania akumulatora,
- Wyświetlenie ikonki "kółka zębatego" na centralnym liczniku, symbolu "8" na wyświetlaczu przy liczniku prędkości, wraz z utratą możliwość automatycznej zmiany biegów - silnik przestaje "ciągnąć" samochód - skrzynia biegów przechodzi na tryb awaryjny i wrzuca bieg neutralny. Po odczekaniu dłuższego czasu lub ponownym uruchomieniu silnika problem czasowo ustępuje,
- Wyświetlenie ikonki "kółka zębatego" na centralnym liczniku, symbolu "8" na wyświetlaczu przy liczniku prędkości i brak możliwości uruchomienia samochodu - rozrusznik nie reaguje na wciśnięcie przycisku "START".
- Wyświetlenie ikonki "kółka zębatego" na centralnym liczniku wraz z utratą możliwość automatycznej zmiany biegów, która może wynikać ze zbyt wysokiej temperatury sprzęgła. Po zatrzymaniu samochodu i ostygnięciu praca samochodu wraca do normy,
- Wzrost spalania paliwa - kiedy to skrzynia "gubi ustawienia". Receptą na tę bolączkę jest często ponowne zaprogramowanie sterownika skrzyni,
- Wydłużony czas trwania zmiany biegów (zbyt duża zwłoka), wynikający np. ze zużycia tarczy lub docisku sprzęgła, kiedy to siłownik wysprzęglika pracuje w zakresie dużo większym niż zazwyczaj wystarczającym do zmiany biegów

Rozwiązaniem powyższych usterek jest zazwyczaj przeprowadzanie komputerowej kalibracji sterownika sprzęgła - warto przeprowadzać ją regularnie co kilkadziesiąt tys. kilometrów.
W sytuacji, kiedy zużycie elementów ciernych sprzęgła znajduje się w dopuszczalnym zakresie - problem ustąpi. Jeżeli jednak będzie występował dalej, należy nastawić się na ich wymianę. Taką regulację powinno wykonać się również po wymianie szczotek silniczka sterującego wysprzęglikiem (actuator) i/lub wymianie elementów ciernych sprzęgła.

W przypadku, kiedy kalibracja komputerowa nie przynosi efektów większa część problemów związanych z tą skrzynią biegów, bierze się ze zużycia szczotek silnika elektrycznego sterującego wysprzęglikiem, które wykonane są z marnej jakości materiału.

Pozostałymi metodami pozwalającymi usunąć problemy są również;
- wymiana płynu w układzie sprzęgła i jego odpowietrzenie (przy pomocy komputera),
- wymiana sprzęgła (tarcza, docisk, łożysko),
- wymiana oleju w skrzyni biegów,
- doładowanie akumulatora prostownikiem.

Przykład wytarcia się końcówek ramion docisku;


W każdym przypadku, kiedy wyświetla się ikonka "kółka zębatego" dla dokładnego ustalenia przyczyny usterki konieczne jest odczytanie jej kodu DTC zapisanego w komputerze samochodu .

Najczęstsze kody błędów (w kolejności alfabetycznej) związane ze skrzynią i-SHIFT oraz rozwiązania, które pomogły użytkownikom pozbyć się usterek;

- P0780 Nieprawidłowe działanie systemu zmiany przełożeń przekładni automatycznej;
W jednym przypadku wystarczyła aktualizacja oprogramowania sterownika i przeprowadzenie kalibracji. W drugim tymczasowo pomogło przeprowadzenie kalibracji a docelowo naprawa polega na wymianie sprzęgła - tarczy i docisku. Wykonując taka naprawę warto wymienić cały komplet, wraz z łożyskiem wyciskowym. Użytkownicy przy okazji tej naprawy wymieniali również olej w skrzyni biegów.

- P0810 Problem z działaniem sprzęgła, uszkodzenie sterownika sprzęgła;
Zużycie szczotek elektrycznego silnika sterującego wysprzęglikiem. Po ich wymianie i komputerowej kalibracji wszystko wraca do normy.
Użytkownicy przy okazji tej naprawy wymieniali również płyn w układzie hydraulicznym sprzęgła - po wymianie płynu należy przy pomocy komputera odpowietrzyć układ.

- P0909 Uzyskana wartość położenia neutralnego przekładni zmiany biegów siłownika nie mieści się w zakresie;
Aktualizacja oprogramowania sterownika i przeprowadzenie kalibracji

- P0919 Upłynął limit czasu zaprogramowanej neutralnej dźwigni zmiany biegów;
Aktualizacja oprogramowania sterownika i przeprowadzenie kalibracji. 

- P0942 Wadliwy hydrauliczny układ sprzęgła;
Wymiana płynu w układzie sprzęgła, a w przypadku braku ustąpienia usterki wymiana samego sprzęgła.

- P19E6 Zbyt wysoka temperatura przyczepności (ponad 300°C);
Odczekaniu do momentu schłodzenia sprzęgła.

- P19FF Wartość nauczania współczynnika tarcia sprzęgła poza zakresem;
Zużycie sprzęgła (zmniejszenie grubości tarczy i/lub wytarcie końcówek ramion docisku), które doraźnie można "naprawić" wykonując kalibrację przy pomocy komputera. Docelowa naprawa polega na wymianie sprzęgła - tarczy i docisku. Wykonując taką naprawę warto wymienić cały komplet, wraz z łożyskiem wyciskowym.
Użytkownicy przy okazji tej naprawy wymieniali również płyn w układzie hydraulicznym sprzęgła - po wymianie płynu należy przy pomocy komputera odpowietrzyć układ.

Wszystkie opisane niżej procedury wykonane komputerowo, przeprowadzone zostały przy pomocy interfejsu HIM i programu Honda HDS;

Przykłady opisu kilku kodów usterek z programu HDS;

 

   


Opis procedur wykonania programowania sterownika sprzęgła w trybach statycznym i dynamicznym.


Opis wymiany szczotek elektrycznego silniczka sterującego wysprzęglikiem (actuator)


Opis wymiany płynu hydraulicznego w układzie sprzęgła.


Opis wymiany elementów sprzęgła.